ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 10 Γενάρη 1999
Σελ. /48
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Καταδικάζουν τον κυβερνητικό αυταρχισμό

Η προχτεσινή πρώτη μέρα στα σχολεία, μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων, απέδειξε με τον καλύτερο τρόπο ότι η προσπάθεια της κυβέρνησης για αποπροσανατολισμό και, κυρίως, για εκφοβισμό και τρομοκράτηση του μαθητικού κινήματος πέφτει στο κενό. Οι μαθητικές κινητοποιήσεις, μέσα από μαζικές Γενικές Συνελεύσεις που έγιναν, όχι μόνο δε συρρικνώνονται - όπως προσδοκούσε και επιδίωκε η κυβέρνηση - αλλά διευρύνονται συνεχώς και σε μαζικότητα και σε στόχους. Η κυβέρνηση επαναφέρει στο προσκήνιο καταδικασμένες πρακτικές άλλων εποχών με ένταση του αυταρχισμού και της χρήσης των κρατικών μηχανισμών καταστολής, προκειμένου να εξυπηρετήσει την αντιδραστική της πολιτική. Ομως, οι αντιδημοκρατικές ενέργειες θα πέσουν στο κενό. Οχι μόνο δεν πρόκειται να πτοήσουν όσους αγωνίζονται, αλλά, αντίθετα, θα δυναμώσουν το μέτωπο μαθητών - γονιών - καθηγητών - εργαζομένων.

Οι αποφάσεις της κυβερνητικής "επιτροπής διαχείρισης κρίσεων" ξεσήκωσαν έντονες αντιδράσεις. Χαρακτηριστικές είναι οι παρακάτω δηλώσεις που έκαναν στο "Ρ" άνθρωποι των Γραμμάτων και των Τεχνών, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εκπαιδευτικοί και συνδικαλιστές:

Αντώνης Αντωνάκος, γραμματέας της ΟΛΜΕ

"Η ενέργεια αυτή έχει αντίθετα αποτελέσματα από τα επιδιωκόμενα, αφού είναι απόλυτα φυσικό να αντιδράσουν, όχι μόνο οι έφηβοι μαθητές, αλλά και κάθε πολίτης με ευαισθησία γύρω απ' τα θέματα της εκπαιδευτικής και παιδαγωγικής δεοντολογίας. Η κυβέρνηση θα πρέπει επιτέλους να κατανοήσει ότι η αναταραχή προκαλείται από την επιβολή των νόμων 2525 και 2640 και κατά συνέπεια ότι μόνο η αναστολή της εφαρμογής τους και η πραγματοποίηση ενός ουσιαστικού και ειλικρινούς διαλόγου θα εκτονώσουν τη σημερινή ένταση".

Γιώργος Αρμένης

"Αν η νεολαία, αυτή τη στιγμή, δεν υποκινείται από κάποιους, αλλά δρα αυτόνομα, αυτό είναι το πιο παρήγορο και ελπιδοφόρο πράγμα, που συμβαίνει στο νέο έτος που ξεκίνησε.

Οσο για την αστυνομοκρατία και τους εισαγγελείς, θέλω να πω: Ας μην ξεχνούν οι κρατούντες, ας μην ξεχνούν αυτοί που κυβερνούν, ότι μέσα από την αστυνομοκρατία γεννήθηκε το "Πολυτεχνείο", ώστε να υπάρχουν αυτοί σήμερα".

Πέτρος Βαμβακάς, πρόεδρος του Συλλόγου Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας

"Για άλλη μια φορά η κυβέρνηση, όπως όλες οι αστικές κυβερνήσεις, έδειξε το πραγματικό της πρόσωπο, χρησιμοποιώντας όλες τις εξουσίες που διαθέτει, δικαστικές και αστυνομικές. Θα πρέπει όλο το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα να συμπαρασταθεί έμπρακτα στον αγώνα που κάνουν οι μαθητές, συμμετέχοντας στις κινητοποιήσεις τους και δείχνοντας αλληλεγγύη στο μεγαλειώδη αυτό αγώνα.

Κι εμείς, ως εργαζόμενοι στο χώρο του εμπορίου, χωρίς αυτή την αλληλεγγύη δε θα μπορούσαμε να αντέξουμε στον αγώνα που κάναμε πριν από δυο χρόνια. Εναν αγώνα στη διάρκεια του οποίου είχαμε κι εμείς αντιμετωπίσει ακριβώς την ίδια πρακτική, με δικαστικές και αστυνομικές διώξεις, που σκοπό είχαν να κάμψουν την αγωνιστικότητα των εργαζομένων. Πιστεύουμε ότι με τον ίδιο αγωνιστικό τρόπο θα μπορέσουν να συνεχίσουν οι μαθητές, μέσα από την αλληλεγγύη όλων, για να δικαιωθεί ο αγώνας τους".

Θανάσης Γιακαλής, δήμαρχος Μυτιλήνης

"Δε νομίζω ότι τα προβλήματα της παιδείας λύνονται με αστυνομικά μέτρα. Χρειάζεται σωστός και ειλικρινής διάλογος. Οι ενέργειες της κυβέρνησης θα φέρουν το αντίθετο αποτέλεσμα. Πιστεύω ότι το μαθητικό κίνημα, ανεξάρτητα αν μερικοί προσπαθούν να το σαμποτάρουν, αγωνίζεται και παλεύει για ένα καλύτερο μέλλον".

Θανάσης Γκεσούλης, μέλος του ΔΣ της ΔΟΕ

"Τα ακραία αυταρχικά και κατασταλτικά μέτρα, που ανακοίνωσε η κυβέρνηση ενάντια στο μεγαλειώδη αγώνα των μαθητών, αποκαλύπτουν την πραγματική, αποκρουστική όψη του αντεργατικού κυβερνητικού στόχου της ΟΝΕ. Αυτά τα φασιστικά μέτρα, που καταδικάστηκαν και στο παρελθόν, όχι μόνο θα πέσουν στο κενό, αλλά θα δυναμώσουν την ενότητα και το μέτωπο μαθητών, εκπαιδευτικών και εργαζομένων, μέχρι την ανατροπή αυτής της αντιλαϊκής, αντιεκπαιδευτικής πολιτικής".

Γιώργος Κατημερτζής, δήμαρχος Καισαριανής

"Πρόκειται για μια αντιδημοκρατική, δικτατορική μέθοδο φίμωσης της ελεύθερης σκέψης της νεολαίας, των μαθητών, προκειμένου να εφαρμόσει η κυβέρνηση το αντιλαϊκό εκπαιδευτικό της πρόγραμμα, τη "μεταρρύθμιση", όπως την ονομάζει. Αγνοεί τις απόψεις των μαθητών, των μελλοντικών διευθυντών και διοικούντων αυτής της χώρας, οι οποίοι τονίζουν πως αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα θα διαχωρίσει το λαό σε πληβείους και σε πατρικίους, ώστε να έχουν φτηνή εργατική δύναμη τα μονοπώλια. Αυτόν τον αγώνα των μαθητών τον επικροτώ στην ολότητά του και ως δήμαρχος θα τους συμπαρασταθώ".

Κούλα Κυριακοπούλου, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων Πειραιά

"Καταδικάζουμε αυτές τις μεθοδεύσεις της κυβέρνησης, που με τρόπους που θυμίζουν άλλες εποχές θέλει να επιβάλει την εφαρμογή αυτών των νόμων στην παιδεία. Η κυβέρνηση κάνει σπασμωδικές κινήσεις βλέποντας ότι είναι σε μειονεκτική θέση απέναντι στους συντονισμένους και μαζικούς αγώνες. Εμείς δηλώνουμε ότι θα συνεχίσουμε τους αγώνες αυτούς. Είναι επίσης κατακριτέο να ζητάει η κυβέρνηση την παραίτηση διευθυντών - όπως έγινε με την περίπτωση του κ. Καϊράκη - θέλοντας έτσι να εκφοβίσει και να καθυποτάξει τον κλάδο των εκπαιδευτικών. Είναι βέβαιο πως οι στόχοι της δε θα περάσουν".

Λαυρέντης Μαχαιρίτσας

"Είναι αυταρχικές, αναχρονιστικές μέθοδοι, που θυμίζουν άλλες εποχές. Οποιος μπορεί ας το καταλάβει και ας πάρει τα μέτρα του. Δεν μπορείς να μένεις απαθής στον αυταρχισμό. Αν όποιος κάνει κάποια κινητοποίηση ή απεργία αντιμετωπίζεται με τέτοιες μεθόδους, εγώ τι να πω; Είναι κάτι που μας αφορά όλους. Ανεξάρτητα από τη θέση που μπορεί να έχει κανείς για τη μεταρρύθμιση, πιστεύω ότι καλά κάνουν οι μαθητές και δεν κάθονται απαθείς".

Εύα Μελά, πρόεδρος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών

"Δε θα μιλήσω για το αυταπόδεικτο, δηλαδή για το ότι αυτές οι μέθοδοι είναι δικτατορικού τύπου, όχι μόνο απέναντι στο μαθητικό κίνημα, αλλά συνολικά απέναντι στις κινητοποιήσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας. Πιστεύω ότι η απάντηση θα πρέπει να είναι η επιμονή και η συνέχιση των αγώνων. Γιατί αυτό που θέλει και κάνει η κυβέρνηση, είναι να εκβιάσει τους γονείς και αυτοί με τη σειρά τους έτσι να εκβιάσουν τα παιδιά τους, ώστε να σπάσουν οι αγώνες στο χώρο της παιδείας. Αυτό που πρέπει να κάνει κάθε γονιός αυτή τη στιγμή είναι να μετρήσει ποιο είναι το κοντοπρόθεσμο καλό του παιδιού του και ποιο το μακροπρόθεσμο. Γιατί υπό το πρόσχημα ενός άμεσου κινδύνου, που τρομοκρατικά θέτει η κυβέρνηση, κρίνεται αν θα θυσιαστεί η σημερινή και αυριανή υπόθεση της παιδείας, η μόρφωση των παιδιών προς χάριν της κυβερνητικής πολιτικής. Είναι πολύ δύσκολο το δίλημμα, στο οποίο μπαίνει κάθε γονιός. Αλλά πρέπει όλοι να συμβάλουν ώστε να μην περάσει αυτή η τρομοκρατία για το καλό και των παιδιών, σημερινών κι αυριανών, και του τόπου".

Θανάσης Παναγιωτόπουλος, πρόεδρος του Σωματείου Ηλεκτρολόγων Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης

"Εμείς οι εργάτες και οι άνεργοι της Ζώνης συμπαραστεκόμαστε στο δίκαιο αγώνα των μαθητών, ενάντια στην αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση της κυβέρνησης. Καταδικάζουμε την αυταρχική πολιτική της κυβέρνησης, η οποία άμεσα προσπαθεί να σπιλώσει αυτό το δίκαιο αγώνα, να τον συκοφαντήσει, αλλά και να τον ποινικοποιήσει με τις εισαγγελικές παραγγελίες. Σύντομα η κυβέρνηση θα μας βρει μπροστά της, μαθητές, γονιούς και εργάτες και θα πάρει την απάντησή της".

Σάββας Σάββας, οργανωτικός γραμματέας της ΟΛΜΕ

"Θέλω να καταγγείλω την κυβέρνηση κι ολόκληρη την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, που χρησιμοποιεί πρωτοφανή κατασταλτικά μέτρα (εισαγγελείς, Αστυνομία, υπηρεσιακούς παράγοντες) για να κάμψει το αγωνιστικό φρόνημα των μαθητών. Είναι το λιγότερο ανιστόρητη η κυβέρνηση αν πιστεύει ότι μπορεί να περιορίσει και να ανακόψει τους αγώνες με την ποινικοποίησή τους. Η προχτεσινή μέρα απέδειξε ότι συντονιστής και καθοδηγητής των μηχανισμών καταστολής είναι ολόκληρη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, η οποία μέσα απ' τα γραφεία του υπουργείου έδινε εντολές, εκβίαζε διευθυντές και γενικά οργάνωνε όλες τις ενέργειες εκφοβισμού του μαθητικού κινήματος. Οι αγώνες και απαιτείται και θα ενταθούν το επόμενο διάστημα, μέχρι η κυβέρνηση να ικανοποιήσει τα αιτήματα του κινήματος".

Παναγιώτης Σοφός, γενικός γραμματέας του ΕΚΑ

"Οι μαθητικές κινητοποιήσεις είναι ένας κρίκος στην αλυσίδα των αγώνων του λαού, γονιών, καθηγητών, όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας και της εργατικής τάξης ενάντια στην αντιδραστική πολιτική της κυβέρνησης που προσπαθεί να εφαρμόσει στο χώρο της παιδείας. Με το νόμο 2525 είναι γνωστό ότι προσπαθεί να φέρει τα εκπαιδευτικά πράγματα πολλές δεκαετίες πίσω. Δηλαδή στην περίοδο εκείνη που η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών των εργαζομένων και των πλατιών λαϊκών στρωμάτων έμενε μακριά από τη μόρφωση, τη γνώση, την ειδίκευση, τον εξοπλισμό και πολύ περισσότερο ήταν "απαγορευμένη" η είσοδός τους στα πανεπιστήμια. Αυτή την κατάσταση θέλει να επαναφέρει στις μέρες μας η κυβέρνηση κατ' εντολή της πλουτοκρατίας του τόπου και των μονοπωλίων της Ευρωπαϊκής Ενωσης, επιδιώκοντας να εξασφαλίσουν φθηνό, μισοειδικευμένο εργατικό δυναμικό προκειμένου να αυξήσουν τα κέρδη τους. Από την άποψη αυτή οι αγώνες των μαθητών έχουν προοδευτικό ριζοσπαστικό χαρακτήρα. Συγκρούονται με την αντίδραση και το σκοταδισμό, υπερασπίζονται το δικαίωμα στη μόρφωση, παλεύουν για νέες κατακτήσεις στον τομέα της μόρφωσης, της ειδίκευσης, της κατάρτισης και δεν μπορεί παρά το ταξικό εργατικό κίνημα να είναι δίπλα τους, να δίνει μαζί τους τη μάχη για μια καλύτερη παιδεία. Το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα συμπαραστέκεται σε όλες τις μορφές αγώνα που επιλέγουν οι μαθητές, πήρε μέρος στα πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια, θα πάρει μέρος και στο παμμαθητικό συλλαλητήριο στις 15 Γενάρη και στο πανεργατικό - παλλαϊκό στις 19 Γενάρη".

Βάνα Τζιατζή, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων Αθήνας

"Αφού δεν έπεισε τους μαθητές η κυβέρνηση με τα καθρεφτάκια και τις χάντρες της εκπαιδευτικής "μεταρρύθμισης", έδειξε σαν την κακή μάγισσα του παραμυθιού το αποκρουστικό πρόσωπο του αυταρχισμού, της συκοφαντίας και της τρομοκρατίας.

"Αυτοί που κλέβουν απ' τα παιδιά μας το βιβλίο τα κατηγορούν ότι έμειναν αδιάβαστα" (Μπρεχτ). Αυτοί που τα συμβούλευαν να φυτεύουν τα χασισόδεντρα στα μπαλκόνια τώρα τα κατηγορούν πως βάζουν στα σχολεία τα ναρκωτικά. Μα το επαναλαμβάνουμε: Αυτή η σύγκρουση δεν είναι συγκυριακή. Οπως δεν είναι συγκυριακός και ο σχεδιασμός της κυβέρνησης, που θέλει να φτιάξει τον υποταγμένο, απασχολήσιμο, φθηνό και αμόρφωτο εργαζόμενο του 21ου αιώνα. Σ' αυτό το μέλλον αντιστέκονται τα παιδιά μας και στο πλευρό τους έχουν ολόκληρη την κοινωνία".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ