ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 10 Γενάρη 1999
Σελ. /48
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
"Γη και ύδωρ" στο κεφάλαιο

Απόλυτα εχθρικές απέναντι και στα στοιχειώδη εργατικά δικαιώματα, είναι οι κατευθύνσεις του "Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Απασχόληση"

Το πρώτο "Εθνικό Σχέδιο" που κατάρτισε η κυβέρνηση για το 1998 είχε κάπως... ερασιτεχνικό χαρακτήρα, καθώς οι ποσοτικοί στόχοι του δεν ήταν πολλοί, σε σχέση με τις γενικότερες κατευθύνσεις που έθετε, οι οποίες ωστόσο εξυπηρετούν επιδέξια τις αντεργατικές ανατροπές. Για το 1998, η κυβέρνηση δεσμεύτηκε να αυξήσει κατά 1% την απασχόληση, σε σχέση με το 0,5% του 1997. Ο στόχος της μείωσης της ανεργίας δεν ήταν ποσοτικός, καθώς ο ίδιος ο υπουργός Εργασίας Μ. Παπαϊωάννου είχε δηλώσει ότι δε χρειάζεται να σταθούμε στους... αριθμούς! Γενικά, η κυβέρνηση έχει υποστηρίξει ότι οι σχεδιασμοί της υλοποιούνται με ικανοποιητικούς ρυθμούς, αλλά και ότι είναι αναγκαία η επιτάχυνσή τους.

Σε τέσσερις "πυλώνες" και 19 κατευθυντήριες γραμμές χωριζόταν το σχέδιο του 1998 και καθώς δεν έχουν αλλάξει οι τομείς παρέμβασης και οι προσανατολισμοί της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της κυβέρνησης, ανάλογη αναμένεται να είναι η διάρθρωση και των επόμενων σχεδίων. Στην εισαγωγή του, αναφερόταν ότι "τα σημερινά φαινόμενα της ανεργίας και της αβεβαιότητας της απασχόλησης δεν αντιμετωπίζονται πλέον αποτελεσματικά με επιδόματα" και ότι απαιτείται "προσαρμογή των παραδοσιακών προτύπων οργάνωσης της εργασίας στα νέα πρότυπα οργάνωσης της παραγωγής και ανταγωνισμού", θέτοντας με αυτές τις διαπιστώσεις το στίγμα του περιεχομένου του, που είναι βαθιά και απόλυτα εχθρικό απέναντι στα δικαιώματα των εργαζομένων.

Ο πρώτος "πυλώνας", με τίτλο "βελτίωση ικανότητας επαγγελματικής ένταξης",περιλαμβάνει τα προγράμματα επιδοτούμενης απασχόλησης κατά ηλικία, τα "ενεργά μέτρα για την ενίσχυση της απασχολησιμότητας", την... "ενθάρρυνση των εταιρικών σχέσεων", με συμφωνίες "κοινωνικών εταίρων" για αύξηση των μέτρων που διευκολύνουν την επαγγελματική ένταξη, την ανάπτυξη της "διά βίου μάθησης" και, βεβαίως, τη "διευκόλυνση της μετάβασης από το σχολείο στην εργασία"! Σ' αυτόν το "πυλώνα", περιέχεται δηλαδή και η αντιεκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης για τη "βελτίωση της ποιότητας του σχολικού συστήματος" και την "καθιέρωση ή ανάπτυξη συστημάτων μαθητείας για νέους".

Μετά την πρώτη αυτή παρέμβαση, ο δεύτερος "πυλώνας", με τίτλο "ανάπτυξη του επιχειρηματικού πνεύματος",περιλαμβάνει μέτρα μείωσης των... εξόδων για τις επιχειρήσεις που κάνουν προσλήψεις (!) και εξετάζει τη μείωση φορολογικών και ασφαλιστικών εμποδίων για την "ενθάρρυνση της ανάπτυξης της αυτοαπασχόλησης". Η "εκμετάλλευση των ευκαιριών για δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης" εντοπίζεται κυρίως στον τομέα των διαβόητων Τοπικών Συμφώνων Απασχόλησης,με μέτρα για επιπλέον φορολογικές διευκολύνσεις σε επιχειρήσεις που κάνουν προσλήψεις και μείωση του λεγόμενου μη μισθολογικού κόστους της εργασίας. Οι "διευκολύνσεις" αυτές αντιστοιχούν σε πάγιες απαιτήσεις των βιομηχάνων και η καταπολέμηση της ανεργίας αποτελεί ένα ακόμη άλλοθι της κυβέρνησης για να εκτελέσει τις εντολές τους.

Ο τρίτος "πυλώνας" αφορά τις ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις και τιτλοφορείται "ενθάρρυνση της ικανότητας προσαρμογής των επιχειρήσεων και των εργαζομένων τους". Εχει να κάνει με μέτρα υπέρ της "ευελιξίας" στην εργασία, "νέες μορφές οργάνωσης της εργασίας", ακόμη περισσότερα φορολογικά κίνητρα για την ανάπτυξη της κατάρτισης μέσα στις επιχειρήσεις, μια αποκαλυπτική παρέμβαση για την... "προσαρμοστικότητα των μορφών συμβάσεων" και "συμφωνίες για την υιοθέτηση νέων προτύπων οργάνωσης της εργασίας". Με λίγα λόγια, ό,τι είναι απαραίτητο για να αλλάξει το σημερινό "τοπίο" στις εργασιακές σχέσεις και στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, έτσι ώστε να ενισχυθεί το μοντέλο του εργασιακού μεσαίωνα που οικοδομείται.

Ο ψευδεπίγραφος τίτλος του τέταρτου και τελευταίου "πυλώνα" είναι ο βαρύγδουπος "ενίσχυση των πολιτικών για την ισότητα των ευκαιριών". Τα σημεία - παγίδες έχουν να κάνουν με μέτρα για τον "αρμονικό συνδυασμό επαγγελματικού και οικογενειακού βίου"... την "αύξηση των ευκαιριών πρόσβασης στις υπηρεσίες φύλαξης".

Στο περιεχόμενο του "Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Απασχόληση" του 1998, περιέχονται όσα θεσμοθετήθηκαν αργότερα με τον αντεργατικό νόμο 2639/98.Ηδιευθέτηση του χρόνου εργασίας,δηλαδή το χτύπημα του 8ωρου - 40ωρου - 5ήμερου, η ενίσχυση της μερικής απασχόλησης,η προώθηση των διαλυτικών για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας και την ίδια την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Τοπικών Συμφώνων Απασχόλησης,η αντικατάσταση της επιδότησης ανεργίας με την "ενεργητική" χρηματοδότηση των εργοδοτών για δημιουργία θέσεων εργασίας.

Μέσα από περίτεχνες εκφράσεις και γενικόλογους, ορισμένες φορές, τίτλους, ένα πράγμα είναι ξεκάθαρο: Οτι η πολιτική της κυβέρνησης για τη διάλυση των εργατικών κατακτήσεων υλοποιείται ταχύτατα και ταυτόχρονα σε πολλούς τομείς. Ακόμη, ότι συντελείται μια λυσσαλέα επίθεση σε πολλά μέτωπα, με απειλούμενες συνέπειες στα εργασιακά δικαιώματα, στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, στις αμοιβές, στην παιδεία, στην υγεία και την κοινωνική ασφάλιση. Η επίθεση αυτή θα δυναμώσει με το νέο "Εθνικό Σχέδιο", προκειμένου να βαθύνει η εκμετάλλευση της εργατικής τάξης και να δοθούν νέα, απόλυτα, προνόμια στους βιομηχάνους.

Γιώργος ΦΛΩΡΑΤΟΣ


"ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ"
Εργαλείο αντεργατικού συντονισμού

Σύντομα, το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Απασχόληση του 1999 θα είναι έτοιμο, έτσι ώστε οι αντεργατικές αλλαγές να προωθηθούν με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα

Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Απασχόληση είναι το νέο εργαλείο παρακολούθησης και άσκησης της αντεργατικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης, καθώς επιταχύνονται οι διαδικασίες της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Στη χώρα μας, το πρώτο σχέδιο διαμορφώθηκε και εγκρίθηκε τον Απρίλη του 1998, ενώ ταυτόχρονα όλες οι χώρες - μέλη της ΕΕ κατέθεταν το δικό τους σχέδιο στην ΚΟΜΙΣΙΟΝ. Σύντομα ένα ακόμη σχέδιο, αυτό για το 1999, θα είναι πραγματικότητα, με ακόμη πιο αυστηρές δεσμεύσεις και χρονοδιαγράμματα.

Στα σχέδια δεν περιέχονται κυρίως νέα μέτρα, αν και υπάρχουν και τέτοια. Πρόκειται, ουσιαστικά, για μια αντεργατική ανακεφαλαίωση όλων των μέτρων που έχουν αποφασιστεί προηγούμενα από την κυβέρνηση για τις εργασιακές σχέσεις, την ανεργία, την επαγγελματική κατάρτιση, ενώ περιλαμβάνει βασικές κατευθυντήριες γραμμές για την πολιτική "ανάπτυξης", την Παιδεία και μια σειρά ακόμη τομείς. Με το σχέδιο, μέτρα και αποφάσεις ταξινομούνται, ενώ παράλληλα μπαίνουν και συγκεκριμένες δεσμεύσεις για την επίτευξη ποσοτικών στόχων από κάθε χώρα - μέλος.

Μέσα στο Δεκέμβρη έγιναν μια σειρά από συσκέψεις, με αντικείμενο τη διαμόρφωση του νέου "Εθνικού Σχεδίου", ενόψει και της Συνόδου Κορυφής που έγινε λίγο πριν το νέο χρόνο. Στις συσκέψεις αυτές πήραν μέρος διάφοροι υπουργοί της κυβέρνησης, επειδή το σχέδιο απλώνεται σε διάφορους τομείς (απασχόληση, ανεργία, εθνική οικονομία, ανάπτυξη, εκπαίδευση γενικότερα και επαγγελματική κατάρτιση, αγροτική οικονομία κλπ.).

Στη Σύνοδο που ακολούθησε στη Βιέννη, καθώς και σε συνόδους των υπουργών Οικονομικών και Κοινωνικών Υποθέσεων των κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, νωρίτερα, έγιναν οι τελικές συζητήσεις και σχεδιασμοί για το 1999. Αυτό που προέκυψε είναι ότι τον επόμενο χρόνο και μέσα από τα "Εθνικά Σχέδια", τα κράτη - μέλη της ΕΕ θα δώσουν έμφαση στη μετάβαση από "παθητικά" σε "ενεργητικά" μέτρα ενάντια στην ανεργία, στη μείωση της φορολογίας για επιχειρήσεις που κάνουν προσλήψεις νέων, στη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των εργοδοτών, στην ενίσχυση της μερικής απασχόλησης και στη μείωση των υπερωριών, σε συνδυασμό πάντα με τη λεγόμενη "διευθέτηση του χρόνου εργασίας", στην ενίσχυση με νέους πόρους των πολιτικών απασχόλησης, δηλαδή νέα ποσά για τους εργοδότες.

Η "Λευκή Βίβλος" παραμένει η βάση της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τις εργασιακές σχέσεις, την ανεργία και την ανάπτυξη και ό,τι έχει ακολουθήσει από πλευράς επεξεργασιών έχει συμπληρωματικό χαρακτήρα. Για να γίνουν πράξη οι αντεργατικές κατευθύνσεις της "Βίβλου" δεν αρκούν οι αποσπασματικές παρεμβάσεις στον ένα ή τον άλλο τομέα.

Για παράδειγμα, η "διά βίου μάθηση" συνδέεται, όχι μόνο με τη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση, αλλά και με τη βασική εκπαίδευση που προηγείται των καταρτίσεων. Εχει, δηλαδή, σχέση και με την πρόσφατη "εκπαιδευτική μεταρρύθμιση". Η "διά βίου μάθηση" έχει άμεση σχέση με την έννοια του "απασχολήσιμου" και τη συχνή εναλλαγή εργασίας, που οι κυβερνητικοί αρμόδιοι παράγοντες θεωρούν απαραίτητη για το νέο εργαζόμενο. Οι αλλαγές στο ασφαλιστικό σύστημα θα συντονιστούν με τη νέα πραγματικότητα στις εργασιακές σχέσεις και οι αμοιβές, καθώς και ο χρόνος εργασίας, θα παίρνουν υπόψη τους τις νέες επιταγές της "αγοράς εργασίας". Ταυτόχρονα, θα καταργηθεί το δικαίωμα του επιδόματος ανεργίας για τους άνεργους, που σαν λύση θα έχουν την επιδοτούμενη εργασία, σύμφωνα με την οποία οι πόροι του ΟΑΕΔ, χρήματα των εργαζομένων, θα χρησιμοποιούνται για την προώθηση των νέων μορφών απασχόλησης! Ο δείκτης της "ανάπτυξης" θα συνδέεται με τις χρηματοδοτήσεις, τις φορολογικές και ασφαλιστικές ελαφρύνσεις, τις νέες εισφορές "κοινωνικής αλληλεγγύης" και όλες τις άλλες πηγές που θα ενισχύουν, κατά κύριο λόγο, τους μεγαλοεργοδότες.

Αυτός ο απαραίτητος συσχετισμός, για τα αντεργατικά στρατηγεία, είναι που κάνει αναγκαία τα "Εθνικά Σχέδια" και η κυβέρνηση ασκεί με επιμέλεια την απαραίτητη πολιτική σε όλα τα πεδία, ώστε να μην υστερήσει η Ελλάδα, από τις άλλες χώρες, στις αντεργατικές αλλαγές.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ