ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 19 Γενάρη 1999
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η ΕΦΟΡΜΗΣΗ ΤΩΝ "ΓΑΒΡΙΑΔΩΝ"

"Δεν μπορεί ένα 15χρονο παιδί να καταλαβαίνει πλήρως το περιεχόμενο και την προοπτική της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης", ισχυρίζονται κάποιοι και, έχοντας αυτό ως δεδομένο, οδηγούνται στο συμπέρασμα ότι οι μαθητές που κινητοποιούνται είναι, είτε "χαβαλετζήδες" που δε θέλουν να κάνουν μάθημα, είτε "ταραχοποιοί" που εκδηλώνουν έναν ανάρμοστο "μαθητικό τσαμπουκά" ή παρασυρόμενοι και υποκινούμενοι από τους καθηγητές, οι οποίοι έχουν "βεντέτα" με τον υπουργό Παιδείας και από το ΚΚΕ, που τους χρησιμοποιεί για τις ...κομματικές επιδιώξεις του.

Βεβαίως, αναφερόμαστε σ' εκείνους, που καλοπροαίρετα προσπαθούν να εξηγήσουν τα "γιατί" και τα "διότι" της μαθητικής εξέγερσης και όχι σε όσους είναι προκατειλημμένοι και "βγάζουν σπυράκια", βλέποντας τους μαθητές ν' αντιδρούν σε μια επιλογή μιας κυβέρνησης, την οποία οι ίδιοι διακονούν και της άρχουσας τάξης, στην οποία προσκυνούν. Αναφερόμαστε σ' αυτούς τους καλοπροαίρετους, που "μεταφέρονται" - έστω και νοερά - στα σχολεία του αγώνα και δεν "ενημερώνονται" μόνο από τα "κιτάπια" του υπουργείου και τα επιλεκτικά πλάνα της τηλεόρασης. Μ' αυτούς τους καλοπροαίρετους, πλην λανθάνοντες, αξίζει να συζητήσεις, αντιπαραθέτοντας επιχειρήματα και ψάχνοντας να βρούμε την ουσία της μαθητικής εξέγερσης.

***

Πράγματι, τα 15χρονα παιδιά δε γνωρίζουν "απέξω και ανακατωτά" όλα τα άρθρα και τα εδάφια του αντιεκπαιδευτικού νόμου και, ίσως, αρκετά απ' αυτά να μην αντιλαμβάνονται όλο το βάθος του περιεχομένου και το μήκος της προοπτικής της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Δεν μπορεί, όμως, να ισχυριστεί κανείς ότι δεν καταλαβαίνουν αρκετά πράγματα και, ιδιαίτερα, όσα φαίνονται "από μια πρώτη ανάγνωση" και "διά γυμνού οφθαλμού".

Οπως ότι, με την εφαρμογή της μεταρρύθμισης, πάρα πολλοί μαθητές δε θα καταφέρουν να τελειώσουν το λύκειο και θα μείνουν "ξεκρέμαστοι" στην κοινωνία και στη ζωή. Οτι δεκάδες χιλιάδες μαθητές "σπρώχνονται" βιαίως στον Καιάδα των Τεχνικών Επαγγελματικών Εκπαιδευτηρίων. Οτι οι πολλές εξετάσεις και ο προωθούμενος, ακόμη μεγαλύτερος, ανταγωνισμός οδηγούν στην πριμοδότηση των φροντιστηρίων και κάνουν τη μόρφωση, ακόμη περισσότερο, προνόμιο των εχόντων και κατεχόντων. Οδηγούν, επίσης, στην ελαχιστοποίηση - αν όχι στον εκμηδενισμό - του ελεύθερου χρόνου τους και, μάλιστα, για την πρόσληψη, εν πολλοίς, αναχρονιστικών, άχρηστων ή πολλές φορές επαναλαμβανόμενων γνώσεων. Κι όλ' αυτά, σε μια περίοδο της ζωής τους, που αυτός ο χρόνος αποτελεί ζωτική ανάγκη για το παρόν και αναγκαία συνθήκη για το μέλλον τους. Οτι η μεταρρύθμιση δεν "ακουμπά" καθόλου σε πραγματικά προβλήματα λειτουργίας των σχολείων, όπως το κτιριακό, οι ελλείψεις τεχνολογικού εξοπλισμού και εκπαιδευτικών, ο μεγάλος αριθμός μαθητών στα τμήματα, η μονομέρεια των βιβλίων κ.ά.

***

Ολα αυτά - και άλλα πολλά - τα προβλήματα που δε λύνει και τα νέα που φέρνει στα σχολεία η μεταρρύθμιση, τα παραδέχονται, στον ένα ή στον άλλο βαθμό, και οι "κατήγοροι" των μαθητών. Αλλά, ρωτούν: Γιατί οι μαθητές δεν αγωνίζονται να φύγουν τα "στραβά" και να βελτιωθεί ο νόμος, αλλά ζητούν την κατάργησή του; Κι αναρωτιούνται: Φτάνουν οι "ατέλειες" μιας μεταρρύθμισης - η οποία θεωρείται, μάλιστα, αναγκαία, μια και δεν "πάει άλλο" με την κατάντια της δημόσιας παιδείας - για να εξηγήσουν και να δικαιολογήσουν το γιατί, επί δύο μήνες τώρα, τα σχολεία παραμένουν κλειστά, παρά το γεγονός ότι ο υπουργός έκανε και μερικές υποχωρήσεις, διορθώνοντας κάποιες "ατέλειες"; Συμπεραίνουν ότι δε φτάνουν και καταλήγουν πάλι στα περί "χαβαλετζήδων" ή"υποκινούμενων" μαθητών.

***

Πράγματι, αν οι αντιρρήσεις των μαθητών για τη μεταρρύθμιση αφορούσαν μόνο σε "ατέλειες" του νόμου, που επιδέχονται επιδιορθώσεις και βελτιώσεις, δε θα εξηγούνταν το εύρος, το πάθος και ο μεγάλος χρονικός ορίζοντας της μαθητικής εξέγερσης, τη στιγμή, μάλιστα, που η κυβέρνηση, οι μηχανισμοί της, ΜΜΕ, αλλά και "αγανακτισμένοι γονείς", έχουν δημιουργήσει ένα κλίμα τρομοκρατίας, επιχειρώντας να μετατρέψουν τα σχολεία σε "στρατόπεδα συγκέντρωσης". Αν μη τι άλλο - αν μόνο αυτό συνέβαινε - θα "περνούσε" η πολιτική της ΝΔ, και άλλων κομμάτων της αντιπολίτευσης, με την οποία, πιστεύουμε, τελικά θα συμφωνούσε και το ΠΑΣΟΚ, που πρεσβεύει την ανάγκη να "παγώσει" για κάποιο χρονικό διάστημα η εφαρμογή του νόμου, για ν' αντιμετωπιστούν οι "ατέλειές" του και να προχωρήσει, χωρίς μεγάλες αντιδράσεις, η "εκπαιδευτική μεταρρύθμιση".

Ομως, δεν πρόκειται γι' αυτό. Οι μαθητές - όσο κι αν αυτό φαίνεται περίεργο σε κάποιους, οι οποίοι θεωρούν ότι, εξ αντικειμένου, το νεαρόν της ηλικίας συνεπάγεται άγνοια - επιμένουν στον αγώνα, διότι έχουν αντιληφθεί την ουσία της μεταρρύθμισης, εισχωρώντας στο "μεδούλι" των προσθέσεων και των προοπτικών της. Καταλαβαίνουν ότι αυτή δεν αφορά μόνο στους ίδιους και στο σήμερα, αλλά σε όλη την ελληνική κοινωνία και στο αύριο της ελληνικής παιδείας.

***

Οι μαθητές αντιλαμβάνονται ότι ο αγώνας τους αφορά στους ίδιους, αλλά και στους γονείς τους. Αγωνιζόμενοι, λένε στους γονείς τους: "Εμείς, τα παιδιά σας, δεν αποδεχόμαστε να δουλεύετε μέρα - νύχτα για να πληρώνετε τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερά μας. Δεν ανεχόμαστε να μετατρέπεστε σε "είλωτες" μιας σκληρής, απάνθρωπης καθημερινότητας, για να μας σπουδάσετε. Και, μάλιστα, για μια σπουδή που δε μας μορφώνει, αλλά μας μετατρέπει σε "άδειες δεξαμενές" συγκέντρωσης αριθμών και "τσιτάτων". Μια σπουδή, επιπλέον, που δεν υλοποιεί, όχι μόνο το όραμά σας να γίνουμε επιστήμονες, αλλά ούτε καν την αγωνία σας να έχουμε μια δουλιά στα χέρια μας. Αδικος, λοιπόν, ο κόπος σας, μάταια τα έξοδά σας".

Να, γιατί βλέπουμε και το "φαινόμενο", μαθητές να έρχονται σε αντιπαράθεση ακόμα και με γονείς, που επιχειρούν να "σπάσουν" τις καταλήψεις και να σταματήσουν τον αγώνα. Οι 15χρονοι επαναστατούν και κατά των γονιών τους, όχι τόσο από "νεανική ροπή προς την επανάσταση" ή λόγω του "χάσματος των γενεών", αλλά, κυρίως, γιατί δε συμμετέχουν στις αγωνίες των παιδιών τους και δεν αντιλαμβάνονται το δίκιο και το ουσιαστικό νόημα του αγώνα τους.

Θα μπορούσε κανείς να πει ότι ο μαθητής ρωτάει τον πατέρα του: "Γιατί μπαίνεις εμπόδιο στο δρόμο μου; Γιατί θέλεις να συμβιβαστώ κι εγώ με τη μιζέρια της σημερινής δημόσιας παιδείας και ν' αποδεχτώ μια μεταρρύθμιση, που μεγαλώνει ακόμη περισσότερο τους ταξικούς φραγμούς στη μόρφωση, εμπορευματοποιεί τη γνώση, οδηγεί στην ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης; Γιατί δεν καταλαβαίνεις τη στενοχώρια μου, όταν σε βλέπω να δουλεύεις χωρίς σταματημό, να τριγυρνάς, σαν χαμένος, στο σπίτι, να μη συζητάς μαζί μου για τα όνειρά μου, να μαλώνεις με τη μαμά γιατί αγόρασε ακριβά ψώνια, ν' αγχώνεσαι για το παρόν μου και να φοβάσαι για το μέλλον μου;

Ελα μαζί μου, μπαμπά, να παλέψουμε για ν' αλλάξουμε την παιδεία και την κοινωνία, ή "κάτσε στ' αβγά σου" και μην μπλέκεις στα πόδια μου".

***

Αυτή είναι η ουσία του αγώνα των μαθητών, που συγκλονίζει συνειδήσεις σε όλη την Ελλάδα. Οι 15χρονοι και οι 16χρονοι "γαβριάδες" εφορμούν και "εισβάλλουν" στην αναχρονιστική, σιτεμένη, μίζερη και σάπια ελληνική κοινωνία, της βάζουν "φουρνέλο", για να την αλλάξουν. Κι επειδή ξέρουν ότι η μελλοντική κοινωνία που οραματίζονται να φτιάξουν θέλει μορφωμένους ανθρώπους, αγωνίζονται και απαιτούν ουσιαστική μόρφωση στα σχολεία τους.

Παύλος ΡΙΖΑΡΓΙΩΤΗΣ

Οι 15χρονοι και οι 16χρονοι "γαβριάδες" εφορμούν και "εισβάλλουν" στην αναχρονιστική, σιτεμένη, μίζερη και σάπια ελληνική κοινωνία, της βάζουν "φουρνέλο", για να την αλλάξουν. Κι επειδή ξέρουν ότι η μελλοντική κοινωνία που οραματίζονται να φτιάξουν θέλει μορφωμένους ανθρώπους, αγωνίζονται και απαιτούν ουσιαστική μόρφωση στα σχολεία τους


ΤΟΥ ΦΩΤΗ ΧΟΥΛΙΑΡΑ, ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΚΑΤΩΧΩΡΙΟΥ ΦΑΡΣΑΛΩΝΚΑΙ ΜΕΛΟΥΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΟΑΣ Ν. ΛΑΡΙΣΑΣ
Οι αγρότες απαντούν αγωνιστικά

- Μετά τα πρόσφατα δυναμικά προειδοποιητικά αγροτικά συλλαλητήρια στη Θεσσαλία, ποιο είναι το κλίμα που επικρατεί στον αγροτικό κόσμο της περιοχής;

- Το κλίμα που επικρατεί είναι αγωνιστικό και θα γίνει ακόμα πιο αγωνιστικό, αν δε δοθούν συγκεκριμένες και ουσιαστικές λύσεις στα μεγάλα προβλήματα. Σε όλα τα χωριά της επαρχίας Φαρσάλων, αλλά κι απ' όσο γνωρίζω σε ολόκληρη τη Θεσσαλία, η αγανάκτηση και η οργή έχει φουντώσει, αφού έχουν φουντώσει τα προβλήματα και τα αδιέξοδα των αγροτών. Στα καφενεία δεν ακούς τίποτα άλλο, από προβλήματα και ότι η κατάσταση δεν πάει άλλο. Ακούς μόνο τους αγρότες να τα "σέρνουν" στην κυβέρνηση, στην Αγροτική Τράπεζα και στις Βρυξέλλες. Η δραματική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί, εξηγεί γιατί την περασμένη Παρασκευή έγινε ένα από τα μεγαλύτερα συλλαλητήρια των τελευταίων χρόνων στα Φάρσαλα, στο οποίο συμμετείχαν αγρότες που δεν είχαν ξανακατέβει άλλη φορά σε συλλαλητήριο. Το συλλαλητήριο αυτό ενίσχυσε τις αγωνιστικές διαθέσεις των αγροτών της περιοχής μας και φαίνεται καθαρά ότι όλο και περισσότεροι αγρότες είναι αποφασισμένοι να κατέβουν στους δρόμους του αγώνα, προσπερνώντας την πολιτική δικαστικής τρομοκρατίας, των ρουσφετολογικών υποσχέσεων και των άλλων μεθοδεύσεων, που επιδιώκουν να περάσουν οι μηχανισμοί της κυβέρνησης.

- Πιστεύετε ότι θα βγει κάτι θετικό για τους αγρότες από την πολιτική διαλόγου που "λανσάρει" ο υπουργός Γεωργίας, αλλά και από τη συνολική πολιτική της κυβέρνησης;

- Από διάλογο οι αγρότες έχουν χορτάσει τόσα χρόνια. Από ουσία και λύσεις στα προβλήματα, όμως, τίποτα. Αν ήθελε ο υπουργός Γεωργίας και η κυβέρνηση θα ανακοίνωναν λύσεις στα προβλήματα και δε θα μιλούσαν μόνο για διάλογο. Βγήκε ο υπουργός Γεωργίας, παραμονή των συλλαλητηρίων στη Θεσσαλία και μίλησε στα τοπικά κανάλια για μείωση των επιτοκίων. Δεν είπε όμως τίποτα συγκεκριμένο για το τι θα γίνει με τα αγροτικά χρέη, ούτε για κάποια ρύθμιση και πώς θα λυθεί αυτό το πρόβλημα. Είπε ό,τι είπε, προφανώς για λόγους εντυπώσεων και για να δημιουργήσει ψεύτικες ελπίδες, ενόψει των αγροτικών συλλαλητηρίων στη Θεσσαλία. Δε λέμε ότι είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι στο διάλογο, αλλά δε θέλουμε μόνο διάλογο, θέλουμε και λύσεις. Και δε βλέπω πώς θα δοθούν λύσεις, όταν η κυβέρνηση ακουλουθεί πιστά την αντιαγροτική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης και παρουσιάζει ως μονόδρομο την ΟΝΕ, το ΕΥΡΩ και την "Ατζέντα 2000", ενώ είναι φανερό ότι όλα αυτά οδηγούν τους μικρομεσαίους αγρότες στο ξεκλήρισμα και στον αφανισμό.

- Ποια προβλέπετε ότι θα είναι τα επόμενα βήματα των αγροτών της Θεσσαλίας;

- Την ερχόμενη Δευτέρα, όπως έχει γίνει γνωστό, η Πανθεσσαλική θα συναντηθεί με τον υπουργό Γεωργίας για να συζητήσει από κοντά τα αιτήματα και προβλήματα των αγροτών της Θεσσαλίας. Οι αγρότες περιμένουν σταράτες κουβέντες και όχι μισόλογα για το αν θα λυθούν επιτέλους τα προβλήματα κι αν θα αλλάξει αυτή η αντιαγροτική πολιτική. Αμέσως μετά τη συνάντηση, στη Θεσσαλία, θα συνεδριάσουν πρώτα οι αγροτικοί σύλλογοι στα χωριά, οι νομαρχιακές συντονιστικές επιτροπές στη συνέχεια και θα εκτιμήσουν την κατάσταση. Αν οι απαντήσεις δεν είναι ικανοποιητικές, τότε να είναι σίγουροι αυτοί που κυβερνάνε, ότι οι αγρότες της Θεσσαλίας θα κατέβουν μαζικά και δυναμικά στους δρόμους και θα συνεχίσουν τον αγώνα τους, μέχρι την τελική δικαίωση.

Κ. Δ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ