Από το 1995 και πιο καθαρά το Δεκέμβρη του 1996, η Πανθεσσαλική προβάλλει συγκεκριμένα ρεαλιστικά αιτήματα για την αντιμετώπιση των άμεσων οξυμένων προβλημάτων επιβίωσης των μικρομεσαίων αγροτών, αλλά και δέσμη μέτρων και προτάσεων για την αντιμετώπιση του αγροτικού προβλήματος της χώρας σε μεσο-μακροπρόθεσμη προοπτική, που, βεβαίως, είναι σε αντίθεση με τα περιοριστικά, έως καταστροφικά, μέτρα και τις εντολές της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όπως υλοποιούνται από την κυβέρνηση με την Κοινή Αγροτική Πολιτική και τη Συμφωνία της ΓΚΑΤΤ. Η Πανθεσσαλική, βεβαίως, προβάλλει για άμεση ικανοποίηση τις προτάσεις που αφορούν την προστασία του εισοδήματος των μικρομεσαίων αγροτών και της γεωργικής παραγωγής, ώστε να επιβιώσουν και να μπορέσουν να συνεχίσουν τις καλλιέργειές τους. Ενώ τα μέτρα που έχουν να κάνουν με τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη του αγροτικού τομέα, σύμφωνα με τις δυνατότητες και τις ανάγκες της χώρας, αποτελούν πακέτο, που πρέπει να ικανοποιηθεί σταδιακά στο άμεσο και το μακρύτερο μέλλον.
***
Στήριξη του εισοδήματος των βαμβακοπαραγωγών - μέχρι 100 στρέμματα συνολικά - με τη χορήγηση συμπληρωματικής ενίσχυσης στους αγρότες που έπαθαν μεγάλες καταστροφές από την κακοκαιρία. Αυτό άλλωστε είχε υποσχεθεί και ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης πριν τις εκλογές, μιλώντας από τη Λάρισα, για να κλέψει την ψήφο των αγροτών βεβαίως. Ομως, μετά τις εκλογές "εφεύρε" το "κόλπο" με τη χορήγηση δανείου 40 δραχμών ανά κιλό βαμβακιού, δάνειο που θα παρακρατήσει με την εξόφληση της τιμής του προϊόντος στο τέλος. Κι όμως, ψευδόμενη ασύστολα η κυβέρνηση, παρουσιάζει το δάνειο σαν ενίσχυση, τάχα, των βαμβακοπαραγωγών, μιλώντας για 189 δισ. δραχμές... Οι αγρότες ζητούν, επίσης, την επιστροφή ΦΠΑ - ύψους 9 δισ. δραχμών - που η κυβέρνηση, από το 1990, παρακράτησε παράνομα από τους βαμβακοπαραγωγούς. Η κυβέρνηση το αρνείται κι αυτό...
***
***
***
Τα αιτήματα αυτά, που οι αγρότες διεκδικούν να ικανοποιηθούν άμεσα, για να αντιμετωπιστεί το άμεσο πρόβλημα επιβίωσης των εκατοντάδων χιλιάδων αγροτών - γιατί τα μεσο-μακροπρόθεσμα έτσι κι αλλιώς χρειάζονται αρκετό χρόνο - η κυβέρνηση όχι μόνον αρνείται να τα ικανοποιήσει, αλλά και προσπαθεί να τα διαστρεβλώσει και να συκοφαντήσει το μεγαλειώδη αγώνα των αγροτών της Θεσσαλίας και γενικότερα. Ο λόγος είναι ότι τα αιτήματα αυτά βρίσκονται έξω από τη λογική της υποταγής στις αποφάσεις του Διευθυντηρίου των Βρυξελλών, στη λογική της μονόπλευρης σκληρής λιτότητας και του Προγράμματος Σύγκλισης του Μάαστριχτ, που η κυβέρνηση υλοποιεί ως μονόδρομο για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των εμποροβιομηχάνων, του μεγάλου κεφαλαίου γενικά. Ωστόσο, όσο θράσος κι αν διαθέτουν οι Τζουμακο-Τσουκατέοι, το μόνο που καταφέρνουν, όταν διαστρεβλώνουν και συκοφαντούν, είναι να γίνονται περισσότερο καταγέλαστοι.
Γιάννης ΖΑΓΓΑΝΑΣ
Η Πανθεσσαλική προβάλλει συγκεκριμένα ρεαλιστικά αιτήματα για την αντιμετώπιση των άμεσων οξυμένων προβλημάτων επιβίωσης των μικρομεσαίων αγροτών, αλλά και δέσμη μέτρων και προτάσεων για την αντιμετώπιση του αγροτικού προβλήματος της χώρας
- Πώς κρίνετε την πορεία της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας;
- Η ως τώρα διαδρομή της Πολιτιστικής χαρακτηρίζεται από καθυστέρηση στον τομέα των έργων και από μη ποιοτική έκφραση του πολιτιστικού επιπέδου της πόλης. Τα έργα υποδομής δεν προγραμματίστηκαν σωστά και εγκαίρως. Αποτέλεσμα, κανείς δεν ξέρει πότε θα ολοκληρωθούν. Το περιεχόμενο των πολιτιστικών εκδηλώσεων, που άλλαζε κατά καιρούς, όπως άλλαζαν και οι καλλιτεχνικοί διευθυντές της ΠΠ, δεν εκφράζει ούτε το πολιτιστικό επίπεδο, ούτε την πολιτιστική ταυτότητα του λαού μας. Σε σύντομο χρονικό διάστημα φάνηκε περίτρανα η τεράστια αντίθεση και απόσταση μεταξύ της φιέστας των "εχόντων και κατεχόντων" και των προλετάριων - της βάσης του Πολιτισμού και άλλων εργαζομένων, λ. χ των καθηγητών που αγωνίζονται για τα στοιχειώδη δικαιώματά τους. Η διοίκηση του Οργανισμού, όπως και οι εποπτεύοντες υπουργοί πρέπει να απαντήσουν στο λαό: Πώς έγινε το μοίρασμα του "πακέτου" των έργων; Πώς προσλήφθηκαν οι ημέτεροι στην καλλιτεχνική διεύθυνση; Γιατί αυτή η προκλητικά ταξική προσέγγιση του θεσμού; Πώς κατασκευάστηκε αυτό το ελιτίστικο - ρουσφετολογικό ακροατήριο, που το εμφανίζουν ως "άξιο κριτή" της ποιότητας των προβαλλομένων εκδηλώσεων;
- Πώς σχολιάζετε τις τριήμερες εκδηλώσεις της επίσημης έναρξης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας;
- Οι εκδηλώσεις ήταν μία φιέστα κυβερνητικής δημαγωγίας, προβολής ημετέρων - όπως ο Μικρούτσικος που κυριάρχησε στις επίσημες εναρκτήριες εκδηλώσεις, με θεατές το κατεστημένο του δικομματισμού, αφού τα πανάκριβα εισιτήρια έθεσαν το λαό στο περιθώριο, αποδείχνοντας την ταξική αντίληψη των διοργανωτών της Πολιτιστικής. Το πολυθέαμα, λ. χ. χαρακτήριζαν οι μεγαλοϊδεατισμοί, μεγαλεξανδρισμοί, η βυζαντιολαγνεία, ενώ αποσιωπήθηκαν οι αγώνες του λαού. Για παράδειγμα το Αντιφασιστικό Επος του.
- Την περασμένη Τετάρτη, προεδρεύατε στη συνάντηση - συζήτηση που οργάνωσε το ΚΜΕ με θέμα την Πολιτιστική Πρωτεύουσα. Μπορείτε να αναφερθείτε στα συμπεράσματα της συζήτησης;
- Καταλήξαμε ότι ο θεσμός εξυπηρετεί τα ιδεολογικοπολιτικά συμφέροντα της ελληνικής και ξένης, κυρίως, άρχουσας τάξης, που θέλουν να μετατρέψουν τη Θεσσαλονίκη σε εφαλτήριο για τις επιδιώξεις τους στα Βαλκάνια. Οι μεγάλες ιμπεριαλιστικές χώρες θέλουν να δημιουργήσουν στις γειτονικές μας, πρώην σοσιαλιστικές χώρες καπιταλιστικά "κύτταρα" σ' όλες τις εκδηλώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας. Οπως τονίστηκε από πολλούς ομιλητές, τα έργα υποδομής δεν ανταποκρίθηκαν στο θεσμό της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, όπως, τουλάχιστον, εμείς την οραματιζόμασταν. Στην πραγματικότητα απουσιάζει, τελείως, η αναγκαία υποδομή, προκειμένου να λειτουργήσει ο θεσμός. Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων δεν άγγιξε τον πολιτισμό των εργαζομένων, τις λαϊκές παραδόσεις στα Γράμματα και τις Τέχνες. Αντίθετα, εκφράζει τα συμφέροντα της άρχουσας τάξης. Τέλος, σημειώσαμε ότι ο πολιτισμός, όπως και όλοι οι τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας, εκφράζει τους πόθους και τα συμφέροντα κάθε κοινωνικής τάξης. Και μ' αυτή την έννοια οι εργαζόμενοι θα πρέπει να διατηρούν την προοδευτική μας κληρονομιά στα Γράμματα και τις Τέχνες, μεταδίδοντάς την από γενιά σε γενιά και εμπλουτίζοντάς την παραπέρα με τις καλύτερες παραδόσεις του παγκόσμιου κινήματος.
Α. Ν.