ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 20 Φλεβάρη 1997
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΤΑΣΟΥΛΑΣ
Επικίνδυνη η γνώση για την άρχουσα τάξη

" Ενα σχολείο το οποίο θα μάθαινε στους μαθητές να βλέπουν τον πραγματικό κόσμο, να τον ερμηνεύουν και να μπορούν να τον αλλάξουν θα ήταν επικίνδυνο για την άρχουσα τάξη. Θα ήταν επικίνδυνο για την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της "Λευκής Βίβλου".Θα διασκέδαζε τις θεωρίες του ευρωπαϊκού μονόδρομου. Θα έθετε σε αμφισβήτηση και θα ανέτρεπε τις θεωρίες της αγοράς. Θα καλλιεργούσε ανθρώπινες αξίες όπως η αλληλεγγύη και η ισότητα των ανθρώπων, η ελευθερία, η ειρήνη και η άρνηση της εκμετάλλευσης. Πώς είναι δυνατόν να θέλει η κυβέρνηση και κάθε θιασώτης του εκμεταλλευτικού καπιταλιστικού συστήματος ένα τέτοιο σχολείο; ". Αυτά τόνισε στην αρχή της ομιλίας του ο βουλευτής του ΚΚΕ Απ. Τασούλας και αφού επεσήμανε ότι ενώ στη Δυτική Αττική και στον Πειραιά ένα στα δύο παιδιά δεν ολοκληρώνουν καν τη βασική εκπαίδευση σε αντίθεση με τα Βόρεια προάστια που ένας στους τρεις είναι πτυχιούχος, πρόσθεσε:

"Σε πόσα σχολεία μιλούν για τα πεινασμένα παιδιά της Αφρικής και της Ασίας; Για τα εκατομμύρια που πεθαίνουν γιατί δεν έχουν ένα κουτί γάλα και λίγο ψωμί; Τι λέτε κύριε πρωθυπουργέ; Εσείς ξέρετε. Τα διδάσκουν αυτά τα πράγματα;

Στο δημοτικό σχολείο και στο Γυμνάσιο συσσωρεύουν στους μαθητές κάποιες γνώσεις χωρίς κανένα σκοπό. Η εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση είναι αποσπασματική και το 20% των νέων την έχει εγκαταλείψει. Οσο για το Λύκειο αποτελεί ένα χώρο υποτιθέμενης προετοιμασίας για το Πανεπιστήμιο. Δε μιλά στις ευαισθησίες των νέων. Μερικές φορές γίνεται πολύ αποκρουστικό".

Σε άλλο σημείο της ομιλίας του τόνισε: "Το ΚΚΕ είναι το πρώτο κόμμα που επιθυμεί μεγαλύτερη μόρφωση για τους νέους. Ομως θα πρέπει να είμαστε ειλικρινείς απέναντι στη νέα γενιά. Το Πανεπιστήμιο πρέπει να παρέχει γνώση. Και για να την παρέχει χρειάζεται την ανάλογη υποδομή. Τα ελληνικά Πανεπιστήμια δεν την έχουν. Ακόμα, το πτυχίο πρέπει να οδηγεί στην αντίστοιχη απασχόληση τον πτυχιούχο. Δυστυχώς ούτε αυτό γίνεται". Και υπογράμμισε: "Το ποσοστό των ανέργων πτυχιούχων 25 - 29 χρονών ανέρχεται στο 31,6% και από 30 - 44 ετών στο 21,2%. Ενας στους τέσσερις πτυχιούχους είναι άνεργος. Τα ΤΕΙ έχουν τεράστια προβλήματα και στο επίπεδο της οργάνωσης σπουδών και στο επίπεδο της επαγγελματικής αποκατάστασής τους".

Αναφερόμενος στην κατάσταση που επικρατεί συνολικά σήμερα στην παιδεία, είπε: "Το 50 - 80% των διδασκόντων είναι έκτακτοι, με όλα όσα αυτό συνεπάγεται για τους ίδιους και τους σπουδαστές. Τα ΙΕΚ υποτίθεται ότι προετοιμάζουν τους νέους για την απασχόληση. Στην πραγματικότητα τα ιδιωτικά ΙΕΚ ροκανίζουν τα διατιθέμενα κονδύλια. Μεγαλύτερο φαγοπότι γίνεται στα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης.

Μέσα σε ένα τέτοιο περιβάλλον καλούνται οι καθηγητές και οι δάσκαλοι να διδάξουν και οι μαθητές να μάθουν. Μια εκπαιδευτική πολιτική που παραπαίει. Κάθε λίγο εξαγγέλλονται αλλαγές. Ολες όμως οι αλλαγές περιστρέφονται στον ίδιο άξονα. Οσοι έχουν να πληρώσουν μπορεί να αποκτήσουν τη γνώση. Οι άλλοι που θα πληρώνουν λιγότερα το πολύ πολύ να πάρουν πτυχία - χαρτιά, χωρίς αντίκρισμα. Αλλωστε η Ευρωπαϊκή Ενωση και η "Λευκή Βίβλος" προβλέπει: "Μάθετε ανάγνωση και γραφή", για την κατάρτιση θα φροντίσουν οι πολυεθνικές".

Αναφερόμενος στην εργασία και τους αγώνες των εκπαιδευτικών ο βουλευτής του ΚΚΕ είπε: "Η δουλιά του εκπαιδευτικού αντί για λειτούργημα κατάντησε βαρετή απασχόληση. Με μεγάλα οικονομικά και επαγγελματικά προβλήματα. Χαμηλοί μισθοί, πρωινές και απογευματινές βάρδιες, πολλά χρόνια δουλιάς με την ιδιότητα του αναπληρωτή. Η προσπάθεια κατάργησης της επετηρίδας θρέφει ακόμα περισσότερο τη ρουσφετολογία και τον εκβιασμό. Η δεύτερη δουλιά είναι κανόνας. Για όλα αυτά βρίσκονται στο δρόμο οι εκπαιδευτικοί. Για όλα αυτά οι μαθητές και οι γονείς, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες της κυβέρνησης, όχι μόνο δεν αντιπαρατίθενται στους εκπαιδευτικούς, αλλά τους συμπαραστέκονται, και μάλιστα ενεργά. Καταλαβαίνουμε πολύ καλά το πρόβλημα της κυβέρνησης. Δεν πρόκειται για τα ψίχουλα που θα έδινε στους εκπαιδευτικούς ή στους ναυτεργάτες, στους αγρότες, στους συνταξιούχους. Τρέμει μπροστά στην αμφισβήτηση της πολιτικής της. Τρέμει στην ίδια απόρριψη του "Ευρωπαϊκού μονόδρομου"".

Για τα άλλα κόμματα εξάλλου τόνισε: "Οι άλλες πολιτικές δυνάμεις βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο. Κυβέρνηση και κόμματα που με ευχαρίστηση προπαγανδίζουν, αποδέχονται και υλοποιούν την Ευρωπαϊκή πολιτική και τις κατευθύνσεις του Μάαστριχτ, χρωστάνε εξηγήσεις στους εργαζόμενους και τους εκπαιδευτικούς".

Καταλήγοντας ο βουλευτής του ΚΚΕ σημείωσε, σχολιάζοντας το γνωστό επιχείρημα του "κομμουνιστικού δάκτυλου" για τις κινητοποιήσεις: "Με τόσους ξεσηκωμούς δεν είναι δάκτυλος. Αυτό πρέπει να είναι ολόκληρο παλαμάρι"...

Μ. ΕΒΕΡΤ
Αγχος να αποκρυφτεί η ουσία του προβλήματος

Ανεπιτυχή προσπάθεια να συσκοτίσει τα πράγματα στο χώρο της παιδείας, να υποβαθμίσει τις αιτίες των εκρηκτικών της προβλημάτων και να εντάξει το όλο θέμα στα πλαίσια της ανούσιας δικομματικής αντιπαράθεσης επιχείρησε, μιλώντας χτες στη Βουλή, ο πρόεδρος της ΝΔ, Μ. Εβερτ. Αποφεύγοντας επιμελώς να σταθεί στην ουσία του προβλήματος, υποστήριξε πως το μείζον ζήτημα στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας είναι ο κομματικός του εναγκαλισμός. Ετσι κατηγόρησε το ΠΑΣΟΚ πως είναι ο κύριος υπεύθυνος για το σημερινό χάλι. "Η παιδεία - είπε - και ο πολιτισμός αποτέλεσαν τα μεγάλα θύματα του ΠΑΣΟΚ" και προς απόδειξη αυτού κατέβασε ολόκληρη λίστα από τα έργα και τις ημέρες του σημερινού κυβερνητικού κόμματος, αποκρύπτοντας με προκλητικό τρόπο ότι αντίστοιχη ήταν και η πολιτική του δικού του κόμματος όταν βρέθηκε στο τιμόνι της κυβερνητικής εξουσίας, αποπροσανατολίζοντας από την ουσία που λέει ότι οι κατά καιρούς κυβερνήσεις των δύο κομμάτων βύθισαν την παιδεία στο σημερινό της χάλι, όχι γιατί ήθελαν να κάνουν το κέφι τους, αλλά γιατί εξυπηρετούσαν συγκεκριμένα ταξικά συμφέροντα.

Ερχόμενος στο διά ταύτα, ο Μ. Εβερτ ήταν ιδιαίτερα αποκαλυπτικός. Από την ομιλία του έλειπε εντελώς οποιαδήποτε αναφορά στη σύνδεση της παιδείας με την παραγωγή στα πλαίσια μιας ανεξάρτητης οικονομικής και παραγωγικής ανάπτυξης της χώρας, που θα παρακολουθεί και θα εφαρμόζει τα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα και επιτεύγματα. Κι αυτό βεβαίως δεν ήταν τυχαίο, αφού η ΝΔ έχει δεχτεί την υποταγή της χώρας στα δεδομένα του κοινοτικού καταμερισμού εργασίας που επιβάλλουν οι πολυεθνικές. Το πρόβλημα της παιδείας θα οδεύσει προς τη λύση του, κατά τη ΝΔ και τον αρχηγό της, με τη "θεσμοθέτηση μόνιμου υφυπουργού Παιδείας, με τη χάραξη υπερκομματικής πολιτικής και με την ανάληψη προσπάθειας προκειμένου να υιοθετηθεί μια πανευρωπαϊκή πολιτική παιδείας και πολιτισμού" και φυσικά - για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις - δεν παρέλειψε, ανάμεσα στα άλλα, να προτείνει τη "λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων με αυστηρές προδιαγραφές". Αυτοί ήταν οι βασικοί άξονες των προτάσεων της ΝΔ που ανέπτυξε ο Μ. Εβερτ και για την εξυπηρέτησή τους πρότεινε την αύξηση των δαπανών για την παιδεία στο 5% του ΑΕΠ.

Οι αγώνες των εκπαιδευτικών προανάκρουσμα ενός μεγάλου κινήματος


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ