Εκδήλωση στο Κέντρο Μαρξιστικών Ερευνών
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (του ανταποκριτή μας).-
"Η Θεσσαλονίκη διάγει ημέρες "πολιτιστικού βίου". Ο μεγαλόσχημος όμως τίτλος "Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης" και τα έργα πολιτιστικής υποδομής που είχαν προγραμματιστεί να γίνουν ως το 1997, δεν μπορούν να αποκρύψουν τον πολιτιστικό μαρασμό της πόλης μας. Και ακόμη περισσότερο, τις πολιτικές ευθύνες, που επωμίζονται για την κατάσταση αυτή οι μετά το 1974 κυβερνήσεις και η διοίκηση του δήμου",τόνισε ο Γ. Τσιλιγκιρίδης,μέλος του ΔΣ του Κέντρου Μαρξιστικών Ερευνών και κύριος εισηγητής στην εκδήλωση που πραγματοποίησε προχτές το ΚΜΕ στη Θεσσαλονίκη, με θέμα την "Πολιτιστική Πρωτεύουσα".
"Η γνήσια πνευματική και καλλιτεχνική δημιουργία, χωρίς καμία ουσιαστική στήριξη από το κράτος και τον κεντρικά υπεύθυνο δήμο, έχει συρρικνωθεί. Πνευματικά, πολιτιστικά και αθλητικά κέντρα λείπουν. Ο λαός, και ιδιαίτερα η νεολαία, αφήνονται στην επίδραση της υποκουλτούρας, στην κυριαρχία του φτηνού γούστου, που προβάλλουν τα ΜΜΕ και τα "ευρείας κυκλοφορίας" περιοδικά και βιβλία.Το 1997, αλλά και το 2001 - αν συνεχιστεί η ίδια πολιτική από την κυβέρνηση και το δήμο Θεσσαλονίκης - η πόλη μας θα είναι πρωτεύουσα της πολιτιστικής υποβάθμισης.Ο Θερμαϊκός νεκρή θάλασσα.Το νέφος θα απειλεί την υγεία μας. Το κυκλοφοριακό άλυτο. Τα σχολεία σε διπλές βάρδιες και σε λυόμενα κτίρια", υπογράμμισε ο εισηγητής.
Ο Γ. Τσιλιγκρίδης διερωτήθηκε τι έγινε στη Θεσσαλονίκη από τα τόσα που υπόσχονταν οι κυβερνήσεις; Υποσχέσεις ότι, με το θεσμό θα πραγματοποιούνταν έργα που θα επιδρούσαν μόνιμα στην υπάρχουσα δομή του πολεοδομικού συγκροτήματος και θα είχαμε μια ουσιαστική αναβάθμιση των πλέον υποβαθμισμένων περιοχών, παράλληλα με αυτήν του κέντρου της πόλης.
"Προγραμματίστηκαν - τόνισε - μεμονωμένα έργα βιτρίνας αμφιβόλου σκοπιμότητας, αλλά και γι' αυτά υπήρξε αδυναμία για την αποπεράτωσής τους σε εύλογο χρόνο, με κίνδυνο να παραμείνουν ανολοκλήρωτα και να αποτελέσουν μια ανοιχτή πληγή για την πόλη".
Αναφερόμενος στα σχέδια της ΕΕ και των ΗΠΑ για τα Βαλκάνια και για το ρόλο που θέλουν να παίξει στην περιοχή της Θεσσαλονίκης τόνισε: "Το μονοπωλιακό κεφάλαιο, αξιοποιώντας την παγκοσμιοποίηση της αγοράς, της τεχνολογίας και των πληροφοριών, αλλά και τον εκμηδενισμό των αποστάσεων, δημιουργεί ένα σύστημα αξιών και δομών διαμόρφωσης συνειδήσεων. Εμπορευματοποιεί τα πολιτιστικά προϊόντα. Υπονομεύει την ταυτότητα του ελληνικού πολιτισμού και προωθεί τον πολιτισμό των δύο ταχυτήτων".
Παρεμβάσεις έκαναν οι δημοτικοί σύμβουλοι της ΔΑΚ Θ. Γιαννούσης και Αγ. Σαχίνης και ακολούθησε συζήτηση με το κοινό. Η εκδήλωση, που έγινε στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, είναι η πρώτη μιας σειράς συζητήσεων που έχουν προγραμματιστεί και θα πραγματοποιούνται κάθε μήνα. Να σημειώσουμε ότι στην εναρκτήρια αυτή εκδήλωση του ΚΜΕ μεγάλη υπήρξε ησυμμετοχή νέων.
Αρχή στο "Πολύτεχνο" με το "Τέλος των Ατρειδών"
Αρχίζουν το Σάββατο οι εκδηλώσεις του Πολιτιστικού Διμήνου,που διοργανώνει το Πολιτιστικό Τμήμα της ΚΕ του ΚΚΕ και η Οργάνωση Αθήνας της ΚΝΕ.Εναρξη, λοιπόν, από το θέατρο "Πολύτεχνο",στις 6.30 μμ, όπου η πειραματική σκηνή της "Ομάδας Σύγχρονης Τέχνης" του Γιάννη Καλατζόπουλου,παρουσιάζει "Το τέλος των Ατρειδών" του Νίκου Χουρμουζιάδη.Πρόκειται για μια σύνθεση αποσπασμάτων από 6 τραγωδίες του Ευριπίδη.Η παράσταση ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλατζόπουλου,σκηνικά - κοστούμια Νίκου Αδελίνη,κίνηση Ζέφης Μπαρτσώκα.Παίζουν: Γιάννης Τσικής, Εβίτα Παπασπύρου, Νίκος Νικολαϊδης, Γιάννης Καλατζόπουλος, Μαρία Χατζηιωαννίδου, Ελλη Λορέντη, Λίλιαν Παναγιωτοπούλου, Πόπη Μπαρκιά, Νίκος Μποτόπουλος.
Με το Δίμηνο Πολιτιστικών Εκδηλώσεων,οι διοργανωτές προσπαθούν να καταδείξουν την αγωνία και την ανησυχία των δημιουργών μέσα από το καλλιτεχνικό τους έργο. "Θέλουμε - σημειώνεται στο πρόγραμμα των εκδηλώσεων - να φέρουμε στην επιφάνεια την κόντρα μας στο σημερινό πολιτιστικό τοπίο. Ιδιαίτερα σήμερα, που το τοπίο το διαμορφώνουν μια χούφτα επιχειρηματίες που χειραγωγούν και πλουτίζουν, οι κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης και η κυβέρνηση που τυφλά τις εφαρμόζει. Κατευθύνσεις που σφίγγοντας σαν μέγκενη την πηγαία λαϊκή δημιουργία, εμπορευματοποιούν χυδαία το καλλιτεχνικό προϊόν, στοιβάζοντας πολιτισμούς λαών της Ευρώπης στα υπόγεια της καλλιτεχνικής ισοπέδωσης για να πετύχουν την ευρωπαϊκή πολιτιστική ομογενοποίηση. Εμείς πιστεύουμε ότι ο εργαζόμενος, ο νέος άνθρωπος δεν έχει πει την τελευταία του λέξη. Επιδιώκουμε να καταθέσουμε την πεποίθησή μας, ότι σήμερα υπάρχουν σκιρτήματα μιας άλλης δουλιάς, που αμφισβητεί το κατεστημένο. Ερχεται σε αντίθεση με την "πολιτεία" που βιώνουμε και μπορεί να γίνει δύναμη στα χέρια των εργαζομένων στον αγώνα τους για "να ανθρωπέψει ο άνθρωπος"".
Εργο γεμάτο ρώμη και πάθος, μια από τις χαρακτηριστικές συνθέσεις του Βέρντι, παρουσιάζει την Κυριακή, η Εθνική Λυρική Σκηνή.Πρόκειται για την όπερα "Τροβατόρε",με την οποία γεννήθηκε το ηρωικό άσμα. Ολοκληρώθηκε σε ενάμισι χρόνο και παρουσιάστηκε στη Ρώμη το Γενάρη του 1853. Κέρδισε αμέσως την αγάπη του κοινού κι έκανε το γύρο του κόσμου, φθάνοντας "ως τους άγριους της Αφρικής και των Ινδιών", όπως έλεγε ο συνθέτης.
Ο Βέρντι έγραψε τον "Τροβατόρε" μετά από το θάνατο της μητέρας του. Η θλίψη του για το χαμό της, μεταφέρεται στη δυναμική Αζουτσένα, μια Τσιγγάνα ποτισμένη με πρωτόγονη μητρική αγάπη. Το έργο διακατέχεται από τη στοργή του γιου προς τη μάνα, σε αντίθεση με τα προηγούμενα, όπου κυριαρχούσε ο έρωτας.
Οπως αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου: "Το λιμπρέτο, ακατάληπτο σε αρκετά σημεία του, δε ζημιώνει καθόλου τη μουσική. Το ενδιαφέρον στην όπερα αυτή, δεν είναι τόσο η παρακολούθηση μιας δράσης με συνέχεια, όσο η προσοχή σε ορισμένους χαρακτήρες και πίνακες".
Ο "Τροβατόρε" παρουσιάζεται σε μουσική διεύθυνση Ηλία Βουδούρη,σκηνοθεσία Πλάμεν Καρτάλοφ,σκηνικά Χρυσάνθης Ψαροπούλου - Γεωργιάδη,κοστούμια Γιάννη Σταφανέλλη και διεύθυνση χορωδίας Φανής Παλαμίδη.Τους ρόλους ερμηνεύουν διαδοχικά οι: Ελένη Πανάκη, Βαρβάρα Τσαμπαλή, Ελένη Κατσούρα (Λεονόρα), Αρθουρ Ντέιβις, Δημήτρης Στεφάνου, Σταμάτης Μπερής (Μανρίκο), Γιολάντα Μπίμπελ, Μαρία Μαρκέτου, Λίνα Τέντζερη, Λυδία Αγγελοπούλου (Αζουτσένα), Φραγκίσκος Βουτσίνος, Χριστόφορος Σταμπόγλης (Φερράντο) κ.ά. Ο "Τροβατόρε" επαναλαμβάνεται στις 12, 14, 15, 19, 21, 23/2 και 16, 22, 19/3.
Στο εντευκτήριο της Εταιρείας Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού (πλ. Παναθηναϊκού Σταδίου 5, τηλ. 7514.253, 6722.340), σήμερα στις 7μμ, ο κριτικός θεάτρου Κώστας Γεωργουσόπουλος θα μιλήσει για τον Παύλο Καλλιγά και το αρχαίο δράμα.Είσοδος ελεύθερη.
Ο Λέων Αυδής καταγγέλλει τη συνέντευξη - μονόλογο του Χ. Λαμπράκη στην ΕΤ - 1
Ερώτηση προς τον υπουργό Τύπου κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής του ΚΚΕ Λέων Αυδής,με αφορμή την τηλεοπτική συνέντευξη του γνωστού "παράγοντα" Χρ. Λαμπράκη,στην κρατική τηλεόραση,(ΕΤ-1, 30/1/97). Ο βουλευτής επισημαίνει: "Ο κ. Λαμπράκης στη συνέντευξη στην Αννα Παναγιωταρέα,εξέθεσε τις θέσεις του για μια σειρά ζητήματα στα οποία πρωταγωνιστεί και για τα οποία αμφισβητείται έντονα. Η συγκεκριμένη συνέντευξη, κατά τη διάρκεια της οποίας δεν εκφράστηκε, όπως θα έπρεπε, η αντίθετη άποψη, δόθηκε, ενώ αναμένεται η έκδοση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας για την υπόθεση του Πάρκου Ελευθερίας.Η παροχή τηλεοπτικού χρόνου για το μονόλογο του Χρήστου Λαμπράκη,ο οποίος μάλιστα χαρακτήρισε "μπούρδες" και "ανοησίες" τις επικρίσεις εναντίον του, αποτελεί καταφανώς ευνοϊκή μεταχείρισή του και παραβιάζει ακόμα και την τυπική ισότητα μεταξύ του κ. Λαμπράκη και των φορέων κλπ., που έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την καταστροφή του Πάρκου Ελευθερίας.
Ο Λέων Αυδής ρωτά τον υπουργό "αν θα δοθεί δυνατότητα να πληροφορηθεί ο ελληνικός λαός από το δίκτυο της κρατικής ραδιοτηλεόρασης την απάντηση της Συντονιστικής Επιτροπής για το Πάρκο Ελευθερίας και των Συλλόγων Αρχιτεκτόνων και Πολεοδόμων,σε όσα είπε ο κ. Λαμπράκης για το ζήτημα του Πάρκου Ελευθερίας".
Σήμερα και κάθε Πέμπτη (11μμ), η Νένα Βενετσάνου φιλοξενείται με "δικά της τραγούδια" στο Μουσικό Σπίτι "Δίαυλος" (πεζόδρομος Δράκου 9, Συγγρού). Παρουσιάζει επιλογή από τα έργα της "Κουτί της Πανδώρας", "Τα πρώτα τραγούδια", "Τις πόλεις του νότου" και τη "Νέα γη", την τελευταία δουλιά της που θα κυκλοφορήσει σύντομα σε δίσκο. Μαζί της οι: Μάνος Αβαράκης (πνευστά), Λάμπρος Ντούσικος (κλασική κιθάρα), Τζένη Ντούρου (κρουστά). Στον ίδιο χώρο, κάθε Παρασκευή, ο συνθέτης Γιάννης Γλέζος,τραγουδάει μελοποιημένη ποίηση. Ερμηνεύει αποσπάσματα από τα έργα του "Τα τραγούδια του Λόρκα","Περιμένοντας τους βαρβάρους" σε ποίηση Κ. Καβάφη,τραγούδια του πάνω σε ποιήματα του Κ. Καρυωτάκη και το καινούριο του έργο "Τα τραγούδια της Εύας" σε ποίηση Εύας Λίτινα.