ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 19 Φλεβάρη 1999
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Τα απομεινάρια μιας έκθεσης

Ο ΟΠΠΕΘ εγκατέλειψε στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης τις εγκαταστάσεις της έκθεσης "Θησαυροί του Αγίου Ορους"

Στην έκθεση των Θησαυρών του Αγίου Ορους στο Βυζαντινό Μουσείο Θεσσαλονίκης αναφέρονται οι βουλευτές του ΚΚΕ,Σταύρος Παναγιώτου και Μαρία Μπόσκου,με Ερώτησή τους προς τον υπουργό Πολιτισμού.

Συγκεκριμένα αναφέρουν ότι "συμπληρώθηκαν οκτώμισι μήνες από τότε που έληξε η μεγάλη έκθεση, ωστόσο οι ακριβοπληρωμένες εγκαταστάσεις του "Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Θεσσαλονίκης" εξακολουθούν να παραμένουν στο χώρο του Μουσείου,χωρίς κανείς να ενδιαφέρεται για την τύχη τους, καθώς και για τη μεταφορά τους σε άλλο χώρο. Και αυτό παρά τη συμφωνία που έγινε μεταξύ ΟΠΠΕΘ και Μουσείου ότι θα εκκενωθούν οι χώροι μετά το τέλος της έκθεσης.Η δικαιολογία που προβάλλεται για την αδυναμία υλοποίησης της συμφωνίας είναι ότι δεν υπάρχουν τα απαιτούμενα χρήματα για την πληρωμή του εργατοτεχνικού προσωπικού, καθώς και των άλλων εξόδων".

Στην Ερώτηση σημειώνεται ότι "στους χώρους του Μουσείου έχει προγραμματιστεί η λειτουργία μιας νέας μεγάλης έκθεσης.Πρόκειται για την έκθεση της συλλογής μεταβυζαντινών αντικειμένων και εκθεμάτων. Για την εγκατάσταση και λειτουργία της έχει γίνει η αναγκαία μελέτη και ο σχεδιασμός και απαιτείται η ταχύτερη δυνατή απομάκρυνση των εγκαταστάσεων από τους χώρους του μουσείου.Τα εγκαίνια μάλιστα της νέας έκθεσης προγραμματίζονται να γίνουν στα μέσα του Ιούνη".

Οι βουλευτές του ΚΚΕ ρωτούν τον υπουργό Πολιτισμού: "αν στον προϋπολογισμό της έκθεσης των Θησαυρών του Αγίου Ορους είχαν υπολογιστεί τα έξοδα που απαιτούνται για την αποσυναρμολόγηση και μεταφορά των ακριβοπληρωμένων εγκαταστάσεων. Αν ναι, τότε γιατί καθυστερεί η απομάκρυνσή τους; Αν πάλι όχι, γιατί δεν προβλέφτηκαν και τι μέτρα προτίθεται να πάρει η κυβέρνηση, ώστε να προχωρήσει η άμεση απομάκρυνσή τους και η απελευθέρωση των χώρων του Μουσείου για τις χρήσεις που προγραμματίζει;".

Για την ενίσχυση του κινηματογράφου

Αυτό που έπρεπε να θεωρείται αυτονόητο, αποτελεί στις μέρες μας είδηση. Είναι εν μέρει φυσικό, αφού σε ένα τοπίο μη εφαρμογής του νόμου, κάποιος αποφασίζει να τον εφαρμόσει. Αυτό συνέβη και χθες, όταν ανακοινώθηκε σε συνέντευξη Τύπου, η προγραμματική συμφωνία συνεργασίας του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και του "Σκάι".Είναι ο πρώτος ιδιωτικός σταθμός που αποφάσισε να εφαρμόσει τα μέτρα ενίσχυσης του ελληνικού κινηματογράφου, που προβλέπονται από το Προεδρικό Διάταγμα 285/93, μέτρα που είναι γνωστά ως "καταβολή του 1,5%".

Η συμφωνία, μεταξύ άλλων προβλέπει, ότι ο "Σκάι" θα επιλέγει και θα χρηματοδοτεί, στο πλαίσιο των διατάξεων του ΠΔ 285/93, την παραγωγή ταινιών που έχουν εγκριθεί και πρόκειται να ενισχυθούν οικονομικά από το ΕΚΚ. Για την άμεση εφαρμογή, ο "Σκάι" ενδιαφέρεται να χρηματοδοτήσει κάποιες από τις ταινίες που εγκρίθηκαν πρόσφατα από το Κέντρο, ενώ θα χρηματοδοτεί επίσης μια ταινία πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη, που θα χρηματοδοτείται από το Κέντρο, στο πλαίσιο του προγράμματος "Ορίζοντες". Βέβαια, η υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης δε στερεί από το σταθμό, τη δυνατότητα να ενισχύει οικονομικά ταινίες που η παραγωγή τους δε χρηματοδοτείται από το Κέντρο.

Επίσης, στο πλαίσιο απολογισμού ενός εξαμήνου λειτουργίας του ΕΚΚ, με το νέο θεσμικό πλαίσιο, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Κέντρου, Μάνος Ευστρατιάδης,μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στην επικείμενη υπογραφή προγραμματικής συμφωνίας με την ΕΡΤ ΑΕ,για τη δημιουργία δύο προγραμμάτων παραγωγής οπτικοακουστικών έργων (ντοκιμαντέρ - ταινιών νέων σκηνοθετών) με κοινή χρηματοδότηση. Το κείμενο της συμφωνίας βρίσκεται στο στάδιο της τελικής επεξεργασίας και από τις δύο πλευρές. Στο στάδιο της υπογραφής βρίσκεται και συμφωνία του Κέντρου με το Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Μέσων,με σκοπό τη δημιουργία Βάσης Δεδομένων με στοιχεία οπτικοακουστικού τομέα.

Τον περασμένο Νοέμβρη, το Κέντρο με τη συνεργασία κινηματογραφικών αρχείων του Ευρωμεσογειακού Χώρου, του ΕΜΠ, του ΥΠΕΞ και της ταινιοθήκης της Ελλάδας, κατέθεσε φάκελο συμμετοχής στο πρόγραμμα EUROMED της Ευρωπαϊκής Ενωσης με σκοπό τη διαφύλαξη, συντήρηση και ψηφιακοποίηση της κινηματογραφικής κληρονομιάς. Στο τέλος Μάρτη το Κέντρο μπαίνει στο Ιντερνετ και ο κόμβος θα είναι δίγλωσσος (ελληνικά - αγγλικά).

Το άγνωστο ποντιακό θέατρο

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (της ανταποκρίτριάς μας).-

Το ρωμαίικο θέατρο του Πόντου εκείθεν του Αιγαίου, όπως το χαρακτηρίζει ο ερευνητής, θεατρικός συγγραφέας και σκηνοθέτης, Ερμής Μουρατίδης,ζωντάνεψε προχθές το βράδυ στο Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης, σε εκδήλωση - παρουσίαση του δίτομου σημαντικότατου έργου του με θέμα το Ποντιακό Θέατρο.Ο "ψηφιδογράφος του Ποντιακού θεάτρου", όπως αποκαλούν τον Ερμή Μουρατίδη, παρουσίασε ένα, μόνο, μέρος της 30χρονης προσπάθειάς του για συλλογή, κατάταξη και καταγραφή θεατρικών έργων, προγραμμάτων και φωτογραφιών, που συνολικά θα περιλάβει σε τέσσερα βιβλία του.

Ηδη κυκλοφορούν οι δύο πρώτοι τόμοι, που παρουσιάζουν το "Ποντιακό Θέατρο στο Μικρασιατικό Πόντο από το 1850 - 1922" και το "Ποντιακό Θέατρο στη Νότια Ρωσία, Γεωργία, Ουκρανία από το 1810 - 1917".Υπό έκδοση βρίσκεται και ο τρίτος τόμος που θα αναφέρεται στο "Ρωμαίικο Σοβιετικό Θέατρο" από το 1917 με την έκρηξη της Οκτωβριανής Επανάστασης ως το 1985.

Ως έργο "πολλαπλά αξιοτίμητο" χαρακτήρισε ο Ξενοφών Κοκόλης (επίκουρος καθηγητής Νεοελληνικής Λογοτεχνίας), το πελώριο σε όγκο και ουσία, άγνωστο και αδιερεύνητο υλικό που παραθέτει ο συγγραφέας στους δύο τόμους που κυκλοφόρησαν. "Μέσα από το έργο του Ερμή, βλέπουμε τον ποντιακό ελληνισμό από το 1800 και μετά να μεγαλουργεί, όπου κι αν βρέθηκε", είπε ο ποιητής Ντίνος Χριστιανόπουλος και σημείωσε: "Βλέπουμε την εποποιία ενός λαού που έζησε κάτω από ξένα αφεντικά, σε άθλιες πραγματικά συνθήκες και μεγαλούργησε δημιουργώντας. Μας διδάσκει το πείσμα και την επιμονή του ποντιακού λαού να επιβιώσει και πολιτισμικά μέσα και από το θέατρο".

Την ανάγκη να δραστηριοποιηθούν οι δημόσιοι φορείς της πολιτείας για να συγκεντρωθεί το σημαντικό πολιτισμικό υλικό που υπάρχει ακόμη στις χώρες της πρώην ΕΣΣΔ και κινδυνεύει να καταστραφεί, σημείωσε ο καθηγητής της Νεότερης Ιστορίας στο ΑΠΘ Κ. Φωτιάδης.Επίσης, μιλώντας για τις δυνατότητες που είχε ο ποντιακός ελληνισμός να αναπτύξει τις πολιτισμικές του ανησυχίες, σημείωσε πως "ο ίδιος ο Λένιν μιλούσε με σεβασμό για τις μητρικές γλώσσες των λαών. Φτάσαμε να διδάσκεται η ποντιακή στα σχολεία της πρώην ΕΣΣΔ. Ο,τι δεν έκανε το ελληνικό κράτος, το έκανε το σοβιετικό κράτος. Χαρακτηριστικό, άλλωστε, είναι πως την εικοσαετία 1917 - 1937 αναπτύχθηκε ραγδαία η ελληνόγλωσση λογοτεχνία".

Στην εκδήλωση παραβρέθηκε και μίλησε και ο Αγαπ. Σαχίνης (δημοτικός σύμβουλος της ΔΑΚ στο Δήμο Θεσσαλονίκης), ο οποίος ανέφερε πως "στους δύσκολους καιρούς που ζούμε, όπου κυριαρχεί το λίγο, μας λείπει η ανιδιοτέλεια, η ειλικρίνεια είναι σε ανεπάρκεια, η δουλιά του Ερμή μας κάνει υπερήφανους. Γιατί υπάρχουν, ακόμη, άνθρωποι, που αποφασίζουν να προσφέρουν στο λαό τις γνώσεις τους, με απόλυτη ανιδιοτέλεια και κυρίως μέσα από το υστέρημά τους".

Τη Δευτέρα 1 Μαρτίου, στις 7μμ η γαλλική πρεσβεία στην Αθήνα διοργανών

Τη Δευτέρα 1 του Μάρτη, στις 7μμ, η γαλλική πρεσβεία στην Αθήνα διοργανώνει δεξίωση προς τιμήν του διεθνούς φήμης σκηνοθέτη Θόδωρου Αγγελόπουλου,με την ευκαιρία της απονομής στον σκηνοθέτη του Σταυρού του Ταξιάρχη του Τάγματος Τιμής, δηλαδή της ανώτατης γαλλικής διάκρισης, μετά από απόφαση της γαλλικής κυβέρνησης.

Βραβεία Χορού 1998

Η Ειδική Επιτροπή για την απονομή των Κρατικών Βραβείων Χορού εισηγήθηκε στον υπουργό Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλο τα φετινά βραβεία:

  • Βραβείο Καλύτερης Παραγωγής στο έργο "Κλυταιμνήστρα" του "Μικρού Χορευτικού Θεάτρου" της Λίας Μελετοπούλου.
  • Βραβείο Καλύτερης Χορογραφίας στο Χάρη Μανταφούνη για το έργο "Αιωρήσεις" του "Συλλόγου Μοντέρνου Χορού".
  • Βραβείο Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής Σύνθεσης για Χορό στον Αλκη Καλούμενο για το έργο "Κλυταιμνήστρα" του "Μικρού Χορευτικού Θεάτρου".
  • Βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας από κοινού στους χορευτές Κυριάκο Κοσμίδη και Γιώργο Μελογιαννίδη.
  • Βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στη χορεύτρια Ελενα Τοπαλίδου.

Το κάθε βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3 εκατ. δραχμών και η απονομή θα γίνει από τον υπουργό Πολιτισμού, στην Εθνική Λυρική Σκηνή,στις 29 Απριλίου,μέρα γιορτασμού της Διεθνούς Μέρας Χορού.

  • Στο πλαίσιο του κύκλου ομιλιών "Περιηγητισμός: Προσεγγίσεις του ελληνικού χώρου, 16ος - 20ός αιώνας",που διοργανώνει το Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών (Βασ. Κωνσταντίνου 48), την ερχόμενη Τρίτη (7.30μμ) θα μιλήσουν η Αικατερίνη Κουμαριανού ("Γιατί ο περιηγητισμός: Ανθρωποι και κείμενα") και ο Γιώργος Τόλιας ("Οι όροι και τα όρια του περιηγητισμού"). Είσοδος ελεύθερη.

Από τη βραβευμένη "Κλυταιμνήστρα" του "Μικρού Χορευτικού Θεάτρου"

@
  • Στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων σήμερα (6.30μμ) οι εκδόσεις "Αλκυών" θα παρουσιάσουν το συλλεκτικό λεύκωμα του προέδρου της Μουσικής Εταιρίας Γιώργου Ραυτόπουλου "Πέτρος Σκαρλάτος 1820 - 1904, ο ριζοσπάστης μουσουργός της Επτανησιακής Μουσικής Σχολής".
  • Στη "Στοά του Βιβλίου" στις 25/2 (8μμ) η "Αγκυρα" θα παρουσιάσει το βιβλίο της Ειρήνης Βογιατζή - Χαραλαμπάκη "Η Ποθητή των ανέμων".Θα μιλήσει ο δημοσιογράφος - συγγραφέας Μηνάς Βιντιάδης. Θα διαβάσει η ηθοποιός Μελίνα Μποτέλη.
Ξαφνικός θάνατος αρχαιολόγου

Εναν άξιο αρχαιολόγο - δύτη, το Δημήτρη Χανιώτη,έχασε η Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων αναπάντεχα το απόγευμα της περασμένης Τρίτης. Ο αρχαιολόγος, που βρισκόταν σε εντεταλμένη υπηρεσία, στα Καμμένα Βούρλα, προκειμένου να γίνει αυτοψία στις ενάλιες αρχαιότητες της περιοχής, "έφυγε" ξαφνικά από ανακοπή καρδιάς.

Η κηδεία του θα γίνει σήμερα, στις 11π.μ., στο Α Νεκροταφείο Αθηνών.Πάντως, μέχρι στιγμής το υπουργείο Πολιτισμού δεν έστειλε καμιά ανακοίνωση για το θάνατο του αρχαιολόγου, πολύ περισσότερο που συνέβη εν ώρα υπηρεσίας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ