ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 9 Απρίλη 1999
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Εκφυλίζεται η Ενοποίηση των Αρχαιολογικών Χώρων

Στην Ενοποίηση των Αρχαιολογικών Χώρων αναφέρεται ο βουλευτής του ΚΚΕ,Μπάμπης Αγγουράκης,με Ερώτηση προς τους υπουργούς Πολιτισμού και ΠΕΧΩΔΕ.

Συγκεκριμένα επισημαίνει ότι "το σχέδιο μετατρέπεται σε υπόγεια διασύνδεση και ίσως κάποια αναβάθμιση των αρχαιολογικών χώρων, έργο ασφαλώς απαραίτητο, που δεν έχει όμως καμία σχέση με την ενοποίηση που υποδείκνυαν οι μελέτες για τις οποίες ξοδεύτηκαν αρκετά εκατομμύρια.Αυτό, γιατί με πρόφαση τις "αποφάσεις" του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου καταργούνται οι προτάσεις επίγειας ενοποίησης, με αντίστοιχη βύθιση των λεωφόρων κυκλοφορίας και αντικαθίστανται με υπόγεια κυκλοφορία μέσω σηράγγων και πεζών".

"Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ενός από τους πιο σημαντικούς χώρους, το Ολυμπιείο όπου:

  • Με την από 17/6/98 απόφαση του ΚΑΣ καταργείται ουσιαστικά κάθε πρόταση της μελέτης "Συνολική ανάδειξη αρχαιολογικού χώρου Ολυμπιείου". Κι αυτό γιατί παραμένουν οι αθλητικές και λοιπές εγκαταστάσεις με την υπόδειξη "περιορισμοί στις εγκαταστάσεις ή στους περιβάλλοντες χώρους τους μπορούν να εξεταστούν υπό την προϋπόθεση ότι δε βλάπτεται η λειτουργία των αθλητικών εγκαταστάσεων" και όχι του αρχαιολογικού χώρου. Ομως οι χώροι αυτοί είναι από το 1960 κηρυγμένοι. Ακόμα με παρέμβαση του "αθάνατου Νικολάου" παραμένει και το αχρηστευμένο από χρόνια κολυμβητήριο όπως επίσης καταργείται ο υποβιβασμός της Αρδηττού και αποκόπτεται από τον αρχαιολογικό χώρο ο Ναός της Αρτέμιδας της Αγροτέρας.
  • Αυτές οι αποφάσεις και υπαναχωρήσεις του υπουργείου ανατρέπουν ουσιαστικά τα δεδομένα της μελέτης και της πρότασης αφού καθίσταται αδύνατη η αναβίωση της κοίτης του Ιλισού και η αναβάθμιση του περιβάλλοντα χώρου του Ολυμπιείου και αποκλείεται η συνέχιση της αρχαιολογικής έρευνας. Το ίδιο συμβαίνει με την απόρριψη της πρότασης για υποβάθμιση της Αρδηττού, που θα ενοποιούσε Στάδιο - Ζάππειο - Ολυμπιείο, με παράλληλη πεζοδρόμηση της Βασ. Ολγας".

Οι υπουργοί ερωτώνται: "είναι επιλογή της κυβέρνησης το πρόγραμμα της Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων να εκφυλιστεί σε μερικές πεζοδρομήσεις και κάποιες επιφανειακές ανασκαφές και υπόγειες διαβάσεις πεζών; Κι αν ναι τότε προς τι οι χιλιάδες ανθρωποώρες και τα εκατομμύρια που δαπανήθηκαν για τις μελέτες και τις αμοιβές τους; Πιστεύει η κυβέρνηση πως το έργο σύνδεσης των αρχαιολογικών χώρων με υπόγειες σήραγγες, μπορεί να καλείται ενοποίηση; Γιατί δεν κοινοποιείται το τελικό σχέδιο; Τι σκοπεύει να κάνει για την απομάκρυνση των αθλητικών εγκαταστάσεων και για την ενοποίηση του αρχαιολογικού χώρου του Ολυμπιείου που είναι κηρυγμένος από το ΥΠΠΟ χώρος και προστατευόμενος από την Ουνέσκο, ώστε να ολοκληρωθεί η αρχαιολογική έρευνα και να αναβαθμιστεί σύμφωνα με τη μελέτη ο χώρος, γεγονός που εμποδίζεται από την απαράδεκτη κατάληψή τους από διάφορους συλλόγους; Αφού "στο πόδι" απορρίφθηκε από το ΚΑΣ με πρόφαση "στατικά προβλήματα" που επικαλέστηκε αρχαιολόγος (!) και αποκλείστηκε από το ΚΑΣ και τον υπουργό Πολιτισμού ο ναός της Αρτέμιδας Αγροτέρας από τον αρχαιολογικό χώρο του Ολυμπιείου, σκοπεύει το ΥΠΠΟ να καταβάλει έγκαιρα την αποζημίωση (πριν από 18/8/99 που κλείνει ο νόμιμος χρόνος καταβολής αποζημίωσης) ώστε τουλάχιστον να διασωθεί ο χώρος ή αποβλέπει στον πλήρη αφανισμό και την οικοπεδοποίησή του μιας και υπάρχουν φήμες ότι στο χώρο αυτό θα γίνει πολυτελές εστιατόριο από τον κ. Λιβανό;".

Σύμβαση Αμοιβαιότητας

Στην Αθήνα υπογράφτηκε η πρώτη Ευρωπαϊκή Σύμβαση Αμοιβαιότητας για προστασία και διαχείριση των συγγενικών δικαιωμάτων μεταξύ Ελλάδας και Ελβετίας.Τη σύμβαση υπέγραψαν αφενός οι τρεις Ελληνικοί Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης των ερμηνευτών καλλιτεχνών, "Διόνυσος" για τους ηθοποιούς, "Απόλλων" για τους μουσικούς, "Ερατώ" για τους τραγουδιστές και αφ' ετέρου ο οργανισμός συλλογικής διαχείρισης των Ελβετών ερμηνευτών καλλιτεχνών.

Σύμφωνα με τη σύμβαση αυτή, ο Ελβετικός οργανισμός θα διαχειρίζεται και θα προστατεύει τα δικαιώματα των Ελλήνων ερμηνευτών καλλιτεχνών για όποιους ελληνικούς φορείς ήχου ή ήχου και εικόνας μεταδίδονται, πωλούνται, ενοικιάζονται στην Ελβετία και αντίστοιχα οι τρεις ελληνικοί οργανισμοί ανέλαβαν να διαχειρίζονται στην Ελλάδα τα δικαιώματα των Ελβετών συναδέλφων τους. Θα ακολουθήσουν συμβάσεις με τους Οργανισμούς των υπολοίπων ευρωπαϊκών χωρών, με τους οποίους συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις.

Ματιές στην περιφέρεια

Εως τις 23 του Απρίλη, στο χώρο τέχνης "Αριάδνη" (Αλμυρού 12, Ηράκλειο Κρήτης), παρουσιάζονται έργα ζωγραφικής του Σπύρου Κουρσάρη (στη φωτογραφία το έργο του "Νυχτερινοί κολυμβητές"). Οπως σημειώνει η Σταυρούλα Μαυρογένη για τη δημιουργία του, "είναι φορές που ο θεατής ανακαλύπτει την προσωπική του ιστορία, τη δική του ξεχωριστή αφήγηση, καθώς έρχεται σε επαφή μ' ένα έργο τέχνης. Την ίδια αίσθηση νιώθει κάποιος όταν αντικρίζει τα έργα του Σπ. Κουρσάρη. Ο δημιουργός ζωγραφίζει πράγματα που αφορούν την προσωπική του αλήθεια, περιγράφοντας ένα περιβάλλον, όπου η πραγματικότητα χάνεται μέσα στο όνειρο. Η φύση αποδίδεται σαν απόσπασμα μιας αισθητικής μνήμης, σαν θάμπωμα ενός βιώματος. Ατέλειωτοι αγροί, θάλασσες, ψηλά βουνά, μισοερειπωμένα σπίτια, συνθέτουν κομμάτια μερικών από τα έργα του. Παντού η διακριτική παρουσία του ανθρώπου, που μοιάζει περισσότερο με απουσία, καθώς χάνεται θαρρείς μέσα στον ίδιο χώρο".

  • Εκθεση έργων της Ράνιας Ράγκου φιλοξενείται μέχρι την 1η Μάη στην αίθουσα τέχνης "Τερρακόττα" (Χρυσ. Σμύρνης 13 και Μητροπόλεως 76, Θεσσαλονίκη). Οπως γράφει ο Δημοσθένης Δαββέτας για τη δουλιά της, "κάθε στοιχείο των πινάκων της Ρ. Ράγκου, είτε είναι ζωγραφισμένο, είτε πρόκειται για βιομηχανικό αντικείμενο που έχει πάνω του το σημάδι μιας πινελιάς, είτε, είτε, είτε..., δείχνει να 'ναι προϊόν μιας ζωγραφικής χειρονομίας. Πρόκειται για ένα άγγιγμα που σημαδεύει, για να εμπλουτίσει και να διευρύνει την ήδη υπάρχουσα παραδοσιακή ζωγραφική γλώσσα: παίρνει στοιχεία από την καθημερινότητα και τα "βαπτίζει" ή τα "χρίζει", αν θέλετε, έτσι ώστε να φύγουν από το προηγούμενο περιβάλλον που υπήρχαν και να μπουν σ' ένα καινούριο, το ζωγραφικό".
Συμπόσιο γλυπτικής

Συμπόσιο για γλύπτες θα πραγματοποιηθεί από τις 4 έως τις 25 του Σεπτέμβρη στις Βρυξέλλες. Το συμπόσιο, που διοργανώνεται από τη l' Espace Gre - Action (οργανισμός μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που εδρεύει στις Βρυξέλλες), περιλαμβάνει ομιλίες και διαλέξεις, επισκέψεις σε Μουσεία και εργαστήρια καλλιτεχνών, καθώς και μία έκθεση με τα αποτελέσματα του συμποσίου. Οι συμμετέχοντας θα λαμβάνουν καθημερινή χρηματική αποζημίωση για τα έξοδά τους, ενώ έχει γίνει πρόβλεψη για τη στέγασή τους. Τελευταία ημερομηνία υποβολής αιτήσεων συμμετοχής, η 14η του Απρίλη. Για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο γραφείο Διασύνδεσης της ΑΣΚΤ ή στα γραφεία του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας.

Κριτήρια για δανεισμό αρχαίων

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης δανείζει στο Μουσείο "Reina Sofia" της Μαδρίτης 58 κυκλαδικά ειδώλια,προκειμένου να εκτεθούν το ερχόμενο φθινόπωρο. Το ισπανικό μουσείο, σε αντάλλαγμα, θα στείλει 26 σπουδές - σχέδια του Πάμπλο Πικάσο για την Γκουέρνικα,αλλά όχι και την ίδια την Γκουέρνικα, η οποία ουδέποτε μετακινήθηκε λόγω της υλικής και καλλιτεχνικής της αξίας.

Και φυσικά το γεγονός απασχόλησε τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβούλιο που αναλογίστηκαν ότι τα τελευταία χρόνια εκατοντάδες αντικείμενα έχουν μεταφερθεί στο εξωτερικό με κίνδυνο της ασφάλειάς τους.Βέβαια με τη θετική γνωμοδότηση αυτού του Συμβουλίου, που επαναλήφθηκε και την Τρίτη, αποδεχόμενο το δανεισμό των κυκλαδικών ειδωλίων.

Η επωδός αυτής της συνεδρίασης ήταν η απόφαση να συνταχθεί κανονιστική πράξη που θα θεσπίζει κριτήρια για την εξαγωγή αρχαίων (κατάσταση διατήρησης, ευαισθησία του υλικού κ. ά.) καθώς και κατάλογος αρχαιοτήτων που δεν είναι δυνατόν να εξάγονται λόγω της μοναδικότητάς τους.

Το Ολυμπιείο

Δημιουργία της Ελ. Μπίλια

Πρεμιέρα με Ρίτσο

Μετά τη μεγάλη επιτυχία που είχε η παρουσίαση στο Διεθνές Φεστιβάλ "Μονοπλέι",στο Μπαγκλαντές, (τον περασμένο Φλεβάρη), ο "Ορέστης" του Γιάννη Ρίτσου,από το "Σχολείο της Νυκτός",που εκπροσώπησε τη χώρα μας, η παράσταση θα ανέβει στις 15 του Απρίλη στο Θέατρο "Αλκμήνη" στο Γκάζι. Η σκηνοθεσία είναι του Ηλία Φραγκάκη και ερμηνεύει ο Ισίδωρος Σταμούλης.Τη μουσική υπογράφουν τα "Υπόγεια Ρεύματα".Οι παραστάσεις θα διαρκέσουν μέχρι τις 30 του Μάη. Η παράσταση προσκλήθηκε σε Αυστρία, Νορβηγία και Ελβετία.

Οψεις εσωτερικού τοπίου

Την καινούρια δουλιά της παρουσιάζει από τις 26 του Απρίλη έως τις 20 του Μάη στην αίθουσα τέχνης "24" (Κλεομένους 24), η ζωγράφος Ελένη Μπίλια.Οπως σημειώνει για το έργο της ο επίκουρος καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Μανόλης Βλάχος,"όψεις ενός εσωτερικού τοπίου εικονίζουν οι πίνακες της Ελ. Μπίλια, έστω και αν έχουν αφετηρία την πραγματικότητα, την οποία και σχολιάζουν (...). Ζωγραφική που ευθέως αποκαλύπτει την πηγή της, η τέχνη της Μπίλια είναι αυστηρή, ακόσμητη, τρυφερή επίσης και άκρως υποβλητική. Ο προσωπικός συναισθηματικός φόρτος διαπνέει όλες τις περιόδους της δουλιάς της, παρά την εκάστοτε θεματική διαφορά. Η ζωγράφος έχει ήδη χρησιμοποιήσει την ανθρώπινη μορφή και το τοπίο. Τώρα πραγματεύεται την εικόνα της πόλης. Συνεκτικός δεσμός των τριών θεμάτων δεν είναι τόσο ο τεχνοκρατικός χειρισμός, όσο ο ψυχικός τόνος που διατρέχει τα σύνολα. Η συγγένειά τους είναι βαθύτατα εσωτερική".

Η έκθεση έργων της Ελ. Μπίλια θα μεταφερθεί στην αίθουσα τέχνης Ναυπλίου, όπου θα παρουσιαστεί από τις 22 του Μάη έως τις 5 Ιουνίου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ