ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 18 Απρίλη 1999
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Θλιβερή επέτειος

Ενα επετειακό πρόγραμμα, μια ταινία - ντοκιμαντέρ του Τάκη Παπαγιαννίδη "Από τη στάχτη του Φοίνικα" θα παρουσιαστεί την Τετάρτη στις 20.15 από την ΕΤ - 1. Τριάντα δύο ολόκληρα χρόνια πέρασαν από εκείνη την παρανοϊκή μέρα, από εκείνον τον τρελό Απρίλη του 1967. Και μοιάζει σαν να πέρασαν αιώνες, εκατοντάδες αιώνες, από τότε από εκείνο το ξημέρωμα, που ο σκηνοθέτης Δήμος Θέος ξεκίνησε να συναντήσει τον βοηθό του Παντελή Βούλγαρη. Επρεπε και οι δυο να βρίσκονται νωρίς στο αεροδρόμιο, όπου θα τους περίμενε ο διευθυντής παραγωγής Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο οποίος είχε προετοιμάσει και τις πιο μικρές λεπτομέρειες για να γυριστούν οι σκηνές της ταινίας "Κιέριον".Ομως, μια άλλη σκηνή γυριζόταν στους δρόμους της Αθήνας. Μια πολεμική, παράλογη σκηνή, με τανκς και στρατιώτες ενόπλους. Ποιο ήταν το όνομα της ταινίας, το μάθαμε αργότερα. Τα σχέδια ματαιώθηκαν, η "21η Απριλίου" ξυπνούσε σαν τέρας.

Ετσι, το φιλμ αυτό που θα γυριζόταν με την εθελοντική εργασία όλων των φιλόδοξων δημιουργών, που σκόπευαν ν' αλλάξουν τον ελληνικό κινηματογράφο, αποτελεί και το σημείο αναφοράς στο πρωτότυπο ντοκιμαντέρ του Τάκη Παπαγιαννίδη. Οπως είναι γνωστό, στη διάρκεια της δικτατορίας, εμφανίστηκαν και γύρισαν τις πρώτες τους ταινίες πολλοί αξιόλογοι σκηνοθέτες, που από τότε κυριάρχησαν στο χώρο του κινηματογράφου. Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο Παντελής Βούλγαρης, ο Κώστας Σφήκας, ο Νίκος Νικολαϊδης, ο Δήμος Θέος, ο Λάκης Παπαστάθης, ο Κωστής Ζώης, ο Γιώργος Σταμπουλόπουλος. ο Κώστας Φέρρης, ο Παύλος Τάσιος, ο Θόδωρος Μαραγκός, η Τώνια Μαρκετάκη, ο Νίκος Ζερβός και άλλοι, πολλοί άλλοι. Οι ταινίες, όπως "Η αναπαράσταση","Το προξενιό της Αννας", οι "Μέρες του '36","Ο Θίασος" λειτούργησαν ως έμπρακτες αντιδικτατορικές ενέργειες και συνέβαλαν στην τόνωση του δημοκρατικού φρονήματος. Με τις ταινίες αυτές, κατακτάται για πρώτη φορά μαζικά ο"ευρωπαϊκός στόχος", με τη συμμετοχή και τη διάκρισή τους στα μεγάλα διεθνή Φεστιβάλ.

Παράλληλα, ορισμένοι καταξιωμένοι στον επαγγελματικό στίβο, όπως ο Ντίνος Κατσουρίδης, ο Αλέξης Δαμιανός, ο Πέτρος Λύκας, έκαναν μεγάλες επιτυχίες μόνοι τους, μακριά από συμβάσεις και δεσμεύσεις των μεγάλων εταιριών παραγωγής. Κανείς δεν ξεχνά τις υπέροχες δημιουργίες: "Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση","Ευδοκία","Το κορίτσι του 17".

Και ξαφνικά, όταν σε μαύρο φόντο μεσουρανούσε η δικτατορία, γεννιέται μια ομάδα σκηνοθετών, που γυρίζουν μικρού μήκους ταινίες και τρυπά την πέτρινη καρδιά της στρατιωτικής χούντας. Ανάμεσά τους ο Γιάννης Σμαραγδής, η Φρίντα Λιάπα, ο Βασίλης Βαφέας, ο Τάκης Παπαγιαννίδης, ο Νίκος Αλευράς και η Βασιλική Ηλιοπούλου.

Στους κινηματογράφους τέχνης "Στούντιο" και "Αλκυονίδα", στις κινηματογραφικές λέσχες, το φοιτητικό κοινό γνωρίζει τον πολιτικό προοδευτικό κινηματογράφο και δε χάνει την ευκαιρία, έτσι όπως είναι συγκεντρωμένο, να προχωρά σε αντιχουντικές εκδηλώσεις. Με ξεναγούς τους ίδιους τους δημιουργούς, θα ταξιδέψουμε στην ξεχωριστή αυτή περίοδο, όπου το φρόνημα, οι ιδέες και η φιλία είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για τη δημιουργία του νέου ελληνικού κινηματογράφου. Το ντοκιμαντέρ αυτό αποτελεί και ένα φόρο τιμής στη μνήμη αυτών που συνέβαλαν στην υπόθεση του νέου ελληνικού κινηματογράφου. Ο Λ. Λαμπρόπουλος, ο Κ. Σταματίου, η Τώνια Μαρκετάκη, η Φρίντα Λιάπα δεν υπάρχουν πια.

Η ζήλια, ο καθρέφτης και ο πυρετός...

Του Θωμά σήμερα, ευχές σε όσους γιορτάζουν. Δεν ήταν άπιστος ο Θωμάς, εύπιστος δεν ήταν. Και πολύ καλά έκανε. Νέα η σελήνη, τριών ημερών μονάχα είναι, ο Απρίλης με την τρέλα του ξεπέρασε το μισό της ζωής του, ποιος ξέρει τι θα κάνει στο άλλο μισό. Σε λίγες μέρες, έχουμε να "γιορτάσουμε" τα πενηντάχρονα του ΝΑΤΟ. Του ναζιστικού ΝΑΤΟ, του παρανοϊκού ΝΑΤΟ, που θα έπρεπε να ντρέπεται και να κρύβεται και να αυτοκαταργείται. Αλλά, όταν δεν υπάρχει αιδώς, δεν υπάρχει λογική, ανθρωπιά, αισθητική, όταν δεν υπάρχει τίποτε εκτός από τη νοοτροπία του τσαμπουκά, την ψυχολογία του καβαλάρη - μακελάρη της Αγριας Δύσης, κάπου μέσα του βαθιά περιμένει όλα τα κακά. Οργίζεται και αγανακτεί φυσικά. Και καλά, τη λογική του γουέστερν τη γνωρίζουμε χάρη στο δικό τους σινεμά, αλλά η συμπεριφορά μερικών, όχι όλων, των Ευρωπαίων είναι που μας αφήνει άναυδους. Η πόλη του Φωτός, το Παρίσι, η αιώνια πόλη, η Ρώμη, είναι δυνατόν να συναινούν, να παραπληροφορούν, να συνεργούν, να δολοφονούν; Από τη συμπεριφορά του Βερολίνου, του Λονδίνου και της Μαδρίτης δεν πολυξαφνιαστήκαμε.. Αντε τώρα με όσα είδαν τα μάτια μας και άκουσαν τα αυτιά μας, ένα μήνα τώρα, άντε, λοιπόν, να έχεις διάθεση να γράψεις για ταινίες. Τι να γίνει;

Ενα ψυχολογικό αισθηματικό δράμα του 1961 του σκηνοθέτη του μήνα, του Ελία Καζάν θα παρουσιαστεί από τη ΝΕΤ στις 22.00 τη Δευτέρα.Ο Καζάν μελετά την επαρχία της Αμερικής, μέσα από συγκεκριμένες ιστορικές συνθήκες, που οδήγησαν στο οικονομικό κραχ του 1929. Το βραβευμένο με Οσκαρ σενάριο του Γουίλιαμ Ινγκ προβάλλει τη διαστροφή των πατρογονικών αξιών μέσα σε κλίμα καθυστερημένης πατριαρχίας και λατρείας του καπιταλιστικού ωφελιμισμού, ο οποίος τσακίζει τον αυθορμητισμό των νέων ανθρώπων. Με τους: Νάταλι Γουντ, Γουόρεν Μπίτι, Πατ Χινγκλ.

Την Τρίτη από την ΕΤ - 3 στις 21.00 θα παρουσιαστεί η ταινία του Ανρί Κλουζό "Σε ζηλεύω".Ο Ανρί Κλουζό είχε αρχίσει τα γυρίσματά της με την Ρόμι Σνάιντερ και τον Σερζ Ρεζιανί, όμως ο τελευταίος αρρώστησε και έτσι αναγκάστηκε να βρει άλλον ηθοποιό. Ο Ζαν Λουί Τρεντινιάν τελικά επιλέχτηκε για το ρόλο, αλλά έπαθε έμφραγμα... και έτσι τα γυρίσματα αναβλήθηκαν για τρεις δεκαετίες, με διαφορετικό καστ, φυσικά. Ενα όμορφο ζευγάρι που κινείται στο ειδυλλιακό τοπίο της Νότιας Γαλλίας δείχνουν τι σημαίνει απόλυτη ευτυχία. Μια στιγμή όμως, κάποια στιγμή μάλλον, η εικόνα ανατρέπεται από τη ζήλια και το καταστροφικό πάθος, που δίνουν την ευκαιρία στον σκηνοθέτη να δώσει τον ορισμό του ερωτικού θρίλερ.

Την Τετάρτη στις 22.00 θα προβληθεί από την ΕΤ - 3 το μεταφυσικό αυτοβιογραφικό έργο του Αντρέι Ταρκόφκσι. Ο σκηνοθέτης γεννήθηκε στα 1932 και αυτοβιογραφείται στο φιλμ με το δικό του τρόπο. Δηλαδή ποιητικά και υπερβατικά. Και γοητευτικά, θα προσθέταμε. Επίσης Θα ακουστούν ποιήματα του πατέρα του σκηνοθέτη Αρσένι Ταρκόφκσι και θα δούμε λυρικές εξαιρετικές εικόνες από τη χώρα της νοσταλγίας. Από τη Ρωσία.

Σκηνή από την ταινία του Ελία Καζάν: "Πυρετός στο αίμα"



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ