Εκπαιδευτικές θέσεις κομμάτων και παραταξιακών ηγεσιών και "αντιμεταρρύθμιση"
Ετσι η διοίκηση της ΟΛΜΕ (ΠΑΣΚ, ΔΑΚΕ, αλλά και η "αριστερή" ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ), αντί να συντονιστεί με τους μαθητές, προβάλλοντας την απαίτηση των καιρών για γενική μόρφωση σε όλους ως τα 18 χωρίς ταξικές και άλλες διακρίσεις, αντί να στηρίξει τον αγώνα τους, διακηρύσσοντας την τεκμηριωμένη παιδαγωγικά θέση ότι όλα τα παιδιά μπορούν να μάθουν, υποκλίνεται και νομιμοποιεί τη χρησιμοποίηση του σχολείου σαν μηχανισμού ταξικής επιλογής. Συμπορεύεται τελικά με την κυβέρνηση στο πέταγμα των οικονομικά και κοινωνικά αδύναμων μαθητών από το Λύκειο στον σκουπιδοΤενΕκΕ των ΤΕΕ. Προκειμένου, μάλιστα να συγκαλυφτεί αυτή η συνταύτιση, ΟΛΜΕ και ΣΥΝ προβάλλουν μια δήθεν ισότιμη προς το Ενιαίο Λύκειο Τεχνική Εκπαίδευση. Κάτι που ούτε οι ίδιοι βέβαια πιστεύουν, αφού στη συνέχεια προτείνουν οι μαθητές της να φτάνουν το πολύ μέχρι τα ΤΕΙ!
Το δε ΚΕΜΕΤΕ (στην έκδοσή του "Μελέτες και Ερευνες 1"), έρχεται και συμπληρώνει ότι οι κατευθύνσεις πρέπει να αρχίζουν από τη Β κιόλας τάξη του Λυκείου, όπως ακριβώς και ο ν. 2525/97 ορίζει. Πιο συγκεκριμένα αναφέρει ότι στη Γ τάξη Λυκείου θα υπάρχουν έξι (!) κύκλοι σπουδών, ενώ στη Β τάξη Λυκείου καθορίζει 4-6 ώρες υποχρεωτικών επιλογών (στο νόμο Αρσένη αυτές είναι 6) και 2 - 4 ώρες ελεύθερων επιλογών (στο νόμο Αρσένη είναι 2).
Κι ενώ όλοι αυτοί (κυβέρνηση, ΠΑΣΚ, ΣΥΝ) χύνουν ποταμούς δακρύων για το σύστημα των δεσμών και τα τέσσερα μαθήματα των Γενικών Εξετάσεων που αποτελούν την πηγή τάχα όλης της εκπαιδευτικής κακοδαιμονίας - και ιδιαίτερα της απαξίωσης της γενικής μόρφωσης στο Λύκειο - έρχονται οι ίδιοι να επαναφέρουν το σύστημα των δεσμών και μάλιστα νωρίτερα, από τη Β Λυκείου.
Οσο για τη ΔΑΚΕ, διαφωνεί με το Ενιαίο Λύκειο, γιατί υποστηρίζει τη διατήρηση των ΤΕΛ, σαν φτωχού συγγενή της λυκειακής βαθμίδας και ταυτόχρονα τη δημιουργία ενός εξίσου ταξικά επιλεκτικού Λυκείου "ελεύθερων επιλογών", με κατευθύνσεις από τη Β τάξη του, που μόνο στο όνομα διαφέρει από το "Ενιαίο Λύκειο" των υπολοίπων.
Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ προβάλλει βέβαια τη θέση για Ενιαίο 12χρονο σχολείο. Το περιεχόμενο ωστόσο αυτού του σχολείου, κάθε άλλο παρά αποτελεί τη ριζοσπαστική - αριστερή διέξοδο στις μορφωτικές ανάγκες της νεολαίας, όπως διακηρύσσει. Το "αυτοδιαχειριζόμενο" σχολείο των "ελεύθερων προγραμμάτων σπουδών, των ελεύθερων εκπαιδευτικών και μαθητών" (βλ. εκπαιδευτικό περιοδικό του ΝΑΡ: "Ρωγμές" τ. 4), ή αλλιώς το "Ενιαίο Ελεύθερο 12χρονο δωρεάν σχολείο" της υποστηριζόμενης από την ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ "Πρωτοβουλίας μαθητών κατειλημμένων σχολείων", παραπέμπει σε μια κακή αναπαλαίωση των αναρχικών - αντιεξουσιαστικών θεωριών περί αντιαυταρχικού σχολείου. Θεωριών που στο όνομα της κατάργησης του αυταρχικού πνεύματος που κυβερνά το σημερινό σχολείο και της καλλιέργειας ελεύθερου και δημιουργικού κλίματος σ' αυτό, αρνούνται ουσιαστικά κάθε παιδαγωγική σχέση και εισηγούνται την κατάργηση της συστηματικής εκπαίδευσης και διαπαιδαγώγησης.
Η θέση για "ανοιχτό" και "ελεύθερο" σχολείο, όπου ο μαθητής επιλέγει μόνος του το πρόγραμμά του (!) καταλήγει να εξυπηρετεί τα προωθούμενα σχέδια για ένταση των μορφωτικών ανισοτήτων ανάμεσα στους μαθητές. Η "ελεύθερη" επιλογή προγράμματος δεν μπορεί να είναι πραγματικά ελεύθερη, γιατί καθορίζεται και υπαγορεύεται από το μορφωτικό υπόβαθρο και σε τελευταία ανάλυση από την κοινωνική θέση του κάθε μαθητή. Το σύστημα των ελεύθερων προγραμμάτων εφαρμόζεται χρόνια σε σχολεία των ΗΠΑ και άλλων καπιταλιστικών χωρών, απευθυνόμενο στα λαϊκά στρώματα και αναπαράγοντας την αμορφωσιά τους.
Αξίζει εδώ να σημειώσουμε ότι οι διατυπώσεις των θέσεων που ΠΑΣΚ και ΣΥΝ ψήφισαν ομού στο προηγούμενο Συνέδριο, είναι σχεδόν αυτούσια ξεσηκωμένες από τις κατά καιρούς δημοσιευμένες θέσεις του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ για την Παιδεία. Αυτό δε σημαίνει ότι επιχειρούμε να αδικήσουμε τη συμβολή της ΔΑΚΕ στη στήριξη των κυβερνητικών επιλογών. Παρότι για ψηφοθηρικούς λόγους δεν υπερψήφισε τις παραπάνω αποφάσεις, τις προώθησε όμως επιμελώς σε όλη τη διάρκεια της θητείας της, γιατί τη βρίσκουν απόλυτα σύμφωνη.
Στο "κυβερνητικό πρόγραμμα της ΝΔ για της Παιδεία", Σεπτέμβρης 1996, διαβάζουμε: "Πρέπει επιτέλους να παγιωθεί ένα σύστημα που να στηρίζεται στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσα στο Λύκειο, τουλάχιστον στις δυο τελευταίες τάξεις του" και στην πρόσφατη πρότασή της συμπληρώνει ότι οι εξετάσεις επιλογής για τα πανεπιστήμια θα πρέπει να διεξάγονται σε σχολικό και εθνικό επίπεδο, να συμπεριλαμβάνουν ένα είδος τεστ δεξιοτήτων καθώς και συντελεστές βαρύτητας σε ορισμένα μαθήματα για την κατανομή των υποψηφίων στα διάφορα τμήματα των ΑΕΙ - ΤΕΙ.
Οσο για την ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ, χάνεται γιατί ρεμβάζει. Αποστασιοποιημένη από το επίπεδο ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων, ζει σε ένα ειδυλλιακό αταξικό τοπίο, όπου έχει πια καταργηθεί ο αναγκαστικός καταμερισμός εργασίας και όπου να 'ναι θα καθιερωθεί η ελεύθερη πρόσβαση και στα μεταπτυχιακά! Ούτε πολιτική αφέλεια, ούτε άγνοια. Ο καιροσκοπισμός και η κολακεία του αυθόρμητου υπαγορεύουν τις θέσεις της. Μόνο που ακόμη μια φορά αυτές εξυπηρετούν και ενσωματώνονται στην κυρίαρχη πολιτική και προπαγάνδα που στο όνομα της ελεύθερης πρόσβασης στα πανεπιστήμια λεηλατεί τα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματά μας.
Σάββας ΣΑΒΒΑΣ,
Εκπρόσωπος της ΔΕΕ στο ΔΣ της ΟΛΜΕ
Αν αναρωτιέστε ποια μαγική μπαγκέτα διευθύνει και συντονίζει με τόση ακρίβεια την πολιτική αυτή συμφωνία, θα το επαναλάβουμε και ας γινόμαστε κουραστικοί. Είναι η κοινή "ευρωπαϊκή τους συνείδηση", που τους κάνει να καταπίνουν αμάσητη κάθε επιταγή και ντιρεκτίβα, όπως ακριβώς τους έρχεται κατ' ευθείαν από το πιεστήριο των μονοπωλιακών επιτελείων