ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 30 Μάη 1999
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Παράδοση σμιλεμένη χρόνο με το χρόνο

Με Αριστοφάνη, Αισχύλο και Ευριπίδη κατά κύριο λόγο και μια "Αντιγόνη" εμπνευσμένη από την "Αντιγόνη" του Σοφοκλή ξεκινάει τον Ιούλη και το φετινόΦεστιβάλ Επιδαύρου.Η πρεμιέρα των φετινών Επιδαυρίων γίνεται, στις 2 και 3 Ιούλη,με τις "Θεσμοφοριάζουσες" του Αριστοφάνη,από τη "Θεατρική Διαδρομή",σε μετάφραση Κ. Χ. Μύρη,σκηνοθεσία Θύμιου Καρακατσάνη,μουσική Βασίλη Δημητρίου,σκηνικά - κοστούμια Απόστολου Βέττα,χορογραφία Ντόρας Τσάτσου.Ερμηνεύουν: Θύμιος Καρακατσάνης, Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Δημήτρης Καραμπέτσης, Λευτέρης Λουκαδής, Χρήστος Μπίρος, Δημήτρης Παλαιοχωρίτης,κ.ά. Οι "Θεσμοφοριάζουσες" διδάχτηκαν το 411 π.Χ. την ίδια χρονιά με τη "Λυσιστράτη", αλλά σε άλλη γιορτή. Τα γεγονότα του έργου εκτυλίσσονται στο πλαίσιο της γιορτής των Θεσμοφορίων. Τα Θεσμοφόρια ήταν πανάρχαια και ιδιόμορφη γυναικεία γιορτή, όπου δοξάζονταν οι γυναίκες θεές, κυρίως η Δήμητρα και η Περσεφόνη, γίνονταν αναφορές και έπαινοι στο ρόλο των γυναικών, επιβραβεύονταν γυναίκες που ξεχώριζαν, καταγγέλλονταν καταστρατηγήσεις και συμπεριφορές εις βάρος των γυναικών, κλπ.

Στις 9 και 10 Ιούλη,ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου παρουσιάζει από την "Ορέστεια" του Αισχύλου το "Χοηφόροι" - "Ευμενίδες",σε μετάφραση Κωστή Κολώτα,σκηνοθεσία - κίνηση Νίκου Χαραλάμπους,σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Ζιάκα και μουσική Θεόδωρου Αντωνίου.Ερμηνεύουν: Στέλιος Καυκαρίδης, Τζένη Γαϊτανοπούλου, Βαρνάβας Κυριαζής, κ. ά. "Χοηφόροι": Στο παλάτι του Αργους, μετά τη δολοφονία του Αγαμέμνονα, βασιλεύει η Κλυταιμνήστρα με τον Αίγισθο. Ομως, το φονικό ζευγάρι φοβάται την ώρα της Δίκης, ο Ορέστης, φυγάς στα ξένα, περιμένει την επιστροφή του για να πάρει εκδίκηση και η Ηλέκτρα, στο παλάτι, επιβιώνει κακοζώητη, περιμένοντας τον εκδικητή αδελφό της. Οι "Ευμενίδες" αρχίζουν εκεί όπου τελειώνουν οι "Χοηφόροι", που ο Ορέστης, κυνηγημένος από τις Ερινύες, φεύγει. Τελικά, οι Ερινύες "αλλάζουν" και από Θεές-τιμωρές και κατάρας γίνονται Θεές ευλογίας, Ευμενίδες, προστάτιδες του γάμου, της σποράς, της ειρήνης και της ομόνοιας.

"Εγώ η Αντιγόνη" είναι η Λυρική τραγωδία από το έργο του Σοφοκλή "Αντιγόνη",που θα παρουσιαστεί στην Επίδαυρο, στις 16 και 17 Ιουλίου,με μουσική Μιχάλη Γρηγορίου,σκηνοθεσία, κείμενα και σκηνικά Νίκου Κούνδουρου,μουσική διεύθυνση Μίλτου Λογιάδη,κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ, χορογραφίες Νατάσσας Ζούκα, Αγγέλας Λύρα.Η διεύθυνση της χορωδίας είναι του Κωστή Κωνσταντάρα.Ερμηνεύουν: Δήμητρα Χατούπη, Χρήστος Τσάγκας, Κατερίνα Παυλάκη,κ. ά. Αριστερή Κορυφαία η Σαββίνα Γιαννάτου,Δεξιά Κορυφαία η Λυδία Κονιόρδου και ο Βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος.Συμμετέχουν η Ορχήστρα της Κρατικής Οπερας της Σόφιας, Χορός Ανδρών και Γυναικών και η Χορωδία Fons Musicalis.

  • Την "Ελένη" του Ευριπίδη θα παρουσιάσει το "Αμφι-Θέατρο",στις 23 και 24 Ιουλίου,σε μετάφραση Κ. Χ. Μύρη,σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου,σκηνικά - κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ,μουσική Γιώργου Κουρουπού.Στον ομώνυμο ρόλο η Λήδα Τασοπούλου.Η "Ελένη", απ' ό,τι φαίνεται δε γράφτηκε με πρόθεση να υμνηθεί, αλλά μέσα από την πολυσήμαντη εκδοχή ότι δεν ήταν στην Τροία, αλλά εκεί βρισκόταν ένα αέρινο ομοίωμά της, ενώ η ίδια ήταν στην Αίγυπτο, ο Ευριπίδης προβάλλει το υπόγειο αθέατο ρεύμα που παρασύρει τους ανθρώπους σε αυταπάτες και σε μοιρολατρία.

Στις 30 και 31 Ιουλίου τη σκυτάλη των Επιδαυρίων παίρνει το "Θέατρο Τέχνης - Κάρολος Κουν",που παρουσιάζει την "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" του Ευριπίδη,σε μετάφραση Λεωνίδα Ζενάκου,σκηνοθεσία Γιώργου Λαζάνη,σκηνικά - κοστούμια Κυριάκου Κατζουράκη,μουσική Χρήστου Λεοντή.Ερμηνεύουν: Γιάννης Βόγλης, Μαρία Σκούντζου, Κάτια Γέρου, Περικλής Καρακωνσταντόγλου, Παντελής Παπαδόπουλος, Γιάννης Δεγαϊτης.Η "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" είναι από τα τελευταία έργα του Ευριπίδη και λέγεται ότι ίσως το τελείωσε στη Μακεδονία, όπου κατέφυγε πριν από την τελική ήττα της Αθήνας το 404 π. Χ. Πρωτοπαίχτηκε μετά το θάνατό του με τη φροντίδα του γιου του.

Ο Αύγουστος ξεκινάει με "Ορνιθες"

Στις 6 και 7 Αυγούστου,το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει τους "Ορνιθες" του Αριστοφάνη,σε μετάφραση Αλέξη Σολωμού,σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου,σκηνικά - κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ,μουσική Δημήτρη Παπαδημητρίου,χορογραφία Κώστα Τσιάνου, Ελενας Γεροδήμου.Ερμηνεύουν: Πέτρος Φιλιππίδης, Σωτήρης Τζεβελέκος, Νίκος Μπουσδούκος, Τρύφων Παπουτσής, Τάσος Παλατζίδης,κ.ά. Οι "Ορνιθες" διδάχτηκαν το 414 π. Χ. και οι τότε συνθήκες όξυναν την ανάγκη φυγής στην ουτοπία της "Νεφελοκοκκυγίας". Στηρίζονται στην πανανθρώπινη επιθυμία για μια κοινωνία δίκαιη και ελεύθερη, που μπορεί να μοιάζει ουτοπική, δεν παύει όμως ποτέ να είναι επιδιωκόμενη.

Στις 13 και 14 Αυγούστου,το Εθνικό παρουσιάζει τους "Πέρσες" του Αισχύλου,σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή,μετάφραση Πάνου Μουλά,σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Πάτσα,μουσική Σπύρου Σακκά,χορογραφία Δημήτρη Παπαϊωάννου.Ερμηνεύουν: Μαρία Κατσιαδάκη, Σοφοκλής Πέππας, Ακύλας Καραζήσης, κ. ά. Οι "Πέρσες" θεωρούνται ως το αρχαιότερο, από τα σωζόμενα, έργο του Αισχύλου. Παίχτηκε το 472, οκτώ χρόνια μετά την καταστροφή των Περσών στη Σαλαμίνα. Η νίκη των Αθηναίων τους έδωσε από τη μια τη θριαμβική πεποίθηση, αλλά από την άλλη τη νίκη αυτή τη βίωσαν σαν σύμπραξη και έργο των Θεών.

Με τις "Φοίνισσες" του Ευριπίδη θα κλείσει η φετινή αυλαία των Επιδαυρίων από το ΚΘΒΕ,σε μετάφραση και σκηνοθεσία Νίκου Χουρμουζιάδη,σκηνικά - κοστούμια Ιωάννας Μανωλεδάκη,μουσική Κώστα Βόμβολου και χορογραφία Σοφίας Σπυράτου.Ερμηνεύουν: Αντιγόνη Βαλάκου, Δημήτρης Λιγνάδης, Χάρης Τσιτσάκης, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης,κ. ά. Οι"Φοίνισσες" είναι η μόνη, από τις σωζόμενες, τραγωδία του Ευριπίδη που αντλεί το θέμα της από τον θηβαϊκό κύκλο, συνεχίζοντας κατά κάποιο τρόπο τον "Οιδίποδα τύραννο" και προλογίζοντας τον "Οιδίποδα επί Κολωνώ" του Σοφοκλή. Επηρεασμένος από την ταραγμένη κοινωνικοπολιτική κατάσταση της περιόδου εκείνης, ο Ευριπίδης ανακινεί προβλήματα και συζητεί θέματα άμεσου ενδιαφέροντος, σαφώς απαισιόδοξος για τις τραγικές συνέπειες που μπορεί να επιφέρει σε μια κοινωνία μια εμφύλια διαμάχη, που υποδαυλίζεται από το πάθος για την εξουσία.

Παράλληλα, φέτος το Ελληνικό Φεστιβάλ διοργανώνει για το κοινό των Επιδαυρίων μια έκθεση κοστουμιών από παραστάσεις των Επιδαυρίων,το σχεδιασμό της οποίας υπογράφει ο Μανώλης Παντελιδάκης και την επιμέλεια ηΔηώ Καγγελάρη.Κοστούμια που μιλούν για μια παράδοση που σμιλεύτηκε χρόνο με το χρόνο, με πρώτο διδάξαντα τον Αντώνη Φωκά, για τον οποίο "επινοήθηκε" ο όρος ενδυματολόγος. Συγχρόνως, μια έκθεση κοστουμιών είναι και ένας άλλος τρόπος για να ειπωθεί η ιστορία του Φεστιβάλ, καθώς τα "αδειανά" ενδύματα, δραπετεύοντας από τον εφήμερο κόσμο της σκηνής, ανακαλούν "αόρατους" θιάσους και παραστάσεις.

l

Στις 2 και 3 του Ιούλη, με τις "Θεσμοφοριάζουσες" του Αριστοφάνη, από τη "Θεατρική Διαδρομή"

Οι συντελεστές της παράστασης "Φοίνισσες" του Ευριπίδη από το ΚΘΒΕ

ΜΕΤΡΟ - ΠΑΡΚΙΝΓΚ ΒΟΥΛΗΣ

Η Αθήνα

αποκαλύπτεται...

Οταν οι αρχαιολόγοι κλήθηκαν να σκάψουν στο κέντρο της Αθήνας ενόψει των μεγάλων έργων, του ΜΕΤΡΟ και του υπόγειου πενταώροφου πάρκινγκ της Βουλής, ήξεραν σε γενικές γραμμές τι να περιμένουν. Ευτυχώς όμως η αρχαιολογία έχει την έκπληξη του αναπάντεχου κι έπειτα τη χαρά της ερμηνείας

ΣΕΛΙΔΑ 4

ΓΥΝΑΙΚΑ

Οταν

οι συνειδήσεις

αφυπνίζονται

Εικόνες από την έκθεση φωτογραφίας που οργάνωσε η Πολιτιστική Επιτροπή του Συλλόγου Υπαλλήλων Τράπεζας Ελλάδος, προκειμένου να συμβάλει στη βαθύτερη κατανόηση των επιπτώσεων της ΝΑΤΟικής επιδρομής κατά της Νέας Γιουγκοσλαβίας

ΣΕΛΙΔΑ 7

ΑΠΟΣΤΟΛΗ

"Θα μείνουμε

εδώ μέχρι

να νικήσουμε!"

Από τις 28 Γενάρη 1996 οι "φρουροί" της Ολυμπιάδας Χαλκιδικής έχουν στήσει ένα φυλάκιο επί της Εθνικής οδού για να μπλοκάρουν τα φορτηγά της TVX HELLAS. Αντιστέκονται στα καταστροφικά σχέδια κυβέρνησης - Καναδών, που θέλουν να φτιάξουν βιομηχανία χρυσού

ΣΕΛΙΔΕΣ 8 - 9

ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ

Τυπική

διαδικασία

Το ενδιαφέρον στην αυλαία του πρωταθλήματος εστιάζεται στο στάδιο Καραϊσκάκη, όπου ο Ολυμπιακός θα γιορτάσει τον τρίτο συνεχόμενο τίτλο του. Για λόγους γοήτρου θέλει τη νίκη, όπως και η αντίπαλός του ΑΕΚ

ΣΕΛΙΔΑ 15



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ