ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 20 Ιούνη 1999
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Μακρύς ο δρόμος για την εξουσία...

Κανείς, και δικαιολογημένα, δεν έδωσε σημασία στις πρώτες φράσεις της δήλωσης του Κ. Καραμανλή το βράδυ της περασμένης Κυριακής στο Ζάππειο, ακριβώς γιατί δεν ήταν, παρά παχιά λόγια του αέρα. Κι όμως, αυτό είναι το πραγματικό πρόβλημα του προέδρου της ΝΔ και στην πραγματικότητα περιέγραφε τον καημό του, αλλά συνάμα και το στρατηγικό στόχο του. "Στόχος μας - είπε - είναι να καταστεί η ΝΔ η παράταξη όλων των Ελλήνων. Μακριά από διχαστικά προβλήματα του παρελθόντος, να γίνει η παράταξή μας η παράταξη που θα βάλει για πάντα στο χρονοντούλαπο της ιστορίας τις διαχωριστικές γραμμές".

Δεν ήταν, φυσικά, μια τυχαία αναφορά. Ο Κ. Καραμανλής, από την πρώτη ανάγνωση του αποτελέσματος των ευρωεκλογών, κατάλαβε πολύ καλά ότι ο δρόμος για την εξουσία θα είναι μακρύς και αβέβαιος. Η ΝΔ δεν κατάφερε να υφαρπάξει τη λαϊκή δυσαρέσκεια για την πολιτική της κυβέρνησης. Δε βρήκαν απήχηση ούτε η ασύστολη δημαγωγία πάνω στα οξυμένα μεγάλα κοινωνικά προβλήματα (ανεργία, παιδεία, υγεία), ούτε, βέβαια, ο δημοψηφισματικός χαρακτήρας που έδωσε στην εκλογική αναμέτρηση. Το "ναι ή όχι στην πολιτική της κυβέρνησης Σημίτη", που ρίχτηκε πονηρά ακριβώς γιατί υπονοούσε ότι η ΝΔ είναι με το "όχι" στην κυβερνητική πολιτική, δεν έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Η ΝΔ έχασε περισσότερους από 200.000 ψήφους, σε σχέση με το 1996, πράγμα, βέβαια, που δεν ενισχύει ιδιαίτερα τις πανηγυρικές ιαχές περί "κόμματος που βρίσκεται σε δυναμική τροχιά εξουσίας". Φυσικά, δεν είναι ποσοστά κόμματος που βρίσκεται"στον προθάλαμο της εξουσίας" αυτά που πήρε στη Β Αθηνών (28,57%) ή στη Β Πειραιά (26,62%).

Γι' αυτό, λοιπόν, ο Κ. Καραμανλής φρόντισε με τις πρώτες δηλώσεις του να δώσει έναν "υπερκομματικό" χαρακτήρα στο απεγνωσμένο άνοιγμα που θέλει να κάνει εκτός των κομματικών ορίων της ΝΔ. Γνωρίζει πολύ καλά ότι, αν δεν επιτευχθεί αυτή η "διεύρυνση της εκλογικής επιρροής", δεν μπορεί να τρέφει βάσιμες ελπίδες για την κατάκτηση της εξουσίας.

Εμπόδια προς την εξουσία

Ο στόχος όμως αυτός, τον οποίο μεθοδικά και συστηματικά θα υποστηρίξει τους επόμενους μήνες η ηγεσία της ΝΔ, συναντά σοβαρά, αν όχι ανυπέρβλητα, εμπόδια για να έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

- Το κυριότερο πρόβλημα, βέβαια, είναι η βαθιά αντιλαϊκή πολιτική και φυσιογνωμία της ΝΔ, την οποία, όσες μεταμορφώσεις και αν επιχειρήσει, δεν μπορεί να αποκρύψει από τους εργαζόμενους και τα φτωχά λαϊκά στρώματα. Οι ευρωεκλογές απέδειξαν ότι, παρά τις ισχυρές δόσεις δημαγωγίας που επιστράτευσε η ηγεσία του κόμματος, δεν κατάφερε να πείσει παρά ελάχιστους ότι μπορεί να επιλύσει τα οξυμένα λαϊκά προβλήματα προς όφελος των πολλών.Σε κάθε δημόσια εμφάνιση και ομιλία του, ο Κ. Καραμανλής αναφερόταν με πάθος στα μεγάλα λαϊκά προβλήματα, ιδιαίτερα ανεργία, υγεία, παιδεία, αλλά και εγκληματικότητα, επιχειρώντας να καλλιεργήσει την εικόνα του "υπερασπιστή των λαϊκών συμφερόντων". Το "κόλπο" που χρησιμοποιεί είναι χιλιοπαιγμένο: Περιγραφή της κατάστασης με μελανά χρώματα, διαπιστώσεις λαϊκιστικές, αντιπολιτευτικές κορόνες και γενικόλογες προτάσεις, που χαϊδεύουν τα αυτιά. Ολα αυτά ακριβώς, για να αποκρυβεί, αφ' ενός, ότι η ηγεσία της ΝΔ έχει υποστηρίξει μέχρι σήμερα την πολιτική που εφάρμοσε η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση των παραπάνω προβλημάτων και, από την άλλη, ότι οι λύσεις που επιφυλάσσει γι' αυτά τα λαϊκά προβλήματα δεν είναι παρά αντιγραφή ή προέκταση αυτών που διαθέτει και η κυβέρνηση Σημίτη.

- Το δεύτερο εμπόδιο είναι η "αντιπολιτευτική" τακτική, που ακολουθούσε μέχρι τώρα και θα συνεχίσει και το επόμενο διάστημα. Με λίγα λόγια, μέσω αυτής της τακτικής, η ηγεσία της ΝΔ "βάζει πλάτη" για την υλοποίηση των πιο σκληρών αντιλαϊκών μέτρων. Στο πλαίσιο αυτό, ασκεί πίεση προς την κυβέρνηση να προχωρήσει πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά, ενώ, όταν χρειάζεται, καταθέτει συγκεκριμένες εποικοδομητικές προτάσεις για να "δείξει" στην κυβέρνηση πού και πώς πρέπει να κινηθεί. Στην πρώτη μετεκλογική συνέντευξή του, ο Κ. Καραμανλής ξεκαθάρισε ότι θα χρησιμοποιήσει τη "νίκη" στις ευρωεκλογές για "να ασκούμε πίεση προς την κυβέρνηση με μεγαλύτερη ένταση". Με αυτή την αντιπολιτευτική τακτική, η ηγεσία της ΝΔ "γίνεται ένα" με την κυβέρνηση, βοηθώντας την ποικιλότροπα, ενώ συμβάλλει για να μετατοπίζεται η πορεία πλεύσης του πολιτικού σκηνικού όλο και πιο νεοφιλελεύθερα, όλο και δεξιότερα.

Με αυτήν την τακτική, ο Κ. Καραμανλής γνωρίζει ότι ελλοχεύει και ένας άλλος κίνδυνος. Η κυβέρνηση Σημίτη να υπερφαλαγγίσει, όπως συχνά το έχει κάνει, τις νεοφιλελεύθερες προτάσεις της ΝΔ και με αυτόν τον τρόπο να διεμβολίσει το δική της εκλογική βάση.

Αυτό που είναι ολοφάνερο είναι ότι η ΝΔ είναι "το ίδιο με το ΠΑΣΟΚ" και σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί εναλλακτική λύση στην κυβέρνηση Σημίτη ούτε, βέβαια, πρόκειται ποτέ να εφαρμόσει μια πολιτική προς όφελος του λαού και του τόπου. Οι εργαζόμενοι πρέπει να απεγκλωβιστούν από την ομηρία των δύο μεγάλων κομμάτων και να χαράξουν πορεία πλεύσης, συμπαρατασσόμενοι με την πολιτική που εκφράζει τα συμφέροντά τους. Προς τη λαϊκή συσπείρωση και τους μεγάλους ταξικούς αγώνες, προς την ενίσχυση του ΚΚΕ.

Παναγιώτης ΚΑΚΑΛΗΣ

Πώς φθάνει κανείς να συμμαχεί με την πολιτική αυθαιρεσία

Αυτός ο τίτλος του άρθρου αποτελεί παράφραση του τίτλου ενός πονήματος που δημοσιεύτηκε στην κυριακάτικη "Αυγή" (13.6.99), με κύριο θέμα ΚΚΕ και Εθνικισμός και λεκτικό σημαίνον "Πώς φθάνει κανείς να συμμαχεί με τους εθνικιστές". Το σημαινόμενο γίνεται προσπάθεια, στο "εμβριθές" άρθρο, να δοθεί και με τη μέθοδο των εξηρτημένων αντανακλαστικών, παρουσιάζοντας μια φωτογραφία της Γραμματέως του Κόμματος Αλέκας Παπαρήγα και της υποψήφιας ευρωβουλευτού μας Λιάνας Κανέλλη, προφανώς για να γίνουν οι απαραίτητοι συνειρμοί.

Φυσικά, το άρθρο αποτελεί μια έκθεση ιδεών και αυθαίρετων αρχών της τυπικής λογικής, αφού εκλαμβάνει ως αξιώματα ο γράφων τις υποκειμενικές του απόψεις και τις αντικομμουνιστικές του ιδεοληψίες. Προσπαθεί να δομήσει τη σκέψη του, όχι στη βάση των θέσεων και απόψεων του ΚΚΕ για τα διάφορα ζητήματα της ελληνικής και διεθνούς πολιτικής πραγματικότητας, αλλά στη βάση του τι πιστεύει αυτός γι' αυτά. Αποτέλεσμα, πουθενά δεν αναφέρει μια διατυπωμένη θέση του ΚΚΕ ή μια θέση των "εθνικιστών" συμμάχων του Κόμματος, ώστε να αποδείξει τα γραφόμενά του.

Κατά τα άλλα, χρησιμοποιεί δικά του αξιώματα περί δογματισμού, που τα προσάπτει στο ΚΚΕ, για παράδειγμα, "εγώ είμαι κομμουνιστής, άρα εσύ είσαι αναθεωρητής, άσχετα το τι διατείνεσαι ότι είσαι". Το ίδιο επαναλαμβάνει σε παραλλαγές, διανθίζοντάς το με τον απαραίτητο Στάλιν και λίγο Λούκατς, έτσι για να δέσει η συνταγή και να βγει το συμπέρασμα που θυμίζει κυνήγι μαγισσών. Το ΚΚΕ συμπλέει με τους εθνικιστές, για να χτυπήσει τον ιμπεριαλισμό. Ετσι όμως δείχνει να αγνοεί - όχι τυχαία - στοιχειώδεις όρους της Πολιτικής Οικονομίας και του Μαρξισμού. Ο ιμπεριαλισμός δεν είναι ένας όρος που αρέσει του ΚΚΕ να τον κλίνει σ' όλες τις πτώσεις. Είναι πάνω απ' όλα το ανώτατο στάδιο του καπιταλισμού, η επιθετική του έκφραση στις σύγχρονες συνθήκες για παγκόσμια κυριαρχία. Ο ιμπεριαλισμός είναι οι χούντες και οι πόλεμοι όπου Γης, το αιματοκύλισμα της Γιουγκοσλαβίας, ιμπεριαλισμός είναι και η άλλη όψη του νομίσματος το Μάαστριχτ, η ΟΝΕ, το Αμστερνταμ, η Συνθήκη Σένγκεν και τόσα άλλα σύγχρονα δεινά, που επιζητούν από τον κάθε άνθρωπο που θέλει να λέγεται αριστερός να πάρει συγκεκριμένη θέση και στρατευμένη τοποθέτηση, όπως έλεγε ο Λένιν. "Σε κάθε εκτίμηση ενός γεγονότος, να περνάει κανείς άμεσα και ανοιχτά με την άποψη μιας συγκεκριμένης κοινωνικής ομάδας". (Λούκατς. Η σκέψη του Λένιν, σελ. 115).

Ο αρθρογράφος, όμως, αποφεύγει, όπως ο διάολος το λιβάνι, να κοιτάξει κατάματα την πραγματικότητα, γιατί τότε θα δει ότι άλλοι έτρεχαν καταϊδρωμένοι στα εθνικιστικά συλλαλητήρια για να φωνάξουν το περίφημο "Η Μακεδονία είναι ελληνική" και οι ομοϊδεάτες του, του ΣΥΝ, ήταν αυτοί που με δηλώσεις τους λοιδορούσαν το ΚΚΕ, γιατί δε συμμετείχε, καταγγέλλοντας τον εθνικιστικό παροξυσμό και εισπράττοντας τα γνωστά "πλην Λακεδαιμονίων" του Λεωνίδα Κύρκου. Θα αναγνωρίσει ότι το κόμμα του ήταν αυτό που ζητωκραύγαζε τη δημοκρατία που θα έπνεε στις χώρες του υπαρκτού σοσιαλισμού, που μιλούσε για τη νέα σκέψη και εποχή, για την παγκοσμιοποίηση και την ώρα της κεντροαριστεράς που ερχόταν, υμνώντας την εκλογή ανθρωπάριων, όπως ο Κλίντον, ο Ντ' Αλέμα, ο Μπλερ, κλπ.

Θα διαπιστώσει ότι το κόμμα του, ο ΣΥΝ, υπέγραψε φαρδιά - πλατιά τη Συνθήκη του Μάαστριχτ και τις γνωστές τέσσερις ελευθερίες του κεφαλαίου, τόσο σύγχρονες και "αριστερές", όσο ο Ανταμ Σμιθ και ο Ρικάρντο, που πρωτόλεια τις πρωτοδιατύπωσαν. Θα ανακαλύψει ότι οι θέσεις του κόμματός του μιλάνε για ΟΝΕ με ανθρώπινο πρόσωπο, για ισχυρή Ευρώπη με Κοινή Εξωτερική Πολιτική, της οποίας προϊσταται ο σφαγέας του γιουγκοσλαβικού λαού Χαβιέ Σολάνα. Θα αντιληφθεί ότι για το ΣΥΝ το ΝΑΤΟ είναι ένα αναγκαίο κακό, με το οποίο δεν είναι ρεαλιστικό να έρθουμε σε ρήξη, αλλά να οικοδομήσουμε τον ευρωπαϊκό ιμπεριαλιστικό πόλο.

Κι εδώ πρέπει να σταματήσει το δούλεμα, για να το πούμε χοντρικά, της θεωρίας της αλλαγής των συσχετισμών στα όργανα της Ευρώπης, που θα τη μετεξελίξουν από λύκο σε πρόβατο. Τέτοιοι σχηματισμοί, όργανα του κεφαλαίου οπωσδήποτε απαιτούν αλλαγή των συσχετισμών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, όχι όμως για να τους μεταρρυθμίσουν, αλλά για να τους γκρεμίσουν και να οικοδομήσουν μια άλλη Ευρώπη, με θεμέλιο λίθο τα συμφέροντα των εργαζομένων και με ανοιχτό το παράθυρο στο σοσιαλισμό. Αλήθεια, ποιο τελευταίο ντοκουμέντο του ΣΥΝ κάνει λόγο για σοσιαλιστική κοινωνία και σοσιαλισμό, ώστε έστω και σε επίπεδο θεωρίας να φανεί αυτό που σημειώνει ο αρθρογράφος μας περί κοινού στόχου με άλλα μέσα. Γιατί αν τα άλλα μέσα είναι όπως η τελευταία σύμπραξη του ΣΥΝ με το ΠΑΣΟΚ στις δημοτικές εκλογές, τότε αυτό στην πολιτική επιστήμη ονομάζεται οπορτουνισμός, όχι γιατί εμείς είμαστε ΚΚΕ, αλλά γιατί άλλοι με τις πράξεις τους έχουν πάρει διαζύγιο από την αριστερή πράξη και ηθική. Αυτό ακριβώς πλήρωσαν και στις Ευρωεκλογές, με την πτώση του ποσοστού τους.

Τα όσα προηγουμένως αναφέρθηκαν και σκιαγραφούν την ιμπεριαλιστική πολιτική αποτελούν και τη βάση, που το ΚΚΕ συγκρότησε το ψηφοδέλτιό του, αποτελούν και τη βάση της δημιουργίας ενός παλλαϊκού μετώπου πάλης, που θα αποτελέσει την εναλλακτική λύση στη σημερινή καπιταλιστική βαρβαρότητα. Από πού κι ως πού αυτά, με τη δεδομένη αυθαιρεσία του γράφοντος, βαφτίζονται εθνικισμός; Και γιατί δεν μπαίνει στον κόπο να μας εξηγήσει τι είναι ο εθνικισμός; Οχι φυσικά από άγνοια, αλλά από συνειδητή απόκρυψη, πρώτο, γιατί, όπως αναφέραμε, το κόμμα του έχει φλερτάρει ανοιχτά με τον εθνικισμό τότε που πούλαγε και, δεύτερο, θα φανεί ότι ο εθνικισμός, ως ιδεολογική δράση και έκφραση, δεν έχει καμιά σχέση με το διεθνισμό και τον πατριωτισμό του ΚΚΕ. Γιατί ο εθνικισμός είναι ένα όπλο στα χέρια της αστικής τάξης για τη δημιουργία και την κατάκτηση της πανεθνικής αγοράς, για την εγκαθίδρυση της κυριαρχίας της μέσα στα εθνικά πλαίσια, αλλά και για να σπέρνει διχόνοια ανάμεσα στους εργαζόμενους των διάφορων εθνών, αποπροσανατολίζοντάς τους από τα πραγματικά τους καθήκοντα, που είναι η αποτίναξη του ζυγού της, οδηγώντας ακόμα και σε πολεμικές συρράξεις. Το "πρώτα η Ελλάδα" του κεντροαριστερού Σημίτη και του ΠΑΣΟΚ, που κάποιοι του ΣΥΝ στις δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές, ιδεολογικοποιώντας τη συμμαχία με σκοπό τις καρέκλες εξουσίας κατονόμαζαν ως όμορο χώρο, δεν είναι μόνο εθνικιστικό, αλλά προσεγγίζει και το ρατσισμό. Αντίθετα, οι κομμουνιστές έχουν κατά νου τον Λένιν που λέει: "Οποιος θέλει να υπηρετεί το προλεταριάτο, έχει χρέος να συνενώσει τους εργάτες όλων των εθνών και να παλεύει σταθερά ενάντια στον αστικό εθνικισμό, και το δικό του και τον ξένο". (Λένιν, Κριτικά σημειώματα για το Εθνικό ζήτημα, εκδ. "Πρόγκρες").

Μπαίνει, επομένως, για άλλη μια φορά το ζήτημα, σχετικά με το μέτωπο που δημιούργησε το ΚΚΕ ενόψει των ευρωεκλογών και που παλεύει να διευρυνθεί και να μετατραπεί σε χιονοστιβάδα. Μέσα από ποιες θέσεις συγκεκριμένα, που εκφράστηκαν και που εκφράζονται, καλλιεργείται το εθνικιστικό μίσος και η αντιπαλότητα των λαών; Πού συσκοτίζεται στο λόγο που άρθρωσαν η Κανέλλη και ο Ζουράρις, χωρίς να είναι μέλη του ΚΚΕ, η σύγχρονη ταξική διάσταση της σημερινής ιμπεριαλιστικής τάξης πραγμάτων; Κι από πού κι ως πού οι ιστορικές αναφορές στον πατριωτισμό των Ελλήνων στο '21 και πιο παλιά βαφτίζονται εθνικισμός; Και στο κάτω - κάτω, το κοινωνικοπολιτικό μέτωπο που προσπαθεί να χτίσει το ΚΚΕ, αφ' ενός, έχει σαφή αντιιμπεριαλιστικά αντιμονοπωλιακά χαρακτηριστικά και άρα αντιεθνικιστικά, αφ' ετέρου, δεν απαιτεί την ταύτιση με ό,τι πρεσβεύει το ΚΚΕ, γιατί αλλιώς ως μέτωπο αυτοαναιρείται.

Αλλού, όμως, είναι η ουσία των πραγμάτων, που ο αρθρογράφος δεν καταφέρνει, παρ' όλες τις χρήσεις ιδεολογημάτων, να αποκρύψει. Αναφέρει συγκεκριμένα: "Ενώ η άλλη άποψη, αυτή που πρεσβεύω εδώ - είσαι κι εσύ είμαι κι εγώ - (εννοεί αριστερός), βρίσκει τους υποστηρικτές κυρίως στους λίγους, που δεν είναι έτοιμοι να παραδοθούν στον εθνικισμό στο όνομα του αντιιμπεριαλισμού, που εκτιμούν ότι μάλλον η αντιεθνικιστική πλευρά του ίδιου καπιταλισμού πρέπει να προσεγγιστεί από αριστερούς, παρά η εθνικιστική του πλευρά αν πρέπει οπωσδήποτε να προσεγγιστεί κάποια. Που κρίνουν ότι η φιλελεύθερη εκδοχή της Δεξιάς είναι, εν πάση περιπτώσει, προτιμότερη από την εθνικιστική, δηλαδή την ακροδεξιά απόχρωσή της".

Η "αριστερή" σκέψη του γράφοντος οδηγείται σε ένα ιδεολογικό σαρδάμ, γιατί προχωρά σε σχηματοποιημένους διαχωρισμούς, ουσιαστικά ανύπαρκτους. Κάλλιστα, θα μπορούσε να τεθεί το ερώτημα: Οι κεντροαριστεροί της Ευρώπης, που μετά μανίας βομβάρδιζαν τη Σερβία, σε ποια πλευρά της Δεξιάς και του καπιταλισμού ανήκαν, στην εθνικιστική ή στην αντιεθνικιστική; Ο φασισμός και ο ρατσισμός τίνος κοινωνικού συστήματος είναι γεννήματα, αν όχι του καπιταλισμού; Αρα, δεν μπορούμε να μιλάμε για πλευρές, αλλά για όψεις του ίδιου νομίσματος, από τις οποίες ευθαρσώς ο γράφων δε θέλει να ξεφύγει. Γι' αυτό και παρακάτω προχωρεί και σε έτερο αδόκιμο διαχωρισμό ανάμεσα σε εθνικά και οικονομικά ζητήματα, τη στιγμή που είναι άμεσα εξαρτημένα μεταξύ τους, υπηρετώντας το ένα το άλλο διαλεκτικά. Επανέρχεται επομένως, από το παράθυρο, η κλασική συλλογιστική του Μπερνστάιν, η κίνηση είναι το παν, ο τελικός σκοπός τίποτε. Συλλογιστική ιστορικά αποδεδειγμένα αναθεωρητική. Γιατί, τελικά, είναι αναθεωρητικός τακτικισμός να επιλέγεις ανάμεσα στη Σκύλλα και τη Χάρυβδη, αντί να επιλέγεις το δρόμο για να σπάσεις τα δεσμά σου. Ο τελικός σκοπός, όμως, για τον αρθρογράφο είναι ανύπαρκτος, το ίδιο και για το κόμμα του, γι' αυτό και ο κοσμοπολιτισμός του τον οδηγεί στο κλασικό "Το μη χείρον βέλτιστο".

Κλείνοντας, να σημειώσουμε ότι, στη μεγάλη πορεία για να σπάσουν οι αλυσίδες της εκμετάλλευσης, η πράξη είναι αυτή που κατατάσσει τον καθένα στην Αριστερά της ρήξης ή στην "Αριστερά" της ενσωμάτωσης. Κι εδώ πραγματικά υπάρχουν αυτοί που είναι με τη ρήξη και πλαισίωσαν την πολιτική του ΚΚΕ, αδιαφορώντας για τη λασπολογία, κι αυτοί που δεν είναι. Επειδή όμως η ζωή προχωρά, ας έχουν υπόψιν τους ότι: "Ο έξυπνος άνθρωπος δεν είναι εκείνος που δεν κάνει κανένα λάθος. Τέτοια όντα δεν υπάρχουν και δεν μπορούν να υπάρξουν. Ο έξυπνος άνθρωπος είναι εκείνος, που δεν κάνει πάρα πολύ σοβαρά λάθη και ξέρει να τα διορθώνει γρήγορα..." (Λένιν).

Μάρκος ΣΚΟΥΦΑΛΟΣ

Ας μιλήσουμε για την Αριστερά

Να, λοιπόν, που κάποιοι ανακάλυψαν την Αριστερά! Εχει γίνει, δε, τόσο της "μόδας" η ενασχόληση με την Αριστερά, ώστε από το βράδυ κιόλας των ευρωεκλογών αρκετοί είναι εκείνοι που αποφάσισαν να δίνουν ακόμα και συμβουλές (!) - σε ποιους; Μα, σε όσους δήλωναν και ήταν πραγματικά αριστεροί, αντιστεκόμενοι στις πολυεθνικές και προωθώντας την πολιτική της ρήξης απέναντί τους. Σε όσους δεν αυτοαναγορεύτηκαν αριστεροί, οψίμως, και μόνο μετά το βράδυ της Κυριακής, αλλά, σε αντίθεση με ορισμένους, ήταν αριστεροί και πριν από το βράδυ της Κυριακής...

Βεβαίως, μιλάμε για τους επιφανείς αναλυτές μεγάλης μερίδας του Τύπου (ηλεκτρονικού και μη), καθώς και για επιφανή στελέχη του "κεντροαριστερού" λεγόμενου χώρου. Το αξιοσημείωτο είναι ότι οι περισσότεροι από αυτούς έχουν για χρόνια εντρυφήσει στη θεωρία του "Τέλους της Ιστορίας". Πολλοί, μάλιστα, μέχρι πρόσφατα έλπιζαν βάσιμα ότι θα τους αναγνωριστεί πως προηγήθηκαν ακόμα και του Φουκουγιάμα στη διαπίστωση - και κυρίως στη διαφήμιση - του "τέλους"... Αλλά, τώρα, επιδεικνύουν τέτοιο ενδιαφέρον για το μέλλον της Αριστεράς, μέχρι βαθμού συγκινήσεως, δηλαδή...

***

Φυσικά, είναι θετικό το γεγονός ότι το εκλογικό αποτέλεσμα της Κυριακής δημιούργησε τις προϋποθέσεις για την έναρξη μιας συζήτησης, που, ήδη, ξεφεύγει και μπορεί να ανατρέψει τα στεγανά του καθεστωτικού δόγματος. Του δόγματος, που επιμένει ότι "δε γίνεται τίποτα". Είναι ελπιδοφόρο ότι ο ελληνικός λαός ανάγκασε - και με την εκλογική του συμπεριφορά - για την έναρξη της αναζήτησης, από ευρύτερες δυνάμεις, εκείνων των πολιτικών συμπεριφορών, που δεν υποτάσσονται στη λογική του "μονόδρομου".

Για να μπορούμε, όμως, να συνεννοηθούμε στοιχειωδώς, απαιτείται να υπάρξει συμφωνία ότι στο χώρο της Αριστεράς δεν έχουν θέση οι υπέρμαχοι του "είσαι ό,τι δηλώσεις". Για να συνεννοηθούμε στοιχειωδώς, επιβάλλεται να συμφωνήσουμε ότι το μέλλον του τόπου και τα συμφέροντα του λαού είναι πολύ σοβαρή υπόθεση, για να κόβουν και να ράβουν ορισμένοι την έννοια της Αριστεράς στα μέτρα τους. Πολύ περισσότερο, όταν δεν έχουν περάσει καν τρεις - τέσσερις μέρες, από τη στιγμή που ο ελληνικός λάος έστειλε ευανάγνωστο μήνυμα. Οχι μόνο προς το ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ, αλλά και προς τους κάθε λογής "αριστερολόγους". Οι τελευταίοι κατέχουν περίοπτη θέση στα γραφικά σαλόνια, των γνωστών και περισπούδαστων αναλύσεων με τις προσφιλείς διαπιστώσεις περί της "γραφικότητας" των αγώνων...

***

Είναι σαφές ότι το εκλογικό μήνυμα της Κυριακής είχε αριστερή δυναμική. Αριστερή, με την έννοια της αντίστασης στους μονόδρομους της ολιγαρχίας. Μόνο, που μερικοί προσπαθούν να διαχειριστούν τα ποσοστά που έλαβαν (ή που δεν έλαβαν), όχι για να βγάλουν τα αναγκαία συμπεράσματα, αλλά για να επιβάλουν στους υπόλοιπους τα προ των εκλογών συμπεράσματά τους. Ομως, τυγχάνει τα συμπεράσματα αυτά και οι επιλογές τους να αποδοκιμάστηκαν στις εκλογές...

Για να ειπωθεί καθαρότερα, μπορεί κάποιος πολίτης να ψηφίζει ΣΥΝ, αλλά να παραμένει και να αισθάνεται αριστερός. Θα του απαγορέψει κανείς να αθροίζει τον εαυτό του στην πάλη κατά του ΝΑΤΟ και των πολυεθνικών; Ομως, όταν η ηγεσία ενός κόμματος που η πολιτική του αποδοκιμάστηκε, όπως του ΣΥΝ, συνεχίζει να αθροίζει την πολιτική της στην Αριστερά, στην Αριστερά της αντίστασης και της αντεπίθεσης - η οποία ανταμείφθηκε για την πολιτική της από το εκλογικό σώμα - είναι εμφανώς αυταπόδεικτο πως επιδίδεται σε μετεκλογικό μαγείρεμα.

Η πραγματική Αριστερά, η Αριστερά της ρήξης, της ανατροπής, της λαϊκής πάλης, της αντίστασης (ή μήπως είναι κάτι διαφορετικό η Αριστερά;) έχει δικαίωμα και υποχρέωση να συναντηθεί μ' αυτόν τον αριστερό ψηφοφόρο. Δεν έχει, όμως, κανένα δικαίωμα να αποκρύψει από αυτόν τον ψηφοφόρο τις αποστάσεις που χωρίζουν την πραγματική Αριστερά, από την πολιτική εκείνων των κομμάτων, που από το βράδυ κιόλας των εκλογών, στα διάφορα τηλεοπτικά πάνελ, τα στελέχη τους ανακήρυξαν "αριστερό το μεγαλύτερο κομμάτι του ΠΑΣΟΚ"!

Που η "αυτοκριτική" τους εστιάζεται, όχι στο ότι υπηρετούν την ΕΕ, αλλά στο ότι δεν κατάφεραν να πείσουν για το φιλευρωπαϊσμό τους, δηλαδή για τη φιλία τους με την ΕΕ των βομβών και των διοξινών!

Που η αγωνία τους προεκλογικά ήταν πώς θα "νικήσουν" το ΚΚΕ (!) και που η μετεκλογική τους απελπισία έγκειται στο γεγονός, όχι ότι δεν πήραν σαφή αντιιμπεριαλιστική στάση στον πόλεμο, αλλά ότι έγινε πόλεμος και αυτό έδωσε στο ΚΚΕ τη δυνατότητα να αποδείξει στην πράξη την αλήθεια των λόγων του.

Τώρα, μετεκλογικά, ας κρίνει αυτός ο αριστερός ψηφοφόρος, πόσο ανταποκρίνεται στη δική του αριστερή συνείδηση η στάση των δήθεν "αριστερών" ηγεσιών που ψήφισε.

***

Η πραγματική Αριστερά δε βλέπει και δεν αντιμετωπίζει τους ψηφοφόρους του ΣΥΝ, του ΔΗΚΚΙ, του ΠΑΣΟΚ, της ΝΔ, ως "περιουσιακό" στοιχείο των παραπάνω κομμάτων. Η πραγματική Αριστερά έχει καθήκον και υποχρέωση να συζητάει με όλον αυτόν τον κόσμο στο πεδίο της κοινωνίας και να μην υποκαταστήσει αυτή την κορυφαία συνεύρεση, με τα αλισβερίσια των κορυφών. Οι υπαρκτές δυνάμεις, στο επίπεδο της κοινωνίας, της πραγματικής Αριστεράς, το ΚΚΕ, δε συνηγορούν - και δε θα συνηγορήσουν - στην προσπάθεια που διεξάγεται, να υπονομευτεί, μέσα από την αποδοχή των αθροιστικών αυθαιρεσιών - στις οποίες επιδίδονται ορισμένοι τα τελευταία 24ώρα - αυτή η θετική και προς τα αριστερά διεργασία που καταγράφεται σε λαϊκό επίπεδο.

Οσοι προσπαθούν στο όνομα του λαού (!) να προσθέσουν, όχι τους ψηφοφόρους του ΚΚΕ, του ΔΗΚΚΙ και του ΣΥΝ, αλλά τις πολιτικές των τριών κομμάτων, για να βγάλουν μετά σαν πόρισμα το περίφημο "όλοι αριστεροί είμαστε" (!), ας είναι πιο προσεκτικοί. Διότι τα ανόμοια δεν προστίθενται. Για τα πολύ ανόμοια, δε, ούτε λόγος να γίνεται...

Αντιθέτως, εκείνη η "πρόσθεση" που έχει ανάγκη ο τόπος, ήδη, άρχισε να γίνεται. Και θα συνεχίσει. Παντού. Σε όλα τα επίπεδα. Και θα είναι αντίστοιχη με την αριστερή απάντηση, που έχει ανάγκη ο λαός. Αυτό, όσο νωρίτερα το καταλάβουν ορισμένοι, τόσο καλύτερα. Πράγματι, στο πλαίσιο μιας πραγματικά αριστερής πολιτικής, εκείνα που ενώνουν τους αριστερούς είναι απείρως περισσότερα από όσα τους χωρίζουν και μόνο στο πλαίσιο μιας τέτοιας πολιτικής μπορεί ο λαός να πείθεται και να στρατεύεται με την Αριστερά.

Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ