ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 1 Ιούλη 1999
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Αντάξιο" του Μεγάρου Μουσικής

Τα φλας άναψαν, οι υπογραφές μπήκαν και το ταμείο του Μεγάρου Μουσικής αυξήθηκε κατά 1 δισ., με τη δωρεά του ποσού από το Ιδρυμα "Αλ. Ωνάσης" για τη διαμόρφωση του υπαίθριου χώρου του Μεγάρου.

Τέσσερις υπουργοί της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, βουλευτές και πολιτικοί παράγοντες κινητοποιήθηκαν χτες, για να στηρίξουν με την παρουσία τους το "μεγαλεπήβολο σχέδιο - τομή για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των Αθηναίων". Στην αίθουσα "Δ. Μητρόπουλου", όπου έγινε η παρουσίαση, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου ήρθε να πει για την "καθοριστική συμβολή του Μεγάρου Μουσικής στην προώθηση του πολιτισμού" και να δηλώσει ικανοποιημένος που "ιδιώτες με τις δωρεές τους υποκαθιστούν το κράτος".

Ηταν και ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτης και είπε για την "όαση του ενοποιημένου πάρκου", στο οποίο δεσπόζει το ΜΜ, "καταξιωμένος θεσμός και πόλος πολιτιστικής, εκπαιδευτικής και κοινωνικής προσφοράς", και υπογράμμισε ότι η δωρεά "συμπληρώνει τα όσα οφείλει να κάνει και κάνει το δημόσιο"."Αυτό που θα δείτε δεν είναι απίστευτο, αλλά αληθινό", τόνισε ο Κ. Λαλιώτης δηλώνοντας ότι οι απαντήσεις του στη "δυσπιστία, αρνήσεις και αντιδράσεις φορέων" σχετικά με τις παρεμβάσεις "είχαν αντίκρισμα αλήθειας"."Πρωτότυπο και πρωτόγνωρο" το έργο για την υπουργό Πολιτισμού, Ελ. Παπαζώη,το οποίο "δημιουργεί το σωστό περιβάλλοντα χώρο που έλειπε και ανοίγει το Μέγαρο Μουσικής στους πολλούς". Η υπουργός Πολιτισμού δε δίστασε να παραφράσει το περί "παίδαρου" και "Μεγάρου" λαϊκό άσμα, προτρέποντας "Πάρε τον παίδαρο για να πας στο Μέγαρο"!!. Αλλά και ο υπουργός Ανάπτυξης Ευάγ. Βενιζέλος,αντικρίζοντας το πάρκο "με τα μάτια τουρίστα" συμπέρανε ότι "το πράσινο και ο ελεύθερος χώρος θα είναι περισσότερος από πριν", μιλώντας για "μεγάλη κοινωνική επένδυση" που επιτελείται, συνδέοντάς τη με το "δόγμα τουριστικής πολιτικής".

Το νέο πάρκο με την επωνυμία "Αριστοτέλης Ωνάσης", που θα δημιουργηθεί κυρίως στην οροφή των υπογείων εγκαταστάσεων, όπως ανακοίνωσε ο Χρ. Λαμπράκης "θα προσθέσει στο Πάρκο Ελευθερίας καθαρή επιφάνεια πρασίνου και σχετικών διαμορφώσεων, εμβαδού 22 στρεμμάτων, ενώ η συνολική επιφάνεια του νέου ενοποιημένου πάρκου θα ξεπερνάει τα 45 στρέμματα". Ο συνδυασμός των στοιχείων του (πράσινο, νερό, παιδική χαρά, πολιτιστικά δρώμενα) θα δημιουργήσει "ένα αρμονικό σύνολο υψηλών προδιαγραφών, αντάξιο του πολιτιστικού κέντρου που θα περιβάλλει". Τελικώς, νυν υπέρ πάντων το Μέγαρο Μουσικής.

"Σφράγισαν" τα μάτια του Α. Σεβαστάκη

"H Μέση Ανατολή, η εξέγερση των στρατιωτών, η φυλακή, εξορία, η καταδίκη μου, η εσχάτη προδοσία, το στρατόπεδο του Κεμπέιτ στο Σουδάν, με όλον αυτό τον κόσμο γεμάτο τραγούδι, όνειρα, ενθουσιασμό, σχέδια. Ολα αυτά τα όνειρα πώς να μη σε σφραγίσουν; Πώς να μην κλείσουν τη ζωή σου μέσα σε αυτά τα πλαίσια;".

Είναι τα λόγια του συγγραφέα, ιστορικού, νομικού και αγωνιστή Αλέξη Σεβαστάκη,που "έφυγε" χτες το πρωί, δέκα μέρες μετά το εγκεφαλικό που υπέστη και για το οποίο εισήχθη στο Γενικό Κρατικό Αθηνών, όπου υπέκυψε.

Γεννήθηκε το 1925 στα Σακουλέικα Σάμου και σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Το 1959 αναγορεύτηκε διδάκτορας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Από μαθητής Γυμνασίου παίρνει μέρος στην Εθνική Αντίσταση, αντάρτης στα βουνά της Σάμου.Το 1943 έφυγε στη Μέση Ανατολή και κλείνεται σε στρατόπεδα συγκέντρωσης τη Ράφα και του Σουδάν.

Με την απελευθέρωση γυρίζει στη Σάμο, και διευθύνει την εφημερίδα "Ελεύθερη Σάμος". Το 1954 υπηρετεί το υπόλοιπο της θητείας του ως κρατούμενος στη Μακρόνησο.Ο Α. Σεβαστάκης ανέπτυξε δραστηριότητες και στο νησί του και από το 1958 εκλέγεται δημοτικός σύμβουλος, ενώ την περίοδο1964 - '67 αντιδήμαρχος Καρλοβασίου. Πολιτεύτηκε με την ΕΔΑ (1961, 1963, 1964). Η απριλιανή χούντα τον εξόρισε στη Γυάρο και στη Λέρο.Το 1967 γράφει το μυθιστόρημα "Σφαγείο" και το 1970 συνθέτει το χρονικό"Καπετάν Μπουκουβάλας. Το αντάρτικο ιππικό της Θεσσαλίας",το οποίο εκδόθηκε το 1978. Το 1970 γράφει και τα μονόπρακτα "Πολιορκία Α" και"Πολιορκία Β",τα οποία θα ανεβάσει το "Θέατρο Τέχνης" σε σκηνοθεσία του Καρόλου Κουν (1978). Το θεατρικό του έργο "Κατάθεση" ανέβηκε το 1981 στο"Θέατρο του Πειραιά", ενώ το "Ταξίδι Εργασίας" το 1982 στο "Δωδεκανησιακό Θέατρο".

Η συγγραφική δουλιά του δεν υπέστειλε τη νομική, ενώ έγραψε δοκίμια και μελέτες. Το 1985 εκλέγεται πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Σάμου. Εκτός από θέατρο και λογοτεχνία έγραψε βιβλία και για τη Σάμο: "Σαμιακή Πολιτεία- Λυκούργος Λογοθέτης","Δίκαιο και Δικαστική Εξουσία στη Σάμο 1550 - 1912" κ. ά.

Υπήρξε βουλευτής (1990 - 1993) και μέλος της ΚΕ του ΣΥΝ.

Η κηδεία του Αλέξη Σεβαστάκη θα γίνει αύριο, στις 12 το μεσημέρι, στο Καρλόβασι Σάμου.

ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΛΕΟΝΤΩΝ ΔΗΛΟΥ
Νέος και μεθοδικός σχεδιασμός

Στο κτίριο της Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαιοτήτων, (Πειραιώς 81), όπου θα στεγαστεί το πολυπόθητο Κέντρο Συντήρησης,θα γίνει η χύτευση των αντιγράφων των Ναξιακών Λεόντων της Δήλου.

Η μεταφορά των γλυπτών και η αντικατάστασή τους με αντίγραφα απέκτησε, επιτέλους, σαφή μορφή, συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, ξεκάθαρα βήματα, προοπτική και σκοπιμότητα. Η Επιτροπή Δήλου παρουσίασε, στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, την πλήρη επιχείρηση εκμάγευσης, χύτευσης και μεταφοράς,η οποία έγινε ομόφωνα δεκτή.

Πρόκειται για ιστορική απόφαση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας να "αφαιρέσει", για λόγους προστασίας, από το τοπίο της Δήλου το επί αιώνες σύμβολό της. Απόφαση που πάρθηκε υπό το βάρος της ταχείας φθοράς των γλυπτών και που αρχικά έτεινε σε "άρον άρον" υλοποίηση, δίχως την πρόβλεψη όλων των παραμέτρων.

Οι Λέοντες τελικά δε θα μεταφερθούν το καλοκαίρι, στη μικρή, ασφυκτική αίθουσα του Μουσείου της Δήλου, όπου επαναληπτικά θα γινόταν και η εκμάγευση από ένα μόνο γλυπτό. Θυμίζουμε ότι είχαν διατυπωθεί αντιρρήσεις για την εσπευσμένη μεταφορά, το χώρο τοποθέτησης και για την παραγωγή ενός μόνο αντιγράφου σε πανομοιότυπες επαναλήψεις, αφού έτσι θα γινόταν ψευδής αναπαράσταση.

Στις επόμενες ημέρες εκμαγείς του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και της Ακρόπολης θα εγκατασταθούν στη Δήλο και θα πάρουν εκμαγεία απ' όλους τους Λέοντες επί τόπου,για λόγους ασφαλείας. Το υλικό για τη λήψη εκμαγείων δε θα είναι η σιλικόνη όπως αρχικά προτεινόταν, αλλά φύλλα κασσίτερου και χαρτί,ως ασφαλέστερη μέθοδος για να μη θιγεί η επιφάνεια του ναξιακού μαρμάρου. Στο πρώτο 10ήμερο του Σεπτέμβρη οι Λέοντες θα μεταφερθούν, με πρόταση της αρμόδιας Εφορίας, στη μεγαλύτερων διαστάσεων και καταλληλότερη αποθήκη του Μουσείου. Το χειμώνα, στο κτίριο της Πειραιώς 81 θα γίνει η χύτευση,υπό την επίβλεψη της γλύπτριας - συντηρήτριας της Διεύθυνσης Συντήρησης, Ιωάννας Στυψιανού.Για το υλικό της χύτευσης έχουν γίνει δοκιμές από τον χημικό μηχανικό του Κέντρου Λίθου, Νίκο Μπελογιάννη,ενώ το ΚΑΣ ζήτησε να ενημερωθεί για τα δείγματα. Την άνοιξη του 2000 τα αντίγραφα θα είναι έτοιμα και θα μεταφερθούν στο ιερό νησί.

Δ. ΜΥΡΙΛΛΑ

Με ποίηση και μουσική

Οι "συναντήσεις" μουσικής και ποίησης συνεχίζονται στην Πνύκα,όπου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, την Κυριακή (9 μμ) θα παρουσιαστούν μελοποιημένα έργα, που φέρουν την υπογραφή τριών κορυφαίων μουσουργών και ποιητών. Η μεσόφωνος Μαίρη Ελεν Νέζη και η πιανίστα Νέλλη Σεμιτέκολο θα παρουσιάσουν τις "10 Επινοήσεις" του Δημήτρη Μητρόπουλου,σε ποίηση Κ. Π. Καβάφη,για ν' ακολουθήσουν τα "Σχέδια για ένα καλοκαίρι" του Αργύρη Κουνάδη,σε ποίηση του Γ. Σεφέρη, με ερμηνευτές τους Τάση Χριστογιαννόπουλο (βαρύτονος) και Θόδωρο Κοτεπάνο (πιάνο). Θa ακολουθήσουν τα "Εξι τραγούδια" του Γιάννη Χρήστου σε ποίηση Τ. Σ. Ελιοτ,με ερμηνευτές τους Αλεξάνδρα Παπατζιάκου (μεσόφωνος) και Ν. Σεμιτέκολο (πιάνο).

Την Τρίτη (9 μμ) και Τετάρτη (12 τα μεσάνυχτα), ο πιανίστας Βασίλης Τσαμπρόπουλος ερμηνεύει τις "Γυμνοπαιδιές" και "Γνωσιανές" του Ερίκ Σατί,ενώ θα ακολουθήσει η παρουσίαση του "Μεγάλου Ερωτικού", με ερμηνευτές τους Δήμητρα Γαλάνη και Αλκίνοο Ιωαννίδη.Το κορυφαίο έργο του Μάνου Χατζιδάκι παρουσιάζεται για πρώτη φορά ζωντανά στο σύνολό του, από το Μουσικό Σύνολο "Μάνος Χατζιδάκις",υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού.

"Πρόκειται για παραπληροφόρηση"

Σε χτεσινή ανακοίνωσή της η Συντονιστική Επιτροπή για τη Σωτηρία του Πάρκου Ελευθερίας αναφέρει:

"Σήμερα (σ.σ. χτες), ανακοινώθηκε από τον κ. Λαμπράκη και τέσσερις υπουργούς της κυβέρνησης η δημιουργία "Πολιτιστικού Πάρκου" στο Πάρκο Ελευθερίας, με τη δωρεά 1 δισ. δρχ. του Ιδρύματος Ωνάση. Το ΜΜ διατείνεται ότι έτσι προστίθεται στο Πάρκο Ελευθερίας "καθαρή επιφάνεια πρασίνου και σχετικών με αυτό διαμορφώσεων, εμβαδού 22 στρεμμάτων". Πρόκειται για παραπληροφόρηση. Τα 22 στρ. δε μας τα χαρίζει ο κ. Λαμπράκης και το Ιδρυμα Ωνάση, αλλά είναι θεσμοθετημένα ως Πάρκο από το 1976. Από αυτά όμως μας στερούν 3 στρ. με τις κατασκευές του Μεγάρου μέσα στο Πάρκο (υπερυψωμένο κτίριο Οπερας, αίθριο, είσοδος, γκαράζ κ.ά.). Επιπλέον τα υψηλόκορμα δέντρα που έχουν ξεριζωθεί (ακακίες, ευκάλυπτοι, λεύκες κ.ά.) δεν πρόκειται ποτέ να ξαναφυτρώσουν πάνω στο μπετόν των υπογείων κατασκευών.

Καιρός είναι να εξαγγείλουν οι κ.κ. υπουργοί και τη μετατροπή του τετραγώνου πίσω από την αμερικανική πρεσβεία σε γκαράζ και κτίρια της πρεσβείας κατά τις απαιτήσεις της. Χώρος, που επανειλημμένα ο κ. Λαλιώτης στα σχέδια που προέβαλε η προπαγάνδα του, παρουσίαζε ως μελλοντικό χώρο πρασίνου. Για να κλείσει ο κύκλος της υποτέλειας και της υποταγής στους ισχυρούς, σε βάρος του περιβάλλοντος και της αξιοπρέπειας των Ελλήνων. Κι όμως, αντιστεκόμαστε".

Απολογισμός για τον Κινηματογράφο

Την ετήσια τακτική Γενική Συνέλευσή του πραγματοποίησε χθες σε "κλίμα σύμπνοιας" το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου με θέμα τον απολογισμό των δραστηριοτήτων της περιόδου Ιανουάριος '98 - Ιούνιος '99.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΚΚ: Τα ποσά που διατέθηκαν στην παραγωγή σημείωσαν άνοδο κατά 29% σε σχέση με το 1997. Τα έσοδα από την εκμετάλλευση ταινιών σημείωσαν άνοδο κατά 134%, σημειώνοντας μοναδικό ρεκόρ στην ιστορία του ΕΚΚ. Ο αριθμός των εισιτηρίων των ελληνικών ταινιών στις αίθουσες σταθεροποιήθηκε στα επίπεδα της προηγούμενης σεζόν. Κατά το ΕΚΚ η σταθεροποίηση αυτού του δείκτη σε μία χρονιά που ο συνολικός αριθμός των εισιτηρίων παρουσίασε κάμψη της τάξης του 20%, αποτελεί ελπιδοφόρα ένδειξη για το γεγονός ότι η επιστροφή του κοινού στις ελληνικές ταινίες δεν είναι πρόσκαιρο φαινόμενο.

Ο προϋπολογισμός του ΕΚΚ ήταν 2,2 δισ. (15% αύξηση έναντι του 1997) και καλύφθηκε από το ΛΟΤΤΟ και την εισροή του ειδικού φόρου.

Το ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου χαρακτηρίζει ελπιδοφόρα τα μηνύματα της χρονιάς που πέρασε. Αρκετά μέλη αναφέρθηκαν στα μόνιμα προβλήματα του χώρου: Στο πρόβλημα της κινηματογραφικής παιδείας και στην ανάγκη ίδρυσης Ακαδημίας Κινηματογράφου.Στην αστάθεια των παραγωγικών πόρων του κινηματογράφου. Στη μείωση του ΦΠΑ στον κύκλο εργασιών της παραγωγής. Στην εφαρμογή του νόμου για το 1,5% από όλους τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς. Στα προβλήματα της διανομής ελληνικών ταινιών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ