* * *
* * *
Είναι αντίληψη, που βάζει απλοϊκά, αλλά πονηρά το ζήτημα ότι: Αφού οι κυβερνήσεις ασκούν πολιτική, μόνο η συμμετοχή στη διακυβέρνηση μπορεί να συμβάλει στη λύση λαϊκών προβλημάτων. Εξω απ' αυτήν, υπάρχει η "περιχαράκωση".Ο Λ. Κύρκος το τοποθετεί ως εξής: "Είναι ο εύκολος δρόμος όπου μένεις απ' έξω, πετάς πέτρες, δε μετέχεις, όμως, μέσα στο τεράστιο πολιτικό γίγνεσθαι (...) μπορεί να παρουσιάζεται με σχήματα αριστερής αδιαλλαξίας, στην ουσία, όμως, είναι παραίτηση από τη δυνατότητα να μετέχεις ενεργά (...) η αριστερά δεν μπορεί να μένει έξω από το θέμα της διακυβέρνησης, από τις αναζητήσεις, αλλά να μετέχει". Ομως, οι κυβερνήσεις εφαρμόζουν πολιτική βεβαίως, αλλά προς μια ορισμένη, από τη σκοπιά των ταξικών συμφερόντων που εξυπηρετούν, κατεύθυνση. Αλλά και η εργατική τάξη, με επικεφαλής το κόμμα της και τ' άλλα λαϊκά στρώματα, με την ανάπτυξη της ταξικής πάλης, ενάντια στην πολιτική των μονοπωλίων, ως την ανατροπή της με την ανατροπή της εξουσίας τους, συμμετέχουν στο "πολιτικό γίγνεσθαι".Ο Λ. Κύρκος και η ηγεσία του ΣΥΝ θέλουν να αποτρέψουν ακριβώς την ανάπτυξη της λαϊκής δράσης, της πολιτικής πάλης των μαζών, περιορίζοντάς την, το πολύ, ως τη διαχείριση του συστήματος, σαν την πιο αποτελεσματική πολιτική παρέμβαση με τη συμμετοχή στη διακυβέρνηση. Βάζουν το δίλημμα, διακυβέρνηση, δηλαδή διαχείριση ή ταξική πάλη, και τάσσονται με τη διακυβέρνηση για τη διαχείριση του συστήματος και όχι με την ταξική πάλη για την ανατροπή του.Αυτό δε, όταν η καθολική επίθεση του κεφαλαίου στα λαϊκά δικαιώματα με τις αναδιαρθρώσεις για την πορεία προς την ΟΝΕ, οι διεθνείς εξελίξεις και, κυρίως, ο πόλεμος, και τα αποτελέσματά του, με την επιβολή της "νέας τάξης" στα Βαλκάνια, αναδεικνύουν με τον πλέον κραυγαλέο τρόπο το ζήτημα "με τα μονοπώλια ή με το λαό". Ζήτημα - κριτήριο για την πολιτική των κομμάτων και τα συμφέροντα που εξυπηρετούν.
Αυτή η εξελισσόμενη κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα επιβεβαιώνει περίτρανα ότι για την ελληνική κοινωνία υπάρχουν δύο αντίθετοι δρόμοι επιλογής: "Α. Ο δρόμος που υπηρετεί τα συμφέροντα των πολυεθνικών, των καπιταλιστών, σε βάρος του λαού, ο δρόμος της προσαρμογής και υποταγής στις αντεργατικές, αντιλαϊκές επιλογές της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του ΝΑΤΟ. Β. Ο δρόμος της συγκρότησης του αντιιμπεριαλιστικού, αντιμονοπωλιακού, δημοκρατικού μετώπου πάλης, που μπορεί να δώσει προοπτική για την εργατική τάξη, τα μικρομεσαία λαϊκά στρώματα της πόλης και της υπαίθρου και τη νεολαία (...). Δεν υπάρχει υπερταξικός ή τρίτος δρόμος ανάπτυξης. Η θα υπηρετεί τα μονοπώλια και τον ιμπεριαλισμό, δηλαδή τη διαχείριση του καπιταλιστικού συστήματος, ή θα υπηρετεί το λαό και θα έχει προοπτική το σοσιαλισμό" (15ο Συνέδριο του ΚΚΕ, Ντοκουμέντα, σελ. 26 - 27).
Το αντιιμπεριαλιστικό αντιμονοπωλιακό μέτωπο πάλης για τον άλλο δρόμο εξέλιξης της ελληνικής κοινωνίας υπέρ των λαϊκών συμφερόντων είναι αναγκαίο και ρεαλιστικό, όσο ποτέ στο παρελθόν.
Στέφανος ΚΡΗΤΙΚΟΣ
Ο Λ. Κύρκος και η ηγεσία του ΣΥΝ θέλουν να αποτρέψουν ακριβώς την ανάπτυξη της λαϊκής δράσης, της πολιτικής πάλης των μαζών, περιορίζοντάς την, το πολύ, ως τη διαχείριση του συστήματος, σαν την πιο αποτελεσματική πολιτική παρέμβαση με τη συμμετοχή στη διακυβέρνηση. Βάζουν το δίλημμα, διακυβέρνηση, δηλαδή διαχείριση ή ταξική πάλη, και τάσσονται με τη διακυβέρνηση για τη διαχείριση του συστήματος και όχι με την ταξική πάλη για την ανατροπή του
- Επιγραμματικά, ποια είναι τα στοιχεία που έχει η Ενωση στη διάθεσή της και αποδεικνύουν ότι ο "Ελληνικός Νηογνώμονας" είναι αναξιόπιστος οργανισμός, όπως τον έχετε χαρακτηρίσει;
- Από το καλοκαίρι του 1994, η ΠΕΜΕΝ είχε προειδοποιήσει, με έγγραφό της, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας ότι η ιδιωτική εταιρία "Ελληνικός Νηογνώμονας ΑΕ" εξέδιδε πιστοποιητικά, βαφτίζοντας αξιόπλοα σάπια πλοία. Παροτρύναμε το υπουργείο να ελέγξει τις καταστάσεις των πλοίων, που είχε στην κλάση του ο "Ελληνικός Νηογνώμονας" (ΕΝ) και αναφέραμε, μάλιστα, και τους αύξοντες αριθμούς των πλοίων, που θα έπρεπε να ελεγχθούν. Δύο από αυτά τα πλοία είναι, ήδη, στον πάτο της θάλασσας. Το "ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ" και το "ΔΥΣΤΟΣ". Επιπλέον, έχουμε καταγράψει 17 πλοία που βούλιαξαν, έχοντας στα συρτάρια τους τα πιστοποιητικά του ΕΝ. Το πόσο επικίνδυνος είναι ο ΕΝ, έρχεται να επιβεβαιώσει και η πρόσφατη ετυμηγορία διεθνούς δικαστηρίου, που εκδίκασε την υπόθεση του πλοίου "ΑΛΦΑ ΣΤΑΡ",το οποίο, αν και είχε κριθεί από τον ΕΝ αξιόπλοο, του έφυγαν οι λαμαρίνες, καθώς ταξίδευε. Ευτυχώς, από καθαρή τύχη, δε θρηνήσαμε θύματα. Ομως, βόμβα για το "Νηογνώμονα" αποτέλεσε η δίωξη, που άσκησε, σε βάρος τριών στελεχών του, ο αντιεισαγγελέας Πλημμελειοδικών Πειραιά για το ναυάγιο του "ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ".
- Πώς σχολιάζετε τη στάση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας απέναντι στον "Ελληνικό Νηογνώμονα";
- Οι ευθύνες της κυβέρνησης είναι το ίδιο εγκληματικές με αυτές του "Ελληνικού Νηογνώμονα". Αν ο έλεγχος είχε γίνει όταν στείλαμε το έγγραφο, ίσως δεν είχαν γίνει τα τραγικά ναυάγια του "ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ" και του "ΔΥΣΤΟΣ". Για μας, είναι ξεκάθαρο ότι κυβέρνηση - εφοπλιστές - "Ελληνικός Νηογνώμονας" αποτελούν εγκληματικό τρίδυμο. Μην ξεχνάμε ότι η πλειοψηφία των μετοχών του "Ελληνικού Νηογνώμονα" ανήκει σε εφοπλιστές. Το ΥΕΝ και, συνολικά, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, πιστοί στο δόγμα "όλα για τους εφοπλιστές", προσφέρουν πλήρη κάλυψη στη φονική δράση του ΕΝ.
- Πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι από την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία δεν έχει βγει ούτε μια ανακοίνωση;
- Εχουν συμβεί τα τελευταία χρόνια δεκάδες ναυτικές τραγωδίες στο στόλο των Ελλήνων εφοπλιστών, που συγκλόνισαν την κοινή γνώμη της χώρας και διεθνώς. Η νόθα πλειοψηφία της διοίκησης της ΠΝΟ, την οποία συγκροτούν κυβερνητικοί και εργοδοτικοί συνδικαλιστές, αρνείται, έστω και τυπικά, να καταγγείλει τους εφοπλιστές και το υπουργείο, αλλά και να στηρίξει το διεκδικητικό πλαίσιο αιτημάτων, που προβάλλουν οι ναυτεργάτες. Είναι συνένοχη στα εγκλήματα. Αναδεικνύεται, έτσι, ότι το ζήτημα του εκδημοκρατισμού, της ριζικής αλλαγής της κατάστασης στην ΠΝΟ, είναι άρρηκτα συνδεδεμένο και με το ζήτημα της προστασίας της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
- Τι προτείνετε;
- Απαιτούμε από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, ως εποπτεύουσα αρχή, να θέσει άμεσα τον "Ελληνικό Νηογνώμονα" υπό κρατικό έλεγχο. Το διοικητικό συμβούλιό του να αποτελείται από εκπροσώπους του υπουργείου, της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων, των ναυπηγείων, των ναυτεργατών και άλλων φορέων, που απαρέγκλιτα θα τηρούν την εθνική και διεθνή νομοθεσία για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Η ΠΕΜΕΝ, με όλους τους ναυτεργάτες, θα συνεχίσει τους αγώνες της, μαζί με το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα, για την αλλαγή αυτής της αντιναυτεργατικής πολιτικής, της οποίας μια πλευρά είναι και η υποβάθμιση της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
Α. Ζ.