ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 31 Αυγούστου 1999
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Συζητούν και προεκλογικές φορο - ρυθμίσεις

Εντατικοποιούν την παρέμβασή τους τα προπαγανδιστικά επιτελεία της κυβέρνησης

Την επαναφορά του φαύλου καθεστώτος των φορολογικών ρυθμίσεων συζητούν στο υπουργείο Οικονομικών, με ψηφοθηρικά - προεκλογικά κίνητρα. Στο ίδιο μήκος κύματος εντάσσεται και η φημολογία για αύξηση της φορολογίας στις πωλήσεις μετοχών του Χρηματιστηρίου από το αστείο σήμερα 0,003% στο επίσης αστείο 0,005% ή 0,006%. Την ίδια στιγμή, σύσσωμος ο φιλοκυβερνητικός Τύπος κλιμακώνει τις προπαγανδιστικές παρεμβάσεις του για τις... φοροδιευκολύνσεις, τις ευεργετικές πλευρές που θα έχουν για το σύνολο των φορολογουμένων τα κυβερνητικά μέτρα στον τομέα της φορολογίας κλπ. Σε ό,τι αφορά την τακτική ανώτατων κυβερνητικών στελεχών να διοχετεύουν στα ΜΜΕ "πληροφορίες" για την πολιτική του 2000, η εικόνα θυμίζει έντονα την κυβερνητική προπαγάνδα και επιχειρηματολογία των "εχόντων και κατεχόντων" το 1997, η οποία αποδείχτηκε βέβαια μια καλοστημένη απάτη σε βάρος των εργαζομένων.

Παράγοντες του υπουργείου, με ισχυρές διασυνδέσεις με την "αγορά" πιέζουν, ώστε στο φορολογικό νομοσχέδιο που θα ανακοινωθεί στις 7 Σεπτέμβρη, να προβλέπονται ρυθμίσεις που αφορούν ανέλεγκτες υποθέσεις από τη φορολογία εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων (επιχειρήσεων), καθώς και των λοιπών φορολογιών (ΦΠΑ κλπ.).

Το υπουργείο Οικονομικών, εδώ και πολύ καιρό, δέχεται προτάσεις επιχειρηματικών φορέων, να προωθήσει νέα φορολογική ρύθμιση, αντίστοιχη αυτής που είχε προωθηθεί το 1994, η οποία προέβλεπε το αυτόματο κλείσιμο υποθέσεων δεκαετίας, με την αποδοχή από την πλευρά του φορολογούμενου της καταβολής ενός ποσού που καθόριζε αυθαίρετα το υπουργείο Οικονομικών. Η ρύθμιση αυτή είχε γίνει πανηγυρικά δεκτή από τους επιχειρηματίες, οι οποίοι έσπευσαν άρον άρον να την αποδεχτούν, επειδή το ποσό που καλούνταν να πληρώσουν στην εφορία για το κλείσιμο ανέλεγκτων υποθέσεων της δεκαετίας, ήταν κατά πολύ μικρότερο από το ποσό που θα πλήρωναν αν είχε διενεργηθεί φορολογικός έλεγχος.

Οι υποστηρικτές της επαναφοράς του μέτρου των φορολογικών ρυθμίσεων επικαλούνται ότι η εξαγγελία ενός τέτοιου μέτρου από την πλευρά της κυβέρνησης, εν όψει των εθνικών εκλογών, θα είχε ευνοϊκή επίδραση στα μικρομεσαία στρώματα που έχουν πληγεί από τη φορολογική πολιτική της κυβέρνησης ("αντικειμενικά" κριτήρια, φορολογία κερδών με 35%). Προτείνουν δηλαδή η νέα ρύθμιση να χρησιμοποιηθεί σαν προεκλογικό μέτρο προσεταιρισμού ψήφων...

Αντίθετα, άλλοι παράγοντες του οικονομικού επιτελείου φέρονται να αντιτίθενται στην επαναφορά των ρυθμίσεων, ισχυριζόμενοι ότι το υπουργείο χάνει το κύρος του, αλλά το κυριότερο θα απορυθμιστεί ο μηχανισμός των ελέγχων, ο οποίος, όπως υποστηρίζουν, λειτουργεί αρκετά αποτελεσματικά, συνεισφέροντας έσοδα άμεσα αλλά και έμμεσα. Αναφέρουν συγκεκριμένα ότι υπό το φόβο των ελέγχων, έχει περιοριστεί σημαντικά η φοροδιαφυγή και φοροαποφυγή.

ΤΡΙΤΟ ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΗΡΙΞΗΣ
Περισσότερα κίνητρα αξιώνει η ΟΚΕ

Τη θέσπιση ακόμη περισσότερων κινήτρων για την προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων ενόψει της διαμόρφωσης και υλοποίησης στη συνέχεια του Τρίτου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης (Γ ΚΠΣ) αξιώνει η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΟΚΕ), η ολομέλεια της οποίας μετά τη χτεσινή της συνεδρίαση δημοσιοποίησε τις θέσεις της για το Συνοπτικό Σχέδιο Περιφερειακής Ανάπτυξης.

Στο κείμενο των θέσεών της η ΟΚΕ - απολύτως ευθυγραμμισμένη με τους κυβερνητικούς χειρισμούς στο ζήτημα του Γ ΚΠΣ - υπογραμμίζει την... προτεραιότητα που δίνεται στο "στόχο της ενίσχυσης της απασχόλησης και στο γεγονός πως η επίτευξη του στόχου αυτού πρέπει να αποτελέσει το κυρίαρχο στοιχείο της οικονομικής πολιτικής της Ενωσης". Αξίζει να σημειωθεί πως σε ανάλογους δημαγωγικού χαρακτήρα ισχυρισμούς προσφεύγουν και τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη, επιδιώκοντας να εμφανίσουν το μεγάλο φαγοπότι που θα αρχίσει για τους εκπροσώπους του κεφαλαίου με την υλοποίηση του Γ ΚΠΣ ως περίοδο αντιμετώπισης φλεγόντων προβλημάτων για τα λαϊκά στρώματα της χώρας.

Η ΟΚΕ στις προτάσεις της ωστόσο κάνει ένα βήμα παραπέρα, προσφέροντας "χείρα βοηθείας" στην κυβέρνηση και στα μέτρα περαιτέρω στήριξης της λεγόμενης ιδιωτικής πρωτοβουλίας, που αναμένεται να προωθήσει, προκειμένου να προσελκύσει ιδιωτικά κεφάλαια της τάξης των 2,5 τρισ. δρχ. για την υλοποίηση του Γ ΚΠΣ, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο προκαταρκτικό Σχέδιο Περιφερειακής Ανάπτυξης 2000-2006. Συγκεκριμένα η ΟΚΕ, αναφερόμενη στη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, "θεωρεί απαραίτητη τη διασφάλιση των προϋποθέσεων συμμετοχής του ιδιωτικού κεφαλαίου, εφόσον η ολοκλήρωση πολλών σημαντικών τμημάτων του Γ ΚΠΣ είναι άμεσα εξαρτημένη από την ενεργοποίηση του ιδιωτικού κεφαλαίου". Στο κείμενο των θέσεών της προσθέτει επίσης κινδυνολογώντας ότι "χωρίς τις κατάλληλες συνθήκες για την προσέλκυση του ιδιωτικού κεφαλαίου, υπάρχει ο κίνδυνος να μην υπάρξει ιδιωτική συγχρηματοδότηση πολλών έργων, με αποτέλεσμα να μην ολοκληρωθούν τα έργα αυτά και τα διαθέσιμα διαρθρωτικά κονδύλια να μην απορροφηθούν"...

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας Χρ. Πάχτας, σε σχετικές του δηλώσεις, ευχαρίστησε - όπως ήταν αναμενόμενο - την ΟΚΕ "για τα εποικοδομητικά της σχόλια", τονίζοντας "τη σημασία που έχει η εμπλοκή των κοινωνικών εταίρων στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της χώρας"...

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
"Ναι" στους μη ουσιαστικούς ελέγχους

Σε επί μέρους παρατηρήσεις... "επί της διαδικασίας", οι οποίες αφήνουν στο απυρόβλητο τη γενικότερη κατεύθυνση και τις συνειδητές επιλογές, που καθιστούν τον Ενιαίο Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) αναποτελεσματικό σε ό,τι αφορά τον ουσιαστικό έλεγχο των τροφίμων που φτάνουν το τραπέζι των καταναλωτών, περιορίστηκε η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΟΚΕ), η οποία συνεδρίασε χτες προκειμένου να εξετάσει το σχετικό νομοσχέδιο. Συγκεκριμένα, η ΟΚΕ θεωρεί ότι η δημιουργία του ΕΦΕΤ "έρχεται να ανταποκριθεί σε μια ώριμη από χρόνια κοινωνική επιταγή για συντονισμένο και αποτελεσματικό έλεγχο της υγιεινής των τροφίμων", εκτιμώντας ότι "θα διαδραματίσει μια ουσιαστική παρέμβαση στον τομέα αυτό" και, μάλιστα, ότι "στελεχώνεται με σημαντικό αριθμό υπαλλήλων". Οσο για ένα από τα σημαντικότερα κενά του νομοσχεδίου, που είναι το ότι "παραλείπεται" από τις αρμοδιότητες του ΕΦΕΤ το στάδιο της παραγωγής, η ΟΚΕ το περνά στα "ψιλά γράμματα" της "κριτικής" της, εκτιμώντας ότι "μεσομακροπρόθεσμα θα πρέπει να δημιουργηθούν εκείνες οι συνθήκες που θα επιτρέψουν την υπαγωγή στην αρμοδιότητα του Φορέα και των προϊόντων που βρίσκονται ακόμη στον τόπο της παραγωγής". Επίσης, κρίνει αρνητικές τις διατάξεις ποινικού περιεχομένου, υποστηρίζοντας ότι οι κυρώσεις που σχετίζονται με τον τομέα των τροφίμων και την προστασία του καταναλωτή θα πρέπει να επανεξεταστούν από μηδενική βάση με τη δημιουργία ενός νέου αγορανομικού κώδικα".

Στο ίδιο πνεύμα, της αποδοχής συνολικά των διατάξεων με επί μέρους παρατηρήσεις, κινούνται και οι τοποθετήσεις της ΟΚΕ σχετικά με τις διατάξεις που αφορούν άλλα θέματα αρμοδιότητας του υπουργείου Ανάπτυξης και συμπεριλαμβάνονται στο νομοσχέδιο. Συγκεκριμένα, η ΟΚΕ αναφέρει:

  • Οι διατάξεις που αφορούν την επαγγελματική στέγη, όπως αύξηση της αποζημίωσης, παράταση για μια τετραετία της μίσθωσης όταν δεν ασκήσει έγκαιρα την έξωση ο ιδιοκτήτης, είναι θετικές. Αξιολογεί αρνητικά, όμως, την άρση της υποχρέωσης καταβολής αποζημίωσης από τον ιδιοκτήτη μετά το πέρας της τετραετούς παράτασης, καθώς και την κατάργηση της απαγόρευσης στον ιδιοκτήτη να ασκήσει επιχειρηματική δραστηριότητα ίδια με του μισθωτή στο μίσθιο μετά την έξωση.
  • Οι ρυθμίσεις για τον ανταγωνισμό είναι αποσπασματικές και δεν ανταποκρίνονται στην ανάγκη αλλαγής του υφιστάμενου νόμου, που ισχύει από το 1970. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά, "οι ρυθμίσεις δεν ανταποκρίνονται στην ανάγκη δημιουργίας ενός θεσμικού πλαισίου για την αποτελεσματικότερη προστασία της ελευθερίας του ανταγωνισμού". Επίσης, συμπληρώνει ότι θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην αποτελεσματικότερη λειτουργία της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
ΕΘΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ
Αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου και "σπλιτ"

Την αύξηση των ιδίων κεφαλαίων της Εθνικής Ασφαλιστικής κατά 24,3 δισ. δρχ. αποφάσισε χτες η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρίας. Ταυτόχρονα αποφασίστηκε η διαίρεση κάθε μετοχής σε δύο αυτοτελείς μετοχές (σπλιτ), με ταυτόχρονη μείωση της ονομαστικής αξίας της μετοχής από 1.000 σε 500 δρχ. η κάθε μία.

Για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου θα εκδοθούν 6.079.574 μετοχές και δίνεται το δικαίωμα προτίμησης των παλιών μετόχων και αναλογία δύο νέες μετοχές για κάθε δέκα παλιές ονομαστικής αξίας 500 δρχ. με τιμή διάθεσης 4.000 δρχ. η κάθε μία. Η αύξηση αυτή θα χρηματοδοτήσει το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρίας.

Σημειώνεται ότι στο πρώτο εξάμηνο του χρόνου η εταιρία σημείωσε κέρδη ύψους 5,12 δισ. δρχ. έναντι 2,08 δισ. την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
Αμόκ, με 116 "λίμιτ απ"

Συνεχίστηκε και χτες η τρελή κούρσα των μετοχών στο Χρηματιστήριο της Αθήνας. Ο Γενικός Δείκτης σημείωσε άνοδο 1,48% και έκλεισε στις 5.220,3 μονάδες, με αξία συναλλαγών που ξεπέρασε τα 350 δισεκατομμύρια δραχμές! Ενδεικτικό της ψύχωσης, που έχει δημιουργηθεί με τον χρηματιστηριακό τζόγο και τους κινδύνους που αυτός έχει για τη μεγάλη μάζα μικρών παιχτών, είναι ότι 116 μετοχές έκλεισαν στο ανώτατο επιτρεπόμενο όριο του 8%! Πολλές δεκάδες μάλιστα από αυτές ολοκλήρωσαν τις συναλλαγές τους χωρίς να ικανοποιηθούν εντολές για αγορές εκατοντάδων χιλιάδων κομματιών.

Από τις 310 μετοχές που διακινήθηκαν 254 μετοχές έκλεισαν με κέρδη, 51 με ζημιές και 5 μετοχές παρέμειναν σταθερές. Από τους επιμέρους κλάδους όλοι σημείωσαν άνοδο (με αύξηση ρεκόρ 7,99 για τις κατασκευαστικές), εκτός από το δείκτη των τραπεζών που έκλεισε με απώλειες 0,55%.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ