ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 16 Σεπτέμβρη 1999
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Σε σκαλωσιές το Δαφνί

Σήμερα θα αρχίσουν οι σωστικές εργασίες στη Μονή Δαφνίου,όπως ενημέρωσε τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Αναστήλωσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων, Μ. Φουντούκου.

Το πρώτο μέλημα είναι οι υποστυλώσεις στον ασταθή, πλέον, τρούλο και στα τόξα που στηρίζουν τον τρούλο, τα οποία έχουν υποστεί διαμπερή ρήγματα. Επίσης θα στηθεί ικρίωμα κάτω από τον τρούλο, καθώς και δικτυωτά πλέγματα,ώστε οι ψηφίδες που συνεχίζουν να πέφτουν να συγκεντρώνονται εκεί και όχι στο πάτωμα. Επίσης, όπου δεν υπάρχουν ψηφιδωτά θα γίνουν ενέματα στην τοιχοποιία. Σημειώνεται ότι η Μονή Δαφνίου έχει υποστεί καταρρεύσεις στον περίβολο, στη στέγη της γλυπτοθήκης, στον εξωνάρθηκα, ενώ έχει παρατηρηθεί και αριστερόστροφη μετατόπιση στη δυτική όψη του μνημείου.

Μετά τις εργασίες υποστύλωσης θα ακολουθήσει το συνεργείο συντήρησης για τη συγκράτηση των ψηφιδωτών.Γι' αυτό το έργο θα δουλέψει το συνεργείο που έχει αναλάβει τη συντήρηση των ψηφιδωτών της Νέας Μονής Χίου, ενώ στην ομάδα του Δαφνίου θα αποσπαστούν και έμπειροι συντηρητές ψηφιδωτών από Εφορείες Αρχαιοτήτων της Θεσσαλονίκης.

Προχθές όμως τέθηκε από μέλη του ΚΑΣ η ολιγωρία του υπουργείου Πολιτισμού να προστατεύει τόσο τη Μονή Δαφνίου, μνημείο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, που είχε βλάβες ήδη από τους σεισμούς του '81, όσο και άλλα μνημεία της ίδιας σπουδαιότητας όπως η Νέα Μονή Χίου και ο Οσιος Λουκάς.Οι υποτιθέμενες επεμβάσεις σε αυτά τα μνημεία περιφέρονται στα συρτάρια επί δεκαετίες.

Κι έπρεπε να γίνει ένας σεισμός για επαναληφθεί η αναγκαιότητα συνολικής αντιμετώπισης (αναστήλωση - συντήρηση) του Δαφνίου, για την οποία όμως ακούστηκε η πρόταση να ανατεθεί σε μεγάλο γραφείο - κοινοπραξία.Θα περιμέναμε να προταθεί η στελέχωση της Υπηρεσίας με αναστηλωτές και συντηρητές που θα συντάξουν τις μελέτες και θα αναλάβουν το έργο.

Πάντως ο καθηγητής Γεωλογίας, Ηλίας Μαριολάκος,επισήμανε ότι η συγκεκριμένη περιοχή επηρεάζεται από τις τρεις σεισμικές εστίες και πρότεινε να αναζητηθούν περαιτέρω τρόποι ενίσχυσης του ναού.

ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΛΩΖΑΝΗΣ - ΕΞΑΓΩΓΗ ΑΡΧΑΙΩΝ
Οχι για δανεικά κι αγύριστα...

Με δύο υπουργικές αποφάσεις - δεσμεύσεις, μία επί Τζαννετάκη και μία επί Βενιζέλου, είχε δρομολογηθεί, στο όνομα των Ολυμπιακών Αγώνων και μάλιστα στο όνομα των Ολυμπιακών Αγώνων που θα γίνουν στην Ελλάδα, η πρωτοφανής πρωτοβουλία για τα ελληνικά αρχαιολογικά δεδομένα να εξαχθούν μόνιμα αρχαιότητες στο Μουσείο Λωζάνης, σε χώρο που εντελώς πλασματικά μόνο θεωρείται "ελληνικό έδαφος"!.

Πριν το καλοκαίρι, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο όρισε επιτροπή, με αντικείμενο την επιλογή των πρωτότυπων έργων που θα εξάγονταν στην Ελβετία. Το πόρισμα της Επιτροπής παρουσιάστηκε στην προχτεσινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και σύμφωνα με αυτό: Ολα τα αντικείμενα που εξετάστηκαν είναι μοναδικά και ανεπανάληπτα. Ως εκ τούτου αδυνατεί να καταρτίσει κατάλογο για μόνιμη εξαγωγή αρχαιοτήτων, αφού έτσι θα αποδυναμωθούν τα ελληνικά μουσεία.Η Επιτροπή αντιπροτείνει η ελληνική αντιπροσώπευση να γίνει με περιοδικές εκθέσεις ανά 4 χρόνια στο Μουσείο Λωζάνης, αλλά και στην πόλη που κάθε φορά θα διεξάγονται οι Ολυμπιακοί Αγώνες.Το ερώτημα είναι η υπουργός θα σεβαστεί, θα εγκρίνει δηλαδή το πόρισμα της επιτροπής ή θα κάνει το χατίρι του Μουσείου Λωζάνης; Πάντως το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε το πόρισμα της Επιτροπής, η οποία, εάν συμφωνήσει και η υπουργός, θα πρέπει μέχρι τον Οκτώβρη να καταλήξει στον κατάλογο των έργων που θα σταλούν για την πρώτη περιοδική έκθεση, ώστε να είναι έτοιμη την 1η Γενάρη του 2000.

Εξάλλου, θα αρχίσει από το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων η διαδικασία παραγωγής αντιγράφων έργων που κρίνονται ιδιαίτερα σημαντικά, τόσο για την τεχνική τους όσο και για την ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων.

Εντούτοις η ιστορία της εξαγωγής αρχαιοτήτων έχει παρελθόν. Από τότε που οι αρχαιολόγοι ήταν "αμετακίνητα" αρνητικοί σε τέτοιου είδους μετακινήσεις έργων, για λόγους ασφάλειας και προστασίας, πολύ σύντομα και υπό τη σκιά πολιτικών πιέσεων και αποφάσεων που έρχονταν κατ' ευθείαν από τα υπουργικά γραφεία,περάσαμε στην εποχή που ο "δανεισμός" αρχαίων στο εξωτερικό για συγκεκριμένο, αλλά συχνά και για μεγάλο χρονικό διάστημα, έγινε κανόνας. Η ιστορία, όμως, της Λωζάνης είχε άλλες διαστάσεις, αφού έθεσε και θέμα μόνιμης εξαγωγής, πράγμα που απαγορεύει ο ισχύων αρχαιολογικός νόμος. Ομως, οι νόμοι γίνονται για να τους καταπατούν κυβερνήσεις και υπουργοί...

Μετά από όλα αυτά ο δανεισμός αρχαιοτήτων στο εξωτερικό θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με την αρμόζουσα σοβαρότητα από τις υπηρεσίες. Ηδη άρχισε να εξετάζεται η κατάσταση διατήρησης κάθε αντικειμένου, ώστε να διαπιστώνεται αν ακίνδυνα μπορεί να υποστεί τέτοιου είδους μετακινήσεις. Πριν από λίγους μήνες το ΚΑΣ αποφάσισε να καταρτίσει κατάλογο έργων που μπορούν ή δεν μπορούν να μετακινούνται λόγω σπουδαιότητας, μοναδικότητας και κατάστασης διατήρησης. Ο κατάλογος, βέβαια, δεν είναι έτοιμος ακόμα...

Ωστόσο, προχτές, συζητήθηκαν κι άλλες περιπτώσεις δανεισμού αντικειμένων για εκθέσεις του εξωτερικού, για τις οποίες ακούσαμε αρνητικές εισηγήσεις των Εφορειών που αφορούσαν τόσο στην αξία των έργων όσο και στην κατάστασή τους. Επιτέλους, είναι καιρός η Αρχαιολογική Υπηρεσία, οργανωμένα και συγκεκριμένα να βάλει φραγμό στους δανεισμούς αρχαιοτήτων σε ξένα Μουσεία, όταν μάλιστα είναι πασίγνωστο ότι τα ξένα μουσεία σπανίως εξάγουν - ακόμα και στην Ελλάδα που τα τροφοδοτεί συχνάκις με εκθέσεις πρωτότυπων αρχαιοτήτων - κάποιο σπουδαίο πρωτότυπο έργο και ότι μόνο αντίγραφα στέλνουν στις εκθέσεις. Πρόσφατο παράδειγμα: το Μουσείο της Μαδρίτης ανταλλάσσει τα πρωτότυπα κυκλαδικά ειδώλια που έστειλε το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, όχι με την "Γκουέρνικα" του Πικάσο, αλλά μόνο με σχέδια - και όχι όλα - του γνωστού πίνακα...

Δ. ΜΥΡΙΛΛΑ

Ματαιώνονται

Ματαιώνονται όλες οι εκδηλώσεις που επρόκειτο να γίνουν από σήμερα μέχρι τις 30/9 στο θέατρο Λυκαβηττού,όπως ανακοίνωσε χτες το "Ελληνικό Φεστιβάλ", φοβούμενο μήπως με έναν πιθανό μετασεισμό το κοινό που θα βρεθεί στο θέατρο πανικοβληθεί λόγω της επόμενης ταλάντωσης που θα προκαλούνταν στο κατασκευασμένο από σίδερο αμφιθέατρο.

Το Πνευματικό Κέντρο και η Δημοτική Βιβλιοθήκη του Δήμου Δάφνης, συμπάσχοντας με τους σεισμοπαθείς και με τους συγγενείς των θυμάτων του σεισμού, αποφάσισαν τη ματαίωση των πολιτιστικών εκδηλώσεων "Παράλληλες διαδρομές". Ομόφωνα αναλαμβάνουν την ηθική δέσμευση να συνεργαστούν με τα καλλιτεχνικά σχήματα που επρόκειτο να πάρουν μέρος, στις προσεχείς πολιτιστικές εκδηλώσεις που θα πραγματοποιήσουν.

Αναστολή όλων των προγραμματισμένων εκδηλώσεων αποφάσισε και ο Δήμος Χαλανδρίου. Ετσι, ματαιώνεται και η προγραμματισμένη για σήμερα συναυλία του Κ. Βήτα. Οσοι έχουν ήδη προμηθευτεί εισιτήρια, μπορούν να τα εξαργυρώσουν στον τόπο αγοράς τους.

Οι δύο τελευταίας εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Μεσογαίας, που αναβλήθηκαν εξαιτίας του σεισμού θα πραγματοποιηθούν, στο θέατρο "Κεκροπία", αύριο η παράσταση "Γκόλφω" από το Λαϊκό Θέατρο του Φ. Γεωργίτση και το Σάββατο "Σινεμά ο δικός μας Παράδεισος" με τον Μίμη Πλέσσα. Τα έσοδα και από τις δύο εκδηλώσεις θα διατεθούν για τους σεισμόπληκτους.

  • Οι εισαγωγικές εξετάσεις των Προεπαγγελματικών Τμημάτων της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, που αφορούν παιδιά ηλικίας 9 έως 17 ετών, θα γίνουν στις 25 Σεπτέμβρη (9πμ) στο παράρτημα της σχολής στην πλατεία Μαβίλη (Παππά 4, τηλ. 6466.972). Αιτήσεις θα γίνονται δεκτές έως τις 23 του μήνα στη Γραμματεία της Σχολής (Ομήρου 57).

Από την εκδήλωση μπροστά στη Μονή Δαφνίου

Αύριο, στις 12 το μεσημέρι, θα γίνει ακρόαση για αντρικούς και

Αύριο, στις 12 το μεσημέρι, θα γίνει ακρόαση για αντρικούς και γυναικείους ρόλους, στο θέατρο "Οραμα - Κώστα Πρέκα" (Εθνικής Αμύνης 58, Παπάγου), για το έργο του Σπύρου Μελά "Παπαφλέσσας", που θα ανέβει το χειμώνα. Οι ενδιαφερόμενοι, ηλικίας 25 - 60 χρόνων, πρέπει να έχουν μαζί τους βιογραφικό σημείωμα και φωτογραφίες. Πληροφορίες στα τηλέφωνα: 6540.260, 6540.261.

Αειθαλής μουσική της Κούβας

Μια από τις μυθικές μορφές της κουβανέζικης μουσικής, ο "πατριάρχης του σον", ο συνθέτης - μουσικός που με το κλαρινέτο του ανασταίνει ψυχές, ο Κομπάι Σεγκούντο ανεβαίνει την Κυριακή το βράδυ στο Λυκαβηττό για να "διηγηθεί" μελωδικές ιστορίες της πατρίδας του. Γεννημένος το 1907 ο συνθέτης της κατεξοχήν λαϊκής μουσικής φόρμας της Κούβας, άρχισε ν' ασχολείται με τη μουσική από τα παιδικά του χρόνια. Εχοντας δουλέψει σαν εργάτης στα χωράφια, αρτοποιός, καπνεργάτης, ελαιοχρωματιστής, πάντα πήγαινε στη δουλιά του (αφού διάνυε αμέτρητα χιλιόμετρα) κρατώντας από τη μια την καραβάνα με το φαγητό του και από την άλλη την κιθάρα του. Παρ' όλα αυτά ξεκίνησε έφηβος ακόμα την καριέρα του, στη δεκαετία του '30, παίζοντας κλαρινέτο, ενώ αργότερα το ενδιαφέρον του στρέφεται προς την τρίχορδη κιθάρα.

Παρά την ηλικία του, ο Σεγκούντο, που στην πατρίδα του είναι εξαιρετικά δημοφιλής, περνά μια από τις πιο δημιουργικές περιόδους της καριέρας του. Η δυναμική επιστροφή του στη μουσική σκηνή (για αρκετά χρόνια είχε σιωπήσει) σφραγίζεται με σειρά συνεργασιών του με Κουβανούς και Ισπανούς συνθέτες και τραγουδιστές, με τη μελοποίηση του ποιήματος του Λόρκα "Θα πάω στο Σαντιάγκο" και την κυκλοφορία του δίσκου του "Ο δρόμος της υγείας".

Αμεσοι, ζεστοί, ανθρώπινοι ήχοι αναβλύζουν από τα τραγούδια του αειθαλή λαϊκού δημιουργού, που δηλώνει πως "όσα χρόνια και αν περάσουν, δεν πρόκειται να καταλάβω ποτέ γιατί οι άνθρωποι σκοτώνονται μεταξύ τους".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ