ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 4 Μάρτη 2007
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΓΙΟΥΡΟΒΙΖΙΟΝ
Χοάνη πολιτισμού, εργαλείο χειραγώγησης

Οι... τερατόμορφοι «Lordi», περσινοί νικητές της Γιουροβίζιον

Associated Press

Οι... τερατόμορφοι «Lordi», περσινοί νικητές της Γιουροβίζιον
Δάντης, Τάμτα ή Σαρμπέλ; Οταν γραφόταν το συγκεκριμένο κομμάτι δεν είχε ακόμη επιλεγεί το τραγούδι - «διαβατήριό» μας για τον 52ο Διαγωνισμό Τραγουδιού Γιουροβίζιον, που θα γίνει το Μάη, στο Ελσίνκι. Δεν είχαν ακόμη ανάψει τα φώτα ενός από τους σύγχρονους «ναούς» της τέχνης, του «Αθηνών Αρένα», για να φωτιστεί η γκλάμουρ βραδιά επιλογής της ελληνικής συμμετοχής ανάμεσα στα τρία... ελληνικότατα άσματα «No Madonna», «With Love» και «Yassou Maria». Με γνωστό πλέον από την περασμένη Τετάρτη το τραγούδι που θα διαγωνιστεί, η διοίκηση της κρατικής τηλεόρασης ανοίγει πανιά για το Ελσίνκι. Μετά την περσινή ρωμαϊκή φιέστα της Αθήνας, που στοίχισε στον ελληνικό λαό περισσότερα από 12 εκατ. ευρώ, οι διευθύνοντες τη δημόσια, καλοπροικισμένη με χρήμα του λαού, κρατική τηλεόραση, κάνουν ό,τι μπορούν για να υπηρετήσουν και φέτος το ευρωπαϊκό «ιδεώδες» του κέρδους, της ανοησίας, της χειραγώγησης. Χορεύοντας οι ίδιοι στο ρυθμό που παίζουν η μουσική βιομηχανία και τα μονοπώλια του θεάματος γενικότερα, έχουν βαλθεί μέσα από διαφημιστικές καμπάνιες και διαδικασίες ψηφοφορίας να μας κάνουν συμμέτοχους και συνένοχους σ' ένα ακόμη προκατασκευασμένο «παιχνίδι» γιουρο-ύπνωσης. Εκοψαν μάλιστα και το «κοστούμι» για τη φετινή συμμετοχή, που όπως ανακοινώθηκε από την ΕΡΤ θα είναι 700.000 ευρώ. Καλοπροικισμένο και φέτος το... ελληνικό τραγούδι (τι κι αν είναι σε άπταιστη αγγλική;) από τους γαλαντόμους της ΕΡΤ, συνεχίζει την παράδοση που απαιτεί να ρέει πακτωλός εκατομμυρίων για την εμποροπανήγυρη της Γιουροβίζιον. Προκαλώντας το κοινό αίσθημα, την πλειοψηφία του ελληνικού λαού, που πασχίζει να επιβιώσει... Το ισχνό πουγκί μας ανοίγει για άλλη μια φορά για να ταΐσει τις πολυεθνικές εταιρείες που νέμονται τη δισκογραφία διεθνώς, αλλά και γενικότερα το χώρο του θεάματος - ακροάματος, για να χορηγήσει τον ψευδεπίγραφο «πολιτισμό» του κιτς και της αρπαχτής. Εκείνον, που ανασαίνει μέσα από χαζοχαρούμενα τραγούδια-σούπες, πνίγοντας μουσικούς πολιτισμούς, γλώσσες, διαφορετικότητα, αξίες.

Η ιστορία της Γιουροβίζιον δεν είναι ούτε μικρή, ούτε αθώα. Παιδί του ψυχρού πολέμου (δημιουργήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του '50 στο Λοκάρνο της Ελβετίας) υπηρέτησε το δόγμα της πολιτιστικής ενοποίησης της δυτικής Ευρώπης. Παρά τις «κορόνες» των διοργανωτών για προβολή του μουσικού πολιτισμού κάθε χώρας που συμμετέχει, αυτή η βιτρίνα ευρωπαϊκής πολιτιστικής ενοποίησης έγινε η «λαμπερή» χωματερή του τραγουδιού των χωρών της Ευρώπης. Μια χοάνη, που πλην ελαχίστων περιπτώσεων, δεν έχει την παραμικρή σχέση με την ποιότητα και πολύ περισσότερο με την πλούσια πολιτιστική παραγωγή του κάθε τόπου. Μια πασαρέλα τραγουδιών φαστ-φουντ, που έχουν «μαγειρευτεί» βάσει των συνταγών των μεγαθηρίων της μουσικής βιομηχανίας. Μια τηλεοπτική πλύση εγκεφάλου πανευρωπαϊκής εμβέλειας.

Αστρονομικά χρηματικά ποσά, τηλεοπτικά δίκτυα, ραδιοφωνίες, εταιρείες δίσκων και προβολής, Τύπος, είναι κάποια από τα κομμάτια του παζλ που συνθέτουν αυτόν το «δούρειο ίππο» για την προώθηση της ευρω-υποκουλτούρας. Αλλά φαίνεται ότι αυτά δε φτάνουν, καθώς τα τελευταία χρόνια στο χορό της Γιουροβίζιον έχουν μπει ακόμη και... κυβερνήσεις. Την ίδια στιγμή που σε ευρωσυνδιασκέψεις αποφασίζεται η περικοπή ολοένα και περισσότερο του προϋπολογισμού για τον πολιτισμό στις χώρες της ΕΕ, υπουργοί και ολόκληρες κυβερνήσεις δε διστάζουν να βαφτίζουν τον διαγωνισμό της Γιουροβίζιον, εθνική υπόθεση. Να ξεχάσουμε τις προπέρσινες ιαχές για «τη νίκη της Ελλάδας» με το ευρωπαϊκό νταμπλ, στο ποδόσφαιρο και στη Γιουροβίζιον; `Η μήπως τη χρηματοδότηση της περιοδείας - μαμούθ της Ελενας Παπαρίζου στο εξωτερικό από το υπουργείο Τουρισμού και τις οδηγίες του υπουργείου Εξωτερικών προς τις πρεσβείες μας για τη στήριξη του «Number One»; Αλλά ούτε και τις περσινές δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών περί εθνικού στόχου και την πασαρέλα που έκαναν στο ΟΑΚΑ, μπορούμε να ξεχάσουμε. Αλλωστε, εμείς πληρώσαμε τη... νύφη. Κι αν στις χώρες του ιστορικού, «σκληρού» δυτικοευρωπαϊκού πυρήνα, αυτά τα φαινόμενα είναι λιγότερο έντονα, εκείνες που τα δίνουν όλα στο βωμό της Γιουροβίζιον είναι οι πρώην σοσιαλιστικές χώρες. Αυτές, που πλέον μαζί με την ανεργία και την οικονομική εξαθλίωση, γεύονται και τους «καρπούς» της «ελεύθερης» Δύσης. Πληρώνοντας αδρά το τίμημα του εξευρωπαϊσμού τους. Τι κι αν στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες οι περικοπές είναι δραματικές και στη σφαίρα του πολιτισμού; Ο πολιτισμός της εποχής της καπιταλιστικής παλινόρθωσης, μπορεί να καταδικάζει σε ένδεια το Μπολσόι, όμως διαθέτει εκατομμύρια για το προμόσιον του Ντίμα και για το γιουρο-σόου της Ρουσλάνα.

Η βαρβαρότητα, μας δείχνει το ιλουστρασιόν προσωπείο της και μας ζητά να τη νομιμοποιήσουμε με το τηλεκοντρόλ και το κινητό στο χέρι. Ας θυμηθούμε τα λόγια του Μπέρτολντ Μπρεχτ: «Τότε ποιος μπορεί σ' ένα τέτοιο κόσμο να τσακίσει τον τύραννο; ΕΣΥ».


Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Σκέψεις εντός πραγματικότητας

1. Το νέο φωτορομάντζο των ημερών είναι η υποτιθέμενη ανακάλυψη του τάφου του Ιησού. Το γεγονός κλόνισε το ατάραχο σύμπαν της Ιεράς Συνόδου προκαλώντας αλυσιδωτές αντιδράσεις επιφανών επισκόπων. Σχηματίστηκε χωρίς δυσκολία μια ανίερη συμμαχία που ούτε ο διάβολος θα μπορούσε να σκεφτεί. Παραμερίζοντας τα μίση που είχαν κατοχυρώσει στις Συνόδους τους, καθολικοί, προτεστάντες και ορθόδοξοι προχώρησαν σ' έναν πολιτικό γάμο μ' έναν και μοναδικό σκοπό: να εξαφανίσουν όχι μόνο τον τάφο του θεανθρώπου, αλλά και κάθε σημάδι που ο Ιησούς με τον γνωστό ελευθεριακό τρόπο της ζωής του, αδιαφορώντας για το αύριο, άφηνε όπου έβρισκε.

2. Στην τηλεόραση εμφανίστηκε πάλι το απολίθωμα Στέλιος Ράμφος. Αυτή τη φορά στο νέο ρόλο του, ως παπαγαλάκι της παγκοσμιοποίησης. Η έλλειψη πελατείας κάνει το λόγο του - πάντα, όπως τονίζει, «με αγάπη» - να στάζει δηλητήριο για όσους δεν τον τίμησαν όπως άξιζε (όπως και για την Αριστερά, η οποία τον είχε απομακρύνει από τις γραμμές της σαν κακόγουστο αστείο). Ο όψιμος λόγος του υπέρ των προτεσταντών γεννήθηκε αφούτου η ορθοδοξία, στους κόλπους της οποίας κρυβόταν χρόνια, δεν του έδωσε καμία θέση. Ακόμα και η ανακάλυψη της Αμερικής σε βάρος της καθ'ημάς Ανατολής ξεπήδησε από τη σημερινή του κατάσταση: ένα φάντασμα ανάμεσα σε μεγαλοκυρίες βορείων προαστίων, όπου στα σαλόνια τους διδάσει Πλάτωνα.

3. Η αρχή της πτώσης των μικροαστών είναι γεγονός, και όχι λόγω των εξεγερμένων φοιτητών ή κάποιου άλλου γεγονότος. Είναι μυστήριο άλυτο! Καμία λιτανεία δεν αναπαύει τις ψυχές τους, κανένας ποδοσφαιρικός αγώνας δεν τους χωρά. Χαρακτηριστικοί «ήρωες» αυτού του κόσμου, οι Τράγκας και Κακαουνάκης εμφανίζονται πλέον στο δελτία ειδήσεων έχοντας αντικαταστήσει το πρόσχαρο ύφος τους μ'ένα πένθος που διαπερνά όλους όσοι νοσούν δίχως λόγο...

4. Ουδέν νεότερο από τη συνομωσία των μετρίων. Ενώ η ζωή δείχνει να τους ανήκει, οι ίδιοι δεν διεκδικούν ούτε τη νόμιμη μοίρα! Αυτή η κατάσταση που δεν εξελίσσεται μαρτυρά την παραίτηση της μετριότητας και την προσκόλλησή της στην ιδέα της μετά θανάτον ζωής. Μαρτυρά ότι η συνομωσία τους δεν περιέχει το στοιχείο της πρόβλεψης, και αυτό τους καθηλώνει, όπως καθηλώνει και τη δική μας τη ζωή.

5. Ανάμεσα στα σκουπίδια της καθημερινότητας μεγαλώνει η αδελφότητα των σιωπηλών συνανθρώπων μας. Αηδιασμένοι κάνουν την εμφάνισή τους στο κέντρο της Αθήνας σαν επισκέπτες νοσοκομείου μπροστά σ'έναν βαριά άρρωστο. Μόνο το βλέμμα τους προσφέρουν στις παραισθήσεις που η πραγματικότητα σε αφθονία παρέχει. Είναι άγρυπνοι χωρίς ίχνος υπεροψίας, δεν περιμένουν καμία αποκάλυψη, και η ηλικία τους δεν τους επιτρέπει ούτε να γονατίσουν για να προσευχηθούν ούτε να σηκώσουν τα χέρια, αιχμάλωτοι, για να παραδοθούν.

6. Παράξενο να βλέπεις ανθρώπους που κάποτε ύψωνες μαζί τους το ποτήρι για την καταστροφή του αντεστραμμένου κόσμου να περιμένουν τώρα σαν ψυχοκόρες με ψυχολογικά προβλήματα στους ατέλειωτους διαδρόμους των υπουργείων. Να περιμένουν για κάτι που ήδη έχουν ξεχάσει περί τίνος πρόκειται λόγω της παρατεταμένης παραμονής τους στους διαδρόμους!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ