Associated Press |
Η ιστορία της Γιουροβίζιον δεν είναι ούτε μικρή, ούτε αθώα. Παιδί του ψυχρού πολέμου (δημιουργήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του '50 στο Λοκάρνο της Ελβετίας) υπηρέτησε το δόγμα της πολιτιστικής ενοποίησης της δυτικής Ευρώπης. Παρά τις «κορόνες» των διοργανωτών για προβολή του μουσικού πολιτισμού κάθε χώρας που συμμετέχει, αυτή η βιτρίνα ευρωπαϊκής πολιτιστικής ενοποίησης έγινε η «λαμπερή» χωματερή του τραγουδιού των χωρών της Ευρώπης. Μια χοάνη, που πλην ελαχίστων περιπτώσεων, δεν έχει την παραμικρή σχέση με την ποιότητα και πολύ περισσότερο με την πλούσια πολιτιστική παραγωγή του κάθε τόπου. Μια πασαρέλα τραγουδιών φαστ-φουντ, που έχουν «μαγειρευτεί» βάσει των συνταγών των μεγαθηρίων της μουσικής βιομηχανίας. Μια τηλεοπτική πλύση εγκεφάλου πανευρωπαϊκής εμβέλειας.
Αστρονομικά χρηματικά ποσά, τηλεοπτικά δίκτυα, ραδιοφωνίες, εταιρείες δίσκων και προβολής, Τύπος, είναι κάποια από τα κομμάτια του παζλ που συνθέτουν αυτόν το «δούρειο ίππο» για την προώθηση της ευρω-υποκουλτούρας. Αλλά φαίνεται ότι αυτά δε φτάνουν, καθώς τα τελευταία χρόνια στο χορό της Γιουροβίζιον έχουν μπει ακόμη και... κυβερνήσεις. Την ίδια στιγμή που σε ευρωσυνδιασκέψεις αποφασίζεται η περικοπή ολοένα και περισσότερο του προϋπολογισμού για τον πολιτισμό στις χώρες της ΕΕ, υπουργοί και ολόκληρες κυβερνήσεις δε διστάζουν να βαφτίζουν τον διαγωνισμό της Γιουροβίζιον, εθνική υπόθεση. Να ξεχάσουμε τις προπέρσινες ιαχές για «τη νίκη της Ελλάδας» με το ευρωπαϊκό νταμπλ, στο ποδόσφαιρο και στη Γιουροβίζιον; `Η μήπως τη χρηματοδότηση της περιοδείας - μαμούθ της Ελενας Παπαρίζου στο εξωτερικό από το υπουργείο Τουρισμού και τις οδηγίες του υπουργείου Εξωτερικών προς τις πρεσβείες μας για τη στήριξη του «Number One»; Αλλά ούτε και τις περσινές δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών περί εθνικού στόχου και την πασαρέλα που έκαναν στο ΟΑΚΑ, μπορούμε να ξεχάσουμε. Αλλωστε, εμείς πληρώσαμε τη... νύφη. Κι αν στις χώρες του ιστορικού, «σκληρού» δυτικοευρωπαϊκού πυρήνα, αυτά τα φαινόμενα είναι λιγότερο έντονα, εκείνες που τα δίνουν όλα στο βωμό της Γιουροβίζιον είναι οι πρώην σοσιαλιστικές χώρες. Αυτές, που πλέον μαζί με την ανεργία και την οικονομική εξαθλίωση, γεύονται και τους «καρπούς» της «ελεύθερης» Δύσης. Πληρώνοντας αδρά το τίμημα του εξευρωπαϊσμού τους. Τι κι αν στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες οι περικοπές είναι δραματικές και στη σφαίρα του πολιτισμού; Ο πολιτισμός της εποχής της καπιταλιστικής παλινόρθωσης, μπορεί να καταδικάζει σε ένδεια το Μπολσόι, όμως διαθέτει εκατομμύρια για το προμόσιον του Ντίμα και για το γιουρο-σόου της Ρουσλάνα.
Η βαρβαρότητα, μας δείχνει το ιλουστρασιόν προσωπείο της και μας ζητά να τη νομιμοποιήσουμε με το τηλεκοντρόλ και το κινητό στο χέρι. Ας θυμηθούμε τα λόγια του Μπέρτολντ Μπρεχτ: «Τότε ποιος μπορεί σ' ένα τέτοιο κόσμο να τσακίσει τον τύραννο; ΕΣΥ».
2. Στην τηλεόραση εμφανίστηκε πάλι το απολίθωμα Στέλιος Ράμφος. Αυτή τη φορά στο νέο ρόλο του, ως παπαγαλάκι της παγκοσμιοποίησης. Η έλλειψη πελατείας κάνει το λόγο του - πάντα, όπως τονίζει, «με αγάπη» - να στάζει δηλητήριο για όσους δεν τον τίμησαν όπως άξιζε (όπως και για την Αριστερά, η οποία τον είχε απομακρύνει από τις γραμμές της σαν κακόγουστο αστείο). Ο όψιμος λόγος του υπέρ των προτεσταντών γεννήθηκε αφούτου η ορθοδοξία, στους κόλπους της οποίας κρυβόταν χρόνια, δεν του έδωσε καμία θέση. Ακόμα και η ανακάλυψη της Αμερικής σε βάρος της καθ'ημάς Ανατολής ξεπήδησε από τη σημερινή του κατάσταση: ένα φάντασμα ανάμεσα σε μεγαλοκυρίες βορείων προαστίων, όπου στα σαλόνια τους διδάσει Πλάτωνα.
3. Η αρχή της πτώσης των μικροαστών είναι γεγονός, και όχι λόγω των εξεγερμένων φοιτητών ή κάποιου άλλου γεγονότος. Είναι μυστήριο άλυτο! Καμία λιτανεία δεν αναπαύει τις ψυχές τους, κανένας ποδοσφαιρικός αγώνας δεν τους χωρά. Χαρακτηριστικοί «ήρωες» αυτού του κόσμου, οι Τράγκας και Κακαουνάκης εμφανίζονται πλέον στο δελτία ειδήσεων έχοντας αντικαταστήσει το πρόσχαρο ύφος τους μ'ένα πένθος που διαπερνά όλους όσοι νοσούν δίχως λόγο...
4. Ουδέν νεότερο από τη συνομωσία των μετρίων. Ενώ η ζωή δείχνει να τους ανήκει, οι ίδιοι δεν διεκδικούν ούτε τη νόμιμη μοίρα! Αυτή η κατάσταση που δεν εξελίσσεται μαρτυρά την παραίτηση της μετριότητας και την προσκόλλησή της στην ιδέα της μετά θανάτον ζωής. Μαρτυρά ότι η συνομωσία τους δεν περιέχει το στοιχείο της πρόβλεψης, και αυτό τους καθηλώνει, όπως καθηλώνει και τη δική μας τη ζωή.
5. Ανάμεσα στα σκουπίδια της καθημερινότητας μεγαλώνει η αδελφότητα των σιωπηλών συνανθρώπων μας. Αηδιασμένοι κάνουν την εμφάνισή τους στο κέντρο της Αθήνας σαν επισκέπτες νοσοκομείου μπροστά σ'έναν βαριά άρρωστο. Μόνο το βλέμμα τους προσφέρουν στις παραισθήσεις που η πραγματικότητα σε αφθονία παρέχει. Είναι άγρυπνοι χωρίς ίχνος υπεροψίας, δεν περιμένουν καμία αποκάλυψη, και η ηλικία τους δεν τους επιτρέπει ούτε να γονατίσουν για να προσευχηθούν ούτε να σηκώσουν τα χέρια, αιχμάλωτοι, για να παραδοθούν.
6. Παράξενο να βλέπεις ανθρώπους που κάποτε ύψωνες μαζί τους το ποτήρι για την καταστροφή του αντεστραμμένου κόσμου να περιμένουν τώρα σαν ψυχοκόρες με ψυχολογικά προβλήματα στους ατέλειωτους διαδρόμους των υπουργείων. Να περιμένουν για κάτι που ήδη έχουν ξεχάσει περί τίνος πρόκειται λόγω της παρατεταμένης παραμονής τους στους διαδρόμους!