ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 13 Μάη 2007
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΑΚΟΥΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟ
«Το ταξίδι συνεχίζεται... »

Και αυτή τη φορά το περιεχόμενο του CD είναι ένα αξιοπρεπές έργο εθνομουσικολογίας,υποστηριχτής της παράδοσης των Μαστοροχωρίων της επαρχίας Κόνιτσας και γενικότερα της Ηπείρου
Και αυτή τη φορά το περιεχόμενο του CD είναι ένα αξιοπρεπές έργο εθνομουσικολογίας,υποστηριχτής της παράδοσης των Μαστοροχωρίων της επαρχίας Κόνιτσας και γενικότερα της Ηπείρου
Είναι το δεύτερο CD, πρωτότυπο και πρωτοπόρο, όπως και το προηγούμενο, όσον αφορά στη δημοτική μουσική των Μαστοροχωρίων της Κόνιτσας, που φέρει τον τίτλο: «Το ταξίδι συνεχίζεται...».

Διαβάζοντας την εισήγηση του μικρού βιβλίου που το συνοδεύει, μαθαίνουμε ότι στις 20 Ιούνη του 2005, ιδρύεται η εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, με την επωνυμία «Κιβωτός» της Μουσικής Παράδοσης των Μαστοροχωρίων (έδρα της η Αθήνα). Ο σκοπός της εταιρείας είναι συγκεκριμένος: Ο πολιτισμός και η τέχνη, με ιδιαίτερη ενασχόληση, την αφοσίωση στην καλλιέργεια, διάσωση, καταγραφή και αναπαραγωγή της μουσικής και χορευτικής παράδοσης των Μαστοροχωρίων της επαρχίας Κόνιτσας και γενικότερα της Ηπείρου.

Και αυτή τη φορά το περιεχόμενο του CD είναι ένα αξιοπρεπές έργο εθνομουσικολογίας. Εργο, του αφοσιωμένου και ακούραστου μουσικού - ερευνητή, Αλέκου Παπαχρήστου, ο οποίος έσκυψε ευλαβικά πάνω στην παραδοσιακή μας μουσική, αφουγκράστηκε, όπως λίγοι, το λόγο και τον ήχο, την ομορφιά και την πολυφωνία της και κατάφερε να συγκεντρώσει στα δύο CD ένα σημαντικό εθνομουσικολογικό αρχείο των Μαστοροχωρίων.

Ο Αλέκος Παπαχρήστου, με την υπομονή και το ταλέντο του, μπόρεσε να βρει τον τρόπο και το μέσο, να τραγουδήσουν άντρες και γυναίκες των Μαστοροχωρίων, οι οποίοι είχαν ακούσει από τις μανάδες τους τα νανουρίσματα και τα μοιρολόγια, περισσότερο από τα άλλα τραγούδια της λαϊκής μούσας, την οποία ζωντάνεψε με τα δύο CD.


Τόσο στο πρώτο όσο και στο δεύτερο CD αποκαλύπτεται το μεγαλείο και το πλούσιο περιεχόμενο του δημοτικού τραγουδιού. Γιατί το κάθε δημοτικό τραγούδι, μέσα σε λίγους στίχους, μαρτυρά, με μεγάλη μαστοριά, ιδέες, καταστάσεις και γεγονότα. Οπως θα έλεγε και ο Α. Τσέχοφ: «Φαίνεται η συντομογραφία είναι η "αδελφή" του ταλέντου...». Από τα δημοτικά μας τραγούδια μπορούμε να μάθουμε για το κλέφτικο έπος, την ξενιτιά, την αγάπη, το γάμο, την εργασία και την κοινωνική ζωή. Μέσα από τους υπέροχους σκοπούς και τη μελωδική πολυφωνία του δημοτικού μας τραγουδιού μπορεί κανείς να διακρίνει την εξέλιξη της ελληνικής λαϊκής ποίησης, όπως για παράδειγμα, οι θαυμάσιοι στίχοι:

«Να γίνω ασημόκουπα

να πίνεις το κρασί σου,

Εσύ να πίνεις το κρασί

κι εγώ να λάμπω μέσα...»

Ενα ακόμα παράδειγμα υπέροχου, κατά τη γνώμη μας, εξαιρετικής θεματολογικής ιδέας, είναι οι παρακάτω στίχοι:

«Ποιος είδε τέτοιον πόλεμο

να πολεμούν τα μάτια

δίχως μαχαίρια και σπαθιά

να γίνονται κομμάτια;

Εμένα που με βλέπετε

να σιγοτραγουδάω,

εγώ έχω ντέρτι στην καρδιά

και ζάλη στο κεφάλι...»

Θα πρέπει να προσεχτεί, επίσης, και η συνοδεία στο CD της οργανικής κομπανίας του Κώστα Βερδή, στο κλαρίνο. Οι συνεργάτες του με τις πετυχημένες ερμηνείες, με σοβαρότητα και ευθύνη στην καλλιέργεια του οργανικού ύφους, ερμηνεύουν σύμφωνα με το πνεύμα των μουσικών ακουσμάτων της περιοχής μας, με βαθυστόχαστο ήχο, με ταμπεραμέντο και μαστοριά. Κυρίως, βασίζονται στον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό και τις παραλλαγές του.

Οπως συμπεραίνει κανείς ακούγοντας τα δημοτικά δημιουργήματα, δεν είναι εύκολος στόχος η εκτέλεση των παραδοσιακών δημιουργημάτων με ομαδικές ερμηνείες, κι όμως, ο Αλέκος Παπαχρήστου με τη χορωδία του τα καταφέρνει, γιατί έχει γνώση, μεράκι, καλλιτεχνική αφοσίωση και ευθύνη γι' αυτό που κάνει.

Αν ρίξουμε μια ματιά στη σημερινή ζωή μας, θα δούμε πως κανείς δεν προστατεύει, ούτε ζωντανεύει και αναπτύσσει την εθνική μας πολιτιστική κληρονομιά. Και η λεγόμενη «παγκοσμιοποίηση» συρρικνώνει ή σβήνει τις εθνικές εκφράσεις των πολιτισμών των λαών.


Γ. Ι. ΒΕΛΛΑΣ
Δρ Ιστορικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Βορονέζ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Η Δευτέρα παρουσία του Ιησού

Η συνομιλία με τον Ιησού γνωστό και ως Ναζωραίο έγινε σε ένα καφέ στο κέντρο της Αθήνας

Γ.Κ. Η εμφάνισή σας έχει σχέση με τη γνωστή δευτέρα παρουσία όπως αναφέρουν οι γραφές;

Ι.Ν. Καμία απολύτως. Είχα αποφασίσει λόγω της γνωστής περιπέτειας που είχα ως άνθρωπος να παραμείνω απλά ένας θεός. Με την ιδιότητα αυτή εξ αιτίας ορισμένων γεγονότων πρέπει να ανακατέψω πάλι την τράπουλα, να διαλύσω όλους όσοι επίσημα με εκπροσωπούν γεμίζοντας τον κόσμο με προκαταλήψεις εις βάρος μου. Ανακάλυψα πως οι ρασοφόροι δε σηκώνουν καμία βελτίωση. Μέσα στους ναούς εκτός από τους πιστούς ιδιαίτερη θέση καταλαμβάνουν, διαμεσολαβητές, χρηματιστές, ενεχυροδανειστές, εργολάβοι, μεσίτες, δημόσιοι βρικόλακες και βδέλλες. Και νάταν μόνο αυτό, έχει χαθεί η αγάπη κυρίως στα μέλη της Ιεράς Συνόδου, σκοτώνονται μεταξύ τους σαν Κατίνες. Κόντευε να εξατμιστεί η ορατότης μου και ως εκ τούτου μεγάλη επιθυμία με διαπέρασε να αρχίζω να αφορίζω. Κάλεσα το αγαπημένο μου χερουβείμ μέσα σε μια στιγμή και του υπαγόρευσα έναν αφορισμό.

Γ.Κ. Και τι έγινε;

Ι.Ν. Δεν υπέγραψα τον αφορισμό εξ αιτίας ενός γεγονότος. Ασφαλώς και σας είναι γνωστή η φράση του Μάο Τσε Τουνγκ όταν ήτο σφριγηλός περήφανος και ακμαίος: πως κάθε τυχαία συνάντηση είναι ραντεβού. Αυτό συνέβη ανάμεσα σε εμένα και τους γνωστούς παγκοσμίως κωμικούς αδελφούς Μαρξ Γκράουτσο, Χάρπο, Τσίκο. Διάλεξα από τους τρεις τον Γκράουτσο. Στην αρχή λόγω θεότητας τον έκρινα αυστηρά όπως ο εργοδότης κάθε υπάλληλό του, αλλά δεν άργησα να αφεθώ στον χείμαρρο των πράξεών του: θα απητούντο ολόκληροι τόμοι διά την πλήρη εξιστόρηση της δράσεώς του, ης πλείστα άξια θαυμασμού υλοποιημένα δείγματα αντικρίζομεν εντός των αιθουσών των κινηματογράφων. Γνωρίζω πως η πραγματικότης αντιμετώπισε τον Γκράουτσο με το γνωστό ελληνικό γνωμικό: χέστηκε η φοράδα στο αλώνι. Παρ' όλα αυτά ο Γκράουτσο μετά τόλμης και ορμής δαιμονίου βαδίζει ακάθεκτος προς τη μικρή σας περιοχή που είναι η νέα δημοκρατία. Εχει τρελαθεί με τον υπουργό δημόσιας τάξης. Το πάθος του για τον Πολύδωρα συνοδεύεται από μία ενδελεχή έρευνα για τη ζωή του υπουργού. Ξέρει ότι ο Βύρων γουστάρει τα σουξέ, τις ανθοδέσμες, τη θεωρία της χημικής εξελίξεως, τους μετεωρίτες και τα αμινοξέα. Για πρώτη φορά οι αδερφοί Μαρξ αποφάσισαν να προσθέσουν στο τρίο τους τον Βύρωνα. Ετσι βρέθηκα εδώ να μεταφέρω προσωπικά το αίτημα των αδελφών Μαρξ στον Βύρωνα και να του ζητήσω να αναλάβει τη θεατρική ομάδα της Ιεράς Συνόδου, γιατί δε διασκεδάζει πια τον πατέρα μου.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ