ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 12 Μάη 2007
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟ «ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ»
Η ... «σύναξη» του Μεγάρου

Ξεκίνησαν χτες οι εργασίες αυτού που η κυβέρνηση βάφτισε «κινηματογραφικό συνέδριο», με απούσα τη μεγάλη πλειοψηφία των σωματείων του χώρου

Θυμίζει «σύναξη» κι όχι συνέδριο για τον κινηματογράφο αυτό που ξεκίνησε χτες στο Μέγαρο Μουσικής και ολοκληρώνεται σήμερα, υπό τη «σκέπη» του ΥΠΠΟ, αλλά με απούσα τη συντριπτική πλειοψηφία των φορέων του χώρου.

Οι απόντες φορείς: Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος (που καθιέρωσε και οργάνωσε τα δύο προηγούμενα πραγματικά κινηματογραφικά συνέδρια). Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών. Ενωση Τεχνικών Κινηματογράφου. Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου. Σωματείο Ελλήνων Σκηνοθετών - Παραγωγών Κινηματογράφου. Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος. Σωματείο μικρού μήκους «μικρό». Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικού Εργου.

Οι απομείναντες: Εταιρία Ελλήνων Σκηνοθετών (όχι σύσσωμη). Διανομείς. Μουσικοσυνθέτες - στιχουργοί. Σεναριογράφοι. Αιθουσάρχες. Σύνδεσμος Παραγωγών Κινηματογράφου - Τηλεόρασης - Βίντεο. Οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων και ...ΠΟΣΠ-ΕΡΤ.

Ξένοι συμμετέχοντες: Εκπρόσωποι εταιρειών και προγραμμάτων της ΕΕ(!). Ευρωπαϊκή Ενωση Σκηνοθετών (FERA). Διεθνής Ενωση Κινηματογραφικών Αρχείων. Μεμονωμένοι σκηνοθέτες και διευθυντές φωτογραφίας...

Επιβεβαιώνεται, λοιπόν, η εκτίμηση των απεχόντων σωματείων ότι κεντρικός κυβερνητικός στόχος με τη διοργάνωση του «συνεδρίου» είναι να εγκλωβίσει τους δημιουργούς στην προαποφασισμένη αντιδραστική πολιτική της για τον κινηματογράφο και τον πολιτισμό γενικότερα, πολιτική που ακυρώνει και κάθε καλή πρόθεση μεμονωμένων εισηγητών, οι οποίοι θα αποτελέσουν, αντικειμενικά, ένα καλοστημένο «άλλοθι» της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟ.

Αυτό, άλλωστε, επιβεβαίωσε και ο Γ. Βουλγαράκης στο χτεσινό του χαιρετισμό: «Οφείλουμε να ξεπεράσουμε τις αντιθέσεις, την καχυποψία, τις δυσκολίες επικοινωνίας και συνεννόησης. Γι' αυτό από την πρώτη στιγμή συζητήσαμε ξεκάθαρα με όλους τους φορείς και τα σωματεία και είπαμε ότι πρόθεσή μας είναι: η πολιτική μας να χαραχτεί με κοινή συναίνεση και συνεργασία πάνω στο πρόβλημα». Αυτό είναι που «καίει» την κυβέρνηση: Να αποφύγει τη θύελλα που ξεσήκωσε το νομοσχέδιο επί υφυπουργίας Τατούλη και να ζητήσει «συναίνεση» με την ουσία της πολιτικής της - που είναι και πολιτική των οπτικοακουστικών μονοπωλίων της ΕΕ - πολιτική που διέτρεχε και το νομοσχέδιο «Τατούλη»!

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΕΥΡΉΜΑΤΑ
Ρόδια... του 7ου αι. π.Χ.

Η τεφροδόχος του Αργους
Η τεφροδόχος του Αργους
Σπάνιο εύρημα αποκάλυψε σωστική ανασκαφή στο Αργος. Πρόκειται για χάλκινη τεφροδόχο των ύστερων γεωμετρικών έως πρώιμων αρχαϊκών χρόνων (αρχές του 7ου αιώνα π.Χ.). Στο εσωτερικό του δοχείου βρέθηκαν τέφρα, λιγοστά οστά, κατάλοιπα υφάσματος και καρποί ροδιάς. Η διατήρηση οργανικών υλών είναι εξαιρετικά σπάνια και σε συνδυασμό με την παλαιότητά τους, τα καθιστούν ιδιαίτερα σημαντικά ευρήματα και τα αρχαιότερα οργανικά κατάλοιπα της περιοχής.

Αποκαλύφθηκαν, επίσης, οκτώ κιβωτιόσχημοι τάφοι και δύο πίθοι (8ου - 7ου αιώνα π.Χ.), σε σωστική ανασκαφή σε γνωστό αρχαίο νεκροταφείο νότια της Αρνισσας, πολύ κοντά στην όχθη της Βεγορίτιδας. Οι τάφοι είναι κατασκευασμένοι με σχιστόπλακες. Σ' αυτούς είχαν ενταφιαστεί νεαρά άτομα, συνοδεία ποικίλων κτερισμάτων: Σιδερένιες λόγχες, μαχαίρια, μαχαιρίδια, διπλές χάλκινες περόνες, χάλκινα και σιδερένια βραχιόλια, πήλινα αγγεία, πρόχοι, αμφορίσκοι κ.ά. Οι αρχαιολόγοι εκτιμούν ότι υπάρχουν και άλλοι τάφοι στην περιοχή και ότι ίσως περιλαμβάνονται σε ταφικό τύμβο. Βρέθηκαν και δύο τμήματα ενεπίγραφων επιτύμβιων ρωμαϊκών βωμών.

Τέλος, με εργασίες επισκευής κτιρίου στη μεσαιωνική πόλη της Ρόδου, αποκαλύφθηκε τμήμα μεσαιωνικής εκκλησίας, καλυμμένο με καμάρα, που πιθανότατα ανήκε σε μεγαλύτερο κτίσμα, ως κεραία ναού σε σχήμα ελεύθερου σταυρού, είτε ως προσθήκη ταφικού ή άλλου χαρακτήρα μνημείου. Διερευνήθηκε το βόρειο τμήμα του ναϋδρίου, όπου εντοπίστηκαν κατάλοιπα τοιχογραφημένου διακόσμου, με τρεις ολόσωμες μορφές, δεξιά και αριστερά σε θύρα φραγμένη από πωρόλιθους και σπαράγματα τοιχογραφιών που απεικονίζουν ενδύματα και διακοσμητικά μοτίβα. Οι τοιχογραφίες καθαρίστηκαν και στερεώθηκαν, ενώ η έρευνα επεκτάθηκε στο νότιο τμήμα του ακινήτου και συνεχίζεται.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

- «Σύγχρονη Εποχή»: Γιώργη Μαντά «Ο,τι θυμήθηκα από τη συμμετοχή μου στους αγώνες της γενιάς μου (1942-2004)» (μαρτυρίες της 60χρονης πορείας του ΕΠΟΝίτη αγωνιστή στην Εθνική Αντίσταση, στο Δημοκρατικό Στρατό Πελοποννήσου, στο ΚΚΕ, για την καταδίκη του από στρατοδικείο, τις φυλακές και εξορίες, την ΕΔΑ, τη χούντα και από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα. Το βιβλίο χωρίζεται σε εννέα κεφάλαια, με πρώτο τα παιδικά του χρόνια στο χωριό του Βούρβουρα Κυνουρίας).

- Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης: Βάλτερ Πούχνερ «Ανθολογία Νεοελληνικής Δραματουργίας». (Τρίτομο έργο του καθηγητή Θεατρολογίας. Ο Α΄ τόμος αφορά σε θεατρικά έργα από την Κρητική Αναγέννηση έως το 1821. Συγκεκριμένα το Κρητικό, Επτανησιακό, Αιγαιοπελαγίτικο και Προεπαναστατικό θέατρο της διασποράς. Ο Β΄ τόμος, χωρισμένος σε δύο βιβλία, καλύπτει την περίοδο από το 1821 έως τη Μικρασιατική Καταστροφή. Το 1ο βιβλίο του Β΄ τόμου ανθολογεί έργα του 19ου αιώνα, του λαϊκού θεάτρου και του θεάτρου ιδεών. Το 2ο βιβλίο του Β΄ τόμου αναλύει το θέατρο των ιδεών: ρεαλιστικό - κοινωνικό δράμα, πατριωτικό - ιστορικό, κοινωνική - γλωσσική σάτιρα, σοβαρή κωμωδία, ψυχολογικό - ποιητικό δράμα, ηθογραφία, νεορομαντισμό - συμβολισμό, αισθητισμό, νατουραλισμό, μοντερνισμό και το δράμα του καλλιτέχνη και επιστήμονα.)

- «Γκοβόστης»: Αντώνη Ν. Κονταράτου «Ο αρχαιοελληνικός κόσμος (Πρόσκληση στοχασμού και πράξης)» (μελέτη για την αρχαία μυητική διδασκαλία, την Ιερά Τετρακτό, την Πυθαγόρεια πεντάλφα, τις υπαρξιακές και φιλοσοφικές θεωρίες, τα επιτεύγματα - πολιτικά, επιστημονικά, πολιτιστικά κλπ. - από τα τέλη της 2ης π.Χ χιλιετίας και εντεύθεν). Νικόλαος Ταμπάκης «Ηράκλειτος και σύγχρονος κόσμος (Διαλόγου συνέχεια)» (μελέτη για τη συμβολή του ηρακλείτειου έργου στη σύγχρονη γνώση για την υλική φύση του σύμπαντος). Βασίλης Γρηγοριάδης «Ροδούλα (ένα κορίτσι στον εμφύλιο)» (μια ιστορία των εμφυλιακών χρόνων).

- Μουσείο Μπενάκη: «Πάνος Ηλιόπουλος (Η περιπέτεια της ζωής και η ποίηση της φωτογραφίας)» (λεύκωμα φωτογραφιών του Πάνου Ηλιόπουλου, από τα Φιλιατρά, οι οποίες ανήκουν στο Μουσείο Μπενάκη. Για τον ταπεινό καλλιτέχνη γράφουν οι: Φανή Κωνσταντίνου, Πλάτων Ριβέλης, Δημήτρης Αρβανιτάκης. Περιλαμβάνεται αυτοβιογραφικό κείμενο του φωτογράφου και επίμετρο του Κωστή Λιοντή).

- Γαβριηλίδης: Θεόδωρος Στεφανίδης «Γράμματα στον Λόρενς Ντάρελ (1961-1982)» (μετάφραση - επιμέλεια Βαρβάρα Παπασταύρου - Κορωνιωτάκη, πρόλογος Κορίν Αλεξάντρ - Γκαρνέ. Οι επιστολές του Θ. Στεφανίδη στον Αγγλο συγγραφέα Λ. Ντάρελ, βρέθηκαν στο αρχείο του συγγραφέα, που στεγάζεται στη βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Paris X). Χριστίνα Ντούνια «Πέτρος Πικρός (Τα όρια και η υπέρβαση του νατουραλισμού)» (ενδιαφέροντα μελετήματα για το έργο του σημαντικού νατουραλιστή συγγραφέα του μεσοπολέμου και ανθολόγηση διηγημάτων: «Χαμένα κορμιά», «Σα θα γίνουμε άνθρωποι», «Τουμπεκί». Περιλαμβάνεται χρονολόγιο και βιβλιογραφία). Κ. Κ. Μπάουρα «Ο Κωνσταντίνος Καβάφης και το ελληνικό παρελθόν» (δοκίμιο του καθηγητή της Οξφόρδης για τον Καβάφη. Πρόλογος του Π. Γ. Καλλίνικου). Ανδρέας Καρκαβίτσας «Ο τεκές των μπεκτασίδων» (οδοιπορικό αφήγημα του Α. Καρκαβίτσα, πρωτοδημοσιευμένο στο περιοδικό «Εστία» το 1892). Πάνος Καραβίας «Η διάρκεια του υπερρεαλισμού» (δοκίμιο). Ρέμων Γραικός «Κ. Π. Καβάφης (1917-2005)» (ποιήματα, επηρεασμένα και αφιερωμένα στον Κ. Καβάφη). Παναγιώτης Δ. Στάμος «Ιδού η φύτρα» (ποιήματα). Μπάμπης Κωνσταντινίδης «Σκέψεις λάλες Ερινύες» (ποιήματα). Ελένη Μπουκαούρη «Η γυναίκα με τα κομμένα χέρια» (ποίηση). Λάνα Μανδύλα «Μα το χέρι μου επέμενε» (ποιήματα). Γιάννης Στρούμπας «Τ' αναγκαία προς το Τ-ζην» (ποιητική συλλογή). Ιωάννης Ιωάννου Βρεττός «Των σωμάτων» (ποιήματα). Χρήστος Αντωνίου «Το κλαδί της ποίησης» (ποιήματα). Ρένα Πετροπούλου «Ερωτας στα χρόνια της οδύνης» (ποιήματα). Γιάννης Μιχελινάκης «Οκνηροί κολυμβητές» (ποιήματα). Μαρία Κούλη «Απόψε το καράβι μου» (ποιήματα).

- «Μαΐστρος»: Γιόχαν Βόλφγκανγκ Γκαίτε «Νουβέλα του λιονταριού» (μετάφραση Μυρτώ Σταμιλιώτη, εικονογράφηση Αγγελική Σβορώνου, νουβέλα). Ονορέ ντε Μπαλζάκ «Οι εκπατρισμένοι» (μετάφραση Αννα Περιστέρη, εικονογράφηση Αγγελική Σβορώνου, νουβέλα). Αναστασίου - Αρχιεπισκόπου Τιράνων και πάσης Αλβανίας «Θεός εφανερώθη ενσαρκή...» (το βιβλίο αναφέρεται στα μεγάλα πολιτικά προβλήματα των τελευταίων δεκαετιών, τους πολέμους και το ρόλο των θρησκειών). Ηλίας Α. Βουλγαράκης «Συ τι κρίνεις τον αδελφόν σου;» (ιστορίες περί αγίων).

- Χρήστος Α. Καζόλης (Λήμνος): «Ανθρώπων έργα (ξεχασμένα επαγγέλματα και δραστηριότητες σ' ένα νησί του ελληνικού αρχιπελάγους)» (δίγλωσσο λεύκωμα φωτογραφιών παλιών επαγγελματιών στη Λήμνο, από το φωτογραφικό αρχείο του Χρ. Α. Καζόλη).

Εργαστήρι «ειρήνης»

Στα Απτερα Χανίων βρίσκεται το εργαστήρι «Ειρήνη» της Μαρίας Ορφανουδάκη. Ενα πετρόκτιστο κτίσμα, όπου η Μ. Ορφανουδάκη ασχολείται με τη ζωγραφική, την ποίηση, τη μουσική, ταινίες βίντεο και φωτογραφία. Κεντρικό θέμα της ενασχόλησής της είναι το παιδί και η ειρήνη. Η ζωγραφική της κραυγάζει για τον πόλεμο και την αδικία. Χωρίς γεωγραφικά σύνορα στα εικονιζόμενα πρόσωπα, η Μ. Ορφανουδάκη καταγγέλλει με το χρωστήρα της εικόνες του σήμερα. Οπως σημείωνε το 1983 ο Μάνος Κατράκης, «η Μαρία δεν αρνιέται το ρεαλισμό και μέσα στο ρεαλισμό της υπάρχει η μεγάλη ανθρώπινη αγωνία και ο πόνος. Ο πόνος αυτός προέρχεται από την αγωνία της για ειρηνική, για μια ανθρώπινη ζωή...».

Το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών στις 14/5 (7μμ) στη μεγάλη αίθουσα εκδηλώσεών του θα ανακηρύξει τον ηθοποιό, σκηνοθέτη και μεταφραστή Λυκούργο Καλλέργη, επίτιμο διδάκτορά του. Για τον τιμώμενο θα μιλήσουν ο πρύτανης Χρήστος Κίττας και οι καθηγητές Σπύρος Ευαγγελάτος και Βάλτερ Πούχνερ. Ο Λ. Καλλέργης θα μιλήσει με θέμα «Γύρω από την ορθή προφορά της ελληνικής γλώσσας».

Θεατρική παράσταση παρουσιάζουν οι μαθητές του 1ου Γενικού Λυκείου Καματερού, αύριο, στις 12μ, στο δημοτικό κινηματοθέατρο Καματερού «Μελίνα» (Φυλής 165). Η παράσταση φέρει τον τίτλο κωδικός «Ελλάδα 2007: δεν πάμε καλά!!!»



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ