ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 24 Μάη 2007
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΚΟΜΜΑΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΑΘΗΝΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Επικίνδυνες για την Παιδεία οι δυνάμεις του ευρωμονόδρομου

Ανακοίνωση σχετικά με την τροπολογία της κυβέρνησης για τα νηπιαγωγεία

«Η κυβέρνηση της ΝΔ προχωρά σε νέο βήμα ιδιωτικοποίησης και χειροτέρευσης της εκπαίδευσης, που αν υλοποιηθεί θα προσθέσει νέα βάρη στη λαϊκή οικογένεια», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Κομματική Οργάνωση Αθήνας του ΚΚΕ σχετικά με την τροπολογία με την οποία δίνεται η δυνατότητα «να λειτουργήσουν τμήματα νηπιαγωγείων εντός των παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών που έχουν συσταθεί και λειτουργούν νόμιμα». Η εν λόγω τροπολογία ενσωματώθηκε ως άρθρο στο νομοσχέδιο για τη διά βίου μάθηση, του οποίου η συζήτηση ολοκληρώθηκε χτες στη Βουλή με την υπερψήφισή του από τους κυβερνητικούς βουλευτές.

Στην ανακοίνωσή της η ΚΟΑ τονίζει: «Η ΝΔ με αυτόν τον τρόπο προωθεί στην πράξη την ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης. Παράλληλα επιδιώκει να μεταφέρει τις αρμοδιότητες και τη λειτουργία των νηπιαγωγείων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και στους ιδιώτες. Η γενικότερη λογική της κυβέρνησης είναι όλη την υποχρεωτική εκπαίδευση (δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια) να την περάσει στους δήμους στα πρότυπα χωρών της ΕΕ. Στην Αγγλία, τη Φιλανδία και αλλού, αυτή ακριβώς η πολιτική οδήγησε τελικά στο να σταματούν το σχολείο κατά χιλιάδες τα παιδιά των φτωχών και υποβαθμισμένων περιοχών γιατί οι οικογένειές τους δεν μπορούσαν να αντέξουν τα δυσβάσταχτα έξοδα. Τις συνέπειες επίσης αυτής της πολιτικής οι εργαζόμενοι, οι γονείς της Αθήνας την έχουν βιώσει για τα καλά στην τσέπη τους, όταν η λειτουργία των βρεφονηπιακών σταθμών μεταφέρθηκε στους δήμους: Τα τροφεία των σταθμών εκτινάχτηκαν ακόμη και σε 200 ευρώ το μήνα και οι παρεχόμενες υπηρεσίες έγιναν πολύ χειρότερες.

Αυτή είναι η περιβόητη αποκέντρωση που προωθεί η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ».

Η ΚΟΑ του ΚΚΕ επισημαίνει: «Η ΝΔ βρήκε έτοιμο το νομοθετικό πλαίσιο που φτιάχτηκε όταν ήταν κυβέρνηση το ΠΑΣΟΚ. Το ΠΑΣΟΚ στο λεγόμενο νέο του πρόγραμμα προβάλλει ψευτοπαροχές που δεν είναι ικανές να καλύψουν τα έξοδα ανατροφής των παιδιών, συμφωνεί με το πέρασμα των νηπιαγωγείων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και στους ιδιώτες. Ο ΣΥΝ, ως κόμμα που υποστηρίζει τον ευρωμονόδρομο, έχει συμφωνήσει με το πέρασμα αρμοδιοτήτων από το κράτος στους δήμους στο όνομα της αποκέντρωσης. Σε δήμους που είναι διοίκηση επέβαλε τροφεία στους παιδικούς σταθμούς».

Το KKE καλεί τα σωματεία, τους μαζικούς φορείς, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς, να απορρίψουν αυτή τη νέα απαράδεκτη μεθόδευση. Να κινητοποιηθούν ενάντια στην πολιτική κυβέρνησης και ΠΑΣΟΚ. Απευθυνόμενη στους εργαζόμενους και τους γονείς, η ΚΟΑ του ΚΚΕ τους καλεί: «Να διεκδικήσουν αποκλειστικά δωρεάν, δημόσια 2χρονη προσχολική αγωγή και Ενιαίο 12χρονο σχολείο για όλα τα παιδιά του εργαζόμενου λαού. Να απαιτήσουν να καταργηθούν τα τροφεία στους παιδικούς σταθμούς. Να καταργηθεί κάθε επιχειρηματική δράση στην προσχολική αγωγή και σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης».

Τονίζει ακόμα ότι «ο δικομματισμός, οι δυνάμεις του ευρωμονοδρόμου είναι επικίνδυνες για την Παιδεία, για την αγωγή και τη μόρφωση των παιδιών του λαού», γι' αυτό και καλεί τους εργαζόμενους και τους γονείς να καταδικάσουν τις δυνάμεις του δικομματισμού. «Η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ είτε είναι κυβέρνηση είτε αντιπολίτευση προωθούν βαθιά αντιλαϊκά μέτρα. Οι "υποσχέσεις" τους σημαίνουν νέα βάρη για το λαό. Μην περιμένετε να αλλάξουν. Στις εκλογές αποδυναμώστε τους», προτρέπει η ΚΟΑ του ΚΚΕ. «Μην εμπιστεύεστε τον Συνασπισμό - συνεχίζει - είναι αναξιόπιστος. Συμφωνεί και υπερασπίζεται τη γραμμή του κεφαλαίου και της ΕΕ. Εχει λογική ενσωμάτωσης και όχι ρήξης με την κυρίαρχη πολιτική. Προσπεράστε τον, η ψήφος στον ΣΥΝ δεν πιάνει τόπο υπέρ του λαού».

«Με εμπιστοσύνη στο δίκιο και στη δύναμή σου ψήφισε ΚΚΕ», καταλήγει στην ανακοίνωσή της η ΚΟΑ του ΚΚΕ.

  • Ενάντια στην κυβερνητική ρύθμιση για τα νηπιαγωγεία απεργούν σήμερα δάσκαλοι και νηπιαγωγοί.

Περί διεπιστημονικότητας... και οι καταχρήσεις της

Οι έννοιες της ανάπτυξης των επιστημών και της κάθε μιας επιστήμης ξεχωριστά, με τους κανόνες της, τη «γλώσσα» της, τις μεθοδολογίες της, κλπ., της συνεργασίας των επιστημών για την καλύτερη κατανόηση, π.χ., φυσικών ή κοινωνικών φαινομένων, της δημιουργίας νέων επιστημών από την ενεργό σύμφυση τμημάτων συγγενών (κατά κανόνα) κλάδων, π.χ., η φυσικοχημεία, η διεπιστημονική ερευνητική προσέγγιση πολύπλοκων διεργασιών, ακόμα και η λεγόμενη ολιστική προσέγγιση, με την έννοια της πολύπλευρης αντιμετώπισης των μεταβλητών και των παραμέτρων ενός συστήματος, έχουν εισέλθει στο λεξιλόγιο των περί την έρευνα και εκπαίδευση ασχολουμένων, με ιδιαίτερη έμφαση στην εποχή μας, την εποχή των συναφών αναδιαρθρώσεων.

Εδώ και 35 χρόνια εργάζομαι εκπαιδευτικά και ερευνητικά σε ένα κατ' εξοχήν διεπιστημονικό πεδίο, αυτό της Εμβιομηχανικής και της Βιοϊατρικής Τεχνολογίας. Ετσι, έχω παρακολουθήσει τις επίπονες προσπάθειες προσέγγισης, διαλόγου και αλληλοκατανόησης των Επιστημών Υγείας και Τεχνολογίας σε μια προσπάθεια (που συνεχίζεται) επίλυσης πραγματικών προβλημάτων, που εμφανίστηκαν στο χώρο των Ιατρικών Επιστημών, και την εμβρυϊκή προς παιδική ανάπτυξη των σχετικών διεπιστημονικών πεδίων.

Είναι, γενικά, παραδεκτό ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση της Βιοϊατρικής Τεχνολογίας, δεν έχει θεμελιωθεί μια νέα αυθύπαρκτη επιστήμη, αλλά είναι ανάγκη να συνεργάζονται αρκετές επιστήμες γύρω από τα προβλήματα Βιοϊατρικής Τεχνολογίας, με συντονιστή - καταλύτη το (τη) Βιοϊατρικό Τεχνολόγο, δηλαδή έναν (μια) επιστήμονα, κατά κανόνα μηχανικό, που έχει σε διδακτορικό επίπεδο επιτύχει τη σύμφυση γνώσεων από τις απαραίτητες επιστήμες Μηχανικού - Ιατρικής και Θετικών Επιστημών.

Παρόμοιες περιπτώσεις ασφαλώς και θα υπάρχουν, με διαβαθμίσεις ωριμότητας - συνοχής, και σε άλλες περιοχές, όπως, π.χ., στη ρομποτική, ή στην κοινωνική ψυχολογία, κ.α. Εξάλλου, η σύνδεση του μερικού με το γενικό, η πολυπαραμετρικότητα των μεταβλητών, οι χωροχρονικές αλληλεπιδράσεις είναι και η ουσία της ύπαρξης της ύλης και των εκφάνσεών της.

Προϋπόθεση για την «επιστημονική προσέγγιση» των διαφόρων επιστημών είναι να κατέχουμε τις θεμελιώδεις αρχές και γνώσεις της όποιας επιστήμης για να μπορέσουμε να επικοινωνήσουμε δημιουργικά.

Ομως, το παράδειγμα που ακολουθεί, που τυχαία έπεσε στην αντίληψή μου, δείχνει πώς μπορεί να γίνει κατάχρηση, να ευτελιστεί η όλη διαδικασία, όταν κίνητρο δεν είναι η προαγωγή της επιστήμης και της διεπιστημονικής προσέγγισης με βάση αυτά που αναφέραμε παραπάνω, αλλά ζητήματα προβολής, κέρδους ή καιροσκοπισμού.

Τμήμα μηχανικών εκπαιδεύει γιατρούς στην ομοιοπαθητική!

Στο Πανεπιστήμιο του Αιγαίου, και στο ανεξάρτητο τμήμα του «Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων», που εδρεύει στη Σύρο, ιδρύθηκε Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΜΣ) με τίτλο «Ολιστικά Εναλλακτικά Θεραπευτικά Συστήματα - Κλασική Ομοιοπαθητική»!

Από την ιστοσελίδα του προγράμματος αυτού μαθαίνουμε (και αντιγράφουμε):

Βασικά στοιχεία του επιστημονικού αντικειμένου του ΠΜΣ είναι η ολιστική θεώρηση και κατ' επέκταση η διεπιστημονικότητα. Συμπεριλαμβάνονται γνωστικές περιοχές όπως της Συστημικής Θεωρίας/Συστημικής Σκέψης, της Θεωρίας Πολύπλοκων Συστημάτων, των Βιοσυστημάτων, της Βιοσημειολογίας, κτλ. Τα στοιχεία αυτά χαρακτηρίζουν το εύρος του διεπιστημονικού πεδίου στο οποίο πρέπει να βασίζεται ένα ΠΜΣ ολιστικών εναλλακτικών θεραπευτικών συστημάτων όπως η Κλασική Ομοιοπαθητική, και υποδεικνύουν την ανάγκη δημιουργίας του μέσα σε ένα καθαρά διεπιστημονικό χώρο ο οποίος διέπεται από τα παραπάνω γνωστικά αντικείμενα και του οποίου ο πυρήνας είναι η Ολιστικότητα της Συστημικής Προσέγγισης.

Και, επιπλέον, ότι υποψήφιοι φοιτητές γι' αυτό το πρόγραμμα μπορούν να είναι πτυχιούχοι γιατροί ή οδοντίατροι, τα μαθήματα θα γίνονται Παρασκευή έως Κυριακή, για το δίπλωμα ειδίκευσης απαιτούνται 4 εξάμηνα προς 2.000 ευρώ το καθένα(!), και ως διδακτικό προσωπικό, εκτός του ολιγάριθμου προσωπικού μελών ΔΕΠ του εν λόγω τμήματος, αναφέρονται μεταξύ άλλων και η Διεθνής Ακαδημία Ομοιοπαθητικής Ιατρικής με έδρα την Αμοργό των Κυκλάδων. Ο επικεφαλής της εν λόγω Ακαδημίας (αλήθεια, αναγνωρίζεται ως ΑΕΙ, ως ΤΕΙ, ή τι;) στη σχετική ιστοσελίδα του, στα αγγλικά, αφού αναφέρει ότι υπάρχει ήδη 3ετής συνεργασία του με το εν λόγω Τμήμα για τη συνεχιζόμενη εκπαίδευση γιατρών στην Ομοιοπαθητική, αναδεικνύει ως επίτευγμα τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (αρ. 1912-b-29-12-2006) του εν λόγω Μεταπτυχιακού και άρα την επίσημη εκπαιδευτική αναγνώριση στην Ελλάδα της Ομοιοπαθητικής.

Ανατρέχοντας δε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως βλέπει κανείς ότι το υπουργείο εκτιμά το κόστος, κατ' έτος σε 320.000 ευρώ, και ότι προβλέπεται και Διδακτορικό, και, ανάμεσα στα άλλα, στο προσωπικό του Μεταπτυχιακού θα μπορούν να συμμετέχουν και ...Διδάσκοντες και Τεχνικό προσωπικό από σχετικούς φορείς και χώρους εφαρμογής των εναλλακτικών θεραπευτικών συστημάτων...

Να διευκρινίσω πάραυτα ότι δεν τοποθετούμαι για το θέμα της Ομοιοπαθητικής ή της Εναλλακτικής Ιατρικής γενικότερα ή για το εάν είναι σκόπιμο, χρήσιμο ή αναγκαίο να ασχοληθούν οι αρμόδιοι ουσιαστικά με αυτά τα ζητήματα. Ειδικά όταν κατά καιρούς εμφανίζεται και κάνουν θραύση η αγυρτεία και ο κομπογιαννιτισμός, η μεθοδική μελέτη και έρευνα ζητημάτων που άπτονται των θεραπευτικών μεθόδων είναι και αναγκαία και επιθυμητή.

Ομως, όταν ένα τμήμα που εκπαιδεύει Μηχανικούς, απομονωμένο στη Σύρο, χωρίς εμφανείς επιστημονικές συνεργασίες με αντίστοιχα τμήματα Ιατρικής ή Φαρμακευτικής, αξιολογείται από τη Σύγκλητό του, και το υπουργείο Παιδείας και την ίδια την πολιτεία να εκπαιδεύσει γιατρούς και οδοντιάτρους, στην Ομοιοπαθητική, επειδή η τελευταία «πουλάει» σε αρκετό κόσμο, τότε κάτι πιο σοβαρό συμβαίνει. Εδώ δε μιλάμε για διεπιστημονικότητα, ούτε για «ολιστική» προσέγγιση. Εδώ φαίνεται ότι δεν τηρούνται ούτε τα προσχήματα. Εκτός και αν στην εποχή των αναδιαρθρώσεων στο χώρο της Εκπαίδευσης, και του κατακερματισμού της γνώσης που επιθυμούν, κάποιοι ξεκίνησαν τα πιλοτικά τους σχέδια και πρωτοπορούν με το ...αζημίωτο.


Γιάννης ΜΙΣΙΡΛΗΣ
Καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ