ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΛΟΒΟΣ
«Θυμάσαι, πατέρα;»
Εκδ. «Καστανιώτης»
Ποίηση: ΝΙΚΟΣ ΓΚΑΤΣΟΣ
Τα τραγούδια γράφτηκαν για το θεατρικό έργο
«ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΓΑΜΟΣ», του ΛΟΡΚΑ
Νανούρισμα
Νάνι το παιδί μου νάνι που δεν ήθελε νερό,
τ' άλογό μας το μεγάλο. Αχ καρδούλα μου ποιος ξέρει
τι να λέει το ποταμάκι στο λιβάδι το χλωρό.
Νάνι, το νερό το μαύρο μες στα πράσινα χορτάρια
που ψιλό τραγούδι πιάνει. Νάνι την τριανταφυλλιά μου
που τη γης δάκρυο ποτίζει, τ' άλογό μας το καλό.
Εχει πόδια λαβωμένα, τραχηλιά κρουσταλλιασμένη,
έχει ένα ασημένιο λάζο καρφωμένο μες στα μάτια.
Μόνο μια φορά σαν είδε τ' αντρειωμένα τα βουνά
εχλιμίντρισε κι εχάθη στα νερά τα σκοτεινά.
Αχ πού πήγες άλογό μου που δεν ήθελες να πιεις,
αχ μαράζι μες στο χιόνι. Νάνι το γαρούφαλό μου
που τη γης δάκρυο ποτίζει, τ' άλογό μας το καλό.
Μην έρχεσαι μη μπαίνεις, το παραθύρι κλείστο
με φυλλωσιές ονείρου, μ' όνειρα φυλλωσιάς.
Κοιμάται το παιδάκι μου, σωπαίνει το μωρό μου.
Αχ πού πήγες άλογό μου που δεν ήθελες να πιεις,
άλογο της χαραυγής.
Μουσική: ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΙΣ
Στίχοι: ΙΑΚΩΒΟΣ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗ
Τα τραγούδια γράφτηκαν για το θεατρικό έργο
«Παραμύθι χωρίς όνομα», του ΙΑΚΩΒΟΥ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗ
βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο της ΠΗΝΕΛΟΠΗΣ ΔΕΛΤΑ
Ο Εκτορας κι η Ανδρομάχη
Από το Τρωικό κάστρο η Ανδρομάχη
στον Εκτορα που κίναε για τη μάχη
φώναξε με φωνή φαρμακωμένη:
«Στρατιώτη μου, τη μάχη θα κερδίσει,
όποιος πολύ το λαχταρά να ζήσει.
Οποιος στη μάχη πάει για να πεθάνει,
στρατιώτη μου για πόλεμο δεν κάνει»
Ετσι κι εμένα η κόρη του Γαβρίλη
σαν έφευγα στις 20 τ' Απρίλη
μου φώναξε ψηλά από το μπαλκόνι:
«Στρατιώτη αν θες τη μάχη να κερδίσεις,
μια κοπελίτσα κοίτα ν' αγαπήσεις.
Οποιος το γυρισμό του όρκο δεν κάνει,
στρατιώτη μου, τον πόλεμο τον χάνει»
Σενάριο: Φιλίπ Κλοντέλ, Υβ Ανζελό.
Πρωταγωνιστούν: Ζαν-Πιερ Μαριέλ, Ζακ Βιλγέ, Ντενί Πονταλιντέ.
Το φιλμ «ΣΚΟΤΕΙΝΕΣ ΨΥΧΕΣ» βασίζεται στο μυθιστόρημα «ΓΚΡΙΖΕΣ ΨΥΧΕΣ» του Φιλίπ Κλοντέλ (Αθήνα, «Ψυχογιός» 2006, 300 σ.) μια ιστορία φόνων σε ένα περιβάλλον όπου η αυθαιρεσία, η υποκρισία της εξουσίας και των προνομιούχων εξουθενώνουν τους κατοίκους και λοιδορούν τους θεσμούς.
Οι «ΣΚΟΤΕΙΝΕΣ ΨΥΧΕΣ» είναι ένα καλογυρισμένο κοινωνικό δράμα με βασικό χαρακτήρα τον εισαγγελέα Ντεστινά, του οποίου η παρουσία είναι καταλυτική, τόσο ως ερμηνεία από τον Μαριέλ, όσο και στη δραματουργία της αφήγησης. Η εξιχνίαση της δολοφονίας και άλλα μυστήρια που προκύπτουν κατά τη διάρκεια της έρευνας παραπέμπουν μεν σε αστυνομική ταινία, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν αποτελούν την ουσία της. Η ταινία κάνει παρατηρήσεις πάνω στον ανθρώπινο ψυχισμό και τα σχόλιά της είναι εξαιρετικά πετυχημένα και σαν θέμα και σαν παρουσίαση.
Ο μύθος της ταινίας στηρίζεται στην παρουσίαση δύο παράλληλων κόσμων στο ίδιο χωροχρονικά σημείο, εν μέσω ενός τραγικού πολέμου. Του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Από τη μια πλευρά είναι ο απλός λαός: Ο ταβερνιάρης, η δασκάλα, οι νεαροί φαντάροι, ο απλός οικογενειάρχης αστυφύλακας. Από την άλλη, οι άρχοντες: Ο ανακριτής, ο συνταγματάρχης και, φυσικά, ο εισαγγελέας. Οταν οι δρόμοι των δυο αυτών κόσμων συναντιούνται, οι συνέπειες για τον πρώτο θα είναι ολέθριες. Ο κυνισμός της εξουσίας καταστρέφει ό,τι πιο όμορφο υπάρχει και τα αγνά αισθήματα του απλού ανθρώπου χάνονται στην ομίχλη της διαφθοράς και του θανάτου.
Ο σκηνοθέτης Ανζελό (γνωστότερο έργο του «ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΩΙΝΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ», 1991) κατόρθωσε να δημιουργήσει υποβλητική ατμόσφαιρα πλούσια σε σημασίες και πρόσφορη σε προεκτάσεις.
Το φιλμ έχει κινηματογραφική υφή σε όλα του τα επίπεδα. Φωτογραφία, σκηνικά/τοποθεσίες, κοστούμια, ήχος, μουσική, και πάνω απ' όλα, ερμηνείες. Οι μικρές παύσεις, τα βλέμματα, οι κινήσεις, ο χρωματισμός της φωνής είναι στοιχεία που φανερώνουν την ποιότητα των ηθοποιών, ενώ η ικανότητα του σκηνοθέτη να τα αναδείχνει, χωρίς να καταφεύγει σε δακρύβρεκτα κοντινά πλάνα σαπουνόπερας, είναι δείγμα σκηνοθετικού ταλέντου και οξυδέρκειας. Η αποφυγή μελό σε μια δραματική ταινία είναι δύσκολο επίτευγμα και σπάνια συμβαίνει στον εμπορικό κινηματογράφο.
Αυτήν την ταινία θα ήταν σημαντικό να τη δείτε σε συνθήκες αίθουσας.
Μάριος Βαλάσης