Το... θαύμα της Στατιστικής. Οι «μέσοι όροι» κρύβουν την ακρίβεια σε είδη και υπηρεσίες πρώτης ανάγκης
Ρυθμό αύξησης 2,9%, εμφανίζει ο επίσημος τιμάριθμος (πληθωρισμός) σε μέσα επίπεδα, στην περίοδο Ιούνη 2006-Μάη 2007, συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο Ιούνη 2005-Μάη 2006. Αυτό προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδας, που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, ο επίσημος τιμάριθμος, εμφάνισε αύξηση 2,6% στο δωδεκάμηνο Μάης 2007 προς Μάη 2006 και 0,2% μέσα στο μήνα (σύγκριση Μάη 2007 με Απρίλη του ίδιου έτους). Τέλος, ο εναρμονισμένος με την ΕΕ δείκτης τιμών καταναλωτή, εμφανίζει αύξηση 2,6% στο δωδεκάμηνο και 3,1% σε μέσα επίπεδα.
Αυτή είναι η επίσημη εικόνα των...μέσων όρων της ακρίβειας στην αγορά, όπως αποτυπώνεται στα επίσημα στοιχεία της ΕΣΥΕ. Η εικόνα αυτή βέβαια, απέχει παρασάγγας από την πραγματική ακρίβεια που βιώνουν τα λαϊκά νοικοκυριά για τον εξής απλό λόγο: Οι ανατιμήσεις στα είδη και υπηρεσίες που συνθέτουν «το καλάθι της εργαζόμενης νοικοκυράς», είναι κατά παράδοση πολύ μεγαλύτερες από το μέσο όρο αύξησης των τιμών του συνόλου των ειδών και υπηρεσιών (επίσημο καλάθι της νοικοκυράς) που παίρνει υπόψη της η ΕΣΥΕ για να καταγράψει τις μεταβολές του επίσημου τιμάριθμου.
Ενδεικτικά από αυτή την άποψη είναι και τα παρακάτω. Σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία της ΕΣΥΕ, στην περίοδο του δωδεκάμηνου Μάης 2007 με Μάη 2006, που ο επίσημος τιμάριθμος αυξήθηκε 2,6%, τα είδη και υπηρεσίες της ομάδας:
Μικρότερες του μέσου όρου ήταν οι ανατιμήσεις στις υπόλοιπες ομάδες που συνθέτουν τον επίσημο τιμάριθμο. Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις που κατέγραψε η ΕΣΥΕ στο δωδεκάμηνο Μάης 2006- Μάης 2007, ήταν στα εξής είδη και υπηρεσίες: