-- Την ευθυμία.
-- Ποια αρετή εκτιμάτε περισσότερο στον άνδρα;
-- Το να μην ανακατεύεται στις υποθέσεις των άλλων.
-- Ποιο ελάττωμα συγχωρείτε;
-- Την υπερβολή κάθε είδους.
-- Ποιο ελάττωμα απεχθάνεστε;
-- Την υποκρισία.
-- Ποια είναι η πιο αγαπημένης σας απασχόληση;
-- Να πειράζω τους άλλους και να δέχομαι τα πειράγματά τους.
-- Ποιος είναι ο θεμελιώδης κανόνας σας;
-- Το να μην έχω κανέναν.
-- Ποιο είναι το προσωπικό ρητό σας;
-- Πάντα με ψυχραιμία».
Ενα από τα πιο αγαπημένα παιχνίδια στις κοινωνικές συναναστροφές, στην Αγγλία του 19ου αιώνα ήταν το «Ερωτηματολόγιο», όπου ο ερωτώμενος με άμεσο και αυθόρμητο τρόπο, με χιούμορ αλλά και ειλικρίνεια απαντούσε στις ερωτήσεις που του υποβάλλονταν. Στις παραπάνω ερωτήσεις απαντά, το 1868, ο Φρίντριχ Ενγκελς και είναι καταγεγραμμένες στο λεύκωμα της Τζένι Μαρξ, της κόρης του φίλου του Καρόλου Μαρξ1.
Ο άνθρωπος που αγαπούσε να είναι κανείς ανοιχτόκαρδος, πρόσχαρος και με αίσθηση του χιούμορ, που του άρεσε να πειράζει τους άλλους και να τον πειράζουν, που απεχθανόταν την υποκρισία, που δεν ανεχόταν τα ταμπού και τα δόγματα και που πάντα επιχειρούσε να προσεγγίζει τις καταστάσεις και τα πράγματα με την απόλυτα δυνατή ψυχραιμία, γεννήθηκε στη Βάδη της Ρηνανίας, στις 28 Νοέμβρη του 1820. Ο πατέρας του ήταν εργοστασιάρχης και η οικογένειά του είχε εξαιρετικό κοινωνικό και οικονομικό κύρος και ως εκ τούτου διέθετε και οικόσημο που έδειχνε έναν άγγελο να κρατάει ένα κλωνάρι ελιάς. «Μ' αυτό το έμβλημα - γράφει ο Ντ. Ριαζάνοφ - ο Ενγκελς μπήκε στη ζωή. Οι πρόγονοί του το είχαν διαλέξει, ίσως, γιατί "Ενγκελς" στα γερμανικά σημαίνει άγγελος. Η οικογένεια των Ενγκελς φτάνει έως τον 16ο αιώνα. Ηταν δηλαδή μια μεγάλη και σημαντική οικογένεια»2.
Από τον 17ο αιώνα, ακόμη, η οικογένεια του Ενγκελς ήταν ήδη μια παλιά οικογένεια βιομηχάνων μάλλινων υφασμάτων, της οποίας οι απόγονοι έγιναν βιομήχανοι βαμβακερών, άνθρωποι πολύ εύποροι και πρωτοπόροι ως βιομήχανοι για την εποχή τους, αφού ανέπτυσσαν επιχειρηματική δραστηριότητα και εκτός Γερμανίας. Για παράδειγμα, ο πατέρας του - σε συνεταιρισμό με έναν φίλο του, τον Ερμεν, είχε ιδρύσει ένα υφαντουργείο στην πατρίδα του κι άλλο ένα στο Μάντσεστερ, ανταποκρινόμενος πολύ πρόωρα στην εκ φύσεως τάση του κεφαλαίου να λειτουργεί για την παγκόσμια αγορά. Ο πατέρας Ενγκελς ήταν προτεστάντης και ανήκε στο ευαγγελικό δόγμα. «Θυμίζει καταπληκτικά - γράφει ο Ριαζάνοφ3 - τους παλιούς Καλβινιστές που συνδύαζαν βαθιά πίστη με μία, άλλο τόσο, βαθιά, πεποίθηση πως ο προορισμός του ανθρώπου συνίσταται στο να μαζεύει χρήματα και να σχηματίζει ένα κεφάλαιο με την παραγωγή και το εμπόριο. Στην ιδιωτική του ζωή ήταν θρησκόληπτος, φανατικός, που χρησιμοποιούσε όλες τις ώρες που του άφηναν ελεύθερες οι χρηματικές του επιχειρήσεις σε θρησκευτικές μελέτες».
Σε τέτοιες συνθήκες γεννήθηκε και μεγάλωσε ο Φρίντριχ, γεγονός που οδήγησε την κόρη του Μαρξ Ελεονόρα Μαρξ - Εβελινγκ να παρατηρήσει πολύ εύστοχα ότι «ποτέ δε γεννήθηκε σε τέτοιου είδους οικογένεια γιος που να ξεστρατίσει τόσο»4.
Οπως ήταν φυσικό, ο πατέρας Ενγκελς ήθελε το γιο του να συνεχίσει στο δρόμο που βάδιζε ο ίδιος. Τον προόριζε δηλαδή για επιχειρηματία και για το λόγο αυτό του έδωσε και ανάλογη μόρφωση. Τον σπούδασε σε συνηθισμένα σχολεία και φυσικά τον εμπόδισε να κάνει πανεπιστημιακές σπουδές γιατί ήθελε από νωρίς να τον εντάξει στην πρακτική του εμπορίου. Στο διάστημα 1838 - 1841 ο νεαρός Φρίντριχ έζησε στη Βρέμη, σε μία από τις εμπορικότερες πόλεις της Γερμανίας, όπου εργαζόταν σ' ένα εμπορικό γραφείο και τις ελεύθερες ώρες του μελετούσε μόνος πλουτίζοντας τις γνώσεις του. Στη Βρέμη έφτασε σαν θρησκόληπτος, με τη βαθιά δηλαδή επιρροή των αρχών και των αξιών της οικογένειας αλλά και με μια τάση αποστροφής προς όλα αυτά. Ετσι σε λίγο δέχεται την επίδραση του πεζογράφου και δημοσιογράφου Λούντβιχ Μπέρνε και του Γερμανού επαναστάτη λυρικού ποιητή Χένρι Χάινε. Ταυτόχρονα, στρέφεται προς τη φιλοσοφία του Χέγγελ, ενώ εγκαταλείπει το χριστιανισμό - τουλάχιστον όπως τον είχε διδαχτεί στο οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον των Ευαγγελιστών - επηρεασμένος από τον καθηγητή της θεολογίας και συγγραφέα μελετών για την καταγωγή του χριστιανισμού και τη «Ζωή του Χριστού», David Friedrich Strauss. Ο Στράους μέσα από τα έργα του αποδείκνυε ότι η ιστορία των ευαγγελιστών ήταν ένας απλός μύθος, κι ο Ενγκελς, που ήταν μεγαλωμένος μ' αυτόν τον μύθο, δε θα μπορούσε να μείνει αδιάφορος. Σ' ένα γράμμα του, γραμμένο στη Βρέμη, στις 13 και 20 Νοέμβρη του 1839, το οποίο έστειλε στο Βερολίνο, στον συμμαθητή του και καλύτερο παιδικό του φίλο, τον θεολόγο Βίλχεμ Γκρέμπερ, ο νεαρός Ενγκελς περιέγραφε ως εξής το κόψιμο του ομφάλιου λώρου που τον συνέδεε με τις οικογενειακές αντιλήψεις και παραδόσεις5: «...Τι τρομακτικό λάθος να πιστεύεις πως η γερμανική λογοτεχνία σιγά - σιγά ναρκώθηκε. Μη νομίζεις ότι, επειδή από στρουθοκαμηλισμό κρύβεις το πρόσωπό σου να μην τη βλέπεις, αυτή έπαψε να υπάρχει. Αντίθετα, η ανάπτυξή της είναι σημαντική, πράγμα που θα έβλεπες καθαρά αν ήσουν πιο προσεκτικός και δε ζούσες πια στην Πρωσία, όπου για να περάσουν τα έργα του Γκουτσκόβ κ.λπ. πρέπει προηγούμενα να εκλιπαρήσουν άδεια, η οποία σπάνια τους δίνεται. Επίσης, κάνεις μεγάλο λάθος να πιστεύεις ότι κάποια μέρα θα έπρεπε να επιστρέψω στο χριστιανισμό. Μου φαίνεται γελοίο, primo να μην με θεωρείς πια χριστιανό και, secundo, να πιστεύεις ότι κάποιος που κάποτε λογικεύτηκε και απέρριψε τις αντιλήψεις για την ορθοδοξία, θα μπορούσε να ξανανιώσει άνετα μέσα σ' αυτόν τον ζουρλομανδύα. Κάτι τέτοιο θα ήταν αδύνατο για έναν αληθινό ορθολογιστή που θα αναγνώριζε ότι η φυσική εξήγηση που δίνει στα θαύματα είναι ανεπαρκής και η ηθική του αναζήτηση επιφανειακή... Στην πραγματικότητα ετοιμάζομαι να γίνω χεγκελιανός. Δεν ξέρω ακόμη αν πραγματικά θα γίνω, πάντως ο Στράους μού φώτισε τον Χέγκελ, μ' ένα φως που μου δείχνει την πλήρη συνοχή της θεωρίας του. Η φιλοσοφία του (εννοώ του Χέγκελ) της Ιστορίας συμφωνεί απόλυτα με τη δική μου οπτική των πραγμάτων».
Από το Μάρτη ως το Δεκέμβρη του 1842 υπήρξε συνεργάτης της «Εφημερίδας του Ρήνου» που διευθυντής της τον Οκτώβρη του ιδίου έτους έγινε ο Μαρξ. Ενα μήνα μετά, στα τέλη του Νοέμβρη οι δύο άνδρες συναντήθηκαν στα γραφεία της εφημερίδας στην Κολονία αλλά εκείνη η συνάντηση δεν έμελλε να είναι αυτή που σημάδεψε τη ζωή τους.
Γενικά, τα νεανικά χρόνια του Ενγκελς ήταν πολύ γόνιμα και πολύ γεμάτα. Το γεγονός αυτό υποχρέωσε το μεγάλο Γερμανό κομμουνιστή - διανοητή Φραντς Μέρινγκ να παρατηρήσει ότι ο Ενγκελς «υπήρξε ένα πρώιμα ώριμο πνεύμα, όπως ο Λασάλ κι ο Μαρξ»7. Η ωριμότητα αυτή έδωσε στο νεαρό Ενγκελς τη δυνατότητα να παράγει πολύ νωρίς επιστημονικό - επαναστατικό έργο.
Στα τέλη Αυγούστου του 1844, επιστρέφοντας, από την Αγγλία, στη Γερμανία ο Φρ. Ενγκελς πέρασε από το Παρίσι όπου και έμεινε για 10 μέρες. Εκεί ξανασυναντήθηκε με τον Μαρξ - με τον οποίο, όπως βεβαιώνει η Ελεονώρα Μαρξ-Εβελινγκ12, από πολύ καιρό πριν αλληλογραφούσε - και στη διάρκεια της ιστορικής τους εκείνης συνάντησης διαπιστώθηκε η ταυτότητα των αντιλήψεων και των επιστημονικών τους αναζητήσεων, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει η χωρίς προηγούμενο 40χρονη φιλία και συνεργασία τους. «Σκέφτονταν - γράφουν οι Σοβιετικοί μελετητές Ντ. Βαλοβόι και Ε. Λάπσινα13 - όχι μόνο σε ό,τι αφορούσε την κοινή υπόθεση στην οποία είχαν αφιερωθεί και οι δύο, αλλά και τα πνευματικά ζητήματα και λοιπά ενδιαφέροντα. Αισθάνονταν εκείνη την ακαθόριστη αμοιβαία συμπάθεια που αναπτύσσεται σε φιλία. Οι δέκα μέρες που πέρασε στο Παρίσι ο Ενγκελς έφυγαν χωρίς να το καταλάβουν. Οταν αποχαιρετιούνταν δεν ήξεραν ακόμα ότι αυτή η γνωριμία θα κράταγε σαράντα χρόνια». Το πόσο σημαντικές ήταν εκείνες οι δέκα μέρες που πέρασαν οι δυο τους στο Παρίσι φαίνεται σ' ένα γράμμα που ο Ενγκελς έγραψε στον Μαρξ από το Μπάρμεν, τον Οκτώβρη του 1844: «Αφότου γύρισα - του έγραφε14 - ποτέ δεν ένιωσα μεγαλύτερη ευδιαθεσία και ανθρωπινότερα αισθήματα, απ' ό,τι τις δέκα μέρες που πέρασα μαζί σου».
Η ταύτιση των δρόμων των δύο ανδρών θεμελιώνεται με τα έργα τους «Γερμανική Ιδεολογία», «Η Αγία Οικογένεια» και πάνω απ' όλα με το «Μανιφέστο του Κομμουνιστικού Κόμματος». Από εκεί κι έπειτα, είτε συγγράφουν παράλληλα, είτε από κοινού, το έργο τους είναι αξεχώριστο, ενιαίο και αδιαίρετο, αποτελώντας την επιστημονική - επαναστατική θεωρία του προλεταριάτου.
Από το 1845 έως το 1847 ο Ενγκελς ζούσε στις Βρυξέλλες και στο Παρίσι και μαζί με τον Μαρξ συνδέθηκαν με τη μυστική γερμανική οργάνωση «Ενωση των Κομμουνιστών», στο πλαίσιο της οποίας έγραψαν το περίφημο «Κομμουνιστικό Μανιφέστο». Στη συνέχεια, η επανάσταση του 1848, που ξέσπασε πρώτα στη Γαλλία και κατόπιν επεκτάθηκε και σε άλλες χώρες της Δυτικής Ευρώπης, ήταν η αφορμή ώστε οι δύο φίλοι να επιστρέψουν στην Πρωσία και να τεθούν επικεφαλής της «Νέας Εφημερίδας του Ρήνου». Η επαναστατική τους δράση όμως είχε ως αποτέλεσμα το διωγμό τους από το καθεστώς. Ο Μαρξ απελάθηκε και κατέληξε να εγκατασταθεί στο Λονδίνο. Αλλά κι ο Ενγκελς, που πήρε μέρος στην ένοπλη εξέγερση και συμμετείχε σε τρεις μάχες, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη Γερμανία και να βρεθεί κι αυτός στο Λονδίνο μέσω της Ελβετίας. Λίγο αργότερα θα ξανακατέληγε στην επιχείρηση του πατέρα του στο Μάντσεστερ. Στην πόλη αυτή έζησε έως το 1870 ενώ ο φίλος του Μαρξ παρέμεινε στο Λονδίνο. Ο χρόνος που οι δύο ιδρυτές του επιστημονικού σοσιαλισμού έζησαν μακριά ο ένας από τον άλλο ήταν αναμφίβολα μεγάλος. Εντούτοις δεν επηρέασε καθόλου τη μεταξύ τους σχέση, την επιστημονική τους δουλιά και συνεργασία. Τούτο φαίνεται από το έργο τους, από το ρόλο που έπαιξαν στην ίδρυση και δράση της Α΄ Διεθνούς, από την αλληλογραφία τους που είναι σχεδόν καθημερινή. Τούτο επίσης φαίνεται και από το γεγονός ότι ο Μαρξ στο Λονδίνο πέρασε τεράστιες οικονομικές δυσκολίες, τις οποίες δε θα μπορούσε να αντιμετωπίσει χωρίς την ηθική και οικονομική βοήθεια του φίλου του. «Οι παλιοί θρύλοι - έγραψε αργότερα ο Λένιν15 - μιλούν για διάφορα συγκινητικά παραδείγματα φιλίας. Το προλεταριάτο της Ευρώπης μπορεί να πει ότι η επιστήμη του δημιουργήθηκε από δύο επιστήμονες κι αγωνιστές, που οι σχέσεις τους ξεπερνούν τους πιο συγκινητικούς θρύλους των αρχαίων για την ανθρώπινη φιλία».
Ο Ενγκελς εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο το 1870 και μέχρι το θάνατο του Μαρξ το 1883 οι δύο άνδρες συνέχισαν την κοινή τους επιστημονική - επαναστατική εργασία. Μετά το θάνατο του Μαρξ, ο Ενγκελς συνέχισε το έργο που και οι δύο είχαν ξεκινήσει και κατέβαλε τεράστιες προσπάθειες ώστε το οργανωμένο προλεταριάτο να δημιουργήσει μια νέα διεθνή οργάνωση που θα το αντιπροσώπευε, το δικό του δηλαδή παγκόσμιο κόμμα. Ετσι, στις 14 Ιούλη του 1889, την ημέρα που συμπληρώνονταν εκατό χρόνια από την πτώση της Βαστίλλης, πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα Πετρέλ στο Παρίσι το ιδρυτικό συνέδριο της Β΄ Διεθνούς.
Τελευταία επιθυμία του Ενγκελς ήταν να αποτεφρωθεί το σώμα του και η λήκυθος με την τέφρα του να ριχτεί στη θάλασσα στο Ιστμπουρν, στη νότια ακτή της Αγγλίας όπου του άρεσε να παραθερίζει. Ο Φρίντριχ Λέσνερ μάς μεταφέρει τη σκηνή20: «Η Ελεονώρα Μαρξ, ο δόκτορ Εντουαρντ Εβελινγκ, ο Εντουαρντ Μπερστάιν κι εγώ πήγαμε στο Ιστμπουρν, το αγαπημένο μέρος παραθερισμού του Ενγκελς, νοικιάσαμε μια βάρκα με δύο κωπηλάτες και βυθίσαμε την τεφροδόχο με την τέφρα του αλησμόνητου φίλου μας στη θάλασσα, περίπου δύο αγγλικά μίλια μακριά από την ακτή. Μου είναι αδύνατο να περιγράψω με λόγια τι αισθήματα γέννησε μέσα μου αυτό το ταξίδι». Κι ο Λίμπκνεχτ προσθέτει21: «Αποτεφρώσαμε το σώμα του κοντά στο Λονδίνο στις 10 Αυγούστου. Στις 27 Σεπτέμβρη βυθίσαμε - όπως ήταν η επιθυμία του - την τέφρα του στη θάλασσα. Και το πνεύμα του ζει, σε κάθε τόπο όπου ζουν και αγωνίζονται προλετάριοι με ταξική συνείδηση».
1. «Ο "Στρατηγός" - αναμνήσεις για τον Φρίντριχ Ενγκελς», εκδόσεις ΣΕ, σελ. 140-141. Ο Ενγκελς είχε το προσωνύμιο «Στρατηγός» λόγω των ενασχολήσεών του με στρατιωτικά ζητήματα και την τέχνη του πολέμου.
2. Δ. Ριαζάνοφ: «Μαρξ-Ενγκελς», εκδόσεις Αναγνωστίδη, σελ. 39.
3. Δ. Ριαζάνοφ, στο ίδιο, σελ. 40.
4. Στο ίδιο, σελ. 22.
5. Μαρξ-Ενγκελς: «Αλληλογραφία», εκδόσεις Ολκός, τόμος Α΄, σελ. 23.
6. Γκαλίνα Σερεμπριάκοβα: «Ο Νέος Προμηθέας - Κάρολος Μαρξ - Βιογραφία», εκδόσεις Σύγχρονο Βιβλίο, Αθήνα 1963, σελ. 112.
7. Στο ίδιο, σελ. 94.
8. Ακαδημία Επιστημών ΕΣΣΔ: «Φιλοσοφικό - Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό», εκδόσεις Καπόπουλος, τόμος 2ος, σελ. 127.
9. «Ο "Στρατηγός" - αναμνήσεις για τον Φρίντριχ Ενγκελς», εκδόσεις ΣΕ, σελ. 94.
10. Φρ. Ενγκελς: «Η κατάσταση της εργατικής τάξης στην Αγγλία», εκδόσεις Μπάυρον, τόμος Α΄ σελ. 33-34.
11. «Ο "Στρατηγός" - αναμνήσεις για τον Φρίντριχ Ενγκελς», εκδόσεις ΣΕ, σελ. 20.
12. «Ο "Στρατηγός" - αναμνήσεις για τον Φρίντριχ Ενγκελς», εκδόσεις ΣΕ, σελ. 23.
13. Ντ. Βαλοβόι και Ε. Λάπσινα: «Πρόδρομοι και πρωτεργάτες», εκδόσεις ΣΕ, σελ. 26.
14. Μαρξ-Ενγκελς: «Αλληλογραφία», εκδόσεις Ολκός, τόμος Α΄, σελ. 71.
15. Β. Ι. Λένιν: «Φρίντριχ Ενγκελς», Απαντα, εκδόσεις ΣΕ, τόμος 2ος, σελ. 12.
16. Μαρξ-Ενγκελς: «Διαλεχτά Εργα», έκδοση της ΚΕ του ΚΚΕ, τόμος β΄, σελ. 447.
17. Β. Ι. Λένιν: «Φρίντριχ Ενγκελς», Απαντα, εκδόσεις ΣΕ, τόμος 2ος, σελ. 12.
18. Β. Ι. Λένιν: «Απαντα», ελληνική έκδοση Σύγχρονη Εποχή, τόμος 23, σελ. 42.
19. «Ο "Στρατηγός" - αναμνήσεις για τον Φρίντριχ Ενγκελς», εκδόσεις ΣΕ, σελ. 18-19.
20. Ο "Στρατηγός" - αναμνήσεις για τον Φρίντριχ Ενγκελς», εκδόσεις ΣΕ, σελ. 44.
21. «Ο "Στρατηγός" - αναμνήσεις για τον Φρίντριχ Ενγκελς», εκδόσεις ΣΕ, σελ. 19.