ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 2 Σεπτέμβρη 2007
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΝΕΣΤΟ ΚΑΡΝΤΕΝΑΛ
Ποιητής της «αγίας επανάστασης»...

Ο Ερνέστο Καρντενάλ, όπως τον φιλοτέχνησε ο Ralph Tepel
Ο Ερνέστο Καρντενάλ, όπως τον φιλοτέχνησε ο Ralph Tepel
Ο Ερνέστο Καρντενάλ θεωρείται ο κληρονόμος του κινήματος της Vanguardia, που γύρω στο 1930 προσπάθησε ν' ανανεώσει την ποίηση της Νικαράγουα, απαλλάσσοντάς την από τον ακαδημαϊσμό και το ρητορισμό. Ο ποιητής οδηγεί αυτήν την ανανέωση στην κορύφωσή της. Εισάγει τον όρο «εξωτερίκευση». Δηλαδή, ποίηση αντικειμενική, αφηγηματική και ανεκδοτολογική. Ποίηση φτιαγμένη από τα στοιχεία της πραγματικής ζωής, ποίηση «ακάθαρτη». Πηγαίνει ένα βήμα πιο μπροστά, ακολουθώντας τα χνάρια των «Ωδών» του Πάμπλο Νερούδα, ο οποίος μίλησε, επίσης, για «ακάθαρτη ποίηση».

Δικαιολογημένα ο Μάριο Μπενεντέτι θεωρεί τον Καρντενάλ «δάσκαλο» των επικοινωνιακών ποιητών, οι οποίοι εμφανίστηκαν στη δεκαετία του 1960. Εξήντα χρόνια μετά τον Ρομπέν Νταρίο, ο Καρντενάλ οδηγεί τη νικαραγουανή ποίηση στους αντίποδες της ρητορικής πρότασης των μοντερνιστών. Η αλλαγή είναι ριζική και αποφασιστική.

Ο Καρντενάλ είναι μια από τις πιο σημαντικές μορφές του αιώνα μας. Είναι ένας καθολικός ιερέας, όμως κι επαναστάτης ενάντια στην εκκλησιαστική ιεραρχία. Ενας σύγχρονος «μυστικός», ο οποίος, για ένα διάστημα απομονώθηκε από τον κόσμο σαν μοναχός μαζί με τον Βορειοαμερικανό ποιητή Θωμά Μέρτον. Ενας ιεροκήρυκας της «θεολογίας της απελευθέρωσης», που ίδρυσε μια κοινότητα ποιητών - χωρικών στο Αρχιπέλαγος του Σολεντινάμ. Πάνω απ' όλα, ένας φλογερός επαναστάτης ενάντια στη δικτατορία των δύο Σομόζα. Στη συνέχεια, ένθερμος υποστηρικτής της κυβέρνησης των «Σαντινίστας». Διέδωσε την ιθαγενή κουλτούρα, της οποίας τους μύθους και τις φόρμες ενσωμάτωσε στο έργο του. Κηρύσσει τη Βίβλο, αλλά πιστεύει και στο μαρξισμό - λενινισμό. Υποστηρίζει τα φιλειρηνικά, αλλά και τα ένοπλα κινήματα εθνικής και κοινωνικής απελευθέρωσης. Εχει τα πόδια στη γη και το κεφάλι ...στον ουρανό. Η πνευματική του δημιουργία αποτελεί μόνο μια πλευρά αυτού που ο ίδιος αποκαλεί «έργο της ζωής».

Γεννήθηκε το 1925 στη Γρανάδα, το 1943 ταξίδεψε στο Μεξικό, όπου δέχτηκε τις επιδράσεις των λογοτεχνικών και πολιτικών κύκλων που θα σημαδέψουν τη ζωή του. Στη συνέχεια, πήγε στη Νέα Υόρκη και για άλλες σπουδές. Στις ΗΠΑ γνώρισε το κίνημα των «μπίτνιξ», με κορυφαίο τον Αλεξ Γκίνσπεργκ.

Τα πρώτα του βιβλία είναι «Ωρα μηδέν», «Ψαλμοί» και «Προσευχή για την Μέριλιν Μονρό και άλλα ποιήματα». Ομως, το πιο σημαντικό του έργο της πρώτης περιόδου είναι τα «Επιγράμματα», με πρότυπο τους Λατίνους ποιητές Κάτουλο και Προπέρθιο.

«Εγώ έχω μοιράσει παράνομα φυλλάδια

Κραυγάζοντας ΖΗΤΩ Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ! στη μέση του δρόμου

Εγώ συμμετείχα στην εξέγερση του Απρίλη

Ομως χλομιάζω όταν περνώ κάτω από το σπίτι σου

Και μια μόνη ματιά σου με κάνει να τρέμω (...)».

Τα έργα της ωριμότητάς του «Αμφίβολο στενό», «Αφιέρωμα στους Αμερικανούς Ινδιάνους», «Εθνικό τραγούδι», «Χρησμός πάνω στη Μανάγκουα», τον τοποθετούν στο κέντρο της νοτιοαμερικανικής ποίησης και τον καθιερώνουν σαν λαϊκό ποιητή.

Το πρώτο είναι μια αξιοσημείωτη επανεγγραφή των αμερικανικών «Χρονικών», που αναφέρονται στην ανακάλυψη των νησιών της Καραϊβικής. Με πρωτότυπο τρόπο ξαναγράφει τα χρονικά σα να ήταν ρεπορτάζ της επικαιρότητας. Ετσι, το χρονικό γίνεται συγχρόνως ποίηση και προφητεία.

Στο «αφιέρωμα στους Αμερικανούς Ινδιάνους» αποτίει φόρο τιμής στις ιθαγενείς κουλτούρες, συμπεριλαμβανομένης και της βορειοαμερικανικής. Ο Καρντενάλ βλέπει στους πρωτόγονους ιθαγενείς λαούς μια οπτική θέασης της ζωής (συλλογικό αίσθημα, αγάπη στον πλησίον), που θα του άρεσε να πραγματοποιηθούν στην εποχή μας.

Στο «Χρησμός πάνω στη Μανάγκουα» μαντεύει το σεισμό που κατέστρεψε την πρωτεύουσα το 1972. Το γεγονός αυτό συντέλεσε στην επιτάχυνση της πτώσης της δικτατορίας του Σομόζα. Στο «Εθνικό τραγούδι» προφητεύει την αναγέννηση της χώρας του: «Η Νικαράγουα είναι ή θα είναι η Νέα Γη της Επαγγελίας».

Η παραγωγή του Καρντενάλ είναι εκτεταμένη και τις τελευταίες δεκαετίες. Δύο μεγάλα και αντιτιθέμενα πάθη τον ωθούν. Από τη μια πλευρά, υπεράσπιση των «Σαντινίστας», στην κυβέρνηση των οποίων διατέλεσε υπουργός Πολιτισμού. Από την άλλη, η θρησκευτική πίστη. Σε όλα του τα έργα δείχνει πως οι δύο πόλοι προσπαθούν να συνυπάρξουν σε μια μόνο φόρμα στράτευσης. Ο τίτλος ενός έργου του τα λέει όλα: «Η αγιότητα της επανάστασης» (1976).

Τα τελευταία χρόνια, γράφει τις αναμνήσεις του και ασχολείται με ανθολογίες της νικαραγουανής ποίησης. Παρά τη μεγάλη του ηλικία, μαζί με την, επίσης, στρατευμένη ποιήτρια Κλαριμπέλ Αλεγκρία, παραδίδει (εθελοντικά) μαθήματα ποίησης σε παιδιά πάσχοντα από καρκίνο. Χαιρέτισε από τους πρώτους τη νίκη των Σαντινίστας στις τελευταίες εκλογές, παραμένοντας πιστός στα ιδανικά μιας ολόκληρης ζωής.


Κική ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Η Αγία Τριάδα

1. Η ωμότητα θα είναι το κυρίαρχο θέμα πριν και μετά τις εκλογές. Τα δύο ομοούσια κόμματα έχουν παίξει και το τελευταίο τους χαρτί, ώστε στο εξής ο πολίτης να μην μπορεί ούτε στιγμή να ξεχαστεί από την ωμότητα που τον περιβάλλει και τον καταβάλλει. Οταν τελειώνουν τα τρικ μέσα σ' αυτές τις δεκαετίες που βούλιαξαν στο ψέμα, ο χαμένος χρόνος γελάει πρώτα μ' εμάς τα θύματα και ύστερα αναγκάζει Παπανδρέου και Καραμανλή να λειτουργήσουν από κοινού πια τη φύση τους και να γίνουν ένα, υπερασπιζόμενοι το σύστημα που τους παρέδωσαν οι προπάτορές τους ελέω Θεού.

2. Πλάι στα ομοούσια κόμματα, στην άκρη του τραπεζιού γυαλίζει ο Συνασπισμός, συμπληρώνοντας έτσι την εικόνα της Αγίας Τριάδας. Οι σοφοί του συνεχίζουν να ξύνουν το κεφάλι τους για την αληθινή φύση του ΠΑΣΟΚ, ενώ ο ηγέτης τους μέσω «οβιδιακών μεταμορφώσεων» προσπαθεί να δώσει μια καθαρή εικόνα του Συνασπισμού που να συνάδει όχι μόνο με τις εκλογές, αλλά να είναι αντάξια και με τους Αριστεριστές (Τροτσκιστές) της παράταξης, που σαν οικόσιτα κατοικούν στην Κουμουνδούρου. Ο τελευταίος ρόλος του Αλαβάνου είναι ένας συνδυασμός ύφους του μακαρίτη Γιαννόπουλου και γκαρισμάτων Πάγκαλου. Κι αυτό γιατί, ενώ σκέφτεται με Λεωνίδα Κύρκο, άλλα λέει. Αφού λοιπόν τα δοκίμασαν όλα, έφτασε κι η ώρα του Αριστερισμού. Οχι ως η γνωστή ασθένεια που είχε διαγνώσει ο Λένιν, αλλά ως παλιμπαιδισμός του Αλαβάνου. Καλά, δε λυπούνται τους κουλτουριάρηδες συνοδοιπόρους τους; Θα τρομάξουν και δε θα μπορούν να τελειώσουν το τελευταίο βιβλίο του Κοέλο στην παραλία.

3. Τζέιμς Ντάγκλας Μόρισον, ποιητής, μουσικός, ιδρυτής του θρυλικού γκρουπ The Doors. Είπε: «... Οι κύριοι μας καλμάρουν με εικόνες, μας δίνουν βιβλία, συναυλίες, γκαλερί, θεάματα -κινηματογράφο, κυρίως κινηματογράφο. Μέσω της τέχνης, μας μπερδεύουν και μας τυφλώνουν καθιστώντας μας σκλάβους. Η τέχνη στολίζει τους τοίχους των κελιών μας, μας κρατάει βουβούς, αφηρημένους και αδιάφορους». Αυτά για τους καλλιτέχνες που προσπαθούν να παραμυθιάσουν εαυτούς και αλλήλους περί ελευθεριών, ενώ συνεργάζονται με το καθεστώς για ίδιον όφελος. Κάποτε τα ονόματά τους θα φιγουράρουν στο μουσείο αηδίας που οφείλει να γίνει, για να μην ξεχνιόμαστε.

4. Δήλωση του συμβούλου του Μπους στους New York Times: «Είμαστε πια αυτοκρατορία και όταν αναλαμβάνουμε δράση δημιουργούμε τη δική μας πραγματικότητα. Τώρα που εσείς μελετάτε την πραγματικότητα αυτή, εμείς προβαίνουμε σε κάποια άλλη πράξη και αλλάζουμε τα δεδομένα. Είμαστε οι παίκτες της Ιστορίας και εσείς όλοι θα μείνετε να μελετάτε τι κάνουμε». Δε μας φοβίζει ο κυνισμός του συμβούλου, τους σιωπηλούς Σοσιαλδημοκράτες φοβάμαι, τους πρώην Αριστερούς που είναι έτοιμοι να σε αφήσουν ενέχυρο για ένα άδειο πουκάμισο. Τους μικροαστούς φοβάμαι, γιατί, είτε το θέλω είτε όχι, εκφράζουν ως χυδαιότητα την πλειοψηφία, που δημοκρατικά πάντα με πνίγει.

5. Μπροστά στην καταστροφή από τις φωτιές, οι εμφανίσεις των Καραμανλή και Παπανδρέου παίρνουν το χαρακτήρα διαγωνισμού θράσους. Οποιος από τα δύο αυτά ανθρωπάκια στεφθεί νικητής, θα είναι για πάντα σημαδεμένος από τους νεκρούς της μεγάλης φωτιάς.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ