ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 23 Σεπτέμβρη 2007
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Από την Ανδαλουσία... ως την Αργεντινή

Χρ. Χόγιος
Χρ. Χόγιος
Μετά τις τελευταίες εμφανίσεις της στο Λυκαβηττό, το 2001, η Ανδαλουσιανή ιέρεια του φλαμένκο και μούσα του Κάρλος Σάουρα, Χριστίνα Χόγιος, επιστρέφει στην Αθήνα. Στις 26, 27 και 28/9 παρουσιάζεται στη σκηνή του θεάτρου «Badminton» (Αλσος Στρατού, Γουδή), με το νέο της δυναμικό σύνολο «Ballet Flamenco de Andalucia». «Viaje al Sur», δηλαδή «Ταξίδι στο Νότο», είναι ο τίτλος της παράστασης που θα δώσει για το ελληνικό κοινό, στο πλαίσιο της δίχρονης περιοδείας της σε όλη την Ευρώπη.

Οπως αναφέρει: «Ποτέ δεν περίμενα ότι ο χορός θα γινόταν ό,τι πιο σημαντικό στη ζωή μου, πως θα με έκανε να διψώ τόσο και να θέλω να πιω από όλες τις πιθανές πηγές... Θέλω να αιχμαλωτίσω νέα αρώματα, να αντλήσω απ' το παρελθόν, να ψάξω τις ρίζες και τις παραδόσεις και να δημιουργήσω νέες φόρμες, με ένα πιστεύω: Πρέπει να δουλεύεις σκληρά για να μαθαίνεις κάτι καινούριο κάθε μέρα, συνειδητοποιώντας τι μένει ακόμα να μάθεις. Πάνω στη σκηνή, με τα φώτα και τον κόσμο, ζω ένα μοναδικό συναίσθημα: Ενα ειδύλλιο γεννιέται ανάμεσα στο φλαμένκο κι εμένα, μια σχέση πάθους και στοργής. Το φλαμένκο ζει μέσα μου, η ζωή μου η ίδια είναι το φλαμένκο».

Η παράσταση αφηγείται ένα ταξίδι στο Νότο της Ισπανίας και εκφράζει τα όνειρα και τις εμπειρίες της ζωής εκεί, μέσα από συναισθήματα. Κάθε ένα από τα τρία μέρη της παράστασης χαρακτηρίζεται από ένα ιδιαίτερο χρώμα: Λευκό για την ευτυχία, το χρώμα και το φως. Μαύρο για την τραγωδία, τη μοναξιά της άγονης γης, την ατυχία των ανθρώπων και τη βαθιά λύπη, όπως εκφράζεται από την Ανδαλουσία του Νότου. Κόκκινο για το πάθος και τις ανεξέλεγκτες μαγικές δονήσεις που υποκινούν τα πιο δυνατά συναισθήματα, όπως η αγάπη, η επιθυμία, ο έρωτας. Τρία συναισθήματα σε ένα φανταστικό ταξίδι που αφηγείται τις αλήθειες της ζωής, με τη μοναδική, εκφραστική γλώσσα του φλαμένκο.

Τζ. Μπόκα
Τζ. Μπόκα
Η χορογραφία της παράστασης είναι της Χρ. Χόγιος και η σκηνοθεσία του Ramn Oller. Τη μουσική έχει συνθέσει ο Jos Luis Rodrguez, τα σκηνικά υπογράφει ο Giuliano Spinelli και τα κοστούμια σχεδίασε η Merc Paloma. Εκτός από την Χόγιος στο ρόλο της κορυφαίας, στην παράσταση συμμετέχουν οι χορεύτριες Susana Casas, Cristina Gallego, Rosa Belmonte, Mar Montero, Ana Moya, Lucia Guarnido και Leonor Leal, καθώς και οι χορευτές Jos Luis Vidal, Jess Ortega, Jacob Guerrero, Javier Crespo, Daniel Torres κ.ά. Τη μουσική ερμηνεύουν ζωντανά οι Ανδαλουσιανοί τραγουδιστές.

Μπαλέτο και ταγκό

Εμπνευσμένες από τις δύο μεγάλες αγάπες του Χούλιο Μπόκα, το μπαλέτο και το ταγκό, είναι οι έξι παραστάσεις του (4-8/10 στις 9 μ.μ. 7/10 στις 6 μ.μ. και 9 μ.μ.) στο «Badminton». Στην αποχαιρετιστήρια παγκόσμια περιοδεία του, ο Χούλιο Μπόκα, ένας από τους μεγαλύτερους κλασικούς χορευτές παγκοσμίως, ανάβει τη φλόγα του αργεντίνικου ταγκό. Τεχνικά άρτιες χορευτικές εκτελέσεις γεμάτες πάθος και αγαπημένες μελωδίες του Astor Piazzolla και του Carlos Gardel, ερμηνευμένες από αυθεντικές φωνές της Αργεντινής και την ορχήστρα του Μπουένος Αϊρες, γεννούν ένα δυνατό συνδυασμό μπαλέτου, σύγχρονου χορού και σωματικού θεάτρου, με έμπνευση και βάση το αργεντίνικο πάθος και το ταγκό. Ανεξάντλητη ενέργεια, σουρεαλιστικοί τόνοι, αλλά και κωμικά στοιχεία, κάνουν το «Bocca Tango» να αναπαριστά το ψυχογράφημα της ανθρώπινης κατάστασης (έρωτας, απώλεια, αγωνία, χιούμορ, συντροφικότητα και άπλετος ερωτισμός), μέσα από την ενορχήστρωση μουσικής ταινιών και γνήσιων Αργεντινών ερμηνευτών.

Το «Ballet Argentino», η χορευτική ομάδα του Χ. Μπόκα, με κορυφαία την ντίβα του χορού Cecilia Figaredo, συμπράττει με τη φημισμένη ορχήστρα «Octango». Με χορογράφο την Ana Maria Stekelman, το καμάρι της Αργεντινής, το ταγκό, αποκτά νέες διαστάσεις. Βγαίνει από το κλασικό σκηνικό της αίθουσας χορού και μεταμορφώνεται σε ένα συναρπαστικό θέαμα γεμάτο θεατρικότητα, αισθαντικότητα και δύναμη, ενώ η ζωντανή ορχήστρα και οι φωνές των: Viviana Gil και Guillermo Fernndez συμπληρώνουν τη σύγχρονη χορογραφία, τη δραματικότητα και τη φινέτσα των χορευτών.

Αμέσως μετά τις παραστάσεις του στο θέατρο «Badminton», το μπαλέτο του Μπόκα θα ταξιδέψει στη Ρωσία, στη Βραζιλία, στην Ισπανία, στην Ιταλία, στη Χιλή και την Αμερική. Τη μια στιγμή ερωτικό, την άλλη απόλυτα σοβαρό, αιθέριο, αλλά και κοφτερό, το «Bocca Tango» έχει ψυχή του τον Χ. Μπόκα, ο οποίος απογειώνει το κοινό με τα μοναδικά του σόλο.


Η. Μ.


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Τα κατά Μάρκον νέα της Χίου

Η συνάντηση με τους συντρόφους στη Χίο έγινε κάτω από έναν μαγικό πλάτανο, στη διάρκεια της συγκέντρωσης που είχαν οργανώσει για την προστασία των δασών. Συναντήθηκα με τον σεμνό Μάρκο Σκούφαλο και τον ποιητή Νίκο Χούλη. Επίσης είχα τη μεγάλη τύχη να γνωρίσω τον γέροντα μεν, έφηβο δε, Νικόλα Γιόμελο, του οποίου τον ρέοντα λόγο απόλαυσα μαγεμένος.

Ο Μάρκος αγαπά το νησί του, το γνωρίζει σπιθαμή προς σπιθαμή και όταν του ζήτησα ένα κείμενο για τη γενική κατάσταση που επικρατεί σήμερα, ανταποκρίθηκε αμέσως.

Η Χίος είναι το νησί των εφοπλιστών για την αστική τάξη, αλλά και το νησί των ναυτεργατών για τους παρίες αυτού του τόπου, που το αίμα και τον ιδρώτα τους χρησιμοποιούν οι πρώτοι για να χτίζουν τα καράβια τους. Δεν υπάρχει σπιθαμή εδάφους στο νησί που να μην έχει κάποιο θύμα στο βωμό του κέρδους των εφοπλιστών. Κι ενώ εκατομμύρια συναλλάγματος παράγονται από την υπεραξία των Χιωτών ναυτεργατών, το νησί αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα:

1. Στο νοσοκομείο του λείπουν ιατρικές ειδικότητες, νοσηλευτικό προσωπικό, μηχανήματα που θα έσωζαν ζωές.

2. Τα εκπαιδευτικά κτίρια και οι υποδομές, στην πλειοψηφία τους απαρχαιωμένες, συνεχίζουν να παράγουν έργο χάρη στις φιλότιμες προσπάθειες των εκπαιδευτικών.

3. Η έρευνα και η καθετοποίηση της παραγωγής μαστίχας αναγορεύεται σε θέμα των ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων και των συμπράξεων με το ιδιωτικό κεφάλαιο, τη στιγμή που οι παραγωγοί δακρύζουν αποξενωμένοι μαζί με τα δέντρα τους, αφού άλλοι ειδήμονες διαφεντεύουν τις τύχες τους.

4. Η ανεργία πλήττει αβάσταχτα τη νεολαία, που υποαπασχολείται με μεροκάματα και μισθούς πείνας, αποδεικνύοντας με το δικό της τρόπο το κίβδηλο της πρωτιάς της Χίου, για αρκετά χρόνια, στις πανελλήνιες εξετάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.

5. Η τουριστική πολιτική είναι αφημένη στα μεγάλα τουριστικά γραφεία του εξωτερικού και στη λογική του κονσερβοποιημένου τουρισμού. Η υπέροχη φύση του νησιού γίνεται βορά στο μεγάλο κεφάλαιο με τις καταπατήσεις και τις ανεμογεννήτριες.

6. Τα πολιτιστικά δρώμενα του νησιού - τα περισσότερα θερινής περιόδου - φέρουν τη σφραγίδα των χορηγών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Το ΔΗΠΕΘΕ Β. Αιγαίου, με έδρα τη Χίο, πασχίζει, μέσα στην οικονομική στενότητα, να παράγει σημαντικό έργο. Οι άλλες εκδηλώσεις, «πακεταρισμένες» στην πλειοψηφία τους, όσο κι αν είναι άρτιες, πληρώνονται αδρά από ένα κοινό που διψά για πολιτισμό. Τα σωματεία, που θα μπορούσαν να αποτελούν τα κύτταρα παραγωγής ενός γνήσιου λαϊκού πολιτισμού, φυτοζωούν και στρέφονται τα περισσότερα σε δωρητές, που βρίσκουν έτσι την ευκαιρία να «ξεπλένουν» τη μνήμη τους. Οι δήμοι, «δούρειοι ίπποι» του επί πληρωμή πολιτισμού, έχουν αποδεχτεί αυτόν τον εισπρακτικό ρόλο, τον οποίο διευρύνουν στο πλαίσιο της ανταποδοτικότητας. Η πνευματική και καλλιτεχνική παραγωγή του τόπου λειτουργεί ουσιαστικά χωρίς καμιά υποστήριξη από κάποιο φορέα.

Αυτή είναι η ακτινογραφία της σημερινής Χίου. Το νησί του Ομήρου, του Κοραή, του Ψυχάρη, του Αγγουλέ είναι ένα ακόμη θύμα της σύγχρονης βαρβαρότητας, ένα μέρος του σώματος της Ελλάδας που πάσχει. Οσο είμαστε απαθείς, η ακτινογραφία θα παραμένει η ίδια.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ