Οι εικαστικοί θα διεκδικήσουν «καθολική λύση του ασφαλιστικού και συνταξιοδοτικού. Να μην υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των "τιμητικών" συντάξεων έως ότου λυθεί, καθολικά, το ασφαλιστικό - συνταξιοδοτικό των ανασφάλιστων καλλιτεχνικών κλάδων. Οι λεγόμενες "τιμητικές" συντάξεις να δίνονται χωρίς οικονομικά και ασφαλιστικά κριτήρια».
Στην Ερώτηση σημειώνεται ότι οι δημιουργοί - καλλιτέχνες «εμπίπτουν από το 1973 στο θεσμό των "τιμητικών συντάξεων"», που «προσπαθεί να αντισταθμίσει το έλλειμμα ασφάλισης και σύνταξης». Αυτός ο νόμος τροποποιήθηκε με το νόμο 2435/1996, «σαν μεταβατική ρύθμιση, έως ότου λυθεί το ασφαλιστικό -συνταξιοδοτικό για τους ανασφάλιστους δημιουργούς - καλλιτέχνες» και «προέβλεπε τιμητική σύνταξη για "διακεκριμένες" υπηρεσίες με βάση το έργο τους, μετά από κρίση ειδικών επιτροπών του ΥΠΠΟ, σε 100 καλλιτέχνες - όλων των κλάδων - το χρόνο, αριθμός που, αν δεν εξαντλούνταν τη μία χρονιά, μεταφερόταν αθροιστικά στην επομένη».
Με το Ν. 3075 (2002) τα πράγματα άλλαξαν προς το χειρότερο αφού «ελάχιστοι δημιουργοί - καλλιτέχνες μπορούν να στοιχειοθετήσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα, αφού οι προϋποθέσεις του νόμου ήταν εκτός πραγματικότητας: Ο νόμος 3075/2002 στέρησε το δικαίωμα της σύνταξης σε πολλούς δημιουργούς καλλιτέχνες, γιατί έθετε τις εξής προϋποθέσεις: Να έχουν διακριθεί για τις υπηρεσίες που πρόσφεραν στο κοινωνικό σύνολο. Να είναι άποροι. Να έχουν ασφάλιση για κύρια σύνταξη (αυτασφάλιση) για ένα τουλάχιστον χρόνο σε φορέα κύριας ασφάλισης (ΤΕΒΕ ή ΙΚΑ) έως το 60ό έτος της ηλικίας τους, με την ιδιότητα με την οποία ζητούν τιμητική σύνταξη. Οι αιτήσεις που υποβλήθηκαν την περίοδο 2000-2002 και έπρεπε να κριθούν με τον ισχύοντα τότε νόμο 2435/1996, κρατήθηκαν παράνομα στα συρτάρια του ΥΠΠΟ και κρίθηκαν με το νόμο 3075/2002».
«Οσοι κρίθηκαν άξιοι από τη (διορισμένη από το ΥΠΠΟ) επιτροπή να συνταξιοδοτηθούν για τις "διακεκριμένες υπηρεσίες" που έχουν προσφέρει με το έργο τους, δεν είχαν τις προϋποθέσεις του Ν. 3075/2002, με αποτέλεσμα να απορριφθούν από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Οι λεγόμενες "τιμητικές συντάξεις", που το 2002 ονομάστηκαν "διά βίου συντάξεις", αποτελούν το μόνο πόρο ζωής για τους ηλικιωμένους δημιουργούς, που παραμένουν για το καλλιτεχνικό τους έργο ανασφάλιστοι. Μάλιστα, η μη καταβολή τους από το 2000 έχει δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα. Πολλοί καλλιτέχνες "έφυγαν" από τη ζωή, λόγω προχωρημένης ηλικίας, έχοντας λάβει την "τιμή" από την αρμόδια επιτροπή του ΥΠΠΟ, χωρίς όμως να μπορούν να πάρουν τη σύνταξη από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους».
Οι βουλευτές ρωτούν τους υπουργούς: «Τι μέτρα θα πάρει για την άμεση αντιμετώπιση του προβλήματος και την αποκατάσταση της παρατυπίας αυτής, που αφήνει χρόνια ακάλυπτους τους ηλικιωμένους δημιουργούς που έχουν προσφέρει αναγνωρισμένα στο κοινωνικό σύνολο, ώστε οι δικαιούχοι αυτοί να αποζημιωθούν ουσιαστικά, ηθικά και υλικά, για τη ζημιά που υπέστησαν από την παράτυπη διαδικασία που ακολούθησε το ΥΠΠΟ την περίοδο 2000-2002;».
Αλλαγές στη μελέτη αποκατάστασης του μαυσωλείου του Γαζή Εβρενός Μπέη στα Γιαννιτσά, ενέκρινε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), λόγω των νέων ευρημάτων που ανακάλυψαν οι εργασίες. Συγκεκριμένα βρέθηκε ο τάφος του Εβρενός και άλλα στοιχεία επιστημονικού ενδιαφέροντος (πηγάδι, διάκοσμος κλπ), τα οποία, ορθώς κρίθηκε, να διατηρηθούν και αναδειχτούν.
Ετσι, δε θα γίνει στο σημείο εκείνο η έξοδος κινδύνου, όπως πρόβλεπε η αρχική μελέτη. Ο τάφος θα προστατευτεί με κιγκλίδωμα και θα είναι ορατός. Λόγω της θρησκευτικής σημασίας του μνημείου για τους μουσουλμάνους, οι πολιτιστικές δραστηριότητες που θα γίνονται σε αυτό θα πρέπει να είναι συμβατές με το χαρακτήρα του.
Το μνημείο βρίσκεται στο κέντρο της πόλης των Γιαννιτσών. Αναγέρθηκε στις αρχές του 15ου αιώνα πάνω στον τάφο του Γαζή Εβρενός, ο οποίος πέθανε το 1417. Το μνημείο χρησιμοποιήθηκε για χρόνια ως εκκοκκιστήριο βάμβακος, με αποτέλεσμα να υποστεί αλλοιώσεις.
Ο Οθωμανός στρατηγός Γαζή Εβρενός κατέκτησε τη Θράκη, τη Μακεδονία, τη Ρούμελη και τα Βαλκάνια. Υπηρέτησε ως στρατιωτικός διοικητής τέσσερις σουλτάνους (Ορχάν, Μουράτ Α', Βαγιαζήτ Α', Μωάμεθ Α'). Το 1385 εγκατέστησε το στρατό του στην πόλη των Γιαννιτσών, ώστε να εξορμά κατά των Βυζαντινών και άλλων ηγεμόνων στη Βλαχία και την Πελοπόννησο. Ουσιαστικά, η τουρκική φάση των Γιαννιτσών «σφραγίζεται» με την εκεί παρουσία του Εβρενός.
ΛΕΠΙΔΗΣ |
Στις 30/10 στο «Θέατρο Τέχνης» (Υπόγειο) ανεβάζεται «Το αμάρτημα της μητρός μου», του Γεωργίου Βιζυηνού, σε σκηνοθεσία Κωστή Καπελώνη. Παραστάσεις Δευτέρα - Τρίτη 9.15 μ.μ., Τετάρτη και Κυριακή 10.15 μ.μ. Σκηνικό Νίκου Αλεξίου, μουσική Σταύρου Σιόλα. Παίζουν: Ηλίας Λογοθέτης, Μαρία Ζαχαρή, Κώστας Βελέντζας, Μιχάλης Κοιλάκος, Εύα Οικονόμου, Βάλια Παπακωνσταντίνου, Διονύσης Κλάδης.
Δύο στοιχεία προκύπτουν από τη χτεσινή επίσκεψη του υπουργού Πολιτισμού, Μιχ. Λιάπη, στην Αρχαία Ολυμπία, όπως προκύπτουν από την ανακοίνωση του ΥΠΠΟ: 1) Μάλλον υπάρχει πρόβλημα καταβολής της μισθοδοσίας στους εργάτες που δουλεύουν στην αποκατάσταση του αρχαιολογικού χώρου. 2) Το κεφάλαιο φαίνεται πως άρχισε να διεισδύει στο χώρο και μέσω «χορηγιών».
Συγκεκριμένα στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι «ο κ. Λιάπης ζήτησε από τον γενικό γραμματέα της Περιφέρειας να ολοκληρωθούν άμεσα - μέσα στην επόμενη εβδομάδα - οι πληρωμές των εργαζομένων που απασχολούνται στα έργα» και ότι «χορηγοί έχουν προσφερθεί πολλοί» για την αποκατάσταση.
Κατά τ' άλλα ο υπουργός προήδρευσε σύσκεψης με τοπικούς και επιστημονικούς φορείς για την πορεία των έργων και διαβεβαίωσε πως προχωρούν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Η δεντροφύτευση ξεκινά σε 20 μέρες και θα ολοκληρωθεί το Φλεβάρη. Μέχρι στιγμής αποκαταστάθηκαν τα πρανή του αρχαίου σταδίου, καθαρίστηκαν τα αρχιτεκτονικά μέλη στον αποθηκευτικό χώρο του Γερμανικού Ινστιτούτου, κόπηκαν τα καμένα δέντρα στον περιβάλλοντα χώρο του μουσείου κ.ά.
Μεγάλοι μουσικοί της τζαζ θα εμφανιστούν στο «Παλλάς» (Βουκουρεστίου 5, 210.3213.100). Σήμερα στη σκηνή θα βρεθούν ο Phil Woods (άλτο σαξόφωνο), μια ξεχωριστή προσωπικότητα της τζαζ, και το κουιντέτο του (Brian Lynch - τρομπέτα, Jim McNeely - πιάνο, Steve Gilmore - κοντραμπάσο, Bill Goodwin - τύμπανα). Ακολουθούν (30/10) έξι κορυφαίοι bandleaders σε μία και μοναδική συναυλία. Ο λόγος για τους Bobby Watson, Chico Freeman (σαξόφωνα), Eddie Henderson (τρομπέτα), Fred Harris (πιάνο), Buster Williams (κοντραμπάσο), Michael Baker (τύμπανα). Εναρξη 9 μ.μ. Εισιτήρια: 30, 40, 50, 60 και 70 ευρώ.
Ο Παντελής Αμπαζής και το συγκρότημα «Ανωτάτη Ζαμπετική» παρουσιάζουν την παράσταση «Γεια σου τσολιά μου!», στο «ντου» (Ακαδημίας και Ζ. Πηγής, Κιάφας 13, 210.9222.944). Ελαφρά τραγούδια και βαριά λαϊκά, με κέφι, χορό, σάτιρα, στη σουρεαλιστική «συνταγή», που «μαγειρεύουν» (Παρασκευή, Σάββατο 10.30 μ.μ.). Ιδέα, κείμενα, μουσική επιμέλεια, τραγούδια: Παντελής Αμπαζής. Σκηνοθεσία: Μιχάλης Μητρούσης. Συμμετέχει ο θηλυκός θίασος «Ζήτω τα λαϊκά κορίτσια!» (Μυρσίνη Δοξοπούλου, Μαριλένα, Βίκυ Παππά, Νατάσα Κωτσοπούλου, Ρομίνα Ελληνα, Τζέφη Ζαχαροπούλου).