ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 16 Δεκέμβρη 2007
Σελ. /32
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ
Με στόχο τα κέρδη και την ταξική ύπνωση

Με όχημα την ΕΚΕ, πολυεθνικές - με τη στήριξη των ΜΚΟ - εισβάλλουν σαν καλοί «Σαμαρείτες» σε κάθε πτυχή της ζωής. Στο μέλλον, ενδεχομένως και σαν επενδυτές...
Με όχημα την ΕΚΕ, πολυεθνικές - με τη στήριξη των ΜΚΟ - εισβάλλουν σαν καλοί «Σαμαρείτες» σε κάθε πτυχή της ζωής. Στο μέλλον, ενδεχομένως και σαν επενδυτές...
Το ζητούμενο για τα μονοπώλια και τις επιχειρήσεις μπροστά στην πρωτοφανή αντιλαϊκή επίθεση που εξαπολύουν οι κυβερνήσεις της αστικής τάξης για λογαριασμό τους, είναι η εικονική ταξική συμφιλίωση των εργαζόμενων με το κεφάλαιο. Είναι, να ριζωθεί στη συνείδηση των εργατών, των νέων των λαϊκών στρωμάτων, η αντίληψη ότι τα συμφέροντά τους ταυτίζονται με την κερδοφορία και την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων. Η λεγόμενη Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (ΕΚΕ) είναι μια σχετικά νέα τακτική των επιχειρηματικών ομίλων που υπηρετεί τους στρατηγικούς στόχους του κεφαλαίου, όπως αυτοί διατυπώθηκαν και στη Σύνοδο της Λισαβόνας, το 2000: Ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού κεφαλαίου και παράλληλα η επίτευξη κοινωνικής συναίνεσης.

Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη είναι μια ιδέα, σύμφωνα με την οποία οι εταιρείες ενσωματώνουν κοινωνικές και περιβαλλοντικές ανησυχίες στις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες και στις επαφές τους με άλλα ενδιαφερόμενα μέρη επί εθελοντικής βάσης. Σύμφωνα με αυτήν, οι επιχειρήσεις είναι - υποτίθεται - ηθικά υποχρεωμένες (και όχι νομικά) να επιστρέφουν στο κοινωνικό σύνολο μέρος της προστιθέμενης αξίας που κέρδισε η εταιρεία από το σύνολο.

Οι μεγάλες εταιρείες της Ελλάδας σήμερα διαθέτουν τμήματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης που λειτουργούν πάνω σε συγκεκριμένες στρατηγικές και προσπαθούν κάθε φορά να εκπληρώσουν συγκεκριμένους στόχους. Μεταξύ άλλων, η όλο και μεγαλύτερη σημασία που δίνουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι στην υπόθεση της ΕΚΕ αποδεικνύει πόσο πιστά και στοχοπροσηλωμένα υπηρετεί αυτή η πρακτική τα καπιταλιστικά συμφέροντα. Γι' αυτό και οι εργαζόμενοι πρέπει να έχουν ξεκάθαρο, ότι η ΕΚΕ δεν είναι τίποτε άλλο από ένα ακόμα «δόλωμα» κοινωνικής συναίνεσης, στο οποίο δεν πρέπει να «τσιμπήσουν». Οτι είναι μια ακόμη επιχειρηματική πρακτική, η οποία καθόλου δεν αφορά στα συμφέροντα, στις ανάγκες και στις επιδιώξεις των εργαζομένων και των άλλων λαϊκών στρωμάτων, αντίθετα προωθεί την ύπνωσή τους και τη συναίνεσή τους στο λαϊκό «ξεζούμισμα».

Σε τι αφορά η ΕΚΕ

Η έννοια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, σύμφωνα με τους εκπροσώπους των επιχειρήσεων στον τομέα αυτό, αλλά και σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές, αφορά στο «ανθρώπινο πρόσωπο» του κεφαλαίου, στις «ευαισθησίες» των επιχειρήσεων προς τους εργαζόμενούς τους, στη θετική τους συμβολή για την επίλυση μιας σειράς κοινωνικών προβλημάτων. Πιο συγκεκριμένα, αφορά στις σχέσεις μιας εταιρείας:

  • Με τους εργαζόμενούς της (περιβάλλον ασφάλειας και υγιεινής, κλίμα σταθερότητας και εξασφάλισης εισοδήματος, πολιτική ίσων ευκαιριών, δημιουργικότητα, κ.λπ.).
  • Με τους πελάτες της (αξιοπιστία, σωστή ποιότητα προϊόντων, ικανοποιητικές υπηρεσίες μετά την πώληση, κ.λπ.).
  • Προς τις τοπικές κοινωνίες (προστασία στο περιβάλλον, στήριξη σε τοπικούς φορείς, κ.λπ.)
  • Προς ειδικές ομάδες πληθυσμού (άτομα με ειδικές ανάγκες, υποτροφίες σε αριστούχους μαθητές - φοιτητές, πολύτεκνες οικογένειες, κ.λπ.).
  • Πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες, χορηγίες διάφορες, κλπ.

Κοινή διαπίστωση των εμπλεκόμενων με την ΕΚΕ είναι ότι «μέσω της ΕΚΕ οι επιχειρήσεις αφ' ενός ανταποδίδουν μέρος του οφέλους που κερδίζουν από το κοινωνικό σύνολο, ενώ παράλληλα αμβλύνουν τις όποιες διαφορές τους με τις τοπικές κοινωνίες, ανυψώνουν το κύρος τους στο κοινωνικό σύνολο».

Απαραίτητο εργαλείο της ανταγωνιστικότητας

Σαν μεγάλο «στοίχημα» για τη βιωσιμότητα και την κερδοφορία των επιχειρήσεων χαρακτηρίζεται ανοιχτά από στελέχη πολλών πολυεθνικών η υπόθεση της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, ανεξάρτητα από τις εκφράσεις «αλτρουισμού» και «ανθρωπιάς» που συνοδεύουν συχνά την παραπάνω αλήθεια. Παρουσιάζεται σαν «αναγκαιότητα της εποχής». Αναγκαιότητα που έχει να κάνει με τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, για να γίνουν πιο ανταγωνιστικές, για να αυξηθεί άμεσα και μακροπρόθεσμα η κερδοφορία τους και το κύρος τους στα λαϊκά στρώματα. Σε αυτή τους την προσπάθεια, οι επιχειρήσεις δεν είναι μόνες. Σύμμαχοί τους είναι οι κυβερνήσεις, η ΕΕ, οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις.

Οπως αναφέρεται σε σχετική ιστοσελίδα για την προώθηση της ΕΚΕ, «η Πολιτεία δραστηριοποιείται στην προώθηση της έννοιας της "επιχειρηματικής αριστείας", μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος "Ανταγωνιστικότητα", του Γ' ΚΠΣ και μέσω της επιβράβευσης της περιβαλλοντικής μέριμνας και της Επιχειρηματικής Κοινωνικής Ευθύνης στους τομείς της ενέργειας, του τουρισμού, της μεταποίησης, της τεχνολογικής ανάπτυξης και της έρευνας».

Ο Νίκος Αναλυτής, πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη είπε χαρακτηριστικά σε συνέντευξή του τον Ιούνη του 2006: «Κατά τη Σύνοδο της Λισαβόνας, τον Μάρτιο του 2000, οι ηγέτες της ΕΕ έθεσαν τους στόχους της Ευρώπης για το 2010. Μέσα στους στόχους αυτούς είναι και η ανάδειξη της Ευρώπης ως της πιο ανταγωνιστικής και δυναμικής οικονομίας, προσφέροντας περισσότερες θέσεις απασχόλησης, καλύτερες συνθήκες εργασίας και μεγαλύτερη κοινωνική συνοχή. Εκτοτε έχουν γίνει αρκετά βήματα εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Πρόσφατα, ανακοινώθηκε η δημιουργία μιας Ευρωπαϊκής Σύμπραξης για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη...».

Οπως υπογραμμίζουν δύο τραπεζικοί όμιλοι, «για την Alpha Bank η ανταγωνιστικότητα, αλλά και η διαρκής επιτυχία μίας επιχείρησης, εξαρτώνται άμεσα από την κοινωνική υπευθυνότητά της» και «για τον όμιλο Eurobank EFG, η ΕΚΕ αποτελεί στρατηγικό στόχο, ο οποίος συμβάλλει στη μακροπρόθεσμη επιτυχία του και τη βιώσιμη ανάπτυξή του».

Ειδικότερα, όπως εκτιμούν οι επιχειρηματικοί όμιλοι, μερικά από τα κυριότερα οφέλη της ΕΚΕ είναι:

  • Αύξηση των πωλήσεων και του μεριδίου αγοράς.
  • Ενδυνάμωση του brand (του εμπορικού σήματος).
  • Καλύτερη εταιρική εικόνα.
  • Προσέλκυση, υποκίνηση και διατήρηση εργαζομένων.
  • Μειωμένο λειτουργικό κόστος.
  • Θετική εικόνα στους επενδυτές και τους αναλυτές.
Και... φοροαπαλλαγή!

Πριν από ένα χρόνο περίπου, τον Οκτώβρη του 2006, στα πλαίσια της ενίσχυσης της ΕΚΕ, παρουσιάστηκε στην κυβερνητική επιτροπή από τον τότε υπουργό Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκη το θεσμικό πλαίσιο των χορηγιών στον τομέα του πολιτισμού. H κυβερνητική επιτροπή ενέκρινε ομόφωνα το νομοσχέδιο που για πρώτη φορά θεσπιζόταν στην Ελλάδα, ανοίγοντας το δρόμο, για να χορηγηθούν φορείς που ασκούν πολιτιστική δραστηριότητα και με ιδιωτικά κεφάλαια.

Σύμφωνα, λοιπόν με το νόμο 3525/07, «Το χρηματικό ποσό ή η αξία της παροχής μετά από χρηματική αποτίμηση αυτής από ειδική εκτιμητική επιτροπή, που προσφέρεται ως πολιτιστική χορηγία, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 3525, εκπίπτει εξ ολοκλήρου από το φορολογητέο εισόδημα του φορολογουμένου ή τα ακαθάριστα εισοδήματα της επιχείρησης που προσέφεραν τη χορηγία. Το αφαιρούμενο συνολικό ποσό δεν μπορεί να υπερβαίνει το 30% του συνολικού φορολογούμενου εισοδήματος ή των καθαρών κερδών που προκύπτουν από τα βιβλία της επιχείρησης που προσέφερε τη χορηγία».

Εισβολή των επιχειρήσεων σε κάθε πτυχή της ζωής

Με αφορμή την ΕΚΕ, οι επιχειρήσεις εισβάλλουν σε κάθε πτυχή της ζωής, αποκομίζοντας πολλαπλά οφέλη. Η ύπαρξη των επιχειρήσεων ταυτίζεται με μια σειρά δραστηριότητες, όπως π.χ. πολιτισμός, αθλητισμός, εκπαίδευση κ.ά. Δημιουργείται η αίσθηση ότι οι επιχειρήσεις - το κεφάλαιο, ως κοινωνικοοικονομική σχέση - είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητες για την «προκοπή του τόπου». Για παράδειγμα, στα πλαίσια της ΕΚΕ, κάποιες επιχειρήσεις λειτουργούν χώρους φύλαξης για τα παιδιά των εργαζόμενων. Με το κλείσιμο της επιχείρησης ή την απόλυση των εργαζόμενων, τα παιδιά τους μένουν χωρίς παιδικό σταθμό.

Παράλληλα, ανοίγει και ο δρόμος - και μάλιστα συγκαλυμμένα, πίσω από ένα «φιλανθρωπικό» προσωπείο - για την ικανοποίηση των επενδυτικών τους ορέξεων, σε τομείς όπως π.χ. η ανακύκλωση, ο πολιτισμός, η παιδεία, η έρευνα κ.ά.

Η λογική της ΕΚΕ είναι ότι «όσο περισσότερα κέρδη έχει μια επιχείρηση, τόσο το καλύτερο για όλους, τόσο περισσότερα ψίχουλα θα πετά στην κοινωνία». Κάτι τέτοιο είναι για παράδειγμα το λεγόμενο ΑρGΟΟDάκι των Goody's, όπου αυξάνοντας θεαματικά τα κέρδη του μέσω των καταναλωτών, δίνει και ένα μικρό μέρος των κερδών της για τη θεραπεία παιδιών.

Ιδίως οι βιομηχανικές εταιρείες δίνουν μεγάλη έμφαση στην ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών, αφού η κερδοφορία των βιομηχανιών δημιουργεί τραγικές συνέπειες (σ.σ. μόλυνση περιβάλλοντος, υποβάθμιση της περιοχής, εργατικά ατυχήματα κλπ.) για την τοπική κοινωνία πρωτίστως, αλλά όχι μόνο. Ετσι, η στήριξη της τοπικής κοινωνίας είναι απαραίτητη και επιτυγχάνεται με τη δημιουργία πολιτιστικών χώρων και έργων αναβάθμισης της περιοχής, έως την ενίσχυση των τοπικών ποδοσφαιρικών ομάδων και τοπικών εκδηλώσεων (π.χ. ΤΙΤΑΝ).

Αλλο παράδειγμα «ανιδιοτελούς» προσφοράς στα πλαίσια της ΕΚΕ: Το Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) βάζοντας μέρος των συνολικών εξόδων για την αποκατάσταση και επανάχρηση παλιών βιομηχανικών κτιρίων αναλαμβάνει τη χρήση τους για τα επόμενα 50 χρόνια! Το ΠΙΟΠ λειτουργεί αντίστοιχα Μουσεία σε όλη την Ελλάδα (Μουσείο Μαρμαροτεχνίας Τήνου, Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας Λέσβου κ.ά). Οι Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) «βαφτίζονται» κοινωνική υπευθυνότητα και περιβαλλοντική ευαισθησία!


Ελένη ΜΑΪΛΗ

«Λαμπρά» δείγματα καπιταλιστικής ... υπευθυνότητας

«Μαζί» καλεί το τραπεζικό κεφάλαιο τους εργαζόμενους να κάνουν τον κόσμο καλύτερο! Κι ας καταληστεύει τον ιδρώτα τους και τα ταμεία τους...
«Μαζί» καλεί το τραπεζικό κεφάλαιο τους εργαζόμενους να κάνουν τον κόσμο καλύτερο! Κι ας καταληστεύει τον ιδρώτα τους και τα ταμεία τους...
Ακόμα και στην υπόθεση της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, οι καπιταλιστές δεν κρύβουν ότι σκοπός είναι το κέρδος, το να γίνουν οι επιχειρήσεις τους πιο ανταγωνιστικές. Είναι ξεκάθαροι. Αντίστοιχα και οι εργαζόμενοι, οι νέοι, τα φτωχά λαϊκά στρώματα πρέπει από τη σκοπιά τους να έχουν ξεκάθαρο ότι το κέρδος, αντικειμενικά, και όχι από ηθική σκοπιά, είναι πάντα το ζητούμενο για τους καπιταλιστές. Οι εργαζόμενοι δεν μπορεί να περιμένουν από το κεφάλαιο να «νοιαστεί» για το περιβάλλον. Είναι ανάγκη του κεφαλαίου να το καταστρέφει, προκειμένου να γίνεται πιο ανταγωνιστικό. Δεν μπορεί να περιμένουν ότι θα «νοιαστεί» για τον εργαζόμενο άνθρωπο. Είναι ανάγκη του κεφαλαίου να εκμεταλλεύεται την εργατική του δύναμη, να «πετσοκόβει» τα δικαιώματά του, για να αυξάνουν τα καπιταλιστικά κέρδη. Και μετά να του προσφέρει ψίχουλα από τα κλεμμένα ως ελεημοσύνη και να το ονομάζει «κοινωνική ευθύνη». Και μάλιστα «εταιρική» για να του βάζει την ιδέα να πασχίζει ο ίδιος να αυξάνεται η εκμετάλλευσή του ενδιαφερόμενος, δηλαδή δουλεύοντας του σκοτωμού, για να πάει η «καλή» επιχείρηση μπροστά, αφού ο δικός του επιχειρηματίας ενδιαφέρεται τάχα να είναι και ο ίδιος «καλά».

Αναφέρουμε ενδεικτικά ορισμένες περιπτώσεις, για το τι είδους «υπευθυνότητα» μπορούν να επιδείξουν οι επιχειρήσεις. Βέβαια, οι εργαζόμενοι βιώνουν καθημερινά πόσο «κούφια λόγια» είναι το λεγόμενο ανθρώπινο πρόσωπο του κεφαλαίου...

Στην ιστοσελίδα της εταιρείας ρουχισμού GAP, αναφέρονται αναλυτικά οι πρακτικές της Κοινωνικής Υπευθυνότητας της εταιρείας, όπως άριστο εργασιακό περιβάλλον, φιλοπεριβαλλοντικές και φιλανθρωπικές πρωτοβουλίες. Ολα αυτά βελτιώνουν, σύμφωνα με την GAP, το εταιρικό της προφίλ και ενδεχομένως να προσελκύουν και αρκετή πελατεία. Η αλήθεια είναι ότι πρόσφατα η βρετανική εφημερίδα «Observer» έφερε στη δημοσιότητα στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία η εταιρεία ρουχισμού GΑΡ χρησιμοποιούσε παιδιά έως 10 ετών στην Ινδία για την κατασκευή προϊόντων της.

Μπρος στα κέρδη...

Δεν πρόκειται για μεμονωμένο περιστατικό, δεν αφορά πρακτική μόνο της συγκεκριμένης εταιρείας. Επιπλέον, μπορεί να αποτελεί ακραίο δείγμα της καπιταλιστικής εκμεταλλευτικής κοινωνίας, μα σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί το μόνο. Η καπιταλιστική κοινωνία και το καπιταλιστικό κέρδος στηρίζονται στην εκμετάλλευση της εργατικής δύναμης όλων των ανθρώπων. Προτιμάται η παιδική εργασία λόγω χαμηλότερου κόστους της. Πάλι, δηλαδή, το κέρδος μπαίνει μπροστά. Το κεφάλαιο δε δικαιούται να μιλά για κοινωνική υπευθυνότητα, για προσφορά των επιχειρήσεων στην κοινωνία.

Αντίστοιχα και η Alpha Bank, «στο πλαίσιο της προσφοράς της στο κοινωνικό σύνολο, μεριμνά για το ανθρώπινο δυναμικό της και το εργασιακό περιβάλλον, την προστασία της φύσεως, την κοινωνική και πολιτιστική ζωή του τόπου». Η υποκρισία σε όλο της το μεγαλείο. Η Alpha Bank ευαισθητοποιείται μέσω της ΜΚΟ ActionAid για τον 6χρονο Αβάζι από την Τανζανία, που διανύει 15 χλμ για να φτάσει στο μοναδικό σχολείο της περιοχής. Παράλληλα, «τσεπώνει» χωρίς ενδοιασμούς εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ εισφορών από το ασφαλιστικό ταμείο των εργαζομένων της, με βάση τροπολογία της κυβέρνησης, πετσοκόβοντάς τους ταυτόχρονα δικαιώματα και παροχές. Πρόκειται απλώς για ένα παράδειγμα, για το τραπεζικό κεφάλαιο και γενικά για το κεφάλαιο, ενδεικτικό του τι σημαίνει Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη.

Το καζίνο θα ξανακάνει «πράσινη» την Πάρνηθα!

«Ολοι εμείς, οι άνθρωποι του Regency Mont Parnes, δεσμευόμαστε να συμβάλλουμε με όλες μας τις δυνάμεις για να ξαναγίνει η Πάρνηθα πράσινη». Αυτό είναι το μήνυμα που στέλνει η διοίκηση του καζίνο και ξενοδοχείου στα πλαίσια της νέας της καμπάνιας ΕΚΕ. Ενα ακόμα δείγμα της προσπάθειας «κουκουλώματος» του τι σημαίνει καπιταλιστικό κέρδος και πώς αυτό δεν μπορεί να γεφυρωθεί με τις λαϊκές ανάγκες, όπως είναι και η προστασία του περιβάλλοντος.

Αφού, λοιπόν, με το νόμο 3139/2003 του ΠΑΣΟΚ 62,59 στρέμματα δάσους της Πάρνηθας «βρίσκονται σε νόμιμη αλλαγή χρήσης» και εξαιρούνται από την αναδάσωση, δεδομένου ότι έχουν δοθεί στην ιδιοκτησία του καζίνο, έρχεται το καζίνο και με δελτίο Τύπου στις αρχές του Νοέμβρη, μας ενημερώνει ότι στόχος της διαφημιστικής του καμπάνιας στα πλαίσια της ΕΚΕ είναι: «Η ευαισθητοποίηση των πολιτών στα θέματα περιβάλλοντος και συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά την προστασία και αποκατάσταση του Εθνικού Δρυμού της Πάρνηθας μετά την πρόσφατη καταστροφική πυρκαγιά»!

Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Πόσος καιρός χρειάζεται;

«

Μη, ρε», του λέω, «μη τον βαράς»! «Θα του σπάσω τα κόκαλα», μου απαντάει. «Αδερφός μου είναι και έχω δικαίωμα να τον μαλώνω! Μικρά όταν ήμασταν πλακωνόμασταν και στις μπουνιές. Τώρα, απλώς, τον μαλώνω! Και τότε και τώρα, για το καλό του το κάνω! Μα είναι πράματα αυτά; Τι περιμένει για να βάλει μυαλό; Δεν καταλαβαίνει ότι τον κοροϊδεύουν;».

Για να είμαι ειλικρινής, όταν του είπα «μην το βαράς» το έκανα για πλάκα! Τον παρακολουθούσα αρκετή ώρα να κατεβαίνει δίπλα στον πιλότο και να τον ψέλνει! Δεν άκουγα τι έλεγαν, αφού κατεβαίναμε σε απέναντι πεζοδρόμια. Μας χώριζε ολόκληρη Πανεπιστημίου. Ομως, στο ύψος της Ιπποκράτους εγώ πέρασα απέναντι για να ανέβω προς το σπίτι μου και εκείνοι διέσχισαν κάθετα το δρόμο για να χωθούνε στη στοά Ορφανίδη. Στη μέση της Πανεπιστημίου ανταμώσαμε. «Μη, ρε», του λέω, «μη τον βαράς».

«Αδερφός μου είναι και έχω δικαίωμα, κλπ., κλπ.». Μιλώντας, όμως, κοντοστάθηκαν και οι δυο. Από ευγένεια κοντοστάθηκα και εγώ. Γύρισαν προς το μέρος μου. Γύρισα και εγώ προς το δικό τους. Εκαναν ένα - δυο βήματα να με πλησιάσουν, έκανα εγώ τα υπόλοιπα. Τώρα, πια, γίναμε μια παρέα. Δίπλα μας κατέβαιναν σε ομάδες - ομάδες οι διαδηλωτές της ΓΣΕΕ, που είχαν διαλυθεί αμέσως μετά τη Βουλή.

«Εντάξει, δε θέλουμε να μπεις διαιτητής στη διαφωνία μας, όμως, σε παρακαλώ πες μου: έχει νόημα να διαδηλώνεις με τα κόμματα τα οποία και τα δυο θέλουν να πουλήσουν την "Ολυμπιακή" στους ιδιώτες, ενώ εσύ, αλλά και ο ελληνικός λαός, θέλετε να μείνει στο δημόσιο; Καταλαβαίνεις γιατί τον μαλώνω;».

«Χρειάζεται χρόνος, δεν είναι εύκολο να συνειδητοποιηθεί...», προσπάθησα να μαλακώσω τα πράγματα.

«

Α, όχι, φίλε μου. Οχι, και εσύ! ΓΣΕΕ είσαι;» ρωτάει και χωρίς να περιμένει απάντηση με περιλαμβάνει και μένα. «Αδικα περπατάτε, άδικα φωνάζετε! Χαμένος κόπος, ρε, οι διαδηλώσεις σας! Σας κοροϊδεύουν, δεν καταλαβαίνετε! Δεν είναι μαθηματικά, όπως τα παρουσιάζουν, απλοί συλλογισμοί είναι! Δεν ξέρω τι δουλιά κάνεις εσύ, αλλά ο αδελφός μου είναι πιλότος! Κοίτα τη στολή του, δεν ντύθηκε για τις απόκριες! Πιλότος είναι, δεν είναι κανένα χαϊβάνι. Ανθρώπους κουβαλάει, μια στραβοτιμονιά και φουντάρουν στη θάλασσα! Μέχρι να συνειδητοποιηθεί αυτός και οι συνάδελφοί του θα κάνει φτερά η "Ολυμπιακή". Κατάλαβες, γιατί φωνάζω; Πάει η ΔΕΗ, πάει ο ΟΤΕ, πάει η "Ολυμπιακή"! Βάρεσαν ξεπούλημα και ετούτοι κάθονται και τους κοιτάζουν! Κατάλαβες γιατί παίρνω ανάποδες;».

«Το ζήτημα δεν είναι να φωνάζεις εσύ, το ζήτημα είναι να ακούει ετούτος»!

«Α, δεν είσαι ΓΣΕΕ, ε; Καλά το μυρίστηκα! Τι θέλει, επιτέλους, για να καταλάβει; Ετούτος ξέρει γράμματα, εγώ σοφέρ είμαι! Ετούτος ταξιδεύει στον κόσμο, εγώ Πατήσια - Αμπελόκηποι! Τέλος πάντων, σήμερα τα πράγματα είναι καθαρά! Μόνο ένας χώρος φωνάζει κάτω τα χέρια από την "Ολυμπιακή". Φωνάζει και το εννοεί! Και χωρίς πολλές κουβέντες δηλώνει ότι θα κάνει τα αδύνατα δυνατά για να εμποδίσει το ξεπούλημα. Και αυτοί αντί να τρέξουν στο ΠΑΜΕ, αντί να βάλουν και ετούτοι την πλάτη τους, αντί να συνταχτούνε με αυτούς που τους υπερασπίζονται, πάνε με αυτούς που τους ξεπουλάνε»!

«Και στο ΠΑΜΕ ήρθαν πιλότοι»...

«Το ξέρω, τους είδα! Ομως, μιλάω για ετούτους, για τον αδερφό μου! Γιατί, ρε Κώστα, του λέω. Τι δουλιά έχουμε εμείς με τη Νέα Δημοκρατία, με το ΠΑΣΟΚ; Ετούτοι, ρε, έπεσαν πάνω στη δημόσια περιουσία και τη λεηλάτησαν! Τη θάλασσα, τη στεριά, τον αέρα, όλα τα έβγαλαν στο σφυρί! Τώρα θέλουν να βάλουν χέρι και στα πανεπιστήμια! Δεν έχουν το θεό τους»!

«Ζήτημα ημερών είναι να ξεσκεπαστούνε. Δώσ' του χρόνο»!

«

Δεν υπάρχει χρόνος! Αν δεν πιστέψουν βαθιά, η "Ολυμπιακή" πολύ σύντομα θα αλλάξει χέρια! Κοίτα γύρω σου, δεν έχει μείνει τίποτα δημόσιο! Αν δεν αλλάξουμε τακτική όλοι οι εργαζόμενοι σε ένα - δυο χρόνια θα μας πουλήσουν όλους! Πες μου τι έμεινε; Ενα - ένα τα βγάζουν στο σφυρί. Φτιάχνουν τους δρόμους, τους δίνουν σε ιδιώτες. Φτιάχνουν το τρένο, το χαρίζουν και αυτό! Ρε, το στρατό ετοιμάζονται να τον δώσουν σε επιχειρηματίες! Οι άνθρωποι είναι επικίνδυνοι, αυτό του λέω! Μην πας, ρε, μαζί τους, σε μετράνε στα γκάλοπ τους και σε μετράνε στη δική τους πλευρά! Περπατάς δίπλα τους και θεωρούν ότι συμφωνείς μαζί τους. Φεύγα, ρε, του λέω. Φεύγα να σωθείς και να σωθεί και η Ελλάδα»!

Τα δυο αδέρφια δε συμφώνησαν. Δεν είναι τόσο εύκολες τέτοιου είδους συμφωνίες! Εγώ τράβηξα για το σπίτι μου και αυτοί για το δικό τους συνεχίζοντας την κουβέντα τους. Πόσος καιρός χρειάζεται αλήθεια για να δει κάποιος την αλήθεια;


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ