Με μεράκι, ενθουσιασμό, με καλή οργάνωση και ...«δουλιά μυρμηγκιού», τα νέα παιδιά που συμμετέχουν στο συγκρότημα, βάζουν το δικό τους λιθαράκι στη συνολική πολιτική παρέμβαση της ΚΝΕ στον πολιτισμό.
Σήμερα το Συγκρότημα της ΚΝΕ αποτελείται από πέντε σύνολα: Τη χορωδία, την ορχήστρα, ένα σχήμα λαϊκής και ρεμπέτικης μουσικής, την ομάδα μουσικής θεατρικών παραστάσεων και την ομάδα μουσικών ερευνών. Η ομάδα μουσικής θεατρικών παραστάσεων ετοιμάζει μια εμφάνιση στο «Συρμό» με κλασική και τζαζ μουσική, ενώ δουλεύει μαζί με τη θεατρική ομάδα της ΚΝΕ, συνοδεύοντας μουσικά τις παραστάσεις της. Η ομάδα μουσικών ερευνών κάνει τις ενορχηστρώσεις των κομματιών που παίζει η ορχήστρα και επιμελείται τα αφιερώματα που παρουσιάζουν τα σύνολα, οργανώνοντας τη συζήτηση με τον κόσμο για τη μουσική που πρόκειται να ακούσει.
Εκεί συναντήσαμε τον Μάριο Χριστόπουλο, φλαουτίστα, τελειόφοιτο της Μουσικολογίας, που είναι η «ψυχή» του συγκροτήματος από την αρχή της δημιουργίας του και τον Παναγιώτη Τσίτσικα, που παίζει μπουζούκι, κιθάρα και είναι ο συντονιστής της ορχήστρας. Μόλις είχε τελειώσει η πρόβα με τη δεκαεφτάχρονη Ξένια, που είχε φέρει μαζί το σαντούρι της.
Ολόκληρο το συγκρότημα αποτελείται από 122 παιδιά. Από αυτούς οι 70 είναι στη χορωδία και οι 29 στην ορχήστρα. Τα όργανα της ορχήστρας είναι: 4 κιθάρες (μια ηλεκτρική, μια κλασική και 2 ηλεκτρακουστικές), 2 πιάνα, 5 μπουζούκια, 3 κλαρινέτα, 4 βιολιά, 2 φλάουτα, μπάσο, σαξόφωνο, σαντούρι, κρουστά, ντραμς, τρομπόνι, τρομπέτα, ακορντεόν, μαντολίνο, φυσαρμόνικα.
Το σύνολο μουσικής για θέατρο είναι με πιάνο, φλάουτο και κρουστά, ενώ το λαϊκορεμπέτικο σύνολο έχει δυο μπουζούκια, κρουστά, κιθάρα και ακορντεόν. Εννιαμελής είναι η ομάδα μουσικών ερευνών, όπου συμμετέχουν 6 μουσικολόγοι και τρεις μουσικοί.
Η ορχήστρα και η χορωδία ετοιμάζουν αυτό το διάστημα ένα αφιέρωμα στα τραγούδια της αμφισβήτησης της δεκαετίας του '90. Ανάμεσά τους θα ακουστούν και κάποια πολιτικά τραγούδια της δεκαετίας του '70 και του '80 για να φανούν οι διαφορές που που προκύπτουν από τη διαφορά στην κατάσταση και το επίπεδο του λαϊκού κινήματος, πριν και μετά τις ανατροπές. Είναι μια «πρόκληση» με ενδιαφέρον, ιδιαίτερα αν αναλογιστεί κανείς ότι οι νέοι που ετοιμάζουν αυτή τη δουλιά ήταν μωρά ή παιδιά του δημοτικού τη δεκαετία του '90.
Το «Ανεμολόγιο» κι οι «Ευρωπαϊκές παλιοκοινωνίες» είναι δυο από τα 15 περίπου τραγούδια του αφιερώματος, που θα περιλαμβάνει και κείμενο, το οποίο έχει επιμεληθεί η ομάδα μουσικών ερευνών. Τα δυο μουσικά σύνολα προσανατολίζονται να είναι έτοιμα γι' αυτή τη συναυλία στις αρχές της άνοιξης, οπότε και θα παρουσιαστεί σε εκδηλώσεις της ΚΝΕ.
Δεν είναι εύκολη δουλιά η προετοιμασία των αφιερωμάτων. Οι πρόβες είναι συνεχείς, καθημερινές. Χρειάζεται να «δέσουν» όλοι μαζί, ερασιτέχνες μουσικοί και τραγουδιστές που έχουν ασχοληθεί με τη μουσική μέσα από εντελώς διαφορετικούς δρόμους (ωδεία, μουσικά σχολεία, πανεπιστήμια, αλλά και παιδιά που μαθαίνουν ένα όργανο μόνα τους στο σπίτι ή απλώς τους αρέσει να τραγουδούν).
«Κάνουμε πρόβα δυο - δυο, τρεις - τρεις μουσικοί», λέει ο Παναγιώτης κι εξηγεί ότι έτσι έχουν τη δυνατότητα να «σκύβουν» πάνω σε κάθε όργανο, να εντοπίζουν καλύτερα τις αδυναμίες του κάθε μουσικού και να τις διορθώνουν. «Κερδίζουμε έτσι σε χρόνο, που αντανακλά σε ποιότητα στη δουλιά μας» υπογραμμίζει. «Είμαστε ερασιτέχνες», τονίζει ο Μάριος, υπογραμμίζοντας όμως ότι δίνουν μεγάλη σημασία στην ποιότητα του αποτελέσματος: «Δε θα κάνουμε ημίμετρα», ξεκαθαρίζει και η οργάνωση του συγκροτήματος μέχρι τώρα αποδεικνύει την αλήθεια των λόγων του.
Με αποφασιστικότητα, όνειρα και σχέδια ατενίζουν το μέλλον. Μόλις ολοκληρώσουν το αφιέρωμα στα τραγούδια της δεκαετίας του '90, θα συναποφασίσουν συλλογικά την επόμενη δουλιά που θα ετοιμάσουν. Συζητούν να παρουσιάσουν πιο σύνθετα μουσικά έργα, να εκδώσουν σε μπροσούρα όλες τις παρτιτούρες με τις ενορχηστρώσεις της ομάδας μουσικών ερευνών, ενώ «όνειρο» της χορωδίας είναι να δουλέψει κάποια στιγμή πάνω σε παραδοσιακά πολυφωνικά τραγούδια. Και πάνε ακόμα παραπέρα: «Θα 'ρθει η στιγμή που θα παρουσιάσουμε και νέους μουσικούς και δικά μας έργα», λέει ο Παναγιώτης.
Το παράδειγμα του συγκροτήματος της ΚΝΕ έχει απλωθεί σε όλη τη χώρα. Πέρα από το συγκρότημα της ΚΝΕ στη Θεσσαλονίκη (η δημιουργία του οποίου είχε προηγηθεί χρονικά αυτού της Αθήνας), τα τελευταία χρόνια έχει στηθεί χορωδία της ΚΝΕ στην Πάτρα και τη Λάρισα και ορχήστρα στη Λάρισα και τα Γιάννενα. «Στόχος μας είναι κάποια στιγμή να συναντηθούμε όλοι μαζί, να ανταλλάξουμε σκέψεις και απόψεις», εξηγεί ο Μάριος, ενώ εύχεται - κι εμείς μαζί του - να υπάρξουν ανάλογα σχήματα και σε άλλες πόλεις.