ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 25 Απρίλη 2008
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΟΜΙΣΤΡΑ ΤΑΞΙ - ΦΟΡΤΗΓΩΝ - ΚΤΕΛ
Ακριβαίνουν κατά 5% από 19 Μάη

Στις μέχρι τώρα ανατιμήσεις ειδών και υπηρεσιών πρώτης ανάγκης (ψωμί, τρόφιμα, υγρά καύσιμα, τιμολόγια ΔΕΗ, διόδια κλπ.) στα εισιτήρια αστικών συγκοινωνιών (από 1η Μάη) προστίθενται από 19 Μάη και τα κόμιστρα σε ταξί, ΚΤΕΛ και φορτηγά ΔΧ

Ομοβροντία «τσουχτερών» αυξήσεων επιβάλλει η κυβέρνηση σε συγκοινωνίες και μεταφορές από τον επόμενο μήνα. Μετά τις αυξήσεις - «φωτιά» στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών από την Πρωτομαγιά, η κυβέρνηση αποφάσισε χτες να δώσει το πράσινο φως και για αυξήσεις 5% στα κόμιστρα των ταξί, των φορτηγών ΔΧ και των βυτιοφόρων υγρών καυσίμων, καθώς και στα εισιτήρια των υπεραστικών και αστικών ΚΤΕΛ. Οι αυξήσεις αυτές θα ισχύσουν από τις 19 Μάη 2008, ενώ ειδικά για τα ΔΧ φορτηγά αυτοκίνητα που διενεργούν εθνικές μεταφορές, το κόστος των διοδίων θα καταβάλλεται πέραν της τιμολόγησης.

Οσον αφορά στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, υπενθυμίζεται ότι από την Πρωτομαγιά που καταργούνται τα μεμονωμένα εισιτήρια και καθιερώνεται το ενιαίο, ουσιαστικά οι επιβάτες που δε χρησιμοποιούν κάρτα απεριόριστων διαδρομών θα επιβαρυνθούν έως και 60%, ενώ από την 1η Γενάρη 2009 η τιμή του ενιαίου εισιτηρίου θα υπερδιπλασιαστεί και θα φτάσει στο ένα ευρώ!

Με τις «τσουχτερές» αυξήσεις σε συγκοινωνίες και μεταφορές, σε συνδυασμό με αυτές των διοδίων (180%) και των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών (200%), η κυβέρνηση επιφέρει ένα ακόμα ισχυρό πλήγμα στα εισοδήματα των λαϊκών νοικοκυριών, μειώνοντας ακόμα περισσότερο την αγοραστική τους δύναμη. Το κύμα των αυξήσεων, αναμένεται να συνεχιστεί και με τις τιμές των εισιτηρίων του ΟΣΕ, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση εξετάζει σχετικό αίτημα της διοίκησης του Οργανισμού.

Οπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών, οι αυξήσεις στα εισιτήρια και τα κόμιστρα αποφασίστηκαν «στο πλαίσιο της νέας τιμολογιακής πολιτικής, αλλά και λόγω της μεγάλης αύξησης των τιμών των καυσίμων διεθνώς». Από την πλευρά του, ο αρμόδιος υπουργός Κ. Χατζηδάκης, δήλωσε ότι η απόφαση για τις αυξήσεις πάρθηκε για να αντισταθμιστεί η επιβάρυνση των επαγγελματιών του κλάδου των μεταφορών από την αύξηση των τιμών των καυσίμων και πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση πήρε υπόψη της «την οικονομική στενότητα των πολιτών και την ανάγκη να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός».

Ακριβότερες και οι βενζίνες

Νέα αύξηση κατά 0,88% σημείωσαν οι τιμές της αμόλυβδης βενζίνης στην τελευταία βδομάδα. Σύμφωνα με το δελτίο του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στις 23 Απρίλη διαμορφώθηκε στα 1,141 ευρώ το λίτρο, από 1,131 ευρώ ανά λίτρο στις 18 Απρίλη.

ΑΓΟΡΑ
«Ζεστάθηκε» η κίνηση στα είδη διατροφής

Σε καθεστώς αδυσώπητης ακρίβειας και αλλεπάλληλων κερδοσκοπικών ανατιμήσεων κινήθηκε και χτες η πασχαλινή αγορά με την κίνηση σιγά - σιγά να αυξάνεται καθώς οι εργαζόμενοι αρχίζουν να προμηθεύονται τα απαραίτητα για το γιορτινό τραπέζι. Σήμερα και αύριο αναμένεται να κορυφωθεί η κίνηση με τις τιμές στο «ύψος τους» και τους κερδοσκόπους να τρίβουν τα χέρια τους. Και φέτος, η πλειοψηφία των νοικοκυριών με δυσκολία θα καταφέρει να γεμίσει το καλάθι με τα είδη που επιτάσσει η παράδοση, με δεδομένο μάλιστα ότι το ισχνό δώρο του Πάσχα έχει ήδη εξανεμιστεί πριν καλά - καλά καταβληθεί.

Ενδεικτικό είναι ότι μόνο για ένα αρνί ή κατσίκι οκτώ κιλών απαιτούνται 72-96 ευρώ το κιλό, αφού πωλούνται από 9 μέχρι 12 ευρώ το κιλό ως επί το πλείστον. Οι συκωταριές πωλούνται στα 5-8 ευρώ το κιλό και τα έντερα στα 3-6 ευρώ το κιλό. Στα οπωροκηπευτικά καλά κρατεί ο χορός της ακρίβειας, με την ντομάτα να φτάνει στα 2,50 ευρώ το κιλό - με ...«πτωτικές τάσεις» σε σχέση με τα 3,50 της προηγούμενης βδομάδας, ακούγεται χλευαστικά ο σχολιασμός της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης. Οι πατάτες πωλούνται στα 70-90 λεπτά το κιλό, τα κρεμμύδια στα 80 λεπτά και τα φρέσκα μέχρι 2 ευρώ το κιλό.

ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟ ΧΡΕΟΣ
Αγγιξε τα 240 δισ. ευρώ το 2007

Αύξηση κατά 13,4 δισ. ευρώ ή 6% σημείωσε το 2007 το κυβερνητικό (δημόσιο) χρέος της χώρας. Παρά τη συνέχιση της σκληρής λιτότητας και το ξεπούλημα των κερδοφόρων επιχειρήσεων του Δημοσίου που επιβλήθηκε από την κυβέρνηση της ΝΔ (όπως συνέβαινε με τις κυβερνήσεις της τελευταίας 20ετίας), το κυβερνητικό χρέος (αφορά το χρέος των υπουργείων) σκαρφάλωσε στο τέλος του 2007 στα 239,66 δισ. ευρώ, από 226,22 δισ. ευρώ το 2006 και σαν ποσοστό του ΑΕΠ ανήλθε στο 104,5%.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι και τα μεγέθη αυτά θα φάνταζαν μικρά, αν η κυβέρνηση της ΝΔ δεν είχε προχωρήσει στην αναθεώρηση του ΑΕΠ, με τις ευλογίες της ΕΕ. Τόσο το δημοσιονομικό έλλειμμα, όσο και το χρέος, ως ποσοστιαία μεγέθη διαμορφώνονται σε σχέση με τις εξελίξεις του ΑΕΠ. Από τη στιγμή που το τελευταίο αυξάνεται (ο παρονομαστής του κλάσματος), το έλλειμμα και το χρέος ακόμα και στην περίπτωση που ως απόλυτα μεγέθη αυξάνονται, ως ποσοστό του ΑΕΠ εμφανίζονται μειωμένα. Με το σκεπτικό αυτό η κυβέρνηση της ΝΔ ζήτησε από την ΕΕ μέσα στο 2007 να δεχτεί αναθεώρηση του ελληνικού ΑΕΠ κατά 25%, αίτημα το οποίο έγινε μερικά δεκτό, καθώς αποδέχτηκαν αύξηση της τάξης του 10%. Ετσι κατάφερε η κυβέρνηση να εμφανίσει μείωση των ελλειμμάτων και του χρέους αναδρομικά από το 2000, έτος το οποίο αποτελεί τη βάση της αναθεώρησης.

ΡΥΖΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ
Ευρωπρόστιμο συνυπευθυνότητας

Κόπηκε το συνδεδεμένο πριμ μέχρι και 20 ευρώ το στρέμμα

Πρόστιμο συνυπευθυνότητας στο συνδεμένο πριμ πλήρωσαν οι ρυζοπαραγωγοί λόγω της υπέρβασης του πλαφόν που επέβαλε η νέα ΚΑΠ. Το 2007 καλλιεργήθηκαν 257.788 στρέμματα, όμως επειδή το πλαφόν για το συνδεδεμένο πριμ είναι 203.330 στρέμματα επιβλήθηκε ανά ρυζοπαραγωγικό νομό αναλογική μείωση της επιδότησης, η οποία είναι 56,1 ευρώ το στρέμμα. Η μείωση έφτασε μέχρι και 20 ευρώ το στρέμμα και την πιο μεγάλη χασούρα είχαν οι νομοί Καβάλας, Θεσσαλονίκης, Πέλλας, Ημαθίας, Εβρου και Αιτωλοακαρνανίας.

Οι ρυζοπαραγωγοί πλήρωναν πρόστιμα συνυπευθυνότητας και προ της ψήφισης της νέας ΚΑΠ. Ομως τον Ιούνη του 2003 ψηφίστηκε από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ η δραστική περικοπή του πλαφόν που μέχρι τότε ήταν 249.000 στρέμματα και μειώθηκε στα 203.330 στρέμματα. Η κυβέρνηση της ΝΔ που στη συνέχεια εφάρμοσε τον σχετικό κανονισμό, επιχείρησε να επιβάλει διοικητικά μέτρα περιορισμού της ρυζοκαλλιέργειας και σε ένα βαθμό πέτυχε τη μείωση της ρυζοκαλλιέργειας το 2005 και το 2006. Το 2007 οι τιμές στο ρύζι ανέβηκαν και οι αγρότες έσπειραν περισσότερα στρέμματα ανεβάζοντας τον αριθμό τους στις 257.788. Να σημειωθεί πως το 2003 είχαν καλλιεργηθεί 245.204 στρέμματα, το 2004 258.521 στρέμματα, το 2005 229.521 στρέμματα και το 2006 232.061 στρέμματα.

Η κατάσταση που διαμορφώνει η ΕΕ με την επιβολή πλαφόν στρέφεται σε βάρος των συμφερόντων των αγροτών και στην προκειμένη περίπτωση των ρυζοπαραγωγών. Και τίθεται ένα εύλογο ερώτημα: Γιατί να υπάρχουν τέτοιοι περιορισμοί έτσι ώστε όταν η αγορά ζητάει ρύζι και δίνει καλές τιμές, να κόβεται το συνδεδεμένο πριμ που υποτίθεται ότι καθιερώθηκε για να μην εγκαταλειφθεί η ρυζοκαλλιέργεια;... Κι όπως δείχνουν τα πράγματα, οι ρυζοπαραγωγοί θα πληρώσουν και για το 2008 πρόστιμο συνυπευθυνότητας. Γιατί όπως εκτιμάται και φέτος η ρυζοκαλλιέργεια θα κινηθεί σίγουρα πιο πάνω από τα περσινά καλλιεργούμενα στρέμματα.

Το ωράριο των καταστημάτων

Σήμερα Μ. Παρασκευή τα καταστήματα θα λειτουργήσουν από τη 1.00 μ.μ. μέχρι τις 7.00 μ.μ. Αύριο Μ. Σάββατο 9.00 π.μ. - 3.00 μ.μ.

Τη Δευτέρα του Πάσχα τα εμπορικά θα παραμείνουν κλειστά, ενώ την Τρίτη του Πάσχα επανέρχεται το κανονικό ωράριο λειτουργίας.

ΝΥΧΤΕΡΙΝΟ ΡΕΥΜΑ
Από τις 11 το βράδυ έως τις 7 το πρωί

Αλλάζει από την Πρωτομαγιά το ωράριο ισχύος του νυχτερινού ηλεκτρικού ρεύματος. Οπως ανακοίνωσε η ΔΕΗ, το οικιακό νυχτερινό τιμολόγιο θα ισχύει και φέτος, όπως κάθε χρόνο, από τις 11 το βράδυ έως και τις 7 το πρωί για την περίοδο από την 1η του Μάη μέχρι και τις 31 του Οκτώβρη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ