ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 28 Μάη 2008
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
3η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
Υποβάθμιση σπουδών, ένταση ταξικών φραγμών τα αποτελέσματα της Μπολόνια

Πλούσια συζήτηση για τα αποτελέσματα από την εφαρμογή της διαδικασίας της Μπολόνια. Στη Συνάντηση συμμετέχουν 18 Κομμουνιστικά και Εργατικά Κόμματα

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ (της απεσταλμένης μας Ελένης ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ).--

Η εμβάθυνση των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης και η ανάπτυξη του κινήματος διεκδίκησης της Παιδείας των λαϊκών αναγκών, βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης των αντιπροσώπων από 18 κομμουνιστικά και εργατικά κόμματα που συμμετείχαν στην 3η Συνάντηση Κομμουνιστικών και Εργατικών Κομμάτων για την Παιδεία στην Ευρώπη, η οποία πραγματοποιήθηκε χτες στις Βρυξέλλες.

Η συνάντηση διοργανώθηκε με πρωτοβουλία του ΚΚΕ, το οποίο συμμετείχε με πολυμελή αντιπροσωπεία, με επικεφαλής τον Νίκο Σοφιανό, μέλος της Γραμματείας της ΚΕ του ΚΚΕ και στελέχη του Κόμματος από την ευρωκοινοβουλευτική ομάδα, τα Τμήματα Διεθνών Σχέσεων και Παιδείας καθώς και αντιπροσωπεία της ΚΝΕ.

Αναδείχτηκε και μέσα από τη συζήτηση, η ανάγκη τέτοιες πρωτοβουλίες να είναι συχνές και σταθερές. Στις τοποθετήσεις των αντιπροσώπων, συνεκτικό στοιχείο ήταν η ένταση της επίθεσης της πολιτικής του κεφαλαίου και της ΕΕ ανάμεσα σε άλλα και στην Παιδεία, στο δικαίωμα στη μόρφωση. Ανάμεσα σε άλλα, υπογραμμίστηκαν τα αποτελέσματα της διαδικασίας της Μπολόνια στην υποβάθμιση του περιεχομένου των σπουδών και των πτυχίων, στην ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων, στην ένταση των ταξικών φραγμών.

Χαρακτηριστικά είναι ορισμένα παραδείγματα που ανέφεραν οι αντιπρόσωποι που συμμετείχαν στη συνάντηση. Οπως σημείωσε ο Viljami Vaskonen, εκ μέρους του Κομμουνιστικού Κόμματος Φινλανδίας, αυτή την περίοδο ολοκληρώνεται νομοθετική μεταρρύθμιση για τα πανεπιστήμια, η οποία βασίζεται στην «ανταγωνιστικότητα και την πεποίθηση ότι μόνο οι καινοτομίες όπως των κινητών τηλεφώνων της Νόκια μπορούν στην πραγματικότητα να διευκολύνουν ένα μέλλον ευημερίας στη Φινλανδία!». Πρόσθεσε ακόμα ότι «τα πανεπιστήμια προγραμματίζονται οικονομικά έτσι ώστε να ιδιωτικοποιηθούν και να ανασυγκροτηθούν με τη μορφή του ιδρύματος», ενώ εξαρτώνται όλο και περισσότερο από την ιδιωτική χρηματοδότηση. Οπως σημείωσε, υπάρχει τάση μέρος της κρατικής χρηματοδότησης να δίνεται στα πανεπιστήμια ανάλογα με την επιτυχία τους να προσελκύουν χρήματα από την αγορά, ενώ τόνισε ότι το επιχείρημα γι' αυτή τη μεταρρύθμιση ήταν ότι θα αυξηθεί η αυτονομία των ιδρυμάτων....

Για τη διάσπαση των σπουδών σε δύο κύκλους και τον προσανατολισμό στην κατάρτιση στα ιταλικά πανεπιστήμια, αναφέρθηκε ο Giordano Lorefice, εκ μέρους του Κόμματος Ιταλών Κομμουνιστών, τονίζοντας ότι δεν υπάρχει μόρφωση όταν στόχος των σπουδών είναι η κατάρτιση και σημείωσε ότι η διάσπαση σε κύκλους σπουδών έχει οδηγήσει σε έντονη ταξική διαφοροποίηση των πτυχιούχων.

Αλλωστε, όπως τόνισε εκ μέρους του Πορτογαλικού Κομμουνιστικού Κόμματος ο Rui Namorado Rosa, τα προγράμματα διδασκαλίας αναμορφώθηκαν εσπευσμένα το 2006, προκειμένου η χώρα να συμβαδίσει με τη διαδικασία της Μπολόνια. Τόνισε ότι «είναι φανερή η πολιτική αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να μειώσει την κρατική προσπάθεια και ευθύνη ως προς την ανώτατη εκπαίδευση, σε μια συνεχόμενη προσπάθεια να αποσύρει θεμελιώδη δικαιώματα του λαού και να ιδιωτικοποιήσει την εκπαίδευση και να υπηρετήσει τα συμφέροντα του κεφαλαίου».

Στο περιεχόμενο της διδασκαλίας, που από τις πρώτες τάξεις του σχολείου έχει σαφή αντικομμουνιστική προπαγάνδα, στάθηκε ανάμεσα σε άλλα η Veronica Pazderova, εκ μέρους της Ενωσης Κομμουνιστικής Νεολαίας Τσεχίας, η οποία σημείωσε ότι από την πρώτη μέρα στα θρανία, τα βιβλία και οι συζητήσεις με τους καθηγητές έχουν ξεκάθαρο αντικομμουνιστικό περιεχόμενο.

Τους ταξικούς φραγμούς στη μόρφωση ανέδειξε με την ομιλία της η Adina Elena Stan, εκ μέρους του Κόμματος Σοσιαλιστικής Συμμαχίας Ρουμανίας, τονίζοντας ότι μόνο 1,5 - 2% των μαθητών από αγροτικές περιοχές έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο πανεπιστήμιο. Για την καμπάνια για ένα δημοκρατικό σχολείο που βρίσκεται σε εξέλιξη μίλησε εκ μέρους του Κόμματος Εργατών Βελγίου η Annemie Mels, τονίζοντας ότι στόχος είναι ο εκδημοκρατισμός της εκπαίδευσης που περιλαμβάνει την πάλη ενάντια στην ιδιωτικοποίηση.

Η Συνάντηση συνεχίστηκε μέχρι αργά το απόγευμα, με συζήτηση για την αντιμετώπιση σοβαρών και κρίσιμων ζητημάτων αντικομμουνισμού που έχουν εκδηλωθεί ιδιαίτερα έντονα το τελευταίο διάστημα στην ΕΕ. Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν με ψηφίσματα αλληλεγγύης στην Ενωση Κομμουνιστικής Νεολαίας Τσεχίας. Ακόμα υιοθετήθηκε ψήφισμα αλληλεγγύης στον ιρλανδικό αγώνα ενάντια στην Ευρωσυνθήκη (σχετικό ρεπορτάζ σε επόμενο φύλλο του «Ρ»).

Να ενισχύσουμε τη συνεργασία και τις κοινές δράσεις

Θέτοντας το πολιτικό πλαίσιο της συζήτησης, εκ μέρους του ΚΚΕ, ο Νίκος Σοφιανός στην εισήγησή του σημείωσε ότι «στην πρόσφατη σύνοδο Κορυφής της ΕΕ, η ελεύθερη διακίνηση καινοτομίας - έρευνας - ερευνητών - φοιτητών αναγνωρίστηκε ως η πέμπτη ελευθερία του Μάαστριχτ. Η εξέλιξη αυτή τονίζει τη σημασία που δίνει η ευρωπαϊκή ολιγαρχία στο ρόλο που θέλει να παίξει η γνώση στην υπηρεσία της κερδοφορίας και ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας. Η προώθηση των αντιδραστικών αλλαγών στο χώρο της εκπαίδευσης, σε εθνικό και ευρωπαϊκό πεδίο, δένει αναπόσπαστα τους αγώνες που εκτυλίσσονται σήμερα και πρέπει να δυναμώσουν την επόμενη περίοδο ενάντια στα αντιδραστικά μέτρα, με τον αγώνα ενάντια στην κυριαρχία των μονοπωλίων, με την προοπτική της ρήξης και ανατροπής της εξουσίας τους».

Ο Ν. Σοφιανός τόνισε τη σημασία «να σταθούμε στις αναδιαρθρώσεις που προωθούνται στο σύνολο της εκπαίδευσης και στην εξειδίκευση που επιχειρούν σε κάθε βαθμίδα. Στις προηγούμενες συναντήσεις μας παρουσιάσαμε τις αντιδραστικές τομές που έχει ψηφίσει ή ετοιμάζει να φέρει προς ψήφιση η κυβέρνηση της ΝΔ στην εκπαίδευση. Λόγω της καθυστέρησης που υπάρχει για τους στόχους έως το 2010 που έχει θέσει η Μπολόνια, η κυβέρνηση αυτή την περίοδο εστιάζει στην ανώτατη εκπαίδευση». Στο σημείο αυτό ο Ν. Σοφιανός παρουσίασε τις βασικές πλευρές του αντιδραστικού νόμου-πλαισίου, που ψήφισε πέρσι η κυβέρνηση και τώρα πιέζει για την εφαρμογή του, επισημαίνοντας ότι η καθυστέρηση της κυβέρνησης στην υλοποίηση των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων με βάση τη διαδικασία της Μπολόνια, «είναι αποτέλεσμα των σημαντικών αγώνων που έγιναν και συνεχίζονται ενάντια στο νόμο-πλαίσιο». Ακόμα υπογράμμισε ότι «η πολιτική που υλοποιείται σε εθνικό και ευρωπαϊκό πεδίο δεν είναι τυχαία, προσωπική ή αποσπασματική. Αυτό το τονίζουμε γιατί στη χώρα μας γίνεται σοβαρή προσπάθεια από τη σοσιαλδημοκρατία και ιδιαίτερα από τους οπορτουνιστές του ΣΥΝ που πρωταγωνιστεί στο ΚΕΑ, να κρυφτούν αυτές οι κατευθύνσεις, να μείνει στη σκιά ο ενοποιητικός ιστός όλων των αντιδραστικών αλλαγών που δείχνουν και την ανάγκη της ενιαίας απάντησης στην ενιαία επίθεση που κάνει το κεφάλαιο σε Παιδεία, εργασία, κοινωνικά, ασφαλιστικά, δημοκρατικά δικαιώματα. Η πορεία ολοκλήρωσης στην ΕΕ διαμορφώνει ένα εκπαιδευτικό σύστημα πλήρως προσαρμοσμένο, υποταγμένο στην κερδοφορία και την ιδεολογία του κεφαλαίου. Γι' αυτό είναι μονόδρομος για τους λαούς η πορεία ρήξης, ανυπακοής, αποδέσμευσης από το οικοδόμημα των ευρωπαϊκών μονοπωλίων. Αυτό επιδιώκουν να κρύψουν οι απολογητές της Κομισιόν στη χώρα μας, τα κόμματα του ευρωμονόδρομου, ιδιαίτερα τώρα που είναι τόσο ορατά και έντονα τα αποτελέσματα των ελευθεριών του Μάαστριχτ στην καθημερινότητα της πλειοψηφίας του λαού μας, πλήττοντας το εισόδημα, το βιοτικό επίπεδο, την προοπτική των εργατικών λαϊκών οικογενειών».

Τέλος, υπογράμμισε ότι «σε αυτές τις συνθήκες που διαμορφώνει η επιθετικότητα της ΕΕ στους λαούς, μπορούμε να ενισχύσουμε τη συνεργασία και κοινή δράση με πρωτοβουλίες στο κίνημα».

Σταθμός σε αυτήν την κατεύθυνση θα είναι το άνοιγμα της σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς τον Σεπτέμβρη, με μια καμπάνια σε σχολεία, σχολές, πανεπιστήμια για την πλατιά διάδοση της έκκλησης για δημόσια και δωρεάν παιδεία, την οποία υιοθέτησαν τα κομμουνιστικά και εργατικά κόμματα, που συμμετείχαν στην πρώτη αντίστοιχη συνάντηση, για την παιδεία, στην Αθήνα.

ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ

Στην 3η Συνάντηση Κομμουνιστικών και Εργατικών Κομμάτων για την Παιδεία στην Ευρώπη συμμετείχαν αντιπροσωπείες από τα παρακάτω κόμματα:

-- Κόμμα Εργαζομένων Βελγίου

-- Πόλος για την Κομμουνιστική Αναγέννηση Γαλλίας

-- Κομμουνιστικό Κόμμα στη Δανία

-- Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας

-- Κόμμα Ιταλών Κομμουνιστών

-- Κόμμα των λαών της Ισπανίας

-- Σοσιαλιστικό Εργατικό Κόμμα Κροατίας

-- Σοσιαλιστικό Κόμμα Λετονίας

-- Σοσιαλιστικό Κόμμα Λιθουανίας

-- Νέο Κομμουνιστικό Κόμμα Ολλανδίας

-- Κομμουνιστικό Εργατικό Κόμμα Ουγγαρίας

-- Κομμουνιστικό Κόμμα Πολωνίας

-- Πορτογαλικό Κομμουνιστικό Κόμμα

-- Κόμμα της Σοσιαλιστικής Συμμαχίας Ρουμανίας

-- Κομμουνιστικό Κόμμα Σουηδίας

-- Ενωση Κομμουνιστικής Νεολαίας Τσεχίας

-- Κομμουνιστικό Κόμμα Τουρκίας

-- Κομμουνιστικό Κόμμα Φινλανδίας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ