ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 15 Ιούνη 2008
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Σύγχρονοι Μοσχοβίτες ζωγράφοι

Ποπκόβα Ι.Β., «Μεγάλες απόκριες»
Ποπκόβα Ι.Β., «Μεγάλες απόκριες»
Διαφορετικές γενιές και σχολές της μοσχοβίτικης εικαστικής δημιουργίας, συναντώνται στην έκθεση «Σύγχρονοι Μοσχοβίτες Ζωγράφοι: 20ός - 21ος αιώνας», που φιλοξενείται (έως 22/6) στο «Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών» (Ι. Παπαρρηγοπούλου 5 - 7, πλ. Κλαυθμώνος). Παρουσιάζονται περισσότερα από 50 έργα ζωγραφικής και χαρακτικής: τοπία, πορτρέτα, νεκρές φύσεις, έργα αφιερωμένα σε ιστορικά και επίκαιρα θέματα, τα οποία προέρχονται από τις συλλογές του Μουσείου της Ιστορίας της Μόσχας. Δεν είναι η πρώτη φορά, που τα δύο μουσεία συνεργάζονται και ανταλλάσσουν θεματικές εκθέσεις των συλλογών τους. Ηδη, οι Μοσχοβίτες πήραν μια «γεύση» της σύγχρονης εικαστικής δημιουργίας της χώρας μας, μέσα από προηγούμενες παρουσιάσεις: «Αθήνα, Απόψεις της πόλης σε έργα σύγχρονων Ελλήνων ζωγράφων», «Σύγχρονοι Ελληνες ζωγράφοι» κ.ά., ενώ στην Αθήνα ήρθαν οι εκθέσεις: «Περπατώντας στην παλιά Μόσχα», «Ελληνες στη Μόσχα», «Σύγχρονοι ζωγράφοι της Μόσχας (ζωγραφική, χαρακτική, γλυπτική του 20ού αιώνα)» κ.ά.

Οπως σημειώνει η διευθύντρια του Μουσείου της Ιστορίας της Μόσχας, Γκαλίνα Βεντέρνικοβα, «Η Σχολή Ζωγραφικής της Μόσχας αναπτύσσει παραδόσεις της αρχαίας ρωσικής αγιογραφίας του Αντρέι Ρουμπλιόφ και του Διονυσίου. Τα χαρακτηριστικά της είναι λαμπρότητα, ιδιοσυγκρασία, χρωματική δύναμη, διακοσμητικότητα». Η Σχολή αυτή χαρακτηρίζεται από την ποικιλία των εκφραστικών αναζητήσεων των δημιουργών. Ανάμεσά τους οι παγκοσμίως γνωστοί ζωγράφοι: Σεργκέι Μαξίμοφ, Γιούρι Πίμενοφ, Βίκτορ Ποπκόφ, Πάβελ Νίκονοφ, Βίκτορ Μακέεφ, Ιγκορ Ομπρόσοφ, Ανατόλι Σλέπισεφ, Ειρήνα Σταρζενέτσκαγια, Πάβελ Μπλουντνόφ κ.ά., οι οποίοι ανήκουν σε διαφορετικές σχολές και γενιές. Μαζί τους, συνυπάρχουν έργα νέων σύγχρονων ζωγράφων (Ευγκένι Ντίμπσκι, Αντρέι Γκορμπατιούκ, Μαρία Αμέλινα, Ντμίτρι Φεντόριν κ.ά.).

«Καινούργιοι αριθμοί», έργο του Γ.Ι.Πίμενοφ.
«Καινούργιοι αριθμοί», έργο του Γ.Ι.Πίμενοφ.
Από τις ξεχωριστές παρουσίες της έκθεσης, σημειώνουμε τα έργα του Γιούρι Πίμενοφ (1903 - 1977). «Ο ζωγράφος» αναφέρει η κριτικός Τέχνης Ν. Μουζαλέφσκαγια «δημιουργεί ένα δικό του ποιητικό κόσμο, που είναι γεμάτος ακριβείς, εντυπωσιακές λεπτομέρειες... Ο Γ. Πίμενοφ έχει δημιουργήσει ένα δικό του θηλυκό τύπο, δημοκρατικό, πνευματικό και ποιητικό, έναν τύπο, που συμπυκνώνει μέσα του τα χαρακτηριστικά της εποχής. Στα έργα του ο ζωγράφος μας αποκαλύπτει την ποίηση και την πραγματική ομορφιά των καθημερινών γεγονότων της έντονης ζωής της σύγχρονης Μόσχας».

Εναν ιδιαίτερο δρόμο στη σύγχρονη Τέχνη, ακολουθεί ο Ανατόλι Σλέπισεφ, «ένας από τους πιο ιδιόρρυθμους Ρώσους καλλιτέχνες του 20ού και των αρχών του 21ου αιώνα», του οποίου τα έργα βρίσκονται σε μεγάλα μουσεία της Ρωσίας (Κρατική Πινακοθήκη Τρετιακόφ, Κρατικό Ρωσικό Μουσείο κ.ά.) και του εξωτερικού (Γερμανία, Ελλάδα, ΗΠΑ κ.ά.). Αντικειμενική βάση της δημιουργίας του παραμένουν οι αυστηροί κανόνες της πλαστικής ζωγραφικής. Οπως σημειώνει η Ν. Μουζαλέφσκαγια «Η μοναδικότητά του βρίσκεται στα χαρακτηριστικά του, στην άποψή του για τον κόσμο, στην αίσθηση της ιστορίας και την τοποθέτηση του ίδιου μέσα σ' αυτήν».

Το έργο του Ευγκένι Ματσιγιέφσκι, «Εικόνες της Μόσχας», εκπλήσσει για την αμεσότητα, τη φαντασία και την ξεχωριστή χρωματική του γκάμα. Ο θεατής αναγνωρίζει στον πίνακα αντικείμενα που ανήκουν σε διαφορετικές εποχές και πολιτισμούς. Μέσα από τη δημιουργία του, ο Ευγ. Ματσιγιέφσκι αναφέρεται στην ομορφιά του ανθρώπου και της φύσης.

«Αρμπάτ», έργο του Α.Α. Νταβίντ
«Αρμπάτ», έργο του Α.Α. Νταβίντ
Τους σύγχρονους ρυθμούς της ζωής στη μεγαλούπολη και το αστικό τοπίο των πολυκατοικιών της Μόσχας, εκφράζουν με το χρωστήρα τους οι: Μπορίς Ρίμπτσενκοφ, Σεργκέι Γκεράσιμοφ και Βαντίμ Σοκολόφ. Σ' αυτήν την ενότητα μπορεί να ενταχθεί και το έργο του Σεργκέι Μπελόφ, «Διάβαση» (2001). Η άλλη Μόσχα, η Μόσχα των ήσυχων δρόμων και των στενών, που διασώζεται σαν μια παιδική ανάμνηση, εμφανίζεται στα τοπία των: Κωνσταντίν Αντόνοφ, Ειρήνας Σταρζενέτσκαγια, Κωνσταντίν Ντόροχοφ, Ειρήνας Μπολότινα, Σερκέι Αντριγιάκα, Πάβελ Μπλουντνόφ, Γιαροσλάβας Καπλάν, Αλιόνας Ντερκλίλεβα, Γκενάντι Πάβλοφ, κ.ά.

Οπως καταλήγει η Ν. Μουζαλέφσκαγια «Πολλές διαφορετικές λύσεις βρίσκει το θέμα της Μόσχας στην τέχνη των τελευταίων ετών. Οι σύγχρονοι Μοσχοβίτες ζωγράφοι χαρακτηρίζονται από μια φιλοσοφική αντίληψη της Ιστορίας, επιθυμία να περιγράψουν την ατμόσφαιρα αλλαγών, χαρακτηριστική για τα όρια του 20ού και του 21ου αιώνα».


Η. Μ.


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ενσταση υπέρ Δικταίου

Στο γνωστό στέκι μας στην Ομόνοια βρίσκω μετά από καιρό τον Τάκη Σπετσιώτη με κέφι για κουβέντα γύρω απ' την ποίηση.

-- Ενσταση, Γιώργο μου! Απαράδεκτο! Ενας ποιητής και δοκιμιογράφος του ύψους του Αρη Δικταίου να 'χει περάσει στη λήθη! Είκοσι πέντε χρόνια μετά το θάνατό του, το Μάρτη του 1983, σε ηλικία 64 ετών, και να μην τον αναφέρει σχεδόν κανείς!

-- Εχεις δίκιο. Τον ήξερες προσωπικά;

-- Οχι. Τον θυμάμαι από εκείνες τις γεμάτες σαρκασμό και αυτοσαρκασμό Εισαγωγές του στις διάφορες Ανθολογίες που έκανε εργαζόμενος ως μεταφραστής...

-- Ναι, θυμάμαι από την «Αναζήτηση του Απόλυτου», την ογκώδη ανθολογία παγκοσμίου ποίησης, στις εκδόσεις «Φέξη» 1960.

-- Ακριβώς... Που γράφει: «Ανθολογία! Κύριος οίδε ποιας ρομαντικίζουσας εποχής αποτελεί κατάλοιπο - κι έκτοτε βολικό αποκούμπι για την εύκολη νοικοκυρεμένη καλαισθησία μας - τούτος ο μεταφορικός κακόγουστος όρος, που, θα 'λεγες, ανήκει πιο πολύ στη Συμβολιστική των Περσών με τ' άφθονα "μποστάνια" παρ' όσο στη δική μας».

-- Είχε δίκιο, ο μακαρίτης...

-- Καυστικότατη. Στα ίσια! Οι σημερινοί political correct να το δούνε... Οι διεισδυτικές κριτικές του παρατηρήσεις αφορούσαν ζώντες συναδέλφους του, σε αντίθεση π.χ. με τον Τέλλο Αγρα, που δεν το τολμούσε αυτό. Δεν είναι λίγο, στα 1968, σε σχόλιό του για την Πολυδούρη, στην ανθολογία «Τα εγκώμια της μητέρας» να εκφραστεί τόσο ελεύθερα για ζώντες και τεθνεώτες λογοτέχνες. «Η γυναίκα αυτή», γράφει ο Δικταίος, «ακεραιώνει σε τέτοιο σημείο την έννοια του ποιητή, που αυτόματα όλες οι άλλες Ελληνίδες ποιήτριες να μοιάζουνε δίπλα της με παραδουλεύτρες, κι οι ποιητές (εκτός από κάμποσες εξαιρέσεις, από τις οποίες οι πιο πολλές παραδόξως ανήκουν στη δική της τη γενιά, λίγο παλαιότεροι, λίγο νεότεροι) να μεταβάλλονται σε κοιλαράδες νοικοκυραίους με το οικογενειακό ζεμπίλι στα χέρια», θυμάμαι και κάποια ενδιαφέροντα δοκίμιά του για ποιητές, όπως εκείνο για τον Ουίλιαμ Μπλέικ π.χ. Κι ήταν και γειτονάκι, εδώ σύχναζε... Στον πρώην «Μέγα Αλέξανδρο», την καφετέρια που είναι θαμμένη τώρα από το μεγαθήριο του Hondos Center. Από το '38, που ήρθε από την Κρήτη στην Αθήνα, παρέμεινε αυστηρά city boy. Του άρεσε το πεζοδρόμιο...

-- Ναι, το ρείθρο... Πώς πρωτόρθες σε επαφή με το έργο του;

-- To '68, μαθητής ακόμα, στην Ερμιόνη, απέκτησα την επιμελημένη απ' τον ίδιο και σκανδαλώδη εκείνη πρώτη έκδοση των ποιημάτων του Λαπαθιώτη, για την οποία τον είχαν σύρει μέχρι στα δικαστήρια! Τάχατες άσεμνη εικονογράφηση! Φαντάσου η ποίηση να φτάνει στα... δικαστήρια! Αργότερα βρήκα τη δυσεύρετη σήμερα έκδοση των δικών του «Ποιημάτων 1934 - 1965» από τις εκδ. «Δωδώνη», το 1975, και εντυπωσιάστηκα. Μαζί με τον Λαπαθιώτη, παραμένει μέχρι σήμερα ένας ποιητής στον οποίο καταφεύγω συχνά. Καταραμένος ποιητής, όπως άλλωστε και ο Λαπαθιώτης και ο Μπλέικ...

-- Τι σ' ενδιαφέρει στην ποίησή του;

-- Ενα σωρό πράγματα. Ο μυστικισμός και ο αισθησιασμός της κυρίως. Κάνει εντύπωση ότι, ενώ βγαίνει απ' τον καρυωτακισμό και τη θλίψη της επαρχίας, ο ποιητής ανακαλύπτει σιγά σιγά το κορμί του, ζει μ' αυτό, χαίρεται κι υποφέρει. «Το Α και το Ω εσύ. Υπάρχει ο κόσμος γιατί υπάρχεις. Ομορφο. Γερό. Γερά δεμένο». Είναι φιλοσοφικός ποιητής, με ευρύ ορίζοντα σπουδής θανάτου. Και μ' εκείνα τα ωραία ποιήματα για τη Λαϊκή της Καλλιδρομίου, για τις παρελάσεις ή για τον Ηλία Υφαντή του Πειραιά και της Ολυμπιακάρας μας, που, αν και ξεκινούν από την εξωτερική φύση των πραγμάτων, δε σταματούν εκεί. Διαμέσου μιας «διπλής οράσεως», θα 'λεγες, πνευματικοποιούνται. Και να τον αναφέρουνε τον άνθρωπο μόνο για τα «Καλαμπόκια»; Και για την Εισαγωγή του στον Λαπαθιώτη; Κρίμα!

Λες να μ' αναφέρουν κι εμένα κάποτε, βρε Γιώργο, για τις ταινίες «Μετέωρο και Σκιά» και «Κοράκια» και για τα δοκίμια «Χαίρε Ναπολέων», «Ταχτσής» και σία μόνο; Και όχι για το μυθιστόρημα «Δελτίον ταυτότητος»; Ενσταση! Μελέτη και προσωπική δημιουργία πάνε μαζί, μας δίδαξε ο μέγας Ροΐδης, από τις απαρχές ήδη της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Και μετάφραση - εισαγωγή στο «Οδοιπορικό» του Σατωβριάνδου και «Πάπισσα Ιωάννα» δίπλα, και «Σκαλαθύρματα» και «Συριανά διηγήματα» ταυτόχρονα. Για να μην ξεχνάμε και τον Καρυωτάκη, που στις συλλογές του, μαζί με τα δικά του ποιήματα έβαζε και τις μεταφράσεις του. Κείμενα ζόρικα, όχι παίζουμε! Εποχή σαν τη δική μας δεν είναι απλά εποχή δημιουργών αλλά και κριτικών ταυτόχρονα. Παρεμβάσεων στα παντός είδους δρώμενα. Ετσι παρενέβαινε κι ο Δικταίος, με πάνω από πενήντα τόμους ανθολογιών, εισαγωγών στην ποίηση που λάτρευε, μεταφράσεων...


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ