ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 6 Ιούλη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΟΟΣΑ
Καμπανάκι για την αποφασιστική εφαρμογή των αναδιαρθρώσεων

Προσανατολίζει τα κράτη στις μεταρρυθμίσεις που πρέπει να ακολουθήσουν, στα μέτρα - κλειδιά των αναδιαρθρώσεων και προσφέρει συνταγές επικοινωνιακής τακτικής για την απόσπαση της συναίνεσης

Στιγμιότυπο από την κινητοποίηση φοιτητών και εργαζόμενων ενάντια στη Σύνοδο υπουργών Παιδείας των χωρών του ΟΟΣΑ στο Λαγονήσι τον Ιούνη του 2006
Στιγμιότυπο από την κινητοποίηση φοιτητών και εργαζόμενων ενάντια στη Σύνοδο υπουργών Παιδείας των χωρών του ΟΟΣΑ στο Λαγονήσι τον Ιούνη του 2006
«Επιμερισμός του κόστους» χάριν «ιδιωτικών ωφελειών». Ετσι αιτιολογούνται «εύηχα» τα δίδακτρα στις σπουδές. «Κουλτούρα αξιολόγησης», λέγεται ο διαρκής έλεγχος των ιδρυμάτων από μηχανισμούς του κεφαλαίου. «Ανταποκρίνομαι στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας», λέγονται οι αναδιαρθρώσεις στην εκπαίδευση με βάση τις εκάστοτε ανάγκες του κεφαλαίου. Και για να πετύχουν αυτές οι συνταγές, χρειάζονται «μηχανισμοί συναίνεσης», καθώς «οι πολίτες είναι πιθανότερο να πειστούν να υποστηρίξουν κάτι που δεν είναι για δικό τους συμφέρον, αν πειστούν από την αναγκαιότητα της προόδου».

Ολα αυτά, από τον Οργανισμό για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ), και συγκεκριμένα από τα αποτελέσματα του διεθνούς συνεδρίου, με θέμα: «Τριτοβάθμια εκπαίδευση για την κοινωνία της γνώσης», που έγινε τον Απρίλη στην Πορτογαλία. Στο επίκεντρο βρέθηκε «η εξέταση πολιτικών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που διασφαλίζουν ότι η οργάνωση, η χρηματοδότηση και η διαχείριση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης βοηθούν τα κράτη να πετύχουν τις οικονομικές και κοινωνικές τους επιδιώξεις», δηλαδή τους στόχους της αύξησης της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου. Τα αποτελέσματά του είναι μια μορφή «μπούσουλα», με προτάσεις, σκέψεις και συστάσεις προς τα κράτη, προκειμένου να μεταρρυθμίσουν επιτυχώς το σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην κατεύθυνση της καλύτερης εξυπηρέτησης των σύγχρονων αναγκών του κεφαλαίου.

Στόχος η απόσπαση της συναίνεσης των εργαζομένων

Στις κύριες προκλήσεις, αναφέρεται ότι για να συμβάλουν τα ιδρύματα στους οικονομικούς και κοινωνικούς στόχους των κρατών, χρειάζεται μια μείξη πολλών απαιτήσεων, όπως: Νέοι τρόποι καθορισμού της ποιότητας διδασκαλίας, που να συνδέονται καλύτερα με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, έρευνα που να τροφοδοτεί την ανάπτυξη των επιχειρήσεων, συμβολή των ιδρυμάτων στη διεθνή ανταγωνιστικότητα κλπ. Οι μεταρρυθμίσεις καλύπτουν όλο το φάσμα λειτουργίας της ανώτατης εκπαίδευσης, από τους θεσμούς και τη χρηματοδότηση μέχρι το περιεχόμενο σπουδών και τις σχέσεις εργασίας των πανεπιστημιακών.

Βασικό ζήτημα, κατά τον ΟΟΣΑ, είναι να περάσουν τα κράτη από «τη γνώση του τι μεταρρυθμίσεις είναι αναγκαίες, στην επιτυχή εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων». Καμπανάκι για την αποφασιστική εφαρμογή των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων χτυπάει ο ΟΟΣΑ, παρέχοντας και... συνταγές επιτυχίας! Οπως αναγνωρίζει, «οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις συχνά επιφέρουν κόστος για κάποιες ομάδες, ενώ τα οφέλη τους είναι - λιγότερο βέβαια - περισσότερο συγκεχυμένα και σε κάθε περίπτωση πιο μακροπρόθεσμα. Αυτό το στοιχείο κάνει την εφαρμογή ένα περίπλοκο εγχείρημα». Είναι πολλοί εκείνοι που θίγονται από την εφαρμογή των αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων στην εκπαίδευση.

Επειδή, όμως, το κεφάλαιο «καίγεται» για την άμεση εξυπηρέτηση των συμφερόντων του, οι αστοί πρέπει να βρουν τρόπους να ξεπεράσουν τις αντιδράσεις. Και ο καλύτερος τρόπος - δοκιμασμένος και σίγουρος - είναι να αποσπάσουν τη συναίνεση εκείνων που θίγονται. Οπως λέει ο ΟΟΣΑ, «ένας παράγοντας για την επιτυχή εφαρμογή της πολιτικής είναι να συμφιλιώσουμε τα διαφορετικά συμφέροντα μιας μεγάλης γκάμας μετόχων και να τους πείσουμε ότι η μεταρρύθμιση είναι ο δρόμος προς τα μπρος» και προσθέτει ότι «διαδικασίες διαπραγμάτευσης και αντισταθμιστικοί μηχανισμοί είναι μερικές φορές η λύση». Τραπέζια και μηχανισμοί συναίνεσης και διαλόγου, αντισταθμιστικά οφέλη, απόσπαση της σύμφωνης γνώμης εργαζομένων και νεολαίας για την καρατόμηση των δικαιωμάτων τους.

Το δικό τους ρόλο παίζουν οι μηχανισμοί προπαγάνδας. Ο ΟΟΣΑ προτείνει την «ανάπτυξη της επικοινωνίας για τα οφέλη των μεταρρυθμίσεων και το κόστος της αδράνειας» ή αλλιώς το χιλιοπαιγμένο έργο που βλέπουμε και στη χώρα μας με την κυβέρνηση να προσπαθεί να βαφτίσει τα αντιδραστικά μέτρα «πρόοδο» και να παρουσιάζει τα αιτήματα για αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν Παιδεία ως «συντηρητικά». «Τέτοια επικοινωνία (...) είναι κρίσιμη για να κερδίσει (σ.σ. η κυβέρνηση) την υποστήριξη της ευρύτερης κοινωνίας για τις μεταρρυθμίσεις». Οπως σημειώνει, η προπαγάνδα για την απόσπαση της συναίνεσης και της υποστήριξης του λαού στις μεταρρυθμίσεις «μπορεί να ενισχυθεί μέσω εθνικών δημόσιων συζητήσεων, καθώς και στρατηγικές επικοινωνίας στα ΜΜΕ» και συμπληρώνει ότι «τα άτομα και οι ομάδες είναι πιο πιθανό να δεχτούν τις αλλαγές που δεν είναι απαραίτητα προς το δικό τους συμφέρον, αν έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε ένα ντιμπέιτ και πιστέψουν ότι η διαδικασία έχει γίνει με διαφάνεια»...

Χρηματοδότηση ανάλογα με τη ζήτηση και την αποδοτικότητα

Σχετικά με την ανάπτυξη χρηματοδοτικής στρατηγικής, ο ΟΟΣΑ, επισημαίνει ότι «μια χρηματοδοτική προσέγγιση είναι περισσότερο πιθανό να πετύχει (...) εάν είναι διαφανής, ευέλικτη (...) καθοδηγείται από τη ζήτηση, αναγνωρίζει την αποστολή του ιδρύματος, και είναι ανοιχτή σε ιδιωτικούς οργανισμούς». Χρηματοδότηση, λοιπόν, με κριτήριο τη ζήτηση (δηλαδή, ποια είναι τα «πιασάρικα», μοντέρνα ή καλύτερα διαφημισμένα αντικείμενα σπουδών), ενώ προτείνει και «συμβόλαια αποδοτικότητας», δηλαδή, χρηματοδότηση με βάση την επίτευξη καθορισμένων στόχων, ό,τι δηλαδή προβλέπουν τα τετραετή ακαδημαϊκά - αναπτυξιακά προγράμματα του νόμου - πλαίσιο.

Αλλωστε, προτείνει στις κυβερνήσεις «να απαιτήσουν από τα ιδρύματα - για τη λήψη της κρατικής χρηματοδότησης - να προετοιμάσουν, και να ενημερώνουν κανονικά, στρατηγικά σχέδια στόχων». Επισημαίνει ότι τα σχέδια αυτά θα αποτελούν τη βάση για «στοχευμένη χρηματοδότηση» και για τη λογοδοσία του ιδρύματος. Αυτό που προβλέπει και στα μέρη μας ο νόμος - πλαίσιο, για τα τετραετή business plan...

Επιμοιρασμός του κόστους ή αλλιώς δίδακτρα

Ο ΟΟΣΑ προτείνει τη «χρήση επιμερισμού του κόστους μεταξύ κράτους και φοιτητών ως αρχή για τη διαμόρφωση χρηματοδότησης για την τριτοβάθμια εκπαίδευση». Οπως διευκρινίζει, το πτυχίο προσφέρει «ιδιωτικά κέρδη» στους πτυχιούχους και κατά συνέπεια «οι απόφοιτοι μπορούν να αναλάβουν κάποιο από το κόστος των υπηρεσιών που προσφέρονται από τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης». Με άλλα λόγια, τα δίδακτρα βρίσκουν την «επιστημονική» τεκμηρίωσή τους... Και ο κοινωνικός ρόλος της εκπαίδευσης, της επιστήμης και του επιστήμονα πάει περίπατο.

Επειδή μια ελεύθερη αγορά, δημόσιων και ιδιωτικών πανεπιστημίων, λειτουργεί ακριβώς με τους νόμους της αγοράς, ο ΟΟΣΑ διευκρινίζει ότι «οι φοιτητές που συμμετέχουν σε δημόσια και ιδιωτικά ιδρύματα πρέπει να επωφελούνται από την ίδια βασική οικονομική υποστήριξη, για να καλύψουν το κόστος ζωής και τα δίδακτρα, προκειμένου να διευκολυνθεί η ελευθερία επιλογής των φοιτητών». Στο όνομα της ελεύθερης επιλογής και του ελεύθερου ανταγωνισμού, φοιτητές σε δημόσια και ιδιωτικά ιδρύματα ενισχύονται από το κράτος ισότιμα. Σε μια τέτοια εξέλιξη αποσκοπεί και η εφαρμογή του συστήματος ενίσχυσης ατομικά του κάθε φοιτητή, που προβλέπεται και από την εφαρμογή του νέου νόμου - πλαίσιο.

Διακριτή η συμμετοχή των επιχειρήσεων

Περίοπτη θέση κατέχει η διασφάλιση ποιότητας, οι μηχανισμοί της, η λογοδοσία των ιδρυμάτων, η κρίση με βάση τα αποτελέσματα, η νομιμοποίηση των μηχανισμών «αξιολόγησης». Για το σχεδιασμό του πλαισίου διασφάλισης ποιότητας, σημειώνεται ανάμεσα στις άλλες κατευθύνσεις «να είναι εμφανείς οι μέτοχοι όπως οι φοιτητές, οι απόφοιτοι και οι εργοδότες στις διαδικασίες αξιολόγησης».

«Ο τομέας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να είναι ευέλικτος και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της βιομηχανίας με όρους προγραμμάτων συνεργασίας (...). Μολονότι οι περισσότερες συνεργασίες με τη βιομηχανία τείνουν να έχουν προσανατολισμό ερευνητικό και καινοτόμο, μπορούν να διευρυνθούν, για να συμπεριλάβουν την αντιπροσώπευση της βιομηχανίας σε επιτροπές μάνατζμεντ ή έναν συμβουλευτικό ρόλο της βιομηχανίας στο σχεδιασμό του προγράμματος». Οι επιχειρήσεις στα πανεπιστήμια και τα πανεπιστήμια να δουλεύουν για τις επιχειρήσεις. Αλλωστε, επισημαίνεται ότι «μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι να ξεφύγει από το παραδοσιακό ερημητήριό της και να προσεγγίσει το περιβάλλον της. Γι' αυτό το σκοπό, χρειάζεται να δημιουργηθούν και/ή να ενδυναμωθούν οι δεσμοί (...) με το σύστημα ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και με τον οικονομικό κόσμο, καθώς και με τις περιοχές και τις κοινότητες όπου λειτουργούν τα ιδρύματα».

Πανεπιστημιακοί ...καριέρας

Οσο για την αυτονομία και τη διαφοροποίηση - κατηγοριοποίηση, αυτές εισέρχονται και στις σχέσεις εργασίας των εκπαιδευτικών. Οπως σημειώνεται, «τα ιδρύματα είναι πιθανό να είναι πιο αποτελεσματικά για να πετύχουν την αποστολή τους αν επωφεληθούν από άπλετη αυτονομία στον τομέα της διαχείρισης ανθρωπίνων πόρων, (...) να έχουν ευρείες αρμοδιότητες για τον καθορισμό των ακαδημαϊκών μισθών, την ελευθερία να δημιουργούν ακαδημαϊκές θέσεις ανάλογα με τη στρατηγική τους, την ικανότητα να καθορίζουν τη δομή της καριέρας με αντανάκλαση στους διακριτούς ρόλους που παίζουν οι ακαδημαϊκοί (συμπεριλαμβανομένης της ισορροπίας ανάμεσα στη διδασκαλία και την έρευνα) και τον καθορισμό των στρατηγικών προαγωγής, εκτίμησης και επαγγελματικής ανάπτυξης».

Στην έκθεση του ΟΟΣΑ βασικό εμπόδιο για να επιλέξουν οι επιστήμονες να εργαστούν στα πανεπιστήμια είναι ότι «σε κάποια αντικείμενα - βασικές επιστήμες υπολογιστών, μηχανική, νομική, οικονομικές και επιχειρηματικές σπουδές - ο ιδιωτικός τομέας προσφέρει πολύ ψηλότερους μισθούς και/ή καλύτερες προοπτικές καριέρας». Συμπληρώνει δε, αναφορικά με σχετικές συζητήσεις που ξεδιπλώνονται στις χώρες ότι «σε ορισμένες περιπτώσεις, η συζήτηση επικεντρώνει στην απομάκρυνση των ακαδημαϊκών από το καθεστώς δημοσίου υπαλλήλου και τη μονιμότητα των θέσεων, ως έναν τρόπο να προαχθεί η ευελιξία στη στρατολόγηση ακαδημαϊκών, περιλαμβάνοντας και τον καθορισμό ενός πιο ανταγωνιστικού μισθού».


Ελένη ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ