ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 6 Ιούλη 2008
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Η ασθένεια της επιείκειας

1. Η ασθένεια της επιείκειας κάνει την εμφάνισή της, όταν αρχίζουμε να προσλαμβάνουμε αυτό που μας ταλαιπωρεί ως φυσικό γεγονός. Είναι γνωστό πως δε βλέπεις αίμα παρά μόνο τη στιγμή που σου κόβουν το λαιμό. Η ανημπόρια μας απέναντι στον θύτη αρκείται στο γεγονός ότι δεν είμαστε ίδιοι, δε μοιάζουμε. Οι πράξεις μας αντιγράφουν τις πράξεις των αποστόλων: Εξαπατούμε τον εαυτό μας μέσα σ' ένα δεδομένο πολιτικό σύστημα (παρ' ολίγον να πω «στάβλο»). Από τη στιγμή που ανακαλύψαμε πως πάνω απ' όλα «την υγεία μας να έχουμε», προχωρήσαμε σε μια συναίνεση εφ' όλης της ύλης με την κυρίαρχη αθλιότητα.

2. Η Ζήμενς δεν είναι παρά ένα ακόμα όνομα στο «λεξικό της ατιμίας» - ένα βιβλίο που απέτυχε η κυρίαρχη τάξη να διδάσκεται στα σχολεία μας.

3. Τα χάνω κάθε φορά που βλέπω τους συμπολίτες μου ξαφνιασμένους. Η έκπληξή τους για την υπόθεση Ζήμενς γεννά ένα σκάνδαλο που τους περιέχει. Αναρωτιέμαι ώρες ώρες αν ζούμε όλοι μαζί στην ίδια χώρα. Αισθάνονται, έστω και στο ελάχιστο, υπεύθυνοι για όλα όσα τους συμβαίνουν; Οτι η ζωή τους δεν είναι τίποτα άλλο από μικρά διαστήματα ανάμεσα στα αλλεπάλληλα ναυάγια, τούς λέει κάτι;

4. Η επανάληψη είναι η μητέρα των ημερών. Η μια κρίση διαδέχεται την άλλη, και εμείς, έχοντας εθιστεί στην παθητικότητα, το μόνο που κάνουμε είναι να καθόμαστε σαν τα μέντιουμ προσπαθώντας να ψυχανεμιστούμε πότε θα πέσει πάνω μας το νέο κακό.

5. Οι τρεις γνωστές οικογένειες που μας κυβερνούν πνέουν τα λοίσθια. Οσο προσπαθούν να βρουν στηρίγματα, τόσο πιο ελεύθερη γίνεται η πτώση τους. Οσες δυνατότητες ανανέωσης διέθεταν, εξανεμίστηκαν και ο τελευταίος τζογαδόρος της Ζήμενς μπορεί να κάθεται στο τραπέζι τους και να τρώει με τα χέρια. Παρ' όλα αυτά, ο δεσμός αίματος (για το καλό της πατρίδας, φυσικά) μεταξύ τους δεν κινδυνεύει. Στο έργο, στο οποίο πρωταγωνιστούν καθημερινά, αποθεώνεται η αναισθησία. Λειτουργώντας ως ηθοποιοί, καταπίνουν τα πάντα χωρίς να παθαίνουν τίποτα.

6. Και λίγη τέχνη: Η ταινία - σταθμός «Αμάρτησα για το ΠΑΣΟΚ», συμπαραγωγής Ζήμενς και Χαριλάου Αποκούμπι, επιτέλους βγαίνει στους κινηματογράφους. Πρωταγωνιστής στο ρόλο του Αθώου (φυσικά) ο Θόδωρος Τσουκάτος. Λίγα λόγια για το έργο: Πρόκειται για την ιστορία ενός Αθώου, που θαύμασε εκείνον (Μάο Τσε Τουνγκ), που δεν άξιζε την αγάπη του, που γνώρισε τη στοργή και την αφοσίωση από εκείνον (Ανδρέας Παπανδρέου) που δεν μπόρεσε ν' αγαπήσει. Κι έπειτα ήρθε ο ...ηγέτης του (Σημίτης).

7. Ο Βίος του Πολυτεχνείου ουδεμία σχέση έχει με τον κ. Βίο, γνωστό και ως «τρέχα φέρε τα λεφτά», που συνέβαλε τελευταία ώστε να γίνει ο δικός μας βίος αβίωτος.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Ο «ταρτουφισμός»... καλά κρατεί

Ενα εκπληκτικό έργο και μια αξιόλογη παράσταση μπορείτε να δείτε φέτος το καλοκαίρι σε επιλεγμένα φεστιβάλ. Πρόκειται για τον «Ταρτούφο» του Μολιέρου, ένα έργο διαχρονικό, που μοναδικά ερμηνεύει ο Θύμιος Καρακατσάνης και ο Κώστας Βουτσάς στην πρώτη τους κοινή θεατρική συνάντηση. Οι δύο σπουδαίοι ηθοποιοί ερμηνεύουν τη διαχρονική κωμωδία του Μολιέρου, που ανεβαίνει σε μετάφραση του Κ.Χ. Μύρη, σκηνοθεσία Θύμιου Καρακατσάνη και σκηνικά - κοστούμια Ρένας Γεωργιάδου.

Ο ανεπανάληπτος Θύμιος Καρακατσάνης στο ρόλο του Ταρτούφου (αδίστακτου απατεώνα) και ο μοναδικός Κώστας Βουτσάς στο ρόλο του Οργκόν (ηλιθίου, ευκολόπιστου). Μαζί τους ο Τάκης Παπαματθαίου, η Ελευθερία Ρήγου, ο Βασίλης Κούκουρας, η Αλεξάνδρα Καρακατσάνη, η Φιλίτσα Καλογεράκου, ο Περικλής Αλμπάνης, ο Γιώργος Μπασιάκος και ο Κώστας Ευριπιώτης.

Δίωξη και καταξίωση

Ο «Ταρτούφος» γράφτηκε στα 1664 και προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις των θρησκόληπτων της Αυλής του Λουδοβίκου ΙΔ΄, που είχαν σαν αποτέλεσμα την πεντάχρονη δίωξή του. Η κωμωδία του Μολιέρου είναι μια οξύτατη σάτιρα κατά της υποκρισίας και στην εποχή του αντιμετωπίστηκε σαν σάτιρα εναντίον της ευλάβειας.

Το έργο είναι δομημένο γύρω από τον άξονα του δίπολου Ταρτούφου και Οργκόν. Η πονηριά και η υποκρισία του πρώτου βρίσκει πρόσφορο έδαφος χάρη στην αφέλεια και την ευπιστία του δεύτερου. Η κυρία Περνέλ, μητέρα του Οργκόν, φεύγει οργισμένη από το σπίτι του γιου της, θεωρώντας επιλήψιμη τη διαγωγή όλης της οικογένειας. Αντίθετα, θεωρεί υποδειγματικό το ήθος του Ταρτούφου, ενός προσώπου που τον τελευταίο καιρό ζει στο σπίτι του Οργκόν, και όλοι τον βλέπουν σαν υποκριτή και παρείσακτο, εκτός από την κυρία Περνέλ και τον Οργκόν, που τον θεωρούν «άγιο άνθρωπο». Ο αφελής Οργκόν είχε γνωρίσει τον Ταρτούφο στην εκκλησία και σχημάτισε την εντύπωση ότι είναι ένας ασκητικός ταπεινόφρων άνθρωπος, αφοσιωμένος ολόψυχα στη θρησκεία και την αγαθοεργία. Θαμπωμένος από την «αγιοσύνη» του Ταρτούφου, τον έφερε στο σπίτι του συγκινημένος, και αφέθηκε στην ολοκληρωτική του επιρροή. Στο σπίτι του Οργκόν, ο Ταρτούφος βρήκε την ευκαιρία που περίμενε. Ζει από τη γενναιόδωρη ευεργεσία του ιδιοκτήτη, τον οποίο εύκολα απομυζά και εκμεταλλεύεται. Μάταια ο Κλεάνθης και η Ντορίν προσπαθούν να του ανοίξουν τα μάτια και να τον πείσουν για τη φαυλότητα και την υποκρισία του ευνοουμένου του. Ο θαυμασμός και η αγάπη του Οργκόν προς αυτόν δεν επιδέχονται την παραμικρή αμφισβήτηση. Ακόμα και όταν ο γιος του, του αποκαλύπτει το άνομο πάθος του Ταρτούφου για τη γυναίκα του, ο Οργκόν δεν πείθεται. Η φιληδονία του Ταρτούφου, η καλυμμένη από το μανδύα της σεμνότητας και της θεοσέβειας, θα αποτελέσει το βασικό μοχλό για την αποκάλυψή του. Δίκαια, λοιπόν, ο «Ταρτούφος» αποτελεί το συνώνυμο της υποκρισίας, από την οποία ουδέποτε απαλλάχτηκαν οι κοινωνίες.

Ο Μολιέρος για τον «Ταρτούφο»

«Να λοιπόν μια κωμωδία για την οποία έγινε πολύς θόρυβος, η οποία καταδιώχτηκε για πολύ καιρό, και οι άνθρωποι τους οποίους αναπαρέστησε μας απέδειξαν πως είναι οι πιο ισχυροί στη Γαλλία, απ' όλους όσους είχα μέχρι τώρα αναπαραστήσει. Οι Μαρκήσιοι, οι Φιλάρεσκες και οι Γιατροί, ανέχτηκαν ήπια την αναπαράστασή τους και υποκρίθηκαν πως διασκεδάζουν κι εκείνοι, μαζί με μ' όλον τον κόσμο, με τις προσωπογραφίες που φτιάχτηκαν για αυτούς, μα οι Υποκριτές δεν καταλαβαίνουν από αστεϊσμούς».

«Στην αρχή εξεπλάγησαν και θεώρησαν παράξενο πως είχα το θάρρος να ανεβάσω στη σκηνή τους μορφασμούς τους, και πως επιθύμησα να περιγράψω ένα επάγγελμα στο οποίο εμπλέκονται τόσοι έντιμοι άνθρωποι. Είναι ένα έγκλημα που δε θα μπορούσαν να μου συγχωρήσουν. Οπλίστηκαν όλοι ενάντια στην κωμωδία μου με μια τρομακτική οργή. Είχαν, όμως, τη σύνεση να μην της επιτεθούν από την πλευρά που εκείνη τους έπληξε, είναι πολύ διπλωμάτες για να κάνουν κάτι τέτοιο, και ξέρουν να δρουν πολύ καλά ώστε να μην αποκαλύπτουν τα βάθη της ψυχής τους. Ακολουθώντας την αξιέπαινη συνήθειά τους, κάλυψαν τα συμφέροντά τους με τη δικαιολογία του Θεού, και ο Ταρτούφος έγινε στο στόμα τους ένα έργο που προσβάλλει την ευσέβεια. Είναι γεμάτο, από τη μια ως την άλλη άκρη του, με λόγια αποτρόπαια και δεν υπάρχει τίποτα που να μην είναι άξιο για την πυρά».

«Κάθε του συλλαβή είναι ανόσια, κάθε χειρονομία εγκληματική, και το παραμικρό κλείσιμο του ματιού, και το παραμικρό κούνημα του κεφαλιού, το παραμικρό βήμα προς τα δεξιά ή τ' αριστερά κρύβει μυστήρια, τα οποία χρησιμοποιούν ως μέσο για να μιλήσουν εναντίον μου. Μάταια την υπέβαλα στη φωτισμένη κρίση των φίλων μου, στη λογοκρισία όλου του κόσμου, μάταιες οι διορθώσεις που έκανα, μάταιη και η κρίση του Βασιλιά και της Βασίλισσας που την είδαν, η επιδοκιμασία των πριγκίπων και των υπουργών, που την τίμησαν δημόσια με την παρουσία τους. Η μαρτυρία των χρηστών ανθρώπων, που τη βρήκαν επωφελή, τίποτα απ' όλ' αυτά δεν είχε την παραμικρή χρησιμότητα. Τίποτα δεν κατάφερε να τους μεταπείσει, και κάθε μέρα βάζουν αδιάκριτους ζηλωτές να κραυγάζουν δημοσίως, να μου απευθύνουν ύβρεις θεαρέστως και να με καταριούνται με φιλανθρωπία».


Σοφία ΑΔΑΜΙΔΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ