ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 16 Μάη 1998
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΕΥΤΕΡΗ ΤΡΑΠΕΖΙΚΗ ΟΔΗΓΙΑ
Απαράδεκτες οι διαδικασίες ερμηνείας της

Παρέμβαση του ευρωβουλευτή του ΚΚΕ Γ. Θεωνά στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

Ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Γ. Θεωνάς, παρεμβαίνοντας στην ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με την "ερμηνευτική" ανακοίνωση της Επιτροπής για τη δεύτερη τραπεζική οδηγία, τόνισε τα παρακάτω:

"Η επιτροπή παραβαίνοντας κατάφωρα τη συνήθη νομοθετική διαδικασία, εγκαινιάζει την υπέρβαση των αρμοδιοτήτων της και την παραβίαση της αρχής του διαχωρισμού των εξουσιών, σε βάρος των δικαιωμάτων των κρατών - μελών. Και αυτό γιατί το δικαίωμά της για έκδοση ερμηνευτικών ανακοινώσεων περιορίζεται στα εκτελεστικά ζητήματα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά της (όπως για τις κρατικές ενισχύσεις και την πολιτική ανταγωνισμού), ενώ το δικαίωμα ερμηνείας του πρωτογενούς και παράγωγου δικαίου ανήκει στο Δικαστήριο. Φοβούμαστε, αν συνδυάσουμε το γεγονός ότι παρόμοια διαδικασία ακολουθείται και για τον κλάδο των ασφαλίσεων, ότι γίνεται προσπάθεια ντε φάκτο περάσματος ορισμένων κατευθύνσεων και παραμερισμού των αντιδράσεων των κρατών - μελών. Τα ερωτήματα είναι ακόμα περισσότερα αν αναλογιστούμε ότι, όπως και η ίδια η Επιτροπή επισημαίνει, οι διαπιστώσεις της δε δεσμεύουν τα κράτη - μέλη και δεν προδικάζουν την ενδεχόμενη στάση του Δικαστηρίου".

Ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, αναφερόμενος στα επιχειρήματα για την ανάγκη προσαρμογής της νομοθεσίας στις εξελίξεις, τόνισε ότι "αναμφισβήτητα, η τεχνολογική πρόοδος και ειδικότερα οι προκλήσεις που θέτει η κοινωνία των πληροφοριών δημιουργούν την ανάγκη προσαρμογής της νομοθεσίας. Για παράδειγμα, η ανάπτυξη των εξ αποστάσεως υπηρεσιών με ηλεκτρονικά μέσα, καθιστούν αναγκαία την αποσαφήνιση εννοιών που επιδέχονται ελαστική ερμηνεία και την υιοθέτηση σαφών κριτηρίων για τον προσδιορισμό για παράδειγμα του "τόπου" παροχής της υπηρεσίας. Τα κριτήρια όμως αυτά δεν μπορεί να επιβάλλονται μονομερώς και αυθαίρετα, θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα συμφωνίας και να μην παραβιάζουν τις βασικές αρχές του ιδιωτικού διεθνούς δικαίου, δεδομένων των σημαντικότατων συνεπειών που έχουν για τον καθορισμό μεταξύ άλλων του εφαρμοστέου δικαίου, του φορολογικού καθεστώτος κλπ".

Σε σχέση με το περιεχόμενο της ανακοίνωσης, ο Γ. Θεωνάς εξέφρασε την ανησυχία του "για τους προσανατολισμούς της Επιτροπής αλλά και και του Δικαστηρίου αναφορικά, μεταξύ άλλων, με τους κανόνες "δημόσιου συμφέροντος" και για την προωθούμενη κατάργηση της διαδικασίας γνωστοποίησης στην περίπτωση της παροχής υπηρεσιών".

Συγκεκριμένα "η δεύτερη τραπεζική οδηγία ορίζει ότι το πιστωτικό ίδρυμα που ασκεί δραστηριότητες στο έδαφος άλλου κράτους - μέλους στο πλαίσιο της αμοιβαίας αναγνώρισης, μέσω δηλαδή υποκαταστήματος ή υπό καθεστώς ελεύθερης παροχής υπηρεσιών, θα πρέπει να συμμορφώνεται με τις δημοσίου συμφέροντος διατάξεις που ισχύουν στο κράτος αυτό. Εκτοτε, τα αρμόδια θεσμικά όργανα της ΕΕ έχουν επιδοθεί σε μια συστηματική προσπάθεια δημιουργίας όλο και περισσότερων και πιο περίπλοκων κριτηρίων αξιολόγησης των κανόνων εσωτερικού δικαίου σε τομείς που δεν καλύπτονται από κοινοτική ρύθμιση. Η διαδικασία αυτή, που υπερβαίνει ακόμα και τις διατάξεις και τους σκοπούς των οδηγιών για την απελευθέρωση των τραπεζικών εργασιών οδηγεί στη σοβαρή συρρίκνωση των κυριαρχικών δικαιωμάτων του κράτους υποδοχής, περιορίζοντας τα ελεγκτικά δικαιώματά του και θέτοντας την ευρύτερη νομοθεσία του υπό την αίρεση της αποδοχής της από τους τραπεζίτες και τα όργανα της ΕΕ. Παραβιάζεται έτσι ακόμα και η περίφημη αρχή της ίσης μεταχείρισης και ουσιαστικά τίθενται οι ξένες τράπεζες σε ευνοϊκότερο καθεστώς καθώς απαλλάσσονται από την υποχρέωση συμμόρφωσης με σειρά νομικών κανόνων που ισχύουν για τις τράπεζες που διέπονται από το εσωτερικό δίκαιο. Πριμοδοτούνται κατά συνέπεια οι τράπεζες των κρατών - μελών που επιβάλλουν λιγότερους και χαλαρότερους διοικητικούς και νομοθετικούς όρους και διατυπώσεις. Σε συνθήκες ενοποιημένης οικονομίας η κατάσταση αυτή οδηγεί ντε φάκτο σε μείωση της προστασίας του καταναλωτή. Σε θεσμικό επίπεδο η διαδικασία αυτή μεταφράζεται σε παρέμβαση της ΕΕ σε τομείς που κατά βάση ρυθμίζονται από τα κράτη - μέλη, όπως το αστικό (και ιδιαίτερα το ενοχικό) και το δικονομικό δίκαιο, χωρίς προηγούμενη εναρμόνιση και επομένως χωρίς νομική βάση. Εμείς θεωρούμε ότι κάθε κράτος, θα πρέπει να μπορεί να κρίνει ποιους κανόνες θα πρέπει να επιβάλλει σε όλους όσοι ασκούν οικονομικές δραστηριότητες στο έδαφός του, ενώ παράλληλα θα πρέπει να είναι σε θέση να εξασφαλίζει τη δυνατότητα αποτελεσματικού ελέγχου από τις αρμόδιες αρχές εποπτείας σαν μέσο για την εξασφάλιση της υγιούς λειτουργίας του τραπεζικού συστήματος και της προάσπισης του δημόσιου συμφέροντος".

Ο Γ. Θεωνάς υπογράμμισε τη διαφωνία του "με τις προτάσεις για ελαστική εφαρμογή της διαδικασίας γνωστοποίησης σε περίπτωση παροχής υπηρεσιών σε άλλο κράτος - μέλος και πολύ περισσότερο με κάθε σκέψη για κατάργησή της. Θεωρούμε επίσης ότι η αναζήτηση πελατείας για την παροχή εξ αποστάσεως υπηρεσιών δεν μπορεί να αποσυνδέεται από την υποχρέωση γνωστοποίησης. Και αυτό γιατί οι εποπτικές αρχές πρέπει να είναι πληροφορημένες για να διευκολύνονται στα ελεγκτικά καθήκοντα και την αποστολή τους. Εξάλλου, οι παραπάνω δραστηριότητες αποτελούν συνήθως το προοίμιο μιας πιο συστηματικής διείσδυσης στην αγορά του εν λόγω κράτους. Η διαδικασία γνωστοποίησης θα πρέπει να τηρείται και στις περιπτώσεις παροχής υπηρεσιών με αποϋλοποίηση των εργασιών χωρίς μετακινήσεις, όπως μέσω του Internet. Γιατί, παρόλο που ο φορέας παροχής της υπηρεσίας δε βρίσκεται στο κράτος του αγοραστή, ο τόπος της "χαρακτηριστικής παροχής" της υπηρεσίας είναι το κράτος αυτό και επομένως πρόκειται για καθαρή περίπτωση παροχής υπηρεσίας σε άλλο κράτος - μέλος. Οποιαδήποτε άλλη ερμηνεία θα οδηγούσε σε ουσιαστική αποδυνάμωση της εν λόγω διαδικασίας λόγω της συνεχούς επέκτασης των εξ αποστάσεως υπηρεσιών".

"Για τους λόγους αυτούς", κατέληξε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, "λόγω δηλαδή του απαράδεκτου της διαδικασίας που προωθείται και των κατευθύνσεων που προωθούνται στην ερμηνεία της δεύτερης τραπεζικής οδηγίας, δεν μπορούμε να υπερψηφίσουμε την έκθεση".

ΕΠΙΤΗΡΗΣΗ ΖΩΟΑΝΘΡΩΠΟΝΟΣΩΝ
Θύμα των οικονομικών περικοπών

Ανυπολόγιστες οι συνέπειες για τη ζωική παραγωγή και τη δημόσια υγεία, κατήγγειλε με Επίκαιρη Ερώτηση ο βουλευτής του ΚΚΕ Στ. Παναγιώτου

Αδικαιολόγητα και κυρίως λόγω των οικονομικών περικοπών της κυβέρνησης καθυστερούν οι απαραίτητες ενέργειες για τη συνέχιση των "εθνικών προγραμμάτων επιτήρησης ζωοανθρωπονόσων" και των προγραμμάτων καταπολέμησης άλλων ασθενειών, όπως ο αφθώδης πυρετός και η ευλογία.

Ετσι δεν έχει προσληφθεί το απαιτούμενο εποχικό προσωπικό, με αποτέλεσμα - όπως κατήγγειλε με Επίκαιρη Ερώτηση ο βουλευτής του ΚΚΕ Στ. Παναγιώτου -να υπονομεύεται το σημερινό υγειονομικό επίπεδο του ζωικού κεφαλαίου και να κινδυνεύει η δημόσια υγεία.

Ο υφυπουργός Γεωργίας Β. Γερανίδης στην απάντησή του παραδέχτηκε στην ουσία ότι η όλη υπόθεση είναι θύμα των περικοπών, λέγοντας ότι το υπουργείο Οικονομικών έκανε παρατηρήσεις για να "νοικοκυρευτούν περαιτέρω" κάποια κονδύλια. Κατά τα άλλα έριξε την ευθύνη στις νομαρχίες, οι οποίες κατά τον υφυπουργό δε δίνουν την αντίστοιχη προτεραιότητα και δεν είναι επαρκώς στελεχωμένες.

Συμβολική χαρακτήρισε τη μέρα συζήτησης της Ερώτησης ο Στ. Παναγιώτου, καθώς χτες άρχισε το συνέδριο του Πανελλήνιου Κτηνιατρικού Συλλόγου, που είναι αφιερωμένο στις ανθρωπονόσους.

Υπογράμμισε ότι η άρνηση πρόσληψης του απαιτούμενου εποχικού προσωπικού είναι αποτέλεσμα των οικονομικών περικοπών, τονίζοντας ταυτόχρονα ότι αν δεν προσληφθούν, τότε τινάζονται στον αέρα προγράμματα, δαπάνες και κόποι 25 ολόκληρων χρόνων. Αν διακοπεί - είπε - έστω και μία χρονιά το πρόγραμμα, τότε θα ξαναμολυνθούν τα ζώα και το κόστος του ζωικού κεφαλαίου, που θα καταστραφεί από τη μη εφαρμογή των προγραμμάτων, είναι ασύγκριτα μεγαλύτερο από αυτό που απαιτείται για την πρόσληψη του εποχικού προσωπικού.

Η διαθήκη Σεραφείμ

Ανοίχτηκε χτες και κηρύχτηκε κυρία από το Τμήμα Διαθηκών του Πρωτοδικείου της Αθήνας η διαθήκη του εκλιπόντος αρχιεπισκόπου Σεραφείμ. Την έγραψε σε μια σελίδα χαρτιού στις 18/2/96 και με αυτήν καθιστά μοναδικό και αποκλειστικό κληρονόμο κάθε περιουσίας του τον ανιψιό του Χρήστο Λεων. Δημάκη. Το γνήσιο της υπογραφής και του γραφικού χαρακτήρα του Σεραφείμ βεβαίωσε στο δικαστήριο ο εξάδελφός του Θωμάς Τίκας. Το λιτό κείμενο της διαθήκης καταλήγει με τα λόγια: "Συγχωρώ τους πάντας και αυτούς ακόμη που με πίκραναν στη ζωή μου".

ΑΧΑΪΑ
Τιμή στους μαχητές του ΔΣΕ

Τα μέλη και στελέχη του ΚΚΕ που εκτελέστηκαν στο Γηροκομείο και τους αγωνιστές του ΔΣΕ που έπεσαν στην άνιση πάλη τους κατά της εγχώριας αντίδρασης και των ξένων προστατών της, για την Εθνική Ανεξαρτησία και το σοσιαλισμό στη χώρα μας, θα τιμήσει η ΝΕ Αχαϊας του ΚΚΕ με εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 18 Μάη, στις 8 μ.μ., στο "Μέγαρο Λόγου και Τέχνης" (πλατεία Γεωργίου) της Πάτρας.

Θα μιλήσει το μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Σπύρος Στριφτάρης, ενώ το χρονικό θα παρουσιάσει ο ιστορικός Βασίλης Λάζαρης.

ΚΑΠΝΕΡΓΑΤΕΣ
Σε λίγους η έκτακτη επιδότηση

Την αύξηση του αριθμού των δικαιούχων ζήτησε, με Επίκαιρη Ερώτηση, ο βουλευτής του ΚΚΕ Στ. Παναγιώτου

Σε περιορισμένο αριθμό καπνεργατών - αρκετά μικρότερο από τον πραγματικό - θα χορηγηθεί η έκτακτη οικονομική ενίσχυση, που είναι αναγκαία λόγω της - για διάφορους λόγους - μειωμένης απασχόλησής τους.

Το θέμα έφερε, με Επίκαιρη Ερώτησή του, ο βουλευτής του ΚΚΕ Στ. Παναγιώτου, ζητώντας από την κυβέρνηση να προχωρήσει σε εκείνες τις ενέργειες που απαιτούνται, προκειμένου να λάβουν την ενίσχυση όλοι όσοι τη δικαιούνται.

Ο υφυπουργός Εργασίας Χρ. Πρωτόπαππας, που κλήθηκε να απαντήσει στην Ερώτηση, είπε ότι η χορήγηση του επιδόματος έγινε με βάση κατάλογο που έδωσε στο υπουργείο η Ομοσπονδία Καπνεργατών και σύμφωνα με αυτόν οι δικαιούχοι είναι περίπου 700.

Τόνισε δε ότι εάν προκύψει από τις καταθέσεις σχετικών δικαιολογητικών ότι πέραν των 700, στους οποίους δόθηκε το επίδομα, υπάρχουν και άλλοι, οι οποίοι έπρεπε να πάρουν και δεν το πήραν, τότε θα γίνει διόρθωση της σχετικής υπουργικής απόφασης, προκειμένου να χορηγηθεί και σ' αυτούς.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ, στην παρέμβασή του, υπογράμμισε ότι ο πραγματικός αριθμός των δικαιούχων είναι ασύγκριτα μεγαλύτερος από τους 700 και ανέφερε ως παράδειγμα την Πελοπόννησο, στην οποία επιχορηγούνται μόνο 20 άτομα, ενώ αποκλείστηκαν οι Νομοί Σερρών, Πιερίας και Ημαθίας, που έχουν σημαντικό αριθμό καπνεργατών.

Ο Στ. Παναγιώτου ζήτησε επίσης να χορηγείται το επίδομα και σε όσους έχουν κάτω από 70 ημερομίσθια, περιορισμός που υπάρχει σήμερα.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ
Μονεταριστική και αντιλαϊκή η πολιτική της

Γ. Θεωνάς: Αρνούμαστε να τη νομιμοποιήσουμε με την ψήφο μας

Την κατηγορηματική καταδίκη της σκληρής μονεταριστικής, αντιλαϊκής πολιτικής που καλείται να εφαρμόσει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα εξέφρασε εξ ονόματος των εργαζομένων και των πολιτών που θα κληθούν να πληρώσουν τις οδυνηρές συνέπειες της πολιτικής αυτής, ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Γ. Θεωνάς, παρεμβαίνοντας στη συζήτηση της Ολομέλειας του ΕΚ, που προηγήθηκε της ψηφοφορίας για τους διορισμούς στην Εκτελεστική Επιτροπή της ΕΚΤ, τονίζοντας ότι οι ευρωβουλευτές του ΚΚΕ αρνούνται να την νομιμοποιήσουν με την ψήφο τους.

"Με τη σημερινή διαδικασία, υπογράμμισε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, το ΕΚ συμμετέχει στη συγκρότηση της Εκτελεστικής Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, ενός οργάνου που θεωρεί τον εαυτό του δεσμευμένο να εφαρμόσει μια σκληρή μονεταριστική πολιτική με στόχο τη νομισματική σταθερότητα και τα χαμηλά επιτόκια, αγνοώντας ουσιαστικά τις συνέπειες που έχει ήδη δείξει αυτή η πολιτική στην κοινωνική κατάσταση των πολιτών της Ενωσης".

"Εξ ονόματος όλων εκείνων που πληρώνουν με δραματικό τρόπο τις συνέπειες της αντιλαϊκής, νεοφιλελεύθερης πολιτικής, κατέληξε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, αρνούμαστε να νομιμοποιήσουμε με την ψήφο μας αυτό το όργανο και το ρόλο που του έχει ανατεθεί".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ