ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 3 Σεπτέμβρη 2006
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ
ΣΤΑ ΦΙΛΟΞΕΝΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ

(της χώρας του Λένιν)

ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ νιφάδες του χιονιού έπεφταν κιόλας τη φθινοπωρινή εκείνη μέρα στη Μόσχα. Στο μεγάλο, στο κεντρικό της νοσοκομείο, ύστερα από δίμηνη παραμονή, είχε φθάσει πια η ώρα της εξόδου. Η γιατρίνα χειρουργός, η Βέρα Σερκέβγνα, χτυπούσε στη γραφομηχανή της τις τελευταίες γραμμές στο ιστορικό, αυτό θα μας έδιναν να πάρουμε μαζί μας.

ΔΙΠΛΑ μας η Ζώγια, η Ελληνίδα γιατρίνα, που βοηθούσε στα διαδικαστικά, στα μεταφραστικά και όλα τ' άλλα. Συχνά τυχαίνει να ξεπερνάς όλα τα δύσκολα, να τα αντιμετωπίζεις ψύχραιμα και να μπλοκάρεσαι, να λιγοψυχάς στα μικρά και στα ασήμαντα. Είχαν έτσι περάσει, χωρίς ταλαντεύσεις, επώδυνες εξετάσεις και χειρουργεία. Αυτό που κύρια μας στήριξε ήταν η αμέριστη φροντίδα που έδειξε η ιατρική ομάδα, που ακούραστα δούλευε, προσφέροντας στους Σοβιετικούς πολίτες, αλλά και σε ξένους που τύχαινε να έχουν ξαφνικά την ανάγκη τους. Κι ένα τέτοιο ήταν και το δικό μας.

Η ΖΩΓΙΑ μ' είχε ενημερώσει πως πριν τους αποχαιρετήσουμε θα είχαμε δημόσια επιστημονική παρουσίαση του περιστατικού στο μεγάλο αμφιθέατρο του νοσοκομείου. Προχωρήσαμε στο αμφιθέατρο, όπου οι άσπρες μπλούζες του επιστημονικού προσωπικού είχαν πάρει θέση για να παρακολουθήσουν την επιστημονική ανακοίνωση, που θα έκανε η χειρουργός Βέρα.

Η ΒΕΡΑ ξετύλιγε το περιστατικό, όπως το αντιμετώπισε σ' όλες τις φάσεις. Διάβαζε, σημείωνε στο μεγάλο πίνακα του αμφιθέατρου, σχεδίαζε και εξηγούσε κι έδινε απαντήσεις, κάποιες φορές με καλούσε να μιλήσω για να δώσω αποδείξεις της φωνής μου.

ΜΟΝΟΛΕΚΤΙΚΕΣ, άτονες, σβησμένες οι απαντήσεις. Η Βέρα επέμενε κι είχε δίκιο, αλλά ένας παραλυτικός κρύος ιδρώτας μπλόκαρε την απάντηση. Κάποια στιγμή, στην επίμονη πρόσκληση να μιλήσω, στη γλώσσα μου βέβαια (η Ζώγια θα το μετάφραζε), υπερνικώντας, τόλμησα μεγαλόφωνα να πω τις δυο κουβέντες που επίμονα ζητούσε η Βέρα. Αλλά εκείνο, που άκουσαν με ενδιαφέρον, ήταν η ερώτησή μου στη γιατρό μου, αν θα μπορούσα, γυρίζοντας στην πατρίδα, να μπω στη θάλασσα να κολυμπήσω.

ΟΛΟΦΑΝΕΡΑ χαρούμενη και χαμογελαστή για την ερώτηση, που δυνατά, όπως χρειαζόταν, διατύπωσα, έσπευσε να μου δώσει τη δική της απάντηση με τα δικά της αξέχαστα λόγια: «Και βέβαια να πας στη θάλασσα να κολυμπήσεις, όπως όταν ήσουν παιδί. Στην πατρίδα σου έχετε καλοκαίρι...».

ΗΤΑΝ επώδυνη η γνωριμιά στην καρέκλα του νοσοκομείου, όταν αναγκαστικά και για αρκετή ώρα με τα σύνεργά της έκοβε ό,τι χρειαζόταν για να προχωρήσει στη βιοψία. Αλλά και ήταν απέραντη η χαρά σου, όταν κάποια στιγμή, ύστερα από μερικές μέρες αγωνίας και αναμονής, σου έλεγε χαρούμενη: δεν έχουμε καρκίνο, δεν έχουμε σάρκωμα...

ΓΥΡΙΖΕΙΣ σ' αυτήν τη μακρινή χρέωση ζωής, καθώς ετούτο τον καιρό αναζητάς την πλατιά γαλάζια θάλασσα. Γυρεύεις ν' αφουγκραστείς τον παφλασμό στ' ακρογιάλι. Θυμάσαι τη Βέρα, τότε που σε ξυπνούσε με τη φωνή της λέγοντας: Καλημέρα... στη γλώσσα μας βέβαια.

ΚΑΙ πέρα απ' όλα, νιώθεις τη μεγάλη χώρα του Λένιν, που έδωσε τα πάντα για την ευτυχία του ανθρώπου. Θυμάσαι πως κι εσύ κι άλλοι πολλοί από ξένες χώρες βρήκαν σ' αυτήν πρόθυμα, συντροφικά τη βοήθειά της.

Η ΓΙΑΤΡΙΝΑ, που «έφυγε» πρόωρα από τη ζωή, όταν άφησε πια το νυστέρι ήταν χαρούμενη γιατί έκανε το χρέος της, στη μεγάλη δοκιμασία του πολέμου παρτιζάνα, αλλά κι αργότερα, γιατρίνα, βοηθώντας τον άνθρωπο, το Σοβιετικό πολίτη. Στους Ελληνες συντρόφους, που την είδαν συνταξιούχο, έβλεπαν στο πρόσωπό της τη βαθιά ικανοποίηση. Η αξέχαστη Βέρα, από τη Μελιτόπολη, με μακρινές ρίζες ελληνικές.

ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ το δικό της «καλημέρα» που μας ξύπνησε από τη βαθιά νάρκωση. Τα δικά της λόγια, που μ' άνοιγαν τη θάλασσα, με την προτροπή της να κολυμπήσω σαν να 'μουν παιδί.


Του
Νίκου ΚΑΡΑΝΤΗΝΟΥ


ΤΕΧΝΙΚΟΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το ταξικό σχολείο αυτο-αποκαλύπτεται

Με νέο σκηνικό στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ξεκινά την επόμενη εβδομάδα η σχολική χρονιά. Τα Επαγγελματικά Λύκεια θα αντικαταστήσουν σταδιακά (ξεκινώντας από την Α΄ τάξη) τα ΤΕΕ και τα Ενιαία Λύκεια θα μετονομαστούν σε Γενικά, ύστερα από το νόμο που ψηφίστηκε τον περασμένο Ιούλη. Το σκηνικό είναι το μόνο που αλλάζει, αφού το «έργο» είναι το ίδιο και χιλιοπαιγμένο: Δύο σχολεία μετά το Γυμνάσιο, ανισότιμα μεταξύ τους, ένα για όσους προορίζονται για την Ανώτατη Εκπαίδευση και ένα ανισότιμο τεχνικοεπαγγελματικό σκέλος για τη μεγάλη μάζα των παιδιών της εργατικής τάξης, που θα δίνει το βάρος στην παροχή δεξιοτήτων. Επιπλέον, οι μαθητές που συνεχίζουν στα ΤΕΕ ώσπου να αποφοιτήσουν απ' αυτά (τότε θα κλείσουν οριστικά), έχουν να αντιμετωπίσουν και μια σειρά προβλήματα που έχουν να κάνουν με το σχεδιασμό από πλευράς υπουργείου Παιδείας.

Πέρα από τις κυβερνητικές διακηρύξεις περί αναβάθμισης, η κατάργηση των ΤΕΕ και η παροχή τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης μέσω των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ σηματοδοτεί κυρίως την ένταση της προσπάθειας να διοχετευτούν ακόμα περισσότεροι νέοι στην πρόωρη κατάρτιση προκειμένου να επανδρώσουν τις στρατιές του φτηνού ευέλικτου εργατικού δυναμικού, φορτωμένου με δεξιότητες για άμεση «κατανάλωση» στην αγορά. Σύμφωνα με τη φιλοσοφία της «διά βίου κατάρτισης» που διαπνέει όλες τις αλλαγές στην παιδεία, οι αναλώσιμες αυτές δεξιότητες θα έχουν ημερομηνία λήξης και θα πρέπει να ανανεώνονται μέσα από διαστήματα κατάρτισης και επανακατάρτισης, ανεργίας και μισοαπασχόλησης.

Ο στόχος να γίνει το τεχνικοεπαγγελματικό σκέλος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης πιο ελκυστικό με την κατάργηση των ΤΕΕ και την αντικατάστασή τους από τα ΕΠΑΛ, διαφαίνεται και στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου: «Σε μια εποχή υψηλών απαιτήσεων και ραγδαίας εξέλιξης της τεχνολογίας, καθοριστικό ρόλο για την αντιμετώπιση της νέας πολυσύνθετης και συνεχώς μεταβαλλόμενης αυτής πραγματικότητας διαδραματίζει η Τεχνική - Επαγγελματική Εκπαίδευση. Ομως τα σημερινά Τ.Ε.Ε. παρά τις ελπίδες που δημιούργησαν αρχικά, δεν κατάφεραν ως θεσμός να πείσουν την κοινωνία για την αυξημένη αναγκαιότητα προσανατολισμού προς την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, ώστε να προσελκύουν μαθητές...», αναφερόταν.

Η πρεμιέρα...

Το γεγονός ότι ο νόμος ψηφίστηκε πριν δύο μήνες, δηλαδή, πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, μέσα στο καλοκαίρι, είχε ως αποτέλεσμα οι μαθητές να περιμένουν να γνωρίσουν πολλές πλευρές της λειτουργίας των ΕΠΑΛ στην πράξη.

Αυτές που δημοσιοποιήθηκαν ήταν οι υπουργικές αποφάσεις που αφορούν το ωρολόγιο πρόγραμμα, τους τομείς και τις ειδικότητες, ενώ προέκυψε ότι το υπουργείο προχωρά στην κατάργηση των απογευματινών ΤΕΕ. Ζητήματα που αφορούν τα βιβλία και τα προγράμματα παραμένουν άγνωστα και δημιουργούν ανησυχία σε μαθητές και εκπαιδευτικούς στους οποίους επιπλέον η κατάργηση ειδικοτήτων έχει δημιουργήσει καθεστώς αβεβαιότητας.

Οπως προκύπτει, στα ΕΠΑΛ τα μαθήματα γενικής παιδείας καταλαμβάνουν περισσότερο χρόνο από το ωρολόγιο πρόγραμμα από ό,τι στα ΤΕΕ, χωρίς αυτό να αλλάζει το γεγονός της ανισοτιμίας τους προς τα Γενικά Λύκεια. Ετσι, στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Α΄ τάξης, η οποία θα λειτουργήσει από το Σεπτέμβρη, τα γενικά μαθήματα καταλαμβάνουν 25 ώρες, τα μαθήματα των κύκλων Τεχνολογίας και Υπηρεσιών 9 ώρες (με τις δύο από αυτές να αφιερώνονται στον «επαγγελματικό προσανατολισμό») και του Ναυτιλιακού κύκλου (ο οποίος αναμένεται να λειτουργήσει σε περιορισμένο αριθμό σχολείων) 10 ώρες.

Στο μεταξύ, με το επιχείρημα ότι τα ΕΠΑΛ ως Λύκεια πρέπει να λειτουργούν σε πρωινή βάρδια, το υπουργείο προχώρησε στην κατάργηση των 61 απογευματινών ΤΕΕ, αφήνοντας «ξεκρέμαστους» τους εργαζόμενους μαθητές οι οποίοι τα επιλέγουν. Την αντίθεσή τους στα σχέδια αυτά εξέφρασαν η Γραμματεία Αθήνας του ΠΑΜΕ μαζί με εκπροσώπους σωματείων και η Οργάνωση Αθήνας της ΚΝΕ με παραστάσεις διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας. Στο αίτημα να μην καταργηθεί κανένα απογευματινό ΤΕΕ πριν ληφθούν μέτρα στήριξης της λαϊκής οικογένειας προκειμένου κανένας νέος να μην αναγκάζεται να εργάζεται πριν τα 18 του χρόνια, η απάντηση του ειδικού γραμματέα του υπουργείου ήταν απλά ότι εργαζόμενοι μαθητές δεν υπάρχουν (!), ενώ το υπουργείο Παιδείας επιμένει ότι η νυχτερινή εκπαίδευση, έτσι όπως λειτουργεί σήμερα, αποτελεί διέξοδο για τους εργαζόμενους.

Κομμάτι της εκπαίδευσης των ταξικών φραγμών

Η ύπαρξη του διπλού σχολικού δικτύου γενικής και τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης αποτελεί μία επιλογή πρώτα από όλα ταξική. Το ζήτημα της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης δεν είναι ξεκομμένο από το συνολικό εκπαιδευτικό πρόβλημα και η διέξοδος βρίσκεται στη διεκδίκηση μιας άλλης παιδείας.

Η σύγκρουση συνολικά με την πολιτική που αποτυπώνεται με τον καλύτερο τρόπο στη στρατηγική της Λισαβόνας, η οποία προβλέπει υπαγωγή της παιδείας στο στόχο για αύξηση της κερδοφορίας του μεγάλου κεφαλαίου, αποτελεί μονόδρομο. Στον αντίποδα του ταξικού χαρακτήρα αυτής της παιδείας, ο οποίος μέσα από την τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση αναδεικνύεται σε όλο του το μεγαλείο, βρίσκεται η ανάγκη για ένα βασικό ενιαίο, δημόσιο, δωρεάν, δωδεκάχρονο σχολείο που θα μορφώνει ισότιμα όλα τα παιδιά ανεξάρτητα κοινωνικής προέλευσης μέχρι τα 18 τους χρόνια, οπότε και ο νέος διαμορφώνει σε γενικές γραμμές την προσωπικότητά του. Η όποια επαγγελματική εκπαίδευση να ακολουθεί το 12χρονο και να παρέχεται σε δημόσιες επαγγελματικές σχολές με την ταυτόχρονη κατάργηση των «μαγαζιών» κατάρτισης.


Μ. Κ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ