Το τέλος του ΝΑΤ προδιέγραψε ο υπουργός Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτης στη διάρκεια της συνάντησης που είχε στο υπουργείο με την Εκτελεστική Επιτροπή της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας. Τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», ΠΕΕΜΑΓΕΝ, με δελτίο Τύπου, φέρνοντας στο φως τα όσα ειπώθηκαν στη συνάντηση, καταγγέλλουν ότι ο υπουργός ανέφερε σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στην κοινωνικοασφαλιστική προστασία ότι «θα σας συμφέρει αν κλείσουμε το ΝΑΤ», προμηνύοντας, όπως σχολιάζουν τα σωματεία, «νέα αντεργατικά χτυπήματα στην Κοινωνική Ασφάλιση».
Ο υπουργός, όπως αναφέρεται στο ίδιο δελτίο Τύπου, «συνεχίζει να υπερασπίζεται την εφαρμογή των ατομικών συμβάσεων, παραβιάζοντας ακόμα και τη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας (MLC2006, ν.4078/2012), διατυπώνοντας ότι "δεν έχει ενσωματωθεί το εθιμοτυπικό δίκαιο στην εθνική νομοθεσία". Ενώ αρνήθηκε και πάλι να απαντήσει στο ερώτημα που έχει τεθεί από το ΝΑΤ αν εφαρμοστούν οι ατομικές συμβάσεις πώς τελικά θα υπολογίζονται οι εισφορές».
«Η κατευθυντήρια γραμμή των δυνάμεων του κεφαλαίου είναι η πλήρης ισοπέδωση συνδικαλιστικών - εργασιακών - κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων», σημειώνουν τα τρία σωματεία και προσθέτουν: «Σε αυτή την κατεύθυνση εντάσσονται οι πολιτικές επιστρατεύσεις, οι δικαστικές διώξεις, το χτύπημα στο δικαίωμα στην απεργία, ενώ χαρακτηριστική είναι η κατάσταση που επικρατεί σε διάφορα λιμάνια και καταγράφηκε σε πρόσφατους ελέγχους, να οργιάζουν η "μαύρη" ανασφάλιστη εργασία, η μη καταβολή δεδουλευμένων αποδοχών, η παραβίαση των ΣΣΕ, της ΔΣ 180 που καθορίζει τις ώρες εργασίας - ανάπαυσης και την οργανική σύνθεση του πλοίου με βάση τις πραγματικές ανάγκες, η εντατικοποίηση της δουλειάς από τις μειωμένες οργανικές συνθέσεις και τα αυξημένα δρομολόγια, πληρώματα 3 ημερών».
Από την πλευρά του ο υπουργός με δήλωσή του προκαλεί τη νοημοσύνη, αναφέροντας ότι «οι μεταρρυθμίσεις που επιχειρούνται στο χώρο της ακτοπλοΐας και ευρύτερα του χώρου της ναυτιλίας έχουν ως κεντρική κατεύθυνση την αύξηση των θέσεων εργασίας» των ναυτεργατών. Στη πράξη, οι μεταρρυθμίσεις, των οποίων κυριότερο χαρακτηριστικό είναι οι μειώσεις των οργανικών συνθέσεων και η κατάργηση των ΣΣΕ, έχουν μέχρι στιγμής αποτέλεσμα το μαζικό πέταγμα στη στεριά των ναυτεργατών με συγκροτημένα δικαιώματα, ώστε, ακόμα και με βάση τα αναξιόπιστα στοιχεία του ΓΕΝΕ έχει σπάσει προς τα πάνω το «φράγμα» των 5.000 ανέργων, ενώ όσοι τώρα ναυτολογούνται είναι χαμηλόμισθοι σε καθεστώς μαύρης ανασφάλιστης εργασίας.
Στο μεταξύ η πλειοψηφία της διοίκησης της Ενωσης Ναυτών (ΠΕΝΕΝ), δηλαδή η «Αυτόνομη Παρέμβαση» (ΣΥΡΙΖΑ), πιστή στον τυχοδιωκτικό της ρόλο και προσπαθώντας να ρίξει λάσπη στα ταξικά σωματεία, με ανακοίνωσή της αναφέρει ότι η συνάντηση μεταξύ Εκτελεστικής της ΠΝΟ και του υπουργού έγινε «εν κρυπτώ και παραβύστω» και ότι ήταν «παρασυναγωγή». Ωστόσο, στη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της Ομοσπονδίας συμμετείχε ο γραμματέας της ΠΕΝΕΝ και συμφώνησε για τη συνάντηση με τον υπουργό που έγινε το μεσημέρι.
Τα ταξικά σωματεία κάνουν καθαρό ότι «δεν συμμετείχαν και δεν συμμετέχουν σε παρασυναγωγές» και καλούν τους ναυτεργάτες συνολικά τους εργαζόμενους σε συσπείρωση και οργάνωση δυνάμεων, «ανάπτυξη πολύμορφων αγώνων ενάντια στην πολιτική του κεφαλαίου και των εκπροσώπων του για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων μας».
Με την τροπολογία, η κυβέρνηση ορίζει ότι:
Με αυτό τον τρόπο η κυβέρνηση προσπαθεί να εξελιχθεί χωρίς εμπόδια η «αξιολόγηση» για το 2013, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για την εφαρμογή του νέου συστήματος αξιολόγησης που θα ισχύει από το 2014 και μετά και είναι βέβαιο ότι θα έχει δυσμενείς συνέπειες για τους εργαζόμενους. Προσπαθεί ακόμα να ξεπεράσει το εμπόδιο της «αυτοαξιολόγησης» καθώς υπολογίζεται ότι δε συμμετείχαν σε αυτή το 80% των εργαζομένων. Τέλος, ακριβώς αυτές οι αντιδράσεις είναι που ανάγκασαν την κυβέρνηση να μεταφέρει τις ημερομηνίες λήξης των επιμέρους σταδίων, για άλλη μια φορά.
Πλαφόν στις εργαστηριακές εξετάσεις ανά περιφέρεια και ανά ιδιώτη πάροχο ετοιμάζεται να εφαρμόσει η κυβέρνηση, ώστε οι δαπάνες να προσαρμοστούν στον κλειστό προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ.
Μετά από συνάντησή του με τους προέδρους του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου και της Ομοσπονδίας Σωματείων Ιδιωτικής Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας ο υπουργός Υγείας, Μ. Βορίδης, ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει στην έκδοση απόφασης με την οποία θα γίνει «κατανομή ορίου δαπάνης ανά περιφερειακή ενότητα και ανά πάροχο ατομικά, για το έτος 2014, με δυνατότητα επανεξέτασης του μέτρου για το β' εξάμηνο, ανάλογα με την πρόοδο του ελέγχου της δαπάνης». Εχοντας σε υπολειτουργία τις δημόσιες δομές, κυρίως, της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, η κυβέρνηση επιχειρεί να βάλει τάξη και στην άγρια αγορά της ιδιωτικής Υγείας με θύμα, πρωτίστως, τον άρρωστο που θα καταφεύγει στα ιδιωτικά κέντρα.
Το πλαφόν θα συνοδεύεται και από άλλα συνταγογραφικά μέτρα.
Παρατυπίες αλλά και οικονομικές ατασθαλίες διαπίστωσε η Διεύθυνση Οικονομικής Αστυνομίας, όπως η ίδια ανακοίνωσε, ύστερα από φορολογική έρευνα που έκανε στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Ταχυδρομικών ΕΛΤΑ (ΠΟΣΤ). Η έρευνα διήρκεσε πέντε μήνες, αφορούσε τη χρονική περίοδο 2007 - 2010 και έγινε μετά από παραγγελία της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών.
Οπως αναφέρει η Διεύθυνση Οικονομικής Αστυνομίας, «προέκυψαν μεγάλες παρατυπίες στις επιχορηγήσεις και ενισχύσεις της Ομοσπονδίας (...) αλλά και οικονομικές ατασθαλίες στις εκροές χρηματικών ποσών, από την Ομοσπονδία προς τα μέλη της, μεταξύ των οποίων σε έξοδα κίνησης, ταξίδια στο εσωτερικό, το εξωτερικό, αποζημιώσεις κ.ά. δαπάνες». Οι επιχορηγήσεις και ενισχύσεις προέρχονται προφανώς από τα ΕΛΤΑ. Συνοπτικά τα ποσά για τα οποία διαπιστώθηκαν παρατυπίες ξεπερνούν τα 10 εκατομμύρια ευρώ. Ακόμα διαπιστώθηκαν οικονομικές ατασθαλίες, με χαρακτηριστική περίπτωση 463 εντολές πληρωμής για αποζημίωση ταξιδιών εντός της Ελλάδας και στο εξωτερικό, ποσού 228 χιλιάδων ευρώ, που δεν συνοδεύονται από κανένα παραστατικό αποδεικτικό τόσο της πραγματοποίησης όσο και του συνολικού πραγματικού κόστους των ταξιδιών. Η δικογραφία που σχηματίσθηκε για τη συγκεκριμένη υπόθεση με τα αποτελέσματα της έρευνας έχει υποβληθεί στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Αθηνών.
Από τη μεριά της η ΠΟΣΤ σημειώνει σε δελτίο Τύπου της ότι «το σύνολο των εσόδων του συνδικάτου μας προέρχεται από τις εισφορές των εργαζομένων».
Την αντίδραση των Σωματείων Εργαζομένων στους Δήμους Παλαιού Φαλήρου και Ελευσίνας, Ασπροπύργου και Μάνδρας-Ειδυλλίας,προκάλεσε η απόπειρα της παράταξης «Συνδικαλιστική Ανατροπή» (πρώην ΠΑΣΚ, η οποία έχει την απόλυτη πλειοψηφία στην Ομοσπονδία) να διασκεδάσει τις εντυπώσεις για τη στάση που κράτησαν οι δυνάμεις της στο Σωματείο Εργαζομένων Δήμου Νίκαιας - Ρέντη, όπου έχουν την πλειοψηφία, απέναντι στο ζήτημα του επανελέγχου των συμβάσεων αορίστου χρόνου.
Οπως είχε καταγγείλει η ΔΑΣ (συσπειρώνεται στο ΠΑΜΕ), στη Νίκαια η πλειοψηφία της διοίκησης όχι μόνο δεν εμπόδισε τον έλεγχο, αλλά και τον διευκόλυνε. Απαντώντας η «Συνδικαλιστική Ανατροπή» με ανακοίνωσή της προσπάθησε να πετάξει την μπάλα στην εξέδρα, ισχυριζόμενη, με τη μορφή ερωτημάτων, ότι οι ταξικές δυνάμεις στους Δήμους Παλαιού Φαλήρου και Ασπροπύργου δεν έκαναν τίποτα για να εμποδίσουν την «αξιολόγηση».
Στους ισχυρισμούς αυτούς το Σωματείο Ελευσίνας, Ασπρόπυργου σε ανακοίνωσή του επισημαίνει, μεταξύ άλλων:
«Είναι αλήθεια ότι το σωματείο μας είναι απόν: Από κάθε διαδικασία συνδιαλλαγής σε κλειστά γραφεία, με Γραμματείς και Φαρισαίους εντολοδόχους της κυβερνητικής πολιτικής... από κάθε προσπάθεια αποπροσανατολισμού των εργαζομένων, όπως αυτή που επιχειρήθηκε στη Νίκαια με ευθύνη της πλειοψηφίας του σωματείου εκεί (πρώην ΠΑΣΚΕ)».
Σε ανάλογη ανακοίνωση το Σωματείο Εργαζομένων Παλαιού Φαλήρου αναφέρει: «Εμείς δεν καλλιεργούμε στους εργάτες τη λογική της συνδιαλλαγής με τις γραβάτες. Εμείς πάμε στα Δημοτικά Συμβούλια και απαιτούμε μαζί με τους εργαζόμενους, δεν πάμε στα Δημοτικά Συμβούλια για να κλαφτούμε ώστε οι δημοτικοί σύμβουλοι του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ να "βάλουν βύσμα κανέναν υπουργό ή βουλευτή" ώστε να βρεθεί "μια κάποια λύσις". Εμείς δεν καλλιεργούμε την υποταγή».
Απίστευτη ταλαιπωρία υπέστησαν οι 700 επιβάτες του πλοίου «European Express», που επρόκειτο να αναχωρήσει το βράδυ της Δευτέρας για Λήμνο, Μυτιλήνη, Χίο και Σάμο και τελικά σήκωσε άγκυρα το απόγευμα της Τρίτης. Η ΝΕΛ, ιδιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου, επικαλέστηκε πρόβλημα ανεφοδιασμού του πλοίου λόγω αδυναμίας πληρωμής των καυσίμων. Για το περιστατικό ενημερώθηκε η εισαγγελέας Θεσσαλονίκης, ενώ σχηματίζεται δικογραφία από τις λιμενικές αρχές της πόλης.
Είχαν προηγηθεί, μέσα σε ένα μήνα, τρεις αντίστοιχες ακινητοποιήσεις του πλοίου «ΘΕΟΦΙΛΟΣ» και μία του πλοίου «EUROPEAN EXPRESS», ταλαιπωρώντας εκατοντάδες επιβάτες από Καβάλα, Θεσσαλονίκη και από τα νησιά Χίο, Μυτιλήνη, Σάμο, Ικαρία, που περίμεναν να ταξιδέψουν. Μόνο για το πλοίο «ΘΕΟΦΙΛΟΣ», η ΝΕΛ έχει εισπράξει από το Δεκέμβρη του 2013 μέχρι το Φλεβάρη του 2014 ακριβώς 1.007.868,03 ευρώ ως επιδότηση για δρομολόγια στη λεγόμενη άγονη γραμμή.