ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 16 Φλεβάρη 2000
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Η έκθεση της Βουλής

«Πεντακόσια χρόνια έντυπης παράδοσης του Ελληνισμού, 1499-1999»

 

Οι προηγούμενες εκθέσεις στη Βουλή, για το ΡΗΓΑ ΦΕΡΑΙΟ και το ΔΙΟΝΥΣΙΟ ΣΟΛΩΜΟ, ήταν μια θετική παρακίνηση επίσκεψης της έκθεσης που πραγματοποιείται τώρα εκεί με τον παραπάνω τίτλο. Ο επισκέπτης αυτής της έκθεσης αναζητεί - όχι την εξέλιξη της τυπογραφίας - αλλά της έντυπης παράδοσης του Ελληνισμού στα τελευταία 500 χρόνια. Το εξαγγελμένο ευρύτερο περιεχόμενο της έκθεσης, δημιούργησε στους οργανωτές της (επιμελητές: Κ. Στάικος και Τ. Σκλαβενίτης) πρόσθετες ευθύνες και υποχρεώσεις. Η κυριότερη απ' αυτές είναι και η πιο... απλή: όφειλαν να καταλάβουν ότι, μια παρόμοια ιστορική αναδρομή, απαιτεί πάνω απ' όλα ΑΛΗΘΕΙΑ, ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ, ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ του λαού μας που - στο κάτω κάτω - πληρώνει από την τσέπη του - και - αυτές τις δραστηριότητες.

Αν κρίνει κανείς την έκθεση όχι τόσο απ' αυτά που οι επιμελητές περιέλαβαν σ' αυτήν όσο, κυρίως, απ' αυτά που σκόπιμα απέκλεισαν, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι κριτήρια αλήθειας δεν υπάρχουν. Οι επιμελητές και εκείνοι που όφειλαν να τους κατευθύνουν και - γιατί όχι - να τους ελέγξουν, στηρίχτηκαν αποκλειστικά σε ό,τι ευκολότερα - και ενδεχόμενα συμφερότερα - μπορούσαν να προσεγγίσουν κατά την υποκειμενική τους κρίση, αφήνοντας επιμελώς και «συνειδητά», εκτός έκθεσης, κάθε στοιχείο της έντυπης παράδοσης του λαού μας, που - κατά τη γνώμη τους - «έπρεπε» ν' αποκλειστεί.

Το συμπέρασμα αυτό εδραιώνεται όσο περισσότερο προσεγγίζει ο επισκέπτης τα εκθέματα των τελευταίων από τις ενότητες της έκθεσης. Από κει και πέρα, παρατηρώντας πόσο - σκόπιμα - απορφανισμένο είναι το πεδίο έντυπης παράδοσης του λαού μας στον τελευταίο αιώνα, δικαιολογημένα συμπεραίνει ότι η σκόπιμη πλαστογράφηση περισσότερο ή λιγότερο επεκτείνεται και στους προηγούμενους τέσσερις αιώνες.

Στην έντυπη παράδοση του ελληνισμού - προβάλλεται κύρια ό,τι σχετίζεται με εκκλησιαστικό περιεχόμενο. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι και οι εκδόσεις εκκλησιαστικού χαρακτήρα έχουν δικαιωματικά θέση σε μια παρόμοια έκθεση. Είναι όμως εξοργιστικό να λείπουν εκθέματα - έντυπης παράδοσης - όπως η προεπαναστατική «Ελληνική Νομαρχία», τα «Απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη» εκδόσεις που επιμελήθηκαν ο Ρήγας Φεραίος, ο Διονύσιος Σολωμός κ.ά. Ας μη μας πουν τώρα, οι ερευνητές, ότι η προηγούμενη έκθεση της Βουλής για Ρήγα και Σολωμό υπήρξε επαρκής λόγος αποκλεισμού τους από την έκθεσή τους.

Οι αρμόδιοι όφειλαν να παρουσιάσουν στο πολύτιμο κοινό που επισκέπτεται παρόμοιες εκθέσεις, όχι επιλεκτικά τις όποιες εκδόσεις αλλά - αντιπροσωπευτικά όλες όσες υπάρχουν. Αν η μια αίθουσα της Βουλής ήταν ανεπαρκής, υπήρχαν και άλλες. Οι αίθουσες, δεν είναι επιτρεπτό να... κονταίνουν ανάλογα με τη μεταχείριση της αλήθειας... Επρεπε λοιπόν οι οργανωτές να ανεύρουν και να παρουσιάσουν εκθέματα από κάθε υπαρκτή πηγή και όχι μόνο αυτά που με υποκειμενικά κριτήρια και για δικούς τους λόγους επέλεξαν. Να δείξουν και να προβάλλουν βιβλία, προκηρύξεις, ανακοινώσεις, καλέσματα, διακηρύξεις, αφίσες και άλλα έντυπα που κυκλοφόρησαν στους πέντε αιώνες από τους πιο πρωτοπόρους Ελληνες αγωνιστές. Να τ' ανακαλύψουν ακόμα και μέσα στ' αποκαΐδια στα οποία - κατά κανόνα - τα έριξαν δυνάστες κάθε μορφής και κατηγορίας, περιλαμβανομένων και εκκλησιαστικών παραγόντων. Οι επιμελητές και οι υπεύθυνοι της Βουλής δεν μπήκαν σ' αυτόν τον κόπο. Δεν το θέλησαν. Τύφλωση λοιπόν στις προθήκες της έκθεσης, «αρμονικά» συνδυασμένη με μεγαλοστομίες προς επισκέπτες, ειδικότερα μαθητές. Απόλυτη αδιαφορία γι' αναζήτηση εντύπων των εθνικοαπελευθερωτικών και κοινωνικών αγώνων. Οι οργανωτές με όσα κρύβουν από την έντυπη παράδοση του αιώνα μας, αποκαλύπτουν και όσα παρασιώπησαν από τους προηγούμενους αιώνες. Λίγα εκθέματα απ' τον προτελευταίο αιώνα, ιδίως μετά την Επανάσταση του 1821 - χρήσιμα βέβαια - και, δραματικό σκότος, για την περίοδο μετά το 1910, με την ανερχόμενη εργατική τάξη και - αργότερα - με το κόμμα της το ΚΚΕ, η συνεισφορά των οποίων - στην έντυπη παράδοση του Ελληνισμού - υπήρξε καθοριστική.

Στην πλαστογραφημένη παρουσίαση της έντυπης παράδοσης, ο επισκέπτης - όσο κι αν αναζητήσει - δεν πρόκειται να βρει εργατική προκήρυξη, καταστατικά, εργατικές μπροσούρες, αφίσες κλπ. Ακόμα χειρότερα, θα καταλάβει ότι αυτοί οι κύριοι, με περισσή ασυνειδησία - για το αντικείμενο που τόλμησαν να προβάλλουν ως έντυπη παράδοση του Ελληνισμού», έχουν εξαφανίσει τους κομμουνιστές και το Κόμμα τους. Η έκθεση είναι προκλητικά ταξική. Η εργατική τάξη υπάρχει μόνο για να πληρώνει τους εκθέτες!! Δε γνωρίζω αν για παρόμοιους ρόλους καταβάλλεται... πρόσθετη αμοιβή. Εκείνο που είδα με τα μάτια μου είναι ότι η έντυπη παράδοση που αφορά - στους νεότερους αιώνες - αγωνιστές Ελληνες, έχειεξοστρακιστεί: Μεταξική δικτατορία, ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, ΕΜΦΥΛΙΟΣ, μετεμφυλιακό δράμα, δικτατορία των συνταγματαρχών, έντυπη παρουσίαση αγώνων μέχρι σήμερα, δηλαδή η ζωντανή έντυπη παράδοση 63 χρόνων - στα 500 - έχει αποκλειστεί απ' την έκθεση. Οργή γεμίζει τον ενήμερο επισκέπτη, η σκόπιμη διαγραφή από τις 12 ενότητες της έκθεσης μιας έστω ενότητας αφιερωμένης συνολικά στην πλούσια έντυπη παράδοση της αθάνατης Εθνικής Αντίστασης 1940 - '44.Σαν... αντιστασιακό έντυπο επιλέχτηκε το «Ελληνικόν αίμα» των γνωστών βασιλόδουλων! Ενώ ούτε φιλότιμο ούτε χώρος βρέθηκε να κοσμήσουν την έκθεση δεκάδες αντιστασιακές - κύρια ΕΑΜικές - εφημερίδες, αφίσες, προκηρύξεις, τρικ, μπροσούρες, βιβλία, εγερτήρια εθνικοαπελευθερωτικά μηνύματα, που δίνουν αληθινό νόημα στον έντυπο λόγο. Εντυπα που - κάτω από τη μύτη του κατακτητή και των οργάνων του - κόσμησαν οι καλύτεροι Ελληνες καλλιτέχνες, χαράκτες, ζωγράφοι, γραφίστες κ.ά. Κι ας είναι αυτή η θαυμάσια έντυπη παράδοση ποτισμένη με το αίμα του λαού, οργανωμένη στις πιο δύσκολες συνθήκες παρανομίας, με πρωτόγονα και ελάχιστα τυπογραφικά μέσα, με δυσεύρετο χαρτί και μελάνι, με ανείπωτους κινδύνους, με εκατοντάδες ηρωικούς αγωνιστές, διακινητές.

Παρόμοια «εντιμότητα» αποκαλύπτουν οι οργανωτές και για την περίοδο από την Απελευθέρωση ως τον Εμφύλιο. Ανύπαρκτος ο «Ριζοσπάστης» της εποχής, ο «Ρίζος της Δευτέρας» (τα δύο πρωτοσέλιδα του «Ριζοσπάστη» άλλων χρονικών περιόδων, που φιλοξενούνται, μόνο ως άλλοθι των διοργανωτών μπορούν να εκληφθούν). Αφαντες οι εκδόσεις του εκδοτικού του ΚΚΕ «Νέα βιβλία» μαζί και η περίφημη ιστορική έκδοση της ΕΑΜίτικης εταιρίας ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΑΝΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗ, με συγγραφέα τον αξέχαστο Μπάτση για τη «Βαριά Βιομηχανία στην Ελλάδα», που έδωσε καθοριστικό πλήγμα στη θεωρία της «ψωροκώσταινας» (Σημ. «ως γνωστόν» οι δύο «μονομάχοι» «αντιπαλεύουν» τη θεωρία της ψωροκώσταινας με την υποδούλωση σε ΕΟΚ/ΕΕ, ΝΑΤΟ, με την αποδοχή του Μάαστριχτ, με την ανακήρυξη σε... εθνικό στόχο!!! της ένταξης στην ΟΝΕ και με την επικυριαρχία των Βρυξελλών σε βάρος της εθνικής μας ανεξαρτησίας).

Η σκόπιμη εξαφάνιση της πραγματικής έντυπης παράδοσης συνεχίζεται - στην έκθεση - και για την περίοδο του Εμφυλίου, την κατοπινή πολυετή περίοδο, την επτάχρονη δικτατορία 1967 - '74 για την οποία ο επισκέπτης δε θ' ανακαλύψει ούτε μια προκήρυξη. Για τα τελευταία 25 χρόνια οι οργανωτές παρουσιάζουν μια εξαιρετικά ισχνή έντυπη παράδοση, κατά τα γούστα τους. Για όλη αυτή την περίοδο, οι οργανωτές της έκθεσης είχαν στη διάθεσή τους όλα τα αναγκαία έντυπα που επιμελώς απέκρυψαν. Ο,τι τους έλειπε μπορούσαν ευχερώς να τ' αναζητήσουν. Δεν το έκαναν, επιλέγοντας την πλαστογράφηση της ιστορίας, που αποτελεί ευχάριστο σπορ και προνομιακή «παράδοση» της αστικής τάξης. Ετσι και στην έκθεσή τους, φρόντισαν να προβάλουν μια κουτσουρεμένη, απόλυτα ταξική «έντυπη παράδοση».

Ηέντυπη παράδοση των τελευταίων χρόνων παρουσιάζεται επίσης με αυθαίρετα υποκειμενικά κριτήρια χωρίς να ζητηθεί - από πριν - η γνώμη γνωστών παραγόντων της έντυπης δραστηριότητας, καλλιτεχνών, εκδοτών, επιμελητών κ.ά. Αυτό εξηγεί την απουσία θαυμάσιων εκδόσεων. Ενδεικτικά, σημειώνω την απουσία εξαίρετων εκδόσεων του ΙΚΑΡΟΥ, όπως αυτή με τα ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη με «ζωγραφικά σχόλια» του Γιάννη Μόραλη. Την απουσία της εξαιρετικά καλαίσθητης και πλούσιας σε περιεχόμενο έκδοσης του «Αρχείον Ιστορίας της ΓΣΕΕ», με τίτλο «Γεια σου περήφανη κι αθάνατη εργατιά» (διαδρομή στο εργατικό - κοινωνικό τραγούδι του Παν. Κουνάδη). Δεν είμαι ειδικός για να εντοπίσω πολλές άλλες αδικαιολόγητες απουσίες από τα εκθέματα. Οι ειδικοί της σύγχρονης έντυπης δράσης, οι καλλιτέχνες μας ας πάνε στην έκθεση να μιλήσουν από θέση γνώσης.

Απέραντη φτώχεια συνοδεύει το κλείσιμο της έκθεσης, όσον αφορά την παρουσίαση της σημερινής έντυπης δραστηριότητας, της στηριγμένης στη σύγχρονη τεχνολογία.

Κλείνω το σημείωμά μου αυτό, προτείνοντας τελικά στον πρόεδρο της Βουλής και στους άλλους αρμόδιους (;) περισσότερο σεβασμό στο κοινό που καλείται να τιμήσει τις πολιτιστικές - πνευματικές κ.ά. πρωτοβουλίες της Βουλής, που σωστά εγκαινιάστηκαν από καιρό, όχι όμως για τύφλωση, αλλά για ανάταση του λαού μας.

Υ.Γ.:Η έκθεση - μέσα στ' άλλα - είναι χαρακτηριστικό δείγμα της ιδεολογικής συγγένειας ΠΑΣΟΚ - Νέας Δημοκρατίας. Επάξια μπορούσε να λειτουργήσει τόσο στη σκοταδιστική οκταετία της ΕΡΕ, όσο και στην επτάχρονη τυραννία των συνταγματαρχών.


του
Κώστα ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗ

Στη Βουλή η συκοφαντία Καμένου

Στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για τις άρσεις της βουλευτικής ασυλίας έφτασε χτες η συκοφαντική επίθεση του βουλευτή της ΝΔ Π. Καμένου κατά του δημοσιογράφου Γ. Τζούμα, εκδότη της εφημερίδας «Αλήθεια» της Χίου.

Ο Π. Καμένος είχε υβριστικά αποκαλέσει τον δημοσιογράφο ως πράκτορα της Τουρκικής Μυστικής Υπηρεσίας (ΜΙΤ) και έμμισθο όργανο του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών, επειδή μαζί με άλλους προοδευτικούς πολίτες της περιοχής προωθούσαν την ελληνοτουρκική φιλία με διάφορες εκδηλώσεις.

Ο βουλευτής της ΝΔ δεν παρέστη στη χθεσινή συνεδρίαση της αρμόδιας επιτροπής, αλλά οι εισηγητές του ΠΑΣΟΚ, της ΝΔ και του ΔΗΚΚΙ τάχθηκαν κατά της άρσης της ασυλίας, με το επιχείρημα ότι τα όσα λέχθηκαν ήταν μέσα στα πλαίσια της πολιτικής δράσης του βουλευτή και της ελεύθερης έκφρασης γνώμης.

Εκ μέρους του ΚΚΕ, ο Αχ. Κανταρτζής, αφού υπενθύμισε ότι το Κόμμα παγίως είναι υπέρ της διατήρησης της βουλευτικής ασυλίας για την πολιτική δράση, είπε ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν έχουμε κάτι τέτοιο. Οι συγκεκριμένες απαράδεκτες δηλώσεις, τόνισε, δεν αποτελούν κριτική, αλλά κατηγορίες που ποινικοποιούν την πολιτική δραστηριότητα. Και όλα αυτά, είπε, κατά ανθρώπων, που προσπαθούν τόσα χρόνια για την ελληνοτουρκική φιλία, κόντρα στους σχεδιασμούς της Νέας Τάξης Πραγμάτων. Υπογράμμισε, δε, ότι θα περιμένει την απολογία του εν λόγω βουλευτή στη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής, επιφυλασσόμενος για την τελική στάση του. Ανάλογη θέση εξέφρασε και ο εκπρόσωπος του ΣΥΝ Φ. Κουβέλης.

Σήμερα στην τηλεόραση του «902»

Παρακολουθήστε από την τηλεόραση του «902» σήμερα Τετάρτη:

Στις 19.30 «Ανασκόπηση της παράδοσης Οτσαλάν», σε επανάληψη, με αφορμή τη συμπλήρωση ενός χρόνου. Επιμέλεια - παρουσίαση: Γιούλη Ασημακοπούλου.

Στις 22.00 την εκπομπή «Προεκτάσεις». Ο Παύλος Αλέπης φιλοξενεί την Ελένη Μπέλλου, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, σε μια συζήτηση με θέμα: «Τα "δεδομένα", οι "μονόδρομοι" του σύγχρονου κόσμου».

Στις 23.15 τον ποδοσφαιρικό αγώνα της Γ` Εθνικής κατηγορίας Ακράτητος ΠΑΕ - Κερατσίνι.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ