Η εκδήλωση ξεκίνησε με κατάθεση στεφάνων από τις Οργανώσεις του ΚΚΕ στο μνημείο, που έχει στηθεί στο σημείο των εκτελέσεων στην Ευκαρπία. Στη συνέχεια, οι συγκεντρωμένοι κατευθύνθηκαν με πορεία στην πλατεία Δημοκρατίας, όπου μίλησε η Θεανώ Καπέτη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, η οποία αναφέρθηκε και στο ιστορικό των γεγονότων. Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με προβολή της ταινίας του Παντελή Βούλγαρη «Το τελευταίο σημείωμα».
Τη νύχτα της 30ής Ιούλη του 1944, γερμανικά στρατεύματα μαζί με τη συμμορία του Δάγκουλα αποκλείουν την Ευκαρπία. Στο χωριό εισέρχονται την επόμενη, 31 Ιούλη, ντυμένοι με τις γερμανικές στολές τους το σώμα του Δάγκουλα μαζί με έναν Γερμανό αξιωματικό. Αναζητούν, με βάση μια λίστα που είχε καταρτιστεί, 17 κατοίκους του χωριού που συνεργάζονταν ή ήταν μέλη του ΕΑΜ - ΕΛΑΣ. Συλλαμβάνουν μόνο τους 14, καθώς οι υπόλοιποι 3 είχαν καταφέρει να διαφύγουν από το χωριό ή να κρυφτούν. Τους 14 θα ακολουθήσει και ο ανήλικος Κωνσταντίνος Μίλκογλου, ο οποίος συνελήφθη στη θέση του αδερφού του, που είχε διαφύγει. Οι 15 οδηγήθηκαν στο σχολείο του χωριού, όπου βασανίστηκαν από τη συμμορία του Δάγκουλα. Ακολούθησαν οι εκτελέσεις των 14 αγωνιστών. Ο ανήλικος Μίλκογλου διεσώθη από τον Γερμανό αξιωματικό, ο οποίος δύο φορές παρενέβη ερχόμενος σε αντιπαράθεση με τον Δάγκουλα και απέτρεψε την εκτέλεσή του αφήνοντάς τον ελεύθερο. Ο Δάγκουλας και οι άντρες του παρέμειναν στο χωριό και γλέντησαν, ενώ αποχωρώντας έκαναν πλιάτσικο στην περιουσία των χωρικών, απειλώντας τους πρόσφυγες να εγκαταλείψουν το χωριό.
Στην ομιλία της, η Θεανώ Καπέτη, μεταξύ άλλων, σημείωσε αναφερόμενη στην περίοδο της φασιστικής κατοχής: «Ενα κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας ταυτιζόμενο με τα συμφέροντα τμήματος της ελληνικής αστικής τάξης συνεργάστηκε με τους ναζί και δραστηριοποιήθηκε μέσα από σωρεία ακροδεξιών, ναζιστικών, φιλοφασιστικών κ.λπ. οργανώσεων (Τάγματα Ασφαλείας, ΠΑΟ, ομάδα "Χ" κ.λπ.). Πρώτο στόχο αυτών των οργανώσεων αποτέλεσαν οι κομμουνιστές και η ΕΑΜική Αντίσταση. Ιδιαίτερα δε όταν πλησίαζε το τέλος του πολέμου και η οπισθοχώρηση του γερμανικού στρατού, όπου έμπαινε το ερώτημα για την "επόμενη μέρα" στην Ελλάδα και για το ποιος θα κατέχει τελικά την εξουσία. Μιλάνε γενικά για Ελληνες ή πατριώτες εκτελεσθέντες, θέλοντας να αποκρύψουν τον ρόλο που έπαιξαν στην οργάνωση, κινητοποίηση και συντονισμό του λαού και της αντίστασης το ΕΑΜ, ο ΕΛΑΣ και το ΚΚΕ, όχι μονάχα στον αγώνα απέναντι στον κατακτητή, αλλά και στον αγώνα για την επιβίωση μέσα σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και πολέμου.
Και από αυτήν την υπόθεση αποδεικνύεται πως και στην Ελλάδα, όπως και σε κάθε άλλη καπιταλιστική κοινωνία, υπάρχουν αντικρουόμενα κοινωνικά συμφέροντα μεταξύ τους, τα οποία είναι ασυμβίβαστα. Από τη μία βρίσκονται η αστική τάξη και οι σύμμαχοί της και από την άλλη η εργατική τάξη και πλειοψηφία του λαού. Οπως τότε δεν ήταν όλοι οι Ελληνες μαζί, αλλά ένα κομμάτι της αστικής τάξης συνεργάστηκε με τον κατακτητή είτε για να αποκομίσει κέρδη και να διασφαλίσει την κοινωνική του θέση (φτηνά μεροκάματα π.χ.) είτε για να πλουτίσει (μαύρη αγορά κ.λπ.) είτε γιατί ταυτιζόταν ιδεολογικά μαζί του (ναζιστές - φασίστες), συμμετέχοντας στο κατακρεούργημα του ελληνικού λαού, έτσι και σήμερα η ελληνική αστική τάξη βρίσκεται απέναντι στην εργατική τάξη και το λαό. Το μειωμένο μεροκάματο, οι φόροι, οι μειώσεις στις συντάξεις κ.λπ. γίνονται την ίδια ώρα επιδοτήσεις και αύξηση των κερδών μιας σειράς επιχειρήσεων, οι οποίες εξερχόμενες από την κρίση ετοιμάζονται να αυξήσουν τα κέρδη τους, πατώντας πάνω σε όλα τα δικαιώματα των εργαζομένων που "πετσοκόπηκαν", αναμένοντας τη "δίκαιη" ανάπτυξη. Οι διαχωριστικές γραμμές που υπήρχαν, υπάρχουν ακριβώς και στο σήμερα και οι έννοιες για το "κοινό συμφέρον" ή την "πατρίδα" είναι αποκλειστικά κενές. "Πατριωτισμός" για τους αστούς στην πράξη είναι η διασφάλιση της εξουσίας τους και η πραγματοποίηση επενδύσεων στην Ελλάδα και όχι μόνο, είναι η διασφάλιση των συμφερόντων τους ακόμα και με την πραγματοποίηση πολέμου. Για την εργατική τάξη αυτή η λέξη αποκτά ουσιαστικό νόημα μονάχα όταν ταυτίζεται με το δίκαιο και τη ζωή του εργαζόμενου, όταν η λέξη της πατρίδας παίρνει "σάρκα και οστά" σε μια πατρίδα όπου ο εργαζόμενος λαός θα κάνει πραγματικά κουμάντο στον τόπο του, έχοντας την πραγματική εξουσία και τα κλειδιά της οικονομίας στα χέρια του, στο σοσιαλισμό - κομμουνισμό».
Αύριο Τετάρτη, στις 7 μ.μ., στην αίθουσα του Ιατρικού Συλλόγου Ηρακλείου, θα γίνει εκδήλωση με θέμα: «Οι εξελίξεις στον κλάδο της Υγείας - Πρόνοιας. Οι θέσεις του ΚΚΕ». Θα μιλήσει ο Γιώργος Νάνος, μέλος της ΚΕΟΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνος του Τμήματος της ΚΕ για την Υγεία - Πρόνοια.
Την Πέμπτη 19 Ιούλη:
-- Στις 7 μ.μ., στο Πολύκεντρο Νεολαίας του Δήμου Ηρακλείου, εκδήλωση - συζήτηση με θέμα: «Το βιομηχανικό προλεταριάτο, πρωτοπορία στον αγώνα της εργατικής τάξης, για την κατάργηση της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης, για το σοσιαλισμό - κομμουνισμό». Θα μιλήσει ο Ανδρέας Κοκοσάλης, μέλος του ΓΠ Κρήτης του ΚΚΕ.
-- Στις 8 μ.μ., στη δημοτική αίθουσα Τυμπακίου Ηρακλείου, εκδήλωση - συζήτηση με θέμα: «Νερό κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα. Οι εξελίξεις στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου και οι θέσεις του ΚΚΕ». Θα μιλήσει ο Στέλιος Ορφανός, μέλος της ΕΠ Κρήτης του ΚΚΕ και περιφερειακός σύμβουλος.
Την Κυριακή 22 Ιούλη:
-- Στις 11.30 π.μ., η ΤΕ Αιτωλοακαρνανίας του ΚΚΕ διοργανώνει στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του δήμου Αμφιλοχίας (αίθουσα ΔΣ) εκδήλωση με θέμα: «Οι παραγωγικές δυνατότητες της Ελλάδας για την κάλυψη της διατροφής του λαού. Οι εξελίξεις στην κτηνοτροφία. Η θέση του ΚΚΕ». Θα μιλήσει ο Θανάσης Κολιζέρας, μέλος του Τμήματος Αγροτικής Πολιτικής της ΚΕ του ΚΚΕ.
-- Στις 12 μ., η ΤΕ Κορινθίας του ΚΚΕ διοργανώνει στη Στυμφαλία εκδήλωση αφιερωμένη στη Μάχη της σοδειάς στη Στυμφαλία. Θα μιλήσει ο Γιώργος Λάμπας, μέλος του Γραφείου της ΕΠ Πελοποννήσου του ΚΚΕ. Θα ακολουθήσει λαϊκό γλέντι στην πηγή Κεφαλαρίου.
-- Η ΤΕ Μεσσηνίας του ΚΚΕ και το Παράρτημα Μεσσηνίας της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ καλούν στην εκδήλωση τιμής για τη μάχη της Χώρας. Στις 10 π.μ. θα γίνουν κατάθεση στεφάνων και προσκλητήριο νεκρών στο Μνημείο της μάχης, στο γεφύρι του Μανούσου. Στις 11.30 π.μ. ομιλία στο Πυργάκι από τον Σαράντο Κουκούμη (λεωφορεία θα αναχωρήσουν στις 8.30 π.μ. από την πλατεία της Υπαπαντής).