Τη Δευτέρα αναμένεται η απόφαση του δικαστηρίου
Ωστόσο, όποια και αν είναι η απόφαση, το γεγονός ότι το ναυάγιο του «ΣΑΜΙΝΑ» ήταν προδιαγεγραμμένο, δεν μπόρεσε να αποκρυφτεί. Τα στοιχεία ήταν ατράνταχτα, ενώ αποδείχτηκε περίτρανα ότι πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Ενα έγκλημα που έχει τις ρίζες του στον ανταγωνισμό των ακτοπλοϊκών εταιριών, για ολοένα και περισσότερα κέρδη, ο οποίος πυροδοτήθηκε και από τον κανονισμό «έκτρωμα» 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.
Ο ανταγωνισμός αυτός συνεχίζεται και σήμερα μεταξύ των «γιγάντων» της ακτοπλοΐας, που συνθλίβουν το δικαίωμα του λαού για φτηνές, ασφαλείς, τακτικές, σύγχρονες, ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και απειλούν ευθέως την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής με τα βαπόρια τους, που σήμερα είναι σε χειρότερη κατάσταση και από το «ΣΑΜΙΝΑ».
Εδώ αναδεικνύεται και η σημασία του μεγαλειώδους απεργιακού αγώνα που έδωσαν οι ναυτεργάτες, απαιτώντας ακριβώς αυτό: ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες προς όφελος του λαού και όχι του φονικού εφοπλιστικού κεφαλαίου.
Ολα αυτά συνθέτουν την εικόνα του «οριακά αξιόπλοου» - σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες - «ΣΑΜΙΝΑ». Οσον αφορά το λόγο που δεν έκλεισαν οι υδατοστεγείς πόρτες είναι καθαρό ότι κάτω από το γκαράζ στο χώρο που θα έπρεπε να ήταν στεγανός υπήρχαν παράνομα όλες οι καμπίνες του κατώτερου πληρώματος.
Τα έγγραφα που κουβαλούσε στα συρτάρια του το «ΣΑΜΙΝΑ», ο Κλάδος Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων (ΚΕΕΠ) και ο «Ελληνικός Νηογνώμονας» με την πλήρη κάλυψη του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας είχαν βάλει για ακόμα μία φορά το «χεράκι» τους ώστε όλα να φαίνονται νομότυπα. Το πλοίο και κατ' επέκταση η εταιρία MFD (σημερινή HSW), με τη συνδρομή και τη συνενοχή των ελεγκτικών μηχανισμών, του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, είχε προμηθευτεί όλα τα ...απαραίτητα πιστοποιητικά ασφάλειας και αξιοπλοΐας. Πιστοποιητικά, που παραβίαζαν κάθε άρθρο των Διεθνών Συμβάσεων και Κανονισμών!
Συγκεκριμένα: Είχε ληγμένα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας. Για την ακρίβεια, η ισχύς του Πιστοποιητικού Ασφαλείας Νο 333/20.7.00, το κυριότερο έγγραφο του πλοίου, που είχε εκδοθεί από τον ΚΕΕΠ, είχε λήξει στις 17 Αυγούστου 2000. Στο ίδιο πιστοποιητικό είχαν αναγραφεί παρατηρήσεις που δε θα έπρεπε να υπάρχουν, όπως αυτή που αφορούσε την τοποθέτηση λαμπτήρων στα σωσίβια. Δηλαδή, ήταν παράνομες, καθώς παραβίαζαν την οδηγία 98/18/ΕΚ. Επιπλέον ψευδώς, όπως αποκαλύφθηκε, είχαν αποκατασταθεί παρατηρήσεις!
Την ίδια ώρα, στο ελικοαξονικό σύστημα του πλοίου είχαν πραγματοποιηθεί μεγάλης έκτασης επισκευές, οι οποίες δεν είχαν εγκριθεί και πιστοποιηθεί από τον «Ελληνικό Νηογνώμονα». Πράγμα που σημαίνει ότι έπρεπε να έχει ανακληθεί η κλάση του πλοίου και να μην είχε ταξιδέψει καν!
Για όλα αυτά βέβαια κανένας δεν είναι κατηγορούμενος, ενώ ακόμα και για τον έναν επιθεωρητή του ΚΕΕΠ Παν. Τσόρβα, που είναι κατηγορούμενος για απλό πλημμέλημα, ο εισαγγελέας πρότεινε την αθώωσή του!
Την ίδια ώρα, και δύο μόνο εικοσιτετράωρα πριν ανακοινωθεί η απόφαση του δικαστηρίου, οι μόνοι που είναι σίγουρο ότι θα τιμωρηθούν είναι τα μέλη του πληρώματος. Πλοίαρχος, υποπλοίαρχος και ίσως κάποιοι ακόμα από τους αξιωματικούς.
Αντίθετα, ο πρόεδρος της εταιρίας Κ. Κληρονόμος, ο οποίος προκλητικά εμφανιζόταν στο δικαστήριο, συνοδεία της προσωπικής του φρουράς, όποτε ήθελε, προκειμένου να ακούσει τις αγορεύσεις των δικηγόρων του, όχι μόνο κατηγορείται για απλό πλημμέλημα σα να ήταν τροχαίο, αλλά και η πρόταση του εισαγγελέα Παν. Μπρακουμάτσου είναι αθωωτική, καθώς σύμφωνα με το σκεπτικό του δεν υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύεται η ενοχή του!
Για τον έτερο εκπρόσωπο της πλοιοκτήτριας εταιρίας Ν. Βικάτο μπορεί η πρόταση του εισαγγελέα να είναι καταδικαστική, ωστόσο όμως τα πλημμελήματα για τα οποία κατηγορείται και αυτός είναι πολύ μικρά μπροστά σε ένα τόσο μεγάλο έγκλημα.
Στον αντίποδα βρίσκονται οι συγγενείς των θυμάτων και οι ναυαγοί, οι οποίοι τόσους μήνες παρακολουθούν τη δίκη και νιώθουν προσβεβλημένοι, αφού το μόνο που δεν άκουσαν είναι ότι για το ναυάγιο φταίνε οι 80 νεκροί...