«Εδώ και δύο μήνες οι φοιτητές παλεύουμε να τα βγάλουμε πέρα με τις σπουδές μας, αντιμετωπίζοντας την απαράδεκτη κατάσταση στην οποία έχουν φτάσει οι σχολές μας μετά από χρόνια υποχρηματοδότησης και υποβάθμισης με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων! Τα κενά σε καθηγητές και υποδομές, η έλλειψη ουσιαστικών μέτρων προστασίας βγάζει μάτι και όμως η κυβέρνηση αρνείται να ικανοποιήσει τα δίκαια αιτήματά μας! Κάθε μέρα που περνάει, αποδεικνύεται όλο και περισσότερο ότι το πανεπιστήμιο - επιχείρηση που μας κοιτάει στην τσέπη δεν ταιριάζει στις ανάγκες μας, στις δυνατότητες του 21ου αιώνα.
Τώρα η κυβέρνηση της ΝΔ ετοιμάζεται να ενισχύσει την πολιτική που μας έφερε μέχρι εδώ, με νέο νόμο - πλαίσιο! Με βάση τα δημοσιεύματα, το νέο σχέδιο της κυβέρνησης:
Οι αντιδραστικές αυτές αλλαγές προσαρμόζουν ακόμα περισσότερο το πανεπιστήμιο στις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων, βάζοντας εμπόδια στην κάλυψη των αναγκών των φοιτητών για ολοκληρωμένη μόρφωση και σπουδές με δικαιώματα!! Αλλωστε, δεν είναι η πρώτη φορά που κυβερνήσεις νομοθετούν καθ' υπόδειξη των επιχειρηματικών ομίλων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η προσπάθεια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ να ιδρύσει διετή προγράμματα σπουδών κατά παραγγελία των βιομηχάνων, η στήριξη του υπουργείου Παιδείας στις πρόσφατες συμφωνίες μεγάλων Ιδρυμάτων με τον ΣΕΒ για διδακτορικά και ερευνητικά προγράμματα.
Μάλιστα η κυβέρνηση αξιοποιεί για τους αντιδραστικούς σχεδιασμούς της και τις προτάσεις διάφορων λαγών όπως του Ιδρύματος Μποδοσάκη, που παρουσίασε πριν λίγες μέρες σχέδιο δράσης για το "Πανεπιστήμιο του 2030" στο πλαίσιο της συζήτησης για το νέο νόμο - πλαίσιο. Το συγκεκριμένο σχέδιο πάει ένα βήμα παρακάτω τους αντιδραστικούς σχεδιασμούς, προτείνοντας την αλλαγή του τρόπου εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση, δηλαδή την εισαγωγή του φοιτητή σε Σχολή και όχι σε Τμήμα, από όπου στην πορεία θα επιλέγει δέσμες μαθημάτων διαμορφώνοντας ένα πτυχίο "σούπα" πλήρως αποσυνδεδεμένο από επαγγελματικά δικαιώματα και την κατοχυρωμένη πρόσβαση στο επάγγελμα!!
Οι νέες αλλαγές που ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση της ΝΔ αποδεικνύουν για ποιο λόγο προηγήθηκε η ψήφιση του νόμου Κεραμέως - Χρυσοχοΐδη, που εντείνει την καταστολή και τον αυταρχισμό μέσα στα Ιδρύματα! Σκοπός τους είναι να υπάρχει σιγή νεκροταφείου για να προωθηθεί το "κυρίως πιάτο": Οι αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση με βάση τις απαιτήσεις της αγοράς για φτηνό και ευέλικτο επιστημονικό δυναμικό!
Την ίδια στιγμή που το αντιεκπαιδευτικό έργο της κυβέρνησης προχωρά, ο νέος κρατικός προϋπολογισμός που κατέθεσε η κυβέρνηση παγιώνει για άλλη μία φορά την υποχρηματοδότηση των σχολών μας! Δίνουν 7,5 δισ. ευρώ στο ΝΑΤΟ και τους πολεμικούς εξοπλισμούς, 11 δισ. ως επιδοτήσεις έργων μεγάλων ομίλων, ενώ αυξάνουν τη φορολογία στους γονείς μας κατά 3,5 δισ. και στο τέλος έχουν το θράσος να ισχυρίζονται ότι "δεν υπάρχουν λεφτά" για τις ανάγκες μας!!
Τα σχέδια της κυβέρνησης δεν πρέπει να περάσουν!
Με τον αγώνα μας μπορούμε να τα ακυρώσουμε, όπως κάναμε με την ίδρυση της πανεπιστημιακής αστυνομίας!
Διεκδικούμε:
Ανακοινώθηκαν τα κριτήρια κατανομής του 20% της χρηματοδότησης το οποίο θα συνδέεται με την «αξιολόγηση»
Με βάση τον νόμο για την «αξιολόγηση» των ΑΕΙ που είχε ψηφιστεί τον Γενάρη του 2020, δημοσιεύτηκε χτες η Υπουργική Απόφαση που ορίζει και περιγράφει τη διαδικασία κατανομής του 20% της κρατικής χρηματοδότησης των ιδρυμάτων το οποίο θα είναι συνδεδεμένο με τις επιδόσεις τους στην «αξιολόγηση».
Θυμίζουμε ότι το 80% της κρατικής χρηματοδότησης κατανέμεται με τα λεγόμενα αντικειμενικά κριτήρια, δηλαδή τον αριθμό των Τμημάτων, των φοιτητών, τη διάρκεια των σπουδών, τις ανάγκες εργαστηριακού εξοπλισμού, τη γεωγραφική διασπορά κ.ά. Το υπόλοιπο 20% της κρατικής χρηματοδότησης, από το 2022, θα κατανέμεται στα ιδρύματα με βάση τις επιδόσεις τους στην «αξιολόγηση», με σχετική εισήγηση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ).
Τα κριτήρια για την «αξιολόγησή» τους θα είναι:
Α: «Συνεχής βελτίωση βασικών ακαδημαϊκών δραστηριοτήτων», δηλαδή ρυθμοί αποφοίτησης, αριθμός μεταπτυχιακών προγραμμάτων και φοιτητών, αριθμός διδακτορικών ανά μέλος ΔΕΠ, επιστημονικές δημοσιεύσεις, θέση σε διεθνείς κατατάξεις κ.ά.
Β: «Αριστεία στην έρευνα και επιδόσεις του επιστημονικού προσωπικού», δηλαδή συμμετοχή σε εθνικά και διεθνή ερευνητικά προγράμματα, διεθνείς διακρίσεις, νέες θέσεις εργασίας έκτακτων ερευνητών κ.ά.
Γ: «Διασύνδεση με την κοινωνία, την αγορά και αξιοποίηση της παραγόμενης γνώσης», δηλαδή πρακτική άσκηση, πώληση υπηρεσιών προς επιχειρήσεις, ιδρύσεις spin off εταιρειών, πατέντες κ.ά.
Δ: «Διεθνοποίηση», δηλαδή προσέλκυση αλλοδαπών φοιτητών, κινητικότητα φοιτητών και προσωπικού, συνεργασίες με Ιδρύματα της αλλοδαπής κ.ά.
Ε: «Ποιότητα πανεπιστημιακού περιβάλλοντος», δηλαδή διοικητικές δομές και η στελέχωσή τους, δράσεις των Μονάδων Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ), δομή εξεύρεσης πόρων μέσω δωρεών, προσβασιμότητα για άτομα με αναπηρία κ.ά.
Ολα τα Ιδρύματα θα «αξιολογούνται» στο πρώτο κριτήριο και θα επιλέγουν άλλα δύο από τα υπόλοιπα τέσσερα για να «αξιολογηθούν» επίσης.
Διαβάζοντας πίσω από τις γραμμές, καταλαβαίνει κανείς ότι θα «ανταμείβονται» τα ΑΕΙ εκείνα που «έχουν πέραση» στην αγορά, που διασυνδέονται και αναπτύσσουν πολύμορφες δράσεις με τις επιχειρήσεις και γι' αυτές, ενώ όσα Τμήματα «μένουν στα αζήτητα» δεν θα «αξιολογούνται» θετικά και θα υποχρηματοδοτούνται.