ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 1 Φλεβάρη 2017
Σελ. /24
ΣΤΕΚΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΝΕΑΝΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Εκδηλώσεις πλούσιες σε διδάγματα και στο πρόγραμμα του Φλεβάρη

Από την ταινία «Και οι δήμιοι πεθαίνουν»
Από την ταινία «Και οι δήμιοι πεθαίνουν»
Με πλούσια διδάγματα και επαφή με σπουδαία καλλιτεχνικά έργα κύλισε ο Γενάρης στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ, μέσα από βιβλιοπαρουσιάσεις, σινεμά και μουσική.

Φέτος, γιορτάζουμε τα 100 χρόνια από τον Οχτώβρη του 1917 που έφερε για πρώτη φορά την εργατική τάξη στην εξουσία. Με πολλές αναφορές στον Μπέρτολτ Μπρεχτ αλλά και σε άλλους δημιουργούς, όπως ο Μαξίμ Γκορκι, συνολικά με τη γνωριμία με τους κομμουνιστές καλλιτέχνες και το έργο τους, στοιχείο που διακρίνει το πρόγραμμα εκδηλώσεων του Στεκιού, δόθηκε ακόμα ένα έναυσμα να προβληθεί το περιεχόμενο της επαναστατικής αλλαγής της καπιταλιστικής κοινωνίας.

Μέσα από τις βιβλιοπαρουσιάσεις και τη συζήτηση που έγινε, αναδείχτηκαν πολλές πλευρές που σχετίζονται με την επανάσταση και την οικοδόμηση του σοσιαλισμού - κομμουνισμού. Από τις μπροσούρες του ΚΣ της ΚΝΕ «Αλήθειες και Ψέματα για το Σοσιαλισμό», που φέρνουν τους νέους σε επαφή με την ιστορική προσφορά του σοσιαλισμού, απαντούν στη συκοφάντησή του, αναδεικνύοντας την τιτάνια προσπάθεια να χτιστεί το πρώτο εργατικό κράτος στην Ιστορία της ανθρωπότητας, μέχρι τη «Μάνα», το διαχρονικό μυθιστόρημα του μεγάλου λογοτέχνη Μαξίμ Γκόρκι, που παρουσιάζει για πρώτη φορά στη λογοτεχνία την επαναστατική πάλη του προλεταριάτου και αναδεικνύει την επίδραση που μπορεί να έχει στη συνείδηση του εργάτη η επαναστατική ιδεολογία και δράση, προκάλεσαν το ενδιαφέρον.


Ξεχωριστή σημασία έχει ότι για τη λογοτεχνία τονίστηκε, στη συζήτηση, ότι έργα με τέτοιο περιεχόμενο δίνουν έμπνευση και συμβάλλουν στη σκέψη των νέων εργαζομένων, αφού μπορούν να δώσουν απαντήσεις και για το σήμερα.

Παράλληλα, σημαντικές ήταν και οι προβολές ταινιών, καθώς παρουσιάστηκαν ταινίες που δεν έχει συχνά την ευκαιρία κάποιος να παρακολουθήσει, όπως είναι ο «Γαλιλαίος» του Τζ. Λόζι, που θίγει το σκοπό της επιστήμης και την κοινωνική ευθύνη του επιστήμονα, μέσα από τη διασκευή του ομώνυμου θεατρικού έργου του Μπρεχτ.

Από το πρόγραμμα δεν θα μπορούσε να λείπει η μουσική! Με τη συναυλία «Η μουσική διάσταση του Μπρεχτ Ι» ακούστηκαν έργα μεγάλων συνθετών, όπως ο Κουρτ Βάιλ, ο Χανς Αϊσλερ, αλλά και ο Θάνος Μικρούτσικος, σε στίχους Μπ. Μπρεχτ. Τραγούδια που μιλούν για τη μόνη πραγματική ελευθερία, για έναν κόσμο χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, όπως είναι το «Τραγούδι της Ενότητας», «Το τραγούδι του Μολδάβα», το «Γερμανικό Εγχειρίδιο Πολέμου».

Ο μήνας έκλεισε με τη βιβλιοπαρουσίαση των Πρακτικών του Επιστημονικού Συνεδρίου της ΚΕ του ΚΚΕ, με τίτλο «Μπέρτολτ Μπρεχτ: για τους σεισμούς που μέλλονται να 'ρθούν». Μέσα από την εκδήλωση το κοινό γνώρισε καλύτερα το έργο του Μπρεχτ και πώς αυτό πήρε μορφή μέσα από τα μεγάλα γεγονότα εκείνης της περιόδου, όπως η κατάπνιξη του επαναστατικού προλεταριακού κινήματος στη Γερμανία, η άνοδος του Χίτλερ στην εξουσία και άλλα, αλλά και τις φιλοσοφικές, αισθητικές, διαπαιδαγωγητικές αντιλήψεις του Μπρεχτ, αφού το έργο του, με τον πιο εύστοχο τρόπο, αναπτύσσει και την ικανότητά μας για την αλλαγή της κοινωνίας.

Οπως έλεγε και ο συνθέτης Χανς Αϊσλερ: «Οταν μιλάμε για τον Μπρεχτ, είμαστε σε θέση μάχης, ιδιαίτερα στις καπιταλιστικές χώρες. Αγωνιζόμαστε για τον Μπρεχτ. Είναι αναγκασμένοι να καταπιούν τον Μπρεχτ, και δεν πρέπει να τους επιτρέψουμε να τον καταπιούν παρά μονάχα ολόκληρο, μαζί με τ' αγκάθια».

Το πρόγραμμα του Φλεβάρη


Στο ίδιο πνεύμα θα συνεχιστούν οι εκδηλώσεις το Φλεβάρη! Αναλυτικά το πρόγραμμα περιλαμβάνει:

  • Σάββατο 4/2, 20.00, σινεμά στο Στέκι με την προβολή της ταινίας «Και οι δήμιοι πεθαίνουν», 134' (ΗΠΑ, 1943), σενάριο Μπ. Μπρεχτ - Φριτς Λανγκ, σκηνοθεσία Φριτς Λανγκ.

Βασισμένη σε ένα ιστορικό γεγονός που έλαβε χώρα στις 27 Μάη του 1942 στην Πράγα της Τσεχοσλοβακίας, την εκτέλεση του εγκάθετου του ναζιστικού Ράιχ διοικητή της Πράγας, Χάιντριχ, γνωστότερου ως «δημίου της Πράγας». Μέσα από το σενάριο της ταινίας, ο Μπρεχτ στοχεύει να αναδείξει τη λαϊκή αντίσταση στο κύμα της φασιστικής τρομοκρατίας, αλλά και να θέσει το ζήτημα του επαναστατικού - αντικαπιταλιστικού χαρακτήρα που πρέπει να έχει ο αντιφασιστικός αγώνας για να είναι αποτελεσματικός. Ο Μπρεχτ και με αυτό το σχέδιο, θέλει να επέμβει με το δικό του τρόπο στις κοινωνικές διεργασίες της εποχής, παροτρύνοντας τους εργαζόμενους και τους προλετάριους σε στάση αγωνιστική.

  • Παρασκευή 17/2, 19.00, βιβλιοπαρουσίαση του «10 μέρες που συγκλόνισαν τον κόσμο» του Τζ. Ριντ.

Μέσα από τις σελίδες του βιβλίου ο αναγνώστης αισθάνεται σαν να συμμετέχει στα δρώμενα των ημερών της Επανάστασης, ακολουθώντας τα βήματα του ίδιου του Ριντ αλλά και των πρωταγωνιστών της Ρωσικής Επανάστασης. Ο Ριντ κατορθώνει να δημιουργήσει ένα κινηματογραφικό μοντάζ από προσωπικές του εμπειρίες, επίσημα ντοκουμέντα, αποσπάσματα από εφημερίδες, πολιτικές ομιλίες, συνεντεύξεις, και με αυτό τον τρόπο να αναπαραστήσει τη χαοτική ροή των γεγονότων που οδήγησαν στην επανάσταση. Το βιβλίο του Ριντ κατόρθωσε να συνεπάρει εκατομμύρια ανθρώπους σε ολόκληρο τον πλανήτη, να τους οδηγήσει στις γραμμές του κομμουνιστικού κινήματος, να εμπνεύσει γενιές αγωνιστών.

  • Σάββατο 18/2, 18.30, βιβλιοπαρουσίαση του έργου «Το Σχολείο» του Αρκάντι Γκαϊντάρ.

Ο Μπόρις Γκόρικοφ είναι 15 χρόνων, μαθητής της δεύτερης τάξης του Τεχνικού Γυμνασίου. Ζει στο Αρζαμάς, μια μικρή επαρχιακή πόλη της τσαρικής Ρωσίας, όπου η ζωή λιμνάζει σαν τα στάσιμα νερά. Στο σχολείο κάνει γαλλικά, θρησκευτικά, γεωγραφία... Το καλοκαίρι παίζει με τους φίλους του ναυμαχία στο ποτάμι... Τα βράδια διαβάζει περιπετειώδη μυθιστορήματα κι ονειρεύεται να γίνει ναυτικός. Ωσπου ο μικρός επαρχιακός κόσμος του αναστατώνεται από συγκλονιστικά γεγονότα... Ξεσηκωμοί! Κι έρχεται η ώρα που ο Μπόρις θα γνωρίσει την πιο συναρπαστική, την αληθινή ζωή και το πιο μεγάλο, το πραγματικό Σχολείο...

  • Παρασκευή 24/2, 18.30, θεατρική παράσταση με τα μονόπρακτα του Μπ. Μπρεχτ «Ντάνσεν» και «Πόσο κοστίζει το σίδερο».

Τα μονόπρακτα αναφέρονται σε μια από τις πιο επαίσχυντες ιμπεριαλιστικές συμφωνίες που έχει υπογραφεί ποτέ, το γνωστό στην ιστορία Σύμφωνο του Μονάχου, με το οποίο παραδόθηκε στη χιτλερική Γερμανία η Τσεχοσλοβακία, γεγονός που έφερε ακόμη πιο κοντά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο Μπρεχτ γνωρίζοντας τη διδακτική σημασία του θεάτρου, χρησιμοποιεί την εξής αλληγορία: Παρουσιάζει τους πρωταγωνιστές της περιόδου (Αγγλία, Γαλλία, Τσεχοσλοβακία κ.ά.) σαν καταστηματάρχες και εμπόρους όπου ο καθένας νοιάζεται αποκλειστικά για το κέρδος του. Ο «Πελάτης», μάλιστα, (βλ. Φίρερ) προσεγγίζει τα επίδοξα θύματά του πρώτα με υποτιθέμενες αποδείξεις συγγένειας και παράλληλα εξασφαλίζοντας τη συνεργασιμότητά τους με «σύμφωνα φιλίας»... Ο Μπρεχτ, εδώ αποκαλύπτει στο κοινό με τρόπο χρήσιμο συνδυάζοντας το διδακτισμό με την ψυχαγωγία, το πραγματικό πρόσωπο του καπιταλισμού, όπου οι μεγάλες καπιταλιστικές χώρες, μπροστά στον κοινό εχθρό, στην προκειμένη περίπτωση την ΕΣΣΔ, βάζουν στην άκρη τις μεταξύ τους αντιθέσεις και διαφορές και βρίσκουν στην άνοδο του φασισμού στη Γερμανία την αιχμή του δόρατος ενάντια στο παγκόσμιο εργατικό - κομμουνιστικό κίνημα και το πρώτο εργατικό σοσιαλιστικό κράτος...

  • Τρίτη 28/2, 19.00, συναυλία «Η μουσική διάσταση του Μπρεχτ ΙΙ».

Πρόκειται για το δεύτερο μέρος, τη συνέχεια της συναυλίας με έργα του Μπ. Μπρεχτ που δόθηκε το Γενάρη. Σε αυτό το δεύτερο μέρος θα ακουστούν γνωστά τραγούδια από τα θεατρικά του έργα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ