ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 11 Οχτώβρη 2022
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ
Νέο άλμα και εφιάλτης για τα νοικοκυριά από ακρίβεια και ενεργειακή φτώχεια

Στο 12% τον Σεπτέμβρη, αύξηση κατά 2,9% σε σχέση με τον Αύγουστο

Την απελπιστική κατάσταση που βιώνουν εκατομμύρια λαϊκά νοικοκυριά, με την ακρίβεια και την ενεργειακή φτώχεια να θερίζουν και το 80% του εισοδήματός τους να πηγαίνει σε διατροφή και ενοίκιο, αποτυπώνουν τα στοιχεία που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα από την ΕΛΣΤΑΤ.

Συγκεκριμένα, ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβρη σημείωσε νέα αύξηση σκαρφαλώνοντας στο 12% από 11,4% τον Αύγουστο, εξαιτίας κυρίως των αυξήσεων στις τιμές της Ενέργειας και του φυσικού αερίου που κατέγραψαν νέα ανατίμηση - ρεκόρ κατά 332%! Και έρχεται στα τέλη της βδομάδας το πανάκριβο πετρέλαιο θέρμανσης που καταγράφει αύξηση κατά 65%, μετά την έτσι κι αλλιώς εκρηκτική ανατίμηση του φυσικού αερίου. Επιπλέον, η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος καταγράφει αύξηση 30,5%, ενώ τα καύσιμα και λιπαντικά καταγράφουν αύξηση κατά 17,7% και τα στερεά καύσιμα, που φαίνεται να κερδίζουν έδαφος για τον φετινό χειμώνα, έχουν αύξηση 16,1%.

Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το μισό από την άνοδο του πληθωρισμού τον Σεπτέμβρη (το 6% από το 12%) οφείλεται στις αυξήσεις της Ενέργειας. Το υπόλοιπο 6% της ανόδου προέρχεται από τις αυξήσεις βασικών τροφίμων αλλά και των υπηρεσιών που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τις τιμές των καυσίμων.

Οι αυξήσεις στις τιμές διαμορφώνονται ως εξής:

- Γαλακτοκομικά και αυγά 23,3%

- Ψωμί και δημητριακά 18,4%

- Κρέατα 17,6%

- Ελαια και λίπη 17%

- Αφεψήματα (καφές, κακάο, τσάι) 14,3%

- Λοιπά τρόφιμα 12,6%

- Λαχανικά 8,7%

- Ζάχαρη, σοκολάτες, γλυκά, παγωτά 6,2%

Στον τομέα των υπηρεσιών υπάρχουν επίσης αυξήσεις - ρεκόρ. Ειδικότερα αυξήσεις τιμών έχουμε:

- Για μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο 58,7%, με ταξί 32,9% και με πλοίο 29,4%.

- 25,8% σε ξενοδοχεία, μοτέλ, πανδοχεία

- 13,9% σε θέατρα και κινηματογράφους

- 12% στο πακέτο διακοπών

- 6,8% σε εστιατόρια - ζαχαροπλαστεία - καφενεία - κυλικεία.

Μεγάλες αυξήσεις κατά 14,6% είχαμε στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, κατά 15,9% στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, κατά 13,7% στα καινούργια αυτοκίνητα, κατά 9,9% στα ανταλλακτικά και τα αξεσουάρ αυτοκινήτου και κατά 6,9% στα μοτοποδήλατα και τις μοτοσικλέτες.

Κεραμίδα με το πετρέλαιο θέρμανσης

Την Παρασκευή 14 Οκτώβρη, ανοίγει η πλατφόρμα myΘερμανση για τους δικαιούχους του επιδόματος θέρμανσης, ενώ μια μέρα μετά ξεκινά και επισήμως η διάθεση του πετρελαίου στα νοικοκυριά. Οπως όλα δείχνουν, τα νοικοκυριά θα αγοράσουν ακριβότερα το πετρέλαιο θέρμανσης καθώς το τελευταίο διάστημα οι τιμές κινούνται σε υψηλότερα επίπεδα από εκείνα που αναμένονταν πριν από λίγο καιρό, δυσκολεύοντάς ακόμα περισσότερο.

Με βάση τις τελευταίες εκτιμήσεις, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης μετά την έκπτωση 0,25 λεπτά το λίτρο θα πωλείται πάνω από τα 1,40 ευρώ και δεν αποκλείεται η τιμή αυτή να διευρυνθεί περαιτέρω.

Οσοι λοιπόν είναι δικαιούχοι του επιδόματος μπορούν στο τέλος της επόμενης βδομάδας να υποβάλουν αίτηση, εφόσον βέβαια προχωρήσουν πρώτα στην αγορά του πετρελαίου και διαθέτουν τα απαραίτητα παραστατικά. Το ποσό που τους αναλογεί αναμένεται να πιστωθεί τον Δεκέμβρη.

Και ενώ όλα αυτά έρχονται σε μια συγκυρία που τα νοικοκυριά έχουν εξουθενωθεί από την ακρίβεια, αναμένονται και χειρότερα. Από χτες, Δευτέρα, πραγματοποιείται «αξιολόγηση» από τους «θεσμούς» προκειμένου να εκταμιευθεί η τελευταία δόση βραχυπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του δημόσιου χρέους, ύψους 750 εκατ. ευρώ, στο Γιούρογκρουπ της 5ης Δεκέμβρη. Μερικές από τις 22 δεσμεύσεις για να γίνει αυτό είναι οι εξής: Μέτρα για τα «κόκκινα» δάνεια και τον χρηματοπιστωτικό τομέα τα οποία θα ανοίξουν τον δρόμο για νέους πλειστηριασμούς, ρυθμίσεις για την απονομή της δικαιοσύνης, την Πρωτοβάθμια Υγεία, το Κτηματολόγιο, την «κωδικοποίηση» - παγιοποίηση της αντεργατικής νομοθεσίας.

Την ίδια στιγμή, για να αντιληφθεί κάποιος τι πραγματικά συμβαίνει με τα περιβόητα «πακέτα» του Ταμείου Ανάκαμψης που διαφημίζει η κυβέρνηση, αρκεί να δει τις πανηγυρικές ανακοινώσεις μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων για τα δεκάδες δισ. ευρώ που λαμβάνουν ήδη ως δόσεις. Οπως π.χ. οι τραπεζικοί όμιλοι που πραγματικά κάνουν «πάρτι», δανείζοντας από τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης σε επιχειρηματικούς ομίλους της «πράσινης μετάβασης» και της «ψηφιοποίησης».


ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ
Κυβερνητικές φιέστες, αλλά τα κρίσιμα ζητήματα παραμένουν για το λαό

Ανακοίνωση της Τομεακής Επιτροπής Πειραιά του ΚΚΕ

Eurokinissi

Επικοινωνιακή φιέστα με αφορμή τα εγκαίνια τριών σταθμών του μετρό στον Πειραιά, ένα έργο που το χρυσοπλήρωσε για την κατασκευή αλλά θα συνεχίσει να χρυσοπληρώνει και με το πανάκριβο εισιτήριο ο λαός, οργανώθηκε χτες με την παρουσία του πρωθυπουργού και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών.

Πρόκειται για ένα έργο αναγκαίο για τις μετακινήσεις των εργαζομένων που ταλαιπωρούνται καθημερινά, ωστόσο το γεγονός ότι ακόμα και τώρα, αυτό δεν συνδυάζεται με ένα οργανωμένο δίκτυο σύνδεσης με τα υπόλοιπα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, με τρόπο τέτοιο που να συνδυάζει συχνά δρομολόγια, ασφάλεια, εκσυγχρονισμό και φτηνό εισιτήριο, επιβεβαιώνει ότι κριτήριο του σχεδιασμού δεν είναι η κάλυψη των λαϊκών αναγκών. Αλλωστε, ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυρ. Μητσοτάκης, στην ομιλία του εστίασε στη «μείωση του χρόνου σύνδεσης του λιμανιού του Πειραιά με το αεροδρόμιο των Σπάτων», δείχνοντας ποιες είναι οι προτεραιότητες. Δεν παρέλειψε να τονίσει τον ρόλο της ΕΕ για την υλοποίηση αυτών των έργων, λέγοντας ότι «η Ευρώπη στέκεται πάντα στο πλευρό της πατρίδας μας όχι μόνο μέσα από το ΕΣΠΑ αλλά και από το Ταμείο Ανάκαμψης». Αναφέρθηκε και στο μετρό της Θεσσαλονίκης υποσχόμενος ότι στο τέλος του 2023, αρχές του 2024, θα γίνουν τα εγκαίνια με πλήρη λειτουργία 5 σταθμών και φυσικά συνέδεσε τη λειτουργία και ανάπτυξη του μετρό με την «πράσινη οικονομία» και τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.

Να σημειωθεί ότι το συνολικό έργο αφορά σήραγγα μήκους περίπου 7,55 χλμ. με έξι νέους σταθμούς, «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός», «Νίκαια», «Μανιάτικα», «Πειραιάς», «Δημοτικό Θέατρο», συνολικού προϋπολογισμού 730 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ η Β' φάση του έργου, «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», που παραδόθηκε χτες, έχει μήκος περίπου 3,5 χλμ. Υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί η συνολική επιβατική κίνηση στο δίκτυο του μετρό σε 132.000 πολίτες ημερησίως, ο συνολικός χρόνος από το λιμάνι του Πειραιά έως το αεροδρόμιο θα διανύεται με το μετρό σε μόλις 55 λεπτά και από το λιμάνι στο Σύνταγμα σε 20 λεπτά.

Οι προτεραιότητες...

Ανακοίνωση εξέδωσε η Τομεακή Επιτροπή Πειραιά του ΚΚΕ στην οποία επισημαίνει:

«Η επέκταση και λειτουργία των σταθμών μετρό στον Πειραιά ήταν και παραμένει αναγκαία για τους χιλιάδες εργαζόμενους, που δουλεύουν και κατοικούν στον Πειραιά και δεινοπαθούν καθημερινά στη μετακίνησή τους. Αυτή η επέκταση του δικτύου των μέσων σταθερής τροχιάς είναι ανάγκη να συνδυαστεί με συχνά δρομολόγια, ασφάλεια, εκσυγχρονισμό, φτηνό εισιτήριο και σύνδεση με τα υπόλοιπα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Αυτά τα κρίσιμα ζητήματα, που συνεχίζουν να αποτελούν διεκδικήσεις του λαού του Πειραιά, δεν επιλύονται με φιέστες, σαν κι αυτή που συμμετείχε σήμερα ο πρωθυπουργός για τα εγκαίνια των 3 σταθμών του Πειραιά, που επιτέλους πραγματοποιήθηκαν, τους οποίους όμως έχει χρυσοπληρώσει δύο και τρεις φορές ο λαός και θα συνεχίσει να πληρώνει με το πανάκριβο εισιτήριο.

Ο "μετροπόντικας" δούλεψε και μπορεί να συνεχίσει να δουλεύει. Γι' αυτό και κανείς δεν μπορεί να κλείσει τα μάτια στο γεγονός ότι στις δηλώσεις του πρωθυπουργού δεν έγινε η παραμικρή αναφορά στο γεγονός ότι έμειναν εκτός σχεδιασμού σταθμών μετρό το Α' Διαμέρισμα, που είναι το πιο πολυπληθές και πυκνοκατοικημένο στον Πειραιά, ο δήμος Κερατσινίου - Δραπετσώνας, με 90.000 κατοίκους, και ο δήμος Περάματος, με τη σημαντική καθημερινή μετακίνηση εργαζομένων από και προς την περιοχή και τους μεγάλους χώρους δουλειάς, που εκτός των άλλων συνδέεται με τη Σαλαμίνα. Οι κάτοικοι και οι εργαζόμενοι σ' αυτές τις περιοχές θα συνεχίσουν να ταλαιπωρούνται, εξαιτίας του υποβαθμισμένου οδικού και κυρίως συγκοινωνιακού δικτύου.

Αν και υπάρχουν οι σύγχρονες τεχνολογικές δυνατότητες για να πραγματοποιηθεί ένας τέτοιος σχεδιασμός, που να ικανοποιεί τις συνδυασμένες λαϊκές ανάγκες, ο σχεδιασμός, η κατασκευή και η λειτουργία του δικτύου σε όλη την Αττική, όπως και στον Πειραιά, υλοποιούνται με βασικό κριτήριο το ενδιαφέρον του κεφαλαίου για την κάθε περιοχή, την κερδοφορία της "Αττικό Μετρό ΑΕ" και των κατασκευαστικών ομίλων.

Αυτό είναι το εμπόδιο, αλλά και το κριτήριο, που έχει καθορίσει τις προτεραιότητες, αλλά και τις μεγάλες καθυστερήσεις, όπου εμπλέκονται και οι ανταγωνισμοί μεταξύ των κατασκευαστών. Είναι το ίδιο κριτήριο που καθορίζει τις παρεμβάσεις διαχρονικά των κυβερνήσεων και των δημοτικών αρχών. Οταν, μάλιστα, την ίδια ώρα, σταμάτησαν δρομολόγια λεωφορείων, που εξυπηρετούσαν μια σειρά περιοχές σε σύνδεση με την Αθήνα και που έχουν μείνει εκτός του σχεδίου επέκτασης.

Αυτή είναι η αιτία που παραμένουν τα πολλά και σοβαρά προβλήματα της μετακίνησης και του συγκοινωνιακού προβλήματος στις περιοχές του Πειραιά, της διασύνδεσης με το υπόλοιπο Λεκανοπέδιο, της ύπαρξης χώρων στάθμευσης κ.ο.κ.

Αναδεικνύεται σε κάθε περίπτωση ότι η ανάγκη για ασφαλή, σύγχρονη και φτηνή μετακίνηση παραμένει και μπορεί να πραγματοποιηθεί, αλλά απαιτεί άλλον σχεδιασμό. Απαιτεί έναν άλλο δρόμο ανάπτυξης, που στο επίκεντρο δεν θα έχει τα κέρδη των λίγων αλλά τις μεγάλες λαϊκές ανάγκες, αξιοποιώντας τις σύγχρονες επιστημονικές και τεχνικές δυνατότητες».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ