Ετοιμο το κυβερνητικό σχέδιο για τη χαριστική βολή στη ΔΕΗ. Τα πάντα για να ευνοηθεί το μεγάλο κεφάλαιο, είτε ως καταναλωτής είτε ως παραγωγός ηλεκτρικής ενέργειας
Στην... ιστορία των πάλαι ποτέ κρατικών κολοσσών περνάει και η ΔΕΗ μετά το 2001, προκειμένου να ανοίξει διάπλατα ο δρόμος για την εισαγωγή του μεγάλου κεφαλαίου στην αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας και τα κερδοσκοπικά του σχέδια. Στα πλαίσια της υλοποίησης της Οδηγίας 96/92 της 19/12/96 της ΕΕ για "απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας", Οδηγία η οποία κυοφορείτο για πολλά χρόνια και αποτελεί προϊόν της βούλησης των ισχυρών της Ευρώπης, η κυβέρνηση με τη συνδρομή (διά αδράς αμοιβής) διεθνών συμβούλων, έχει ήδη σχεδιάσει τον τρόπο με τον οποίο και στην Ελλάδα θα ευνοηθεί το μεγάλο κεφάλαιο, είτε ως καταναλωτής είτε ως παραγωγός ηλεκτρικής ενέργειας. Τα ίδια τα επίσημα κείμενα της κυβέρνησης (μελέτες ΝΕRΑ και Κούπερς και το νομοσχέδιο για το νέο ιδρυτικό νόμο της ΔΕΗ) αποδεικνύουν ότι "προσαρμογή της ΔΕΗ" στην Οδηγία της ΕΕ, σημαίνει διάλυσή της επιχείρησης όπως την ξέρουμε μέχρι σήμερα.Η... αυριανή "ανταγωνιστική ΔΕΗ", που επικαλούνται προκειμένου να εξωραϊσουν την αντιλαϊκή τους πολιτική, δε θα είναι παρά ένα φάντασμα του σημερινού κολοσσού. Αυτό που επιχειρείται δεν περιορίζεται απλώς στην κατάτμηση της ΔΕΗ και στην ιδιωτικοποίηση του "φιλέτου της", δηλαδή των πλέον κερδοφόρων δραστηριοτήτων της, αλλά και στη μετατροπή της σε "αφελή" συνεταίρο των ιδιωτών, που θα φορτώνεται την υποδομή και τους κινδύνους, αφήνοντάς τους να ασχοληθούν απερίσπαστοι με το μάζεμα των κερδών. Βγαίνουν στο σφυρί όχι μόνο μηχανήματα και εγκαταστάσεις πολλών δισεκατομμυρίων δραχμών, αλλά κυρίως η συσσωρευμένη επί δεκαετίες τεχνογνωσία. Αυτή που στα χέρια της ΔΕΗ αποτελούσε ανεκτίμητο εθνικό κεφάλαιο, στα χέρια του κεφαλαίου θα αποτελεί μία ακόμη πηγή υπερκερδών, εκμετάλλευσης και εκβιασμών. Οι αρνητικές συνέπειες της νέας κατάστασης που διαμορφώνεται στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας δεν περιορίζονται μόνο στους μικρούς και μεσαίους καταναλωτές, αλλά επεκτείνονται και στο προσωπικό της επιχείρησης. Η μείωση του προσωπικού θεωρείται ένα το κρατούμενο, ενώ εργασιακά δικαιώματα, ασφαλιστικές παροχές, κατακτήσεις δεκαετιών καταστρατηγούνται πλήρως στο όνομα των κερδοσκοπικών συμφερόντων. Τα παραπάνω βρίσκονται καθ' οδόν προς θεσμοθέτηση, αφού έχει ήδη ολοκληρωθεί το τελικό σχέδιο νόμου για την "προσαρμογή" της εσωτερικής αγοράς στην "απελευθέρωση" της αγοράς ενέργειας.
Η πολυσυζητημένη προσαρμογή, και το άνοιγμα της ΔΕΗ στον "ανταγωνισμό", γίνεται μέσα από τον κατακερματισμό της επιχείρησης, την παράδοση του φιλέτου στους ιδιώτες, την ενίσχυση του ρόλου του υπουργού Ανάπτυξης και της κυβέρνησης σε δραστηριότητες που μέχρι σήμερα ασκεί η ΔΕΗ, την εκχώρηση της διαχείρισης (συντήρησης, ανάπτυξης, σχεδιασμός, τιμολόγηση) των δικτύων μεταφοράς σε πολυμετοχική ΑΕ. Στη ΔΕΗ θα απομείνουν τελικά μόνο κάποια τμήματα της διανομής και παραγωγής και αυτά μόνο στο βαθμό που χρειάζεται για να υποστηριχτούν οι επενδυτικές δραστηριότητες του μεγάλου κεφαλαίου στην ηλεκτρική ενέργεια. Ακόμη και το προσωπικό της επιχείρησης, με την τεχνογνωσία δεκαετιών που διαθέτει, θα μπορεί ανά πάσα στιγμή να τεθεί στις υπηρεσίες του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς, όργανο το οποιο θα ελέγχεται απο ιδιωτες, όπως χαρακτηριστικά προβλέπεται στην παράγραφο 4 του άρθρου 48 του σχετικού νομοσχεδίου. Πιο συγκεκριμένα, τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου και οι αλλαγές που αυτά σηματοδοτούν έχουν ως εξής:
Ο δρόμος για την είσοδο των μονοπωλίων στην αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας άνοιξε με την επίτευξη συμφωνίας μεταξύ της Γαλλίας και Μεγάλης Βρετανίας, η οποία επιτεύχθηκε μετά από συμβιβασμό. Ενός συμβιβασμού του ισχυρότερου μονοπωλιακού παραγωγού ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη, τη γαλλική EDF και του πλήρως απελευθερωμένου βρετανικού μοντέλου. Στόχος ήταν η εξασφάλιση χαμηλού κόστους ηλεκτρικής ενέργειας για το μεγάλο κεφάλαιο, είτε ως επενδυτής, είτε ως καταναλωτής. Η Οδηγία 96/92 που εκδόθηκε στις 19/12/96 και τίθεται σε ισχύ σε πανευρωπαϊκό επίπεδο με εξαίρεση την Ελλάδα, το Βέλγιο και την Ιρλανδία, οι οποίες πήραν παράταση για το 2001, δύο χρόνια αργότερα δηλαδή, το 1999. Συγκεκριμένα προβλέπει:
Από 19/2/2001 το 23%, δηλαδή για 35 μεγάλους καταναλωτές (από 40 γιγαβατώρες και πάνω)
Από 19/2/2003 το 27%, δηλαδή για 100 μεγάλους καταναλωτές (από 20γιγαβατώρες και άνω)
Από 19/2/2006 το 30%, δηλαδή για 300 μεγάλους καταναλωτές (από 9 γιγαβατώρες και πάνω)
Από εκεί και μετά ανοίγει η διαδικασία αναθεώρηση της Οδηγίας στην κατεύθυνση της πλήρους απελευθέρωσης της Αγοράς ΗΕ.
Χρύσα ΛΙΑΓΚΟΥ
Η πολυσυζητημένη προσαρμογή, και το άνοιγμα της ΔΕΗ στον "ανταγωνισμό", γίνεται μέσα από τον κατακερματισμό της επιχείρησης, την παράδοση του φιλέτου στους ιδιώτες, την ενίσχυση του ρόλου του υπουργού Ανάπτυξης και της κυβέρνησης σε δραστηριότητες που μέχρι σήμερα ασκεί η ΔΕΗ, την εκχώρηση της διαχείρισης των δικτύων μεταφοράς σε πολυμετοχική ΑΕ