ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 14 Αυγούστου 1999
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΒΛΑΣΗΣ ΚΑΝΙΑΡΗΣ
Πολλαπλά σημαίνον εικαστικό έργο

Το έργο ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της καλλιτεχνικής διασποράς της "γενιάς του '60" έχει την ευκαιρία να γνωρίσει τους καλοκαιρινούς μήνες το φιλότεχνο κοινό της Αθήνας. "Βλάσης Κανιάρης - Αναδρομική" είναι ο τίτλος της έκθεσης, που φιλοξενείται μέχρι τις 19 του Σεπτέμβρη στην Εθνική Πινακοθήκη.Πρόκειται για μία ολοκληρωμένη ιστορική παρουσίαση της 40χρονης καλλιτεχνικής πορείας του σημαντικού Ελληνα εικαστικού δημιουργού, που επιχειρείται για πρώτη φορά στη χώρα μας. Ο Βλ. Κανιάρης αποτελεί μια ξεχωριστή εικαστική οντότητα. Ηταν ο πρώτος που έκανε ατομική έκθεση αφηρημένης ζωγραφικής στη χώρα μας.Ενας καλλιτέχνης που παρότι δούλεψε πολύ στο εξωτερικό, κατόρθωσε να διατηρήσει την τοπική του "διάλεκτο", θίγοντας ταυτόχρονα κοινωνικο-πολιτικά προβλήματα διεθνούς κλίμακας. Ενας εικαστικός που ανέτρεψε συχνά τα λιμνάζοντα ύδατα, με εκθέσεις όπως αυτή του 1969 με τους γύψους και τα συρματοπλέγματα ή αυτήν μία δεκαετία αργότερα που ονόμασε "Αλίμονο - Ελλάς".

Στην έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη εκτίθενται 166 έργα (ζωγραφική, επίτοιχα και τρισδιάστατα αντικείμενα και περιβάλλοντα), που δημιούργησε ο καλλιτέχνης στη Ρώμη, το Παρίσι, το Βερολίνο και την Αθήνα και ανήκουν σε ελληνικές και ευρωπαϊκές συλλογές και μουσεία. Το υλικό οργανώθηκε σε 8 ενότητες και παρουσιάζεται σε τρία επίπεδα και σε τμήμα του κήπου.Από τα έργα που εκτίθενται πολύ λίγα είναι ζωγραφικά και πολύ περισσότερα τα περιβάλλοντα. Ιστορικά περιβάλλοντα, έχοντας ως επί το πλείστον σήμα κατατεθέν τις απρόσωπες κούκλες με τα ράκη.

Οπως σημειώνει στον κατάλογο η διευθύντρια της Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα,"πρωτότυπο, συναρπαστικό, πολλαπλά σημαίνον, το έργο του Βλ. Κανιάρη πλούτισε την ιστορία της ευρωπαϊκής πρωτοπορίας με ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο, που φέρει την ατομική του σφραγίδα.Αναζητώντας τη στιλιστική ιθαγένεια αυτής της δημιουργίας, διαπιστώνεις αδιάκοπα ότι ορίζεται περισσότερο από διαφορές παρά από τις ομοιότητες με ό,τι συμβαίνει στους όμορους χώρους όπου έδρασε ο καλλιτέχνης. Σ' αυτές τις διαφορές έγκειται και η ουσιαστική συνεισφορά του έργου του Κανιάρη στην ιστορία της τέχνης όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και της ευρωπαϊκής σκηνής, όπου έδρασε ο "πλάνητας" δημιουργός για αρκετές δεκαετίες".

"Ο Βλ. Κανιάρης θεωρήθηκε πρόδρομος σε μορφές τέχνης που έμελλε να γνωρίσουν μεγάλη διάδοση στην ευρωπαϊκή σκηνή όπως η Αρτε Πόβερα. Για μένα όμως η μεγάλη, η ανεπανάληπτη συμβολή του στην ιστορία της ευρωπαϊκής τέχνης, είναι ότι, τον καιρό που θριάμβευε η σημειολογία ως θεωρητικό ερμηνευτικό εργαλείο, εκείνος χρησιμοποίησε σημειολογικά τους εκφραστικούς του κώδικες για να αποκαλύψει, να φωτίσει, να σχολιάσει, να κρίνει, να καταγγείλει τα μεγάλα πολιτικά και κοινωνικά τραύματα του καιρού μας".

Η παρουσίαση της Εθνικής Πινακοθήκης επιχειρεί να δείξει τη συνοχή και τη συγκρότηση που έχει το έργο του Βλ. Κανιάρη από το 1945 έως σήμερα και όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Αννα Καφέτση,"έχει διερευνητικό χαρακτήρα. Με την επίγνωση ότι μία έκθεση δεν είναι βιβλίο και με τους περιορισμούς που θέτουν αντικειμενικοί παράγοντες, όπως είναι ο διαθέσιμος εκθεσιακός χώρος, επιλέξαμε 166 έργα".

Με τη συγκεκριμένη επιλογή τίθεται ένας διπλός στόχος. Ο πρώτος είναι "να παρακολουθήσουμε την εν χρόνω εξέλιξη του έργου του Κανιάρη από το 1955 έως τη δεκαετία του '90,εξαιρώντας πρωτόλεια ζωγραφικά έργα και σπουδαστικά γυμνάσματα - ήδη από το 1948 - στα οποία δεν είναι ακόμη ορατή μια συνειδητή ζωγραφική άποψη".

Ο δεύτερος στόχος είναι να "ανιχνεύσουμε τις εσωτερικές μετατοπίσεις της καλλιτεχνικής του δραστηριότητας μέσα από οκτώ ενότητες, αρκετές από τις οποίες οριοθετούνται χρονικά μ' έναν σχεδόν αμετάθετο τρόπο από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.Με την οργάνωση του υλικού και την υποκείμενη ερμηνευτική μας ανάγνωση επιδιώκεται η συγκρότηση του ιδιαίτερου εικαστικού σχεδίου του Βλάση Κανιάρη στον ορίζοντα των πηγών, αναφορών και σχέσεών του με τον καλλιτεχνικό περίγυρο".

Τα έργα, που εκτίθενται στην Εθνική Πινακοθήκη, προέρχονται από μεγάλες ιδιωτικές συλλογές εντός και εκτός Ελλάδας, καθώς κι από μουσεία της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ελβετίας κ. α. Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο (ελληνικά - αγγλικά) 430 σελίδων, με την επιστημονική επιμέλεια της διευθύντριας του Εθνικού Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης, Αννας Καφέτση. Ο κατάλογος περιλαμβάνει μία ανθολογία - αναδρομικού χαρακτήρα - κειμένων που έχουν γράψει σημαντικές πνευματικές μορφές για τον Βλ. Κανιάρη, κείμενα κριτικών τέχνης (Μίκαελ Φερ, Μαρκ Μπορμάν, Σάνια Παπά, Πιερ Ρεστανί), πλήρες βιογραφικό κ. ά.

Η. Μ.

ΑΤΖΕΝΤΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ

Με οδηγό

την παράδοση

Σεργιάνι στην Ελλάδα, με οδηγό την Εθνική Μουσική Παράδοση, κάνει ο Λάκης Χαλκιάς και το συγκρότημά του

ΣΕΛΙΔΑ 2

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΕΤΡΑΣ '99

Κοντά

στις καλύτερες

στιγμές

δημιουργίας

Ξεκινάει ο δεύτερος κύκλος του φεστιβάλ στην Πετρούπολη. Μια όαση πολιτισμού στη Δυτική Αθήνα

ΣΕΛΙΔΑ 5

ΔΙΩΡΥΓΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ

Παγκορινθιακό

ΟΧΙ στο

ξεπούλημα

της Διώρυγας

Η κυβέρνηση ετοιμάζεται να δωρίσει στο ιδιωτικό κεφάλαιο την ΑΕ της Διώρυγας, η οποία εκτός του πολιτισμικού της ρόλου αποτελεί τεράστιο οικονομικό πνεύμονα για τη δημόσια οικονομία

ΣΕΛΙΔΕΣ 6 - 7

Κολλάζ από τις πιο χαρακτηριστικές δημιουργίες του Κανιάρη

Hellas - Hellas, η κατασκευή της απόλυτης ειρωνείας



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ