ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 16 Φλεβάρη 2000
Σελ. /36
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ
Να προστατευθούν τα δικαιώματά τους

Επίκαιρη Ερώτηση του Αχιλ. Κανταρτζή για την καταπάτηση των δικαιωμάτων των ναυτεργατών

Την επίθεση που έχουν εξαπολύσει οι εφοπλιστές ενάντια στα δικαιώματα των ναυτεργατών, αφορά Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής του ΚΚΕ Αχιλλέας Κανταρτζής, ζητώντας να σταματήσει η κατάφωρη παραβίαση της νομοθεσίας από τους εφοπλιστές.

Ο βουλευτής αναφέρει συγκεκριμένα στην Επίκαιρη Ερώτηση: «Αξιοποιώντας την επικείμενη ολοκλήρωση της κατάργησης του καμποτάζ, την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για την ακτοπλοΐα που προωθεί το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, καθώς και εγκύκλιο του υπουργείου σχετικά με τη ναυτολόγηση, η οποία χειροτερεύει τους όρους αμοιβής και ασφάλισης χιλιάδων ναυτεργατών, οι εφοπλιστές κλιμακώνουν την επίθεσή τους, ενάντια στα εργασιακά, μισθολογικά, συνταξιοδοτικά δικαιώματα των ναυτεργατών».

«Χαρακτηριστική είναι - σημειώνει ο Αχιλ. Κανταρτζής - η περίπτωση της ναυτιλιακής εταιρίας ΑΝΕΚ, που επιχειρεί να επιβάλει ατομικές συμβάσεις μηνιαίας διάρκειας, στην οποία ο ναυτικός υποχρεώνεται να δηλώσει και μάλιστα ιδιοχείρως (!) ότι "δεν ισχύει καμία προγενέστερη σύμβαση που έχει υπογραφεί με την ΑΝΕΚ μέχρι σήμερα", δηλαδή να απαλλάξει την εταιρία από κάθε συμβατική υποχρέωση που έχει απέναντι στους ναυτεργάτες. Στο σχέδιο ατομικής σύμβασης εργασίας, που κυκλοφορεί η εν λόγω εταιρία, προβλέπεται μηνιαία διάρκεια της σύμβασης, καθώς και περικοπές στους μισθούς και τις υπερωρίες. Δηλαδή όροι που συντείνουν στη μείωση των αποδοχών και τους οδηγεί στην ομηρία τους με επαχθείς όρους εργασίας».

Ο βουλευτής του ΚΚΕ ρωτά τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας: «Ποια μέτρα πρόκειται να πάρει η κυβέρνηση και πότε, ώστε να αντιμετωπιστεί η κατάφωρη παραβίαση της νομοθεσίας από τους εφοπλιστές, καθώς και να εφαρμοστεί η εργατική νομοθεσία και οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, προκειμένου να κατοχυρωθούν τα δικαιώματα των ναυτεργατών;».

«ΚΟΥΙΝ ΕΛΕΝΗ»
Νίκη κατά της «μαύρης εργασίας»

Ο πλοιοκτήτης ασφάλισε το πλήρωμα και ανέθεσε σε ειδικευμένο συνεργείο την επισκευή

Η συντονισμένη αγωνιστική δράση των ναυτεργατών και των μεταλλεργατών «έκοψε τη φόρα» του εφοπλιστή Τροχίδη, ο οποίος, με την κάλυψη των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και του ΟΛΠ, είχε μετατρέψει το επιβατηγό πλοίο του «ΚΟΥΙΝ ΕΛΕΝΗ» σε βασίλειο της «μαύρης εργασίας», παραβιάζοντας ταυτόχρονα ολόκληρο το νομικό πλέγμα που αφορά τη λειτουργία της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης και αποτελεί κατάκτηση των εργατοτεχνιτών. Η υπόθεση του «ΚΟΥΙΝ ΕΛΕΝΗ» αποκαλύπτει, παράλληλα, και το μέγεθος των δοσοληψιών μεταξύ εφοπλιστών, ΥΕΝ, λιμενικών αρχών και ΟΛΠ, ενώ επιβεβαιώνει αυτό που αποτελεί «κοινό μυστικό», ότι το «χέρι» των διωκτικών αρχών δεν αγγίζει εφοπλιστές.

Από προχτές, το Συνδικάτο Μετάλλου Πειραιά, η ΠΕΜΕΝ και η ναυτεργατική Ενωση «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» μετέτρεψαν το πλοίο αυτό σε τόπο συγκέντρωσης μεταλλεργατών και ναυτεργατών, απαιτώντας να εφαρμοστεί η νομοθεσία. Κάτω από τα συντονισμένα «αγωνιστικά πυρά» των εργαζομένων, χτες ο εφοπλιστής Τροχίδης αναγκάστηκε να δεχτεί να ασφαλίσει στο ΝΑΤ τους 16 Ελληνες ναυτεργάτες που επιβαίνουν στο πλοίο του και να αναθέσει τις εκτεταμένες επισκευαστικές εργασίες του πλοίου σε ειδικευμένα συνεργεία της Ζώνης. Μάλιστα, ένα μεγάλο μέρος των μεταλλεργατών που θα προσληφθούν θα προέρχεται από τον κατάλογο των ανέργων που διατηρεί το Συνδικάτο Μετάλλου Πειραιά.

Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου και ο ΟΛΠ, από τις 31 Γενάρη, είχαν ενημερωθεί από την 5μελή Επιτροπή Ελέγχου για την τήρηση των μέτρων ασφαλείας στη Ζώνη και το Συνδικάτο Μετάλλου ότι στο «ΚΟΥΙΝ ΕΛΕΝΗ», το οποίο βρισκόταν σε ντόκο του ΟΛΠ στο Ικόνιο, δεκάδες ανασφάλιστοι και ανειδίκευτοι Ελληνες και αλλοδαποί εργαζόμενοι εκτελούσαν εκτεταμένες και επικίνδυνες εργασίες. Η Επιτροπή, δε, είχε οδηγήσει τον πλοίαρχο του πλοίου, Κώστα Λουκά και εκπροσώπους της πλοιοκτήτριας εταιρίας στον εισαγγελέα Γιάννη Πρασσά, ο οποίος τους άφησε ελεύθερους! Προχτές η Επιτροπή, μετά από νέο έλεγχο στο πλοίο, διαπίστωσε ότι ο Τροχίδης συνέχιζε το ...έργο του «ανενόχλητος», γεγονός που προκάλεσε την άμεση αντίδραση των εργαζομένων.

ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΥΡΓΟΥ
Καταδικάζει τις απολύσεις

Το ΕΚΠ καταγγέλλει την απόφαση της Ενωσης Γεωργικών Συνεταιρισμών να κλείσει τα καταστήματά της

Η απόφαση της διοίκησης της Ενωσης Γεωργικών Συνεταιρισμών Πύργου - Ολυμπίας να κλείσει τα καταστήματα που διαθέτει και να απολύσει τους 30 εργαζόμενους σε αυτά, καταδικάζεται σε ομόφωνο ψήφισμα του απολογιστικού συνεδρίου του Εργατικού Κέντρου Πύργου, που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή.

Οπως επισημαίνεται, η απόφαση αυτή εντάσσεται στα γενικότερα σχέδια διάλυσης του συνεταιριστικού κινήματος, που προωθούν κεφάλαιο, Ευρωπαϊκή Ενωση και κυβέρνηση, καθώς και στα σχέδια ανατροπής των εργασιακών σχέσεων και επιβολής σπαστών ωραρίων, με μισθούς πείνας.

Οι εργαζόμενοι καλούνται να μην αποδεχτούν αλλαγή στο ωράριό τους και μείωση των αποδοχών τους και μαζί με τους συνδικαλιστικούς φορείς να αγωνιστούν για να μπει φραγμός σε αυτά τα σχέδια. Οι σύνεδροι απαιτούν από τη διοίκηση της Ενωσης και ειδικά από τον πρόεδρό της κ. Πατσούρη, να μην υλοποιήσει αυτή την απόφαση και να αναζητήσει τρόπους εκσυγχρονισμού των - ούτως ή άλλως - κερδοφόρων καταστημάτων. «Σε διαφορετική περίπτωση - τονίζεται - εμείς οι αντιπρόσωποι του ΕΚΠ, δηλώνουμε πως θα κατέβουμε στους δρόμους μαζί με τους εργαζόμενους και το λαό της Ηλείας για να σταματήσουμε την υλοποίηση των αντιλαϊκών πολιτικών, από όπου και αν εκφράζονται».

Επίσης σε ομόφωνο ψήφισμα του συνεδρίου, χαρακτηρίζεται σαν απαράδεκτο το εργασιακό καθεστώς του επίτακτου, που ισχύει εδώ και 24 χρόνια για τους εργαζόμενους στα υδρογραφικά πλοία «Ναυτίλος», «Πυθέας», «Κέκρωψ» και «Γίγας». Οι σύνεδροι ζητούν από τους αρμόδιους να σταματήσει το απαράδεκτο καθεστώς και να ληφθούν άμεσα μέτρα για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και των αμοιβών τους, όπως επίσης να τους δοθεί το δικαίωμα υπογραφής συλλογικής σύμβασης εργασίας.

ΑΔΕΔΥ
Πλέει σε πελάγη προβληματισμού

Διαβουλεύσεις αντί δράσης, η απόφαση της ΑΔΕΔΥ για το επόμενο διάστημα

Προβληματισμός και διαβουλεύσεις, είναι το πλαίσιο «δράσης» που αποφάσισε η πλειοψηφία της ΑΔΕΔΥ για το επόμενο διάστημα, έχοντας σαν πρώτιστο μέλημα τη διευκόλυνση προεκλογικά της κυβέρνησης και όχι την αντιμετώπιση των οξύτατων προβλημάτων των δημοσίων υπαλλήλων. Στη χτεσινή συνεδρίαση του Γενικού Συμβουλίου, αποφασίστηκε με τις ψήφους της ΠΑΣΚ και τις ψήφους ανοχής - όπως η ίδια χαρακτήρισε - της « Αυτόνομης Παρέμβασης», να εξουσιοδοτηθεί η Εκτελεστική Επιτροπή να κάνει διαβουλεύσεις με τις Ομοσπονδίες - μέλη της ΑΔΕΔΥ για τη διαμόρφωση του πλαισίου των συλλογικών διαπραγματεύσεων για το 2001.

Από πλευράς ΕΣΑΚ Δημοσίου, επισημάνθηκε ότι ετοιμάζεται μια νέα επίθεση στα εργασιακά δικαιώματα των δημοσίων υπαλλήλων, καθώς η υπουργός Δημόσιας Διοίκησης προανάγγειλε την επιμήκυνση της λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών μέχρι το απόγευμα, που θεωρείται το πρώτο βήμα για την ανατροπή του ωραρίου των υπαλλήλων, τη σύνδεση μισθού - παραγωγικότητας, αλλά και την επιβολή μέτρων «πειθαρχίας», δηλαδή τρομοκράτησης. Επίσης σημειώθηκε ότι επίκειται επίθεση και στα ασφαλιστικά δικαιώματα, ενώ οι αυξήσεις πείνας του 2,3%, που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για το 2000, μειώνουν περαιτέρω τα πραγματικά εισοδήματα των εργαζομένων στο δημόσιο. Τονίστηκε πως για να έχει έστω και ψήγμα αξιοπιστίας η ΑΔΕΔΥ θα πρέπει να ξεκινήσει καμπάνια ενημέρωσης των εργαζομένων γι' αυτά τα ζητήματα. Η ΕΣΑΚ Δημοσίου πρότεινε την κήρυξη 24ωρης απεργία για τις 2 Μάρτη και κατέθεσε πρόγραμμα εξορμήσεων σε όλους τους χώρους δουλιάς.

Η ΔΑΚΕ εμφανίστηκε να συμπλέει με την ΠΑΣΚ στο να υπάρξει «προβληματισμός», αλλά καταψήφισαν περισσότερο για αντιπολιτευτικούς λόγους την πρόταση της ΠΑΣΚ.

«ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΩΡ»
Δυόμισι μήνες απλήρωτοι

Δραχμή δεν έχουν πάρει εδώ και δυόμισι περίπου μήνες οι 17 ναυτεργάτες που αποτελούν το πλήρωμα του επιβατηγού - οχηματαγωγού πλοίου «ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΩΡ», το οποίο είναι δρομολογημένο στην πορθμειακή γραμμή Κέρκυρα - Ηγουμενίτσα. Οι ναυτεργάτες όχι μόνο είναι απλήρωτοι από την 1η Δεκέμβρη, αλλά δίνουν συνεχείς μάχες για να υπερασπίσουν τις συλλογικές τους συμβάσεις και μια σειρά άλλα δικαιώματα τα οποία έχει «βάλει στο μάτι» η πλοιοκτήτρια εταιρία « Φαίαξ Εξπρες Λάινς». Χτες αντιπροσωπεία του πληρώματος συναντήθηκε με τον πρόεδρο της ΠΕΜΕΝ Γιώργο Τούσσα, ζητώντας την έμπρακτη συμπαράσταση της ναυτεργατικής Ενωσης για την επίλυση αυτών των προβλημάτων.

ΡΥΜΟΥΛΚΟ «ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ»
Δικαιώθηκαν τα θύματα

Επίσημες ευθύνες στην εταιρία ΕΛΠΕ και στον πλοίαρχο παρακείμενου πλοίου  

Ομόφωνα δικαιώνει με απόφασή του το Ανακριτικό Συμβούλιο Ναυτικών Ατυχημάτων (ΑΣΝΑ) τους τέσσερις ναυτικούς - πλήρωμα του ρυμουλκού «Αγιος Γεώργιος» - που βρήκαν τραγικό θάνατο στις 23 Νοέμβρη 1998, όταν το ρυμουλκό, που βρισκόταν στον όρμο της Θεσσαλονίκης, πήρε φωτιά εξαιτίας της έλλειψης των στοιχειωδών κανόνων ασφαλείας στις εγκαταστάσεις της εταιρίας «Ελληνικά Πετρέλαια» (ΕΛΠΕ) αλλά και της υπερεντατικοποίησης της δουλιάς που επιβάλλουν οι εφοπλιστές στους ναυτεργάτες.

Το πλήρωμα του ρυμουλκού αποτελούσαν: Ο πλοίαρχος Γιάννης Κατράκης από τη Λακωνία, ο μηχανικός Γιώργος Τόσκας από τον Πειραιά, ο λιπαντής Κυριαζής Κολιοτσίδης από τις Σέρρες και ο ναύτης Παντελής Μπούφτης από τη Χαλκιδική.

Με την υπ. αριθμ. 189/99 έκθεση του ΑΣΝΑ οι ευθύνες καταλογίζονται στους υπευθύνους των εγκαταστάσεων των ΕΛΠΕ και στον πλοίαρχο του δεξαμενόπλοιου «Κρίτι Γκολντ» για τα αλυσιδωτά λάθη, τις παραλείψεις και παραβάσεις των κανονισμών που διέπραξαν.

Σε σχετική ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ενωση Πληρωμάτων Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών υπογραμμίζει: «Τιμούμε τη μνήμη των αδικοχαμένων συναδέλφων μας και ζητούμε από τη Δικαιοσύνη να τιμωρήσει παραδειγματικά τους υπεύθυνους του ατυχήματος, για να σταματήσει η ναυτική οικογένειά μας να θρηνεί θύματα».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ