ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 21 Γενάρη 1996
Σελ. /48
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΑΥΔΗΣ
"Αντιλαϊκός ο προϋπολογισμός"

Ο προϋπολογισμός του δήμου Αθηναίων, όπως και ο κρατικός, κινείται στην τροχιά της κυρίαρχης πολιτικοοικονομικής αντίληψης και του "Συντάγματος" του Μάαστριχτ. Αντλούν και οι δύο εισοδήματα από τους φτωχότερους, ενώ μεταχειρίζονται "ευνοϊκά" τα ανώτερα εισοδήματα. Λειτουργούν μάλιστα ως "αντλία" που μεταφέρει εισοδήματα από τους φτωχούς στους πλούσιους. Τις επισημάνσεις αυτές κάνει στο "Ρ" ο επικεφαλής της "Αγωνιστικής Συνεργασίας για την Αθήνα", Λεων. Αυδής,μιλώντας για τον προϋπολογισμό που θέλει να εφαρμόσει η δημοτική αρχή της πρωτεύουσας.

Συγκεκριμένα, ο επικεφαλής της Κίνησης σημειώνει ότι ο προϋπολογισμός των εσόδων του δήμου στηρίζεται κατά 68,36% σε κάθε είδους τέλη και φόρους, που καταβάλλουν στο δήμο οι Αθηναίοι και επισημαίνει ότι τα δημοτικά τέλη βαρύνουν κυρίως τους ασθενέστερους οικονομικά δημότες. Αναφέρει, μάλιστα, ενδεικτικά ότι τα τέλη καθαριότητας και καθαρισμού υπολογίζονται βάσει του εμβαδού των ακινήτων και όχι της αξίας τους και ότι με την αντικατάσταση του ΦΑΠ από τον ΤΑΠ η φορολόγηση ισοπεδώθηκε, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στους ισχυρότερους οικονομικά να καταβάλλουν λιγότερα και αναγκάζοντας τους φτωχότερους να πληρώνουν όλο και περισσότερα.

Επισημαίνει ότι ένα σημαντικό μέρος των εσόδων (17,5 δισ.) βασίζεται σε δάνεια που προτίθεται να συνάψει η δημοτική αρχή και για τα οποία μάλιστα οι όροι σύναψής των δεν είναι ακόμα γνωστοί. Προειδοποιεί ακόμα ότι εφόσον ο δήμαρχος περιέλαβε τα δάνεια στον προϋπολογισμό, θα βρεθεί αργότερα σε δύσκολη διαπραγματευτική θέση, καθώς θα είναι υποχρεωμένος να τα λάβει ακόμα και με επαχθείς όρους. Αυτό, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Κίνησης, σημαίνει υποθήκευση μεγάλου μέρους των εσόδων του δήμου για τα επόμενα χρόνια.

Σε ό,τι αφορά τις δαπάνες, τονίζει ότι το μεγαλύτερο μέρος είναι λειτουργικά έξοδα, τα οποία είναι πιθανόν να αυξηθούν. "Από την πείρα του 1995 σχετικά με την εκτέλεση των έργων, προκύπτει ότι είναι διαφορετική η απορρόφηση κατά κεφάλαια", δηλώνει και συνεχίζει: "Τον προηγούμενο χρόνο τα κεφάλαια που προβλέπονταν για διαφημίσεις, δημόσιες σχέσεις και άλλα συναφή απορροφήθηκαν από 80 ως 100%. Αντίθετα, μικρότερη ήταν η απορρόφηση για έργα σημαντικά για τους δημότες, όπως τα απορριμματοδοχεία (9%), η προμήθεια μηχανημάτων (15%) και πάρκα - γήπεδα (30%). Το ίδιο προφανώς θα γίνει και το 1996. Οι λειτουργικές ανάγκες δε μειώνονται και επομένως θα περικοπούν άλλες και ειδικότερα θα συμπιεστούν δαπάνες για έργα που η δημοτική αρχή έχει αποδείξει ότι δε θέτει σε πρώτη μοίρα".

Αναφέρεται ακόμα και στο τεχνικό πρόγραμμα του δήμου, που όπως υπογραμμίζει, έχει ως προτεραιότητες έργα διαφήμισης και βιτρίνας και όχι έργα υποδομής για τα οποία διαθέτει ελάχιστα ποσά. Τέλος, ο Λεων. Αυδής αναφέρει πως με δεδομένο ότι η δημοτική αρχή θεώρησε "επίτευγμα" το ότι ο προϋπολογισμός του 1995 εκτελέστηκε μόνο κατά 67%, προκύπτει ότι δε θα εκτελεστεί ούτε ο φετινός.

ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
Πληρώστε, ω άνδρες Αθηναίοι...

Προϋπολογισμό στηριγμένο στο χαράτσωμα για μια ακόμη χρονιά των δημοτών και στον υπέρογκο δανεισμό του δήμου αποφάσισε να εφαρμόσει για το 1996 η δημοτική αρχή της πρωτεύουσας. Εναν προϋπολογισμό που προβλέπει ελάχιστη ενίσχυση από την κεντρική εξουσία, δε διεκδικεί ποσά που το κράτος παράνομα παρακράτησε από τους δήμους, προϋποθέτει για την εφαρμογή του νέα δάνεια, προβλέπει αρκετά για έργα βιτρίνας και ελάχιστα για αναπτυξιακά έργα. Την ίδια ώρα στο ενεργητικό της δημοτικής αρχής καταγράφεται η αποτυχία της να υλοποιήσει τον προϋπολογισμό εσόδων του δήμου για το 1995, καθώς αυτός έπεσε έξω κατά 33% τουλάχιστον.

Για τη νέα χρονιά τα έσοδα του δήμου, όπως προκύπτει από τον προϋπολογισμό, θα βασιστούν κυρίως στο χαράτσωμα των δημοτών και το δανεισμό. Από τα 107,4 δισ., που προβλέπεται να είναι τα έσοδα, τα 26,5 προέρχονται από τα ανταποδοτικά τέλη, 7,2 από λοιπά τέλη, όπως χρήση πεζοδρομίων, κοινόχρηστων χώρων, κέντρων διασκέδασης, διαφημίσεων κτλ., και 2,5 από φόρους και εισφορές, 1,3 από προσαυξήσεις, πρόστιμα και παράβολα και 26 από πρόστιμα και τέλη παρελθόντων οικονομικών ετών. Συνολικά δηλαδή, 63,5 δισ. προέρχονται από φόρους και πρόστιμα που θα καταβάλουν οι δημότες.

Οι τακτικές επιχορηγήσεις από την κεντρική διοίκηση περιορίζονται στα 13,3 δισ., ενώ στον προϋπολογισμό η δημοτική αρχή δεν έχει συμπεριλάβει τα ποσά που το κράτος όφειλε να έχει αποδώσει στο δήμο τα προηγούμενα χρόνια,αλλά έχει παρακρατήσει.

Να σημειωθεί εξάλλου, ότι η δημοτική αρχή έχει εντάξει στα έσοδα και 17,5 δισ. από δανεισμό, στον οποίο σκοπεύει να προχωρήσει. Και αυτό παραβλέποντας ότι ο δήμος βαρύνεται αφόρητα από τις υποχρεώσεις αποπληρωμής παλαιότερων δανείων. Μάλιστα, για να εξοφληθούν τα ποσά που είχε δανειστεί παλαιότερα ο δήμος, θα χρειαστούν συνολικά 29 δισ., τα οποία σκοπεύει να πληρώσει ο δήμος σταδιακά μέχρι το 2013.

Σε ό,τι αφορά στα έξοδα, που προβλέπεται ότι και αυτά θα ανέλθουν σε 107 δισ., αυτά σχετίζονται κυρίως με λειτουργικές δαπάνες και την εξυπηρέτηση της δημοτικής πίστης, εφόσον 42,2 δισ. θα ξοδευτούν για πληρωμές υπηρεσιών και 7,8 δισ. για τοκοχρεολύσια παλαιοτέρων δανείων. Αντίθετα, για επενδύσεις θα δαπανηθούν μόνο 22 δισ., και αυτά δανεικά, καθώς το προαναφερόμενο δάνειο των 17,5 δισ. θα συναφθεί "για τις ανάγκες υλοποίησης του Τεχνικού Προγράμματος", στο οποίο εμπεριέχονται τα προβλεπόμενα έργα.

Πίστη στην πολιτική της βιτρίνας

Σε ό,τι αφορά τη δημιουργία εντυπώσεων η πολιτική της δημοτικής αρχής είναι συνεπής. Το Τεχνικό Πρόγραμμα, που σκοπεύει να εφαρμόσει φέτος, προβλέπει την εκτέλεση έργων που ναι μεν θαμπώνουν, αλλά δεν εξυπηρετούν τις ανάγκες των δημοτών. Ο δήμαρχος εμφανίζεται να παραβλέπει τις τελευταίες και προτιμά να σπαταλήσει για σιντριβάνια και φωταγωγήσεις και να πετσοκόψει τα κονδύλια που προορίζονται για έργα πρασίνου, ή να δώσει ελάχιστα για τις ανάγκες της παιδείας.

Συγκεκριμένα, το τεχνικό πρόγραμμα του δήμου για το 1996 ανέρχεται σε 22 δισ. Από τα χρήματα αυτά τα 17,5 δισ. πηγαίνουν στις διευθύνσεις Αρχιτεκτονικού, Οδοποιίας, Ηλεκτρολογικού και Μηχανολογικού. Το Αρχιτεκτονικό θα πάρει φέτος 8,5 δισ. ποσό αυξημένο κατά 48,6% σε σχέση με το 1995, η Οδοποιία 4 δισ., ποσό αυξημένο κατά 93,3%, το Ηλεκτρολογικό 1,6 δισ., με αύξηση 177,5% και το Μηχανολογικό 4,6 δισ. με αύξηση 44,3%.

Αντίθετα, η διεύθυνση Κηποτεχνίας και Πρασίνου θα πάρει μόνο 758 εκατομ., ποσό μειωμένο κατά 50,9% σε σχέση με τα κονδύλια που δόθηκαν πέρυσι. Και αυτό σε μια πόλη που "πνίγεται" στο νέφος και έχει να επιδείξει ελάχιστους χώρους πρασίνου. Επιπλέον 1 μόλις δισ. θα πάρει η Διεύθυνση Σχολικών Κτιρίων, 3 φορές δηλαδή λιγότερο από ό,τι η Οδοποιία.

Σε ό,τι αφορά τα κυριότερα έργα που θέλει να κάνει η δημοτική αρχή φέτος, φαίνεται πάλι η πρόθεσή της για ενέργειες εντυπωσιακές μεν, ανούσιες δε. Σκοπεύει να δαπανήσει 100 εκατομ. για την προμήθεια και εγκατάσταση 3 πινακίδων ηλεκτρονικής πληροφόρησης, 80 για πίδακες, συντριβάνια και τεχνητούς καταρράκτες (!), 200 για τη διαμόρφωση των εισόδων της πόλης και 815 για έργα σε οδικό και αισθητικό φωτισμό στους κεντρικούς άξονες της πόλης.

Δε δείχνει, όμως, την ίδια ευκολία στο να δαπανήσει χρήματα για έργα αναγκαία για τη ζωή των δημοτών. Ετσι, φέτος θα δώσει μόνο 25 εκατομ. για μελέτες και έρευνες για έργα υποδομής αποχέτευσης στις περιοχές Ακαδημίας Πλάτωνος, Μαρκόνι, Ελαιώνας και Βοτανικός και 100 για αθλητικά έργα και το πράσινο του λόφου Βουλιαγμένης.

Να σημειωθεί ακόμα και η αντίφαση που εμπεριέχουν οι θέσεις της δημοτικής αρχής, εφόσον από τη μία προωθεί προγράμματα αναπλάσεων περιοχών και πεζοδρομήσεων, με σκοπό να μειώσει τη χρήση του αυτοκινήτου στην πόλη και από την άλλη πλευρά ξοδεύει εκατομμύρια για την κατασκευή χώρων στάθμευσης σε κεντρικά σημεία της Αθήνας.

Επεσαν έξω το 1995

Για την τύχη που θα έχει ο προϋπολογισμός του 1996, "μιλάνε" τα αποτελέσματα από την εκτέλεση του προϋπολογισμού του 1995. Οι προβλέψεις έπεσαν έξω κατά 33% τουλάχιστον. Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση της παράταξης της πλειοψηφίας στο Δημοτικό Συμβούλιο της προηγούμενης Τρίτης, ο προϋπολογισμός των εσόδων του 1995 διαμορφώθηκε μέχρι τις 30.11.95 σε 81 δισ. Μέχρι τις 30 του Νοέμβρη όμως είχαν μπει στα ταμεία του δήμου μόνο 46 δισ., δηλαδή το 56,3% των προβλέψεων. Παράλληλα, η δημοτική αρχή ελπίζει ότι στους υπόλοιπους μήνες του οικονομικού έτους 1995, Δεκέμβρη και Γενάρη, θα εισπραχτούν άλλα 9 δισ. και το συνολικό ύψος των εισπράξεων θα ανέλθει στο ποσό των 55 δισ., δηλαδή στο 67,3% των προβλεπόμενων.

Η παράταξη της πλειοψηφίας, στην προσπάθειά της να δικαιολογήσει την αποτυχία της, δε δίστασε να ισχυριστεί ότι αυτή οφείλεται και στο γεγονός ότι "ουδέποτε πραγματοποιούνται στο σύνολό τους οι προβλεπόμενες στον προϋπολογισμό εισπράξεις". Προφανώς ο δήμαρχος δεν ήθελε να "σπάσει" τη "συνέχεια".

Η δημοτική αρχή αναγνώρισε βέβαια, έστω και στην προσπάθειά της να δικαιολογήσει τη μη εκτέλεση του περσινού προϋπολογισμού, την επικρατούσα γενικότερη κρίση στην αγορά "και τη συνέπεια αυτής αδυναμία εκπλήρωσης των υποχρεώσεων σημαντικού αριθμού δημοτών". Μόνο που απέφυγε να αποκαλύψει αν και τι προτίθεται να κάνει για την αντιμετώπιση της κρίσης, η οποία οφείλεται βέβαια στην πολιτική της μονόπλευρης λιτότητας. Πολιτική που εφαρμόζει φυσικά και ο Δήμος Αθηναίων, με το άγριο χαράτσωμα των δημοτών που επιβάλλει, μέσω υπέρογκων δημοτικών τελών, φόρων και προστίμων.

Σε μια πόλη που "πνίγεται" στο μπετόν και το νέφος, ο Δ. Αβραμόπουλος "πετσοκόβει" τα κονδύλια που δίνονται για το πράσινο



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ