Eurokinissi |
Αυτό αποκαλύπτουν τα στοιχεία που οι ίδιες οι εταιρίες δημοσιοποιούν μέρα με τη μέρα, καθώς και οι επίσημες δηλώσεις στελεχών των πολυεθνικών.
Μέχρι σήμερα, περίπου 15 μέρες μετά την τελετή λήξης, κάποιοι από τους μεγάλους χορηγούς δίνουν μια γεύση για τους πραγματικούς κερδισμένους αλλά και τους χαμένους της Ολυμπιάδας. Από την άλλη πλευρά, ήδη, η «Αθήνα 2004» κάνει λόγο για «πρωτοφανή επιτυχία του χορηγικού προγράμματος». Ολα αυτά αποδεικνύουν την άκρατη εμπορευματοποίηση των Ολυμπιακών Αγώνων, τους οποίους κυβέρνηση και «Αθήνα 2004» προσπάθησαν να παρουσιάσουν σαν τους λιγότερο «εμπορικούς».
Χαρακτηριστικό των ...ξέφρενων πανηγυρισμών των χορηγών είναι το γεγονός ότι πριν ακόμα ολοκληρωθούν και τυπικά οι Αγώνες, την Κυριακή 29 του Αυγούστου, έδωσαν στη δημοσιότητα μέσω της Οργανωτικής Επιτροπής δηλώσεις κορυφαίων στελεχών των πολυεθνικών, με τις οποίες εκφράζουν τις ευχαριστίες τους προς τους διοργανωτές για την άρτια - όπως τη χαρακτηρίζουν - διοργάνωση.
Σημειώνεται ότι η ανάδειξη των παγκόσμιων χορηγών προκύπτει από απευθείας διαπραγματεύσεις των ενδιαφερομένων με τη ΔΟΕ. Ενα από τα προνόμια των χορηγών αυτής της κατηγορίας είναι η αποκλειστική χρήση των Ολυμπιακών Σημάτων στα προϊόντα τους και στη διαφημιστική τους εκστρατεία, πληρώνοντας τεράστια ποσά γι' αυτό το σκοπό στη ΔΟΕ. Στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Βαρκελώνης, το 1992, οι εταιρίες «Κόκα Κόλα» και «Μαρς» πλήρωσαν από 30 εκατομμύρια δολάρια η καθεμία για να εξασφαλίσουν την παγκόσμια αποκλειστικότητα προβολής των προϊόντων τους μέσω των Ολυμπιακών Αγώνων. Η κοινοπραξία ΟΤΕ-COSMOTE- OTENET πλήρωσε 20 δισ. δρχ. (10 σε χρήμα και 10 σε υλικό εξοπλισμό και υποδομές) για να αναδειχτεί εθνικός χορηγός των Αγώνων της Αθήνας.
ICON |
Χαρακτηριστικό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο παίρνουν πίσω οι χορηγοί τα χρήματα από τους καταναλωτές είναι το εμπορικό πανηγύρι που είχε στηθεί για ένα μήνα στο Φάληρο (σ.σ. τη λεγόμενη WATER PLAZA), δίπλα στις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις, από την «Κόκα Κόλα», τον ΟΤΕ, την ΚΟΣΜΟΤΕ, την ΑΛΦΑ Τράπεζα και τη «Χιουντάι»). Από εκεί πέρασαν περισσότεροι από 200.000 άνθρωποι και για τις εταιρίες ήταν μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να διαφημίσουν και να πουλήσουν τα προϊόντα τους, μέσα σε κλίμα ...εθνικής έπαρσης που έλκυε πελάτες... Αυτό ακριβώς άλλωστε είναι οι Ολυμπιακοί Αγώνες. Η καλύτερη ευκαιρία για τζάμπα διαφήμιση των πολυεθνικών εταιριών σε όλο τον κόσμο, «διακοσμημένη» και με την Ολυμπιακή Ιδέα.
Οι χορηγοί χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:
Σε ανακοίνωσή της η εταιρία VISA - χορηγός της ΔΟΕ - γνωστοποιεί ότι: «Κάθε ρεκόρ προηγούμενων Ολυμπιακών Αγώνων σε αριθμό και όγκο συναλλαγών έσπασε η Visa κατά τη διάρκεια των Αγώνων της Αθήνας, πετυχαίνοντας τα καλύτερα επιχειρηματικά αποτελέσματα όλων των εποχών. Οι συναλλαγές με κάρτα Visa στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του Αυγούστου αυξήθηκαν κατά 55%, σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2003.
Η Visa - αναφέρεται στην ανακοίνωση - κατέγραψε όγκο συναλλαγών που έφτασε τα 10 εκατ. ευρώ (12 εκατ. δολάρια) για αγορές μέσω των καρτών της στις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις σε διάστημα 17 ημερών. Συνολικά καταγράφηκαν 108.977 συναλλαγές. Η μέση αξία συναλλαγής κυμάνθηκε στα 86,25 ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 44% σε σύγκριση με τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Σίδνεϊ το 2000. Παράλληλα, τα στοιχεία δείχνουν ότι το 75% των συναλλαγών έγινε με κάρτες που έχουν εκδοθεί εκτός Ελλάδος. Επιπλέον, περισσότερες από 50.000 αναλήψεις συνολικής αξίας 5,4 εκατ. ευρώ πραγματοποιήθηκαν στα 17 Ολυμπιακά ΑΤΜς, παρουσιάζοντας και πάλι αύξηση περισσότερο από 41% σε σχέση με το Σίδνεϊ».
Αν και δεν έχει δώσει στοιχεία του τζίρου της ας κάνουμε την εξής υπόθεση: Υπολογίζοντας ότι η πιο φτηνή χρέωση της εταιρίας είναι 0,096 ευρώ (32,7 δρχ.) το λεπτό, τότε προκύπτει ότι το ποσό που μπήκε στα ταμεία της ΚΟΣΜΟΤΕ αγγίζει τουλάχιστον τα 3,072 εκατ. ευρώ (1,046 δισ. δρχ.). Δηλαδή, περίπου το 1/10 του ποσού που έδωσε σε χρήμα η κοινοπραξία ΟΤΕ- ΚΟΣΜΟΤΕ για να ανακηρυχτεί χορηγός των Ολυμπιακών Αγώνων επέστρεψε στα ταμεία της μόνο μέσα σε 17 μέρες!
Πιο συγκεκριμένα, από τις 13 έως και τις 29 του Αυγούστου πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 32 εκατ. κλήσεις μέσα και γύρω από όλες τις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων και μη αγωνιστικών εγκαταστάσεων, όπως το Ολυμπιακό Χωριό και το Βασικό Κέντρο Τύπου. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο στο συγκρότημα του Ολυμπιακού Σταδίου ο αριθμός των κλήσεων ξεπέρασε τα 5,7 εκατομμύρια. Ακόμα, μέσω του δικτύου της εταιρίας, ανταλλάχτηκαν συνολικά περισσότερα από 100 εκατ. γραπτά μηνύματα SMS.
Ο ΟΤΕ - χορηγός της «Αθήνα 2004» - με ανακοίνωσή του σημειώνει ότι παρουσιάστηκε πανελλαδικά αύξηση 38% στην τηλεφωνική κίνηση προς 200 διεθνείς προορισμούς τον Αύγουστο σε σχέση με τον Αύγουστο του 2003.
Επιπλέον, χαρακτηρίζει «εξαιρετικές» τις επιδόσεις του εμπορικού δικτύου TETRA του ΟΤΕ (OTELink), το οποίο εξυπηρέτησε τις ανάγκες ραδιοεπικοινωνίας ομάδων χρηστών της «Αθήνα 2004», του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά, της «Αττική Οδός», της «Αττικό Μετρό», κ.ά., κατά την περίοδο των Αγώνων. Οπως έγινε γνωστό, καθ' όλη τη διάρκεια του Αυγούστου και στο σύνολο των Ολυμπιακών πόλεων χρησιμοποιήθηκαν 44 σταθμοί βάσης στην Αττική και 23 στην υπόλοιπη Ελλάδα. Σημειώνει χαρακτηριστικά ότι κατά τις μέρες των Ολυμπιακών Αγώνων «πραγματοποιήθηκαν συνολικά 11 εκατ. κλήσεις σε σύγκριση με τα 4,7 εκατ. τον Απρίλη του 2004, πριν από την περίοδο Ολυμπιακής προετοιμασίας».
«Η "Μακ Ντόναλντς" αισθάνεται ιδιαίτερα ικανοποιημένη από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της "Αθήνα 2004". Κατά τη διάρκεια των Αγώνων, θεατές, αθλητές και δημοσιογράφοι χάρηκαν τα γεύματα της "Μακ Ντόναλντς" όπως το Big Mac, τις τηγανητές πατάτες World Famous Fries, τις σαλάτες Μακ Ντόναλντς και το επιδόρπιο με γιαούρτι και φρούτα». Η δήλωση του Λάρι Λάιτ, αντιπροέδρου της εταιρίας, καταμαρτυρά τα τεράστια οικονομικά οφέλη από τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Λι Χίου Τσανγκ, αντιπρόεδρος της «Σάμσουνγκ», δήλωσε ότι «η "Σάμσουνγκ" αισθάνεται ιδιαίτερα χαρούμενη με τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων. Περισσότεροι από 6.500 αθλητές και 600.000 θεατές που επισκέφτηκαν το Olympic Rendezvous (σ.σ. χώρος όπου η "Σάμσουνγκ" διοργάνωνε εκδηλώσεις) ήταν μια τεράστια επιτυχία για την εταιρία».
Και όλ' αυτά, ως γνωστόν, με το αζημίωτο...
Σύμφωνα με ανάλυση οικονομικών στοιχείων από τη ΔΟΕ σε συνεργασία με τις επιχειρήσεις - χορηγούς για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2000 στο Σίδνεϊ, προκύπτει ότι: