ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 13 Ιούλη 2013 - 2η έκδοση
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Χρυσώνουν τους «μνηστήρες» της ιδιωτικοποίησης
  • Η 16η Σεπτέμβρη ορίστηκε από το ΤΑΙΠΕΔ καταληκτική ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος
  • Η πολιτική ξεπουλήματος δημόσιας περιουσίας στις... καλύτερες στιγμές της

Με εξασφαλισμένο ετήσιο «μετρητό» χρήμα, συμβάσεις χρήσης της υλικοτεχνικής υποδομής, ενοίκια από την ακίνητη περιουσία και «στάνταρ πελατεία» για το εμπορευματικό σκέλος των μεταφορών, το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, το λεγόμενο ΤΑΙΠΕΔ, όρισε, χτες, με σχετική ανακοίνωσή του, τη 16η του ερχόμενου Σεπτέμβρη ως την καταληκτική ημερομηνία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος από τους υποψήφιους επενδυτές για την εξαγορά του 100% των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στο πλαίσιο ιδιωτικοποίησης του εθνικού σιδηρόδρομου.

Είχε προηγηθεί η οριστική έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της διαδικασίας καθώς, όπως είχε επισημάνει στην πρόσφατη επιστολή του ο αντιπρόεδρός της, Χ. Αλμούνια, προς τον υπουργό Υποδομών, Μ. Χρυσοχοΐδη, το σχέδιο ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ «επαναφέρει τους ελληνικούς σιδηρόδρομους στο κέντρο του ευρωπαϊκού ανταγωνισμού». Σύμφωνα με τη χτεσινή ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, πριν την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας το ελληνικό Δημόσιο θα έχει εξασφαλίσει στον μελλοντικό ιδιοκτήτη, μέσω αντίστοιχων συμβάσεων, ετήσια υποχρέωση επιδότησης 50.000 εκατ. για την παροχή δημόσιων υπηρεσιών για πέντε χρόνια, μακροχρόνια σύμβαση μίσθωσης τροχαίου υλικού αλλά και της συντήρησής του καθώς και μακροχρόνια συμφωνητικά για τη μίσθωση επιλεγμένων ακινήτων.

Υπενθυμίζουμε ότι όλα τα παλαιότερα χρέη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν περάσει στον κρατικό προϋπολογισμό, βρίσκονται σε εξέλιξη με έξοδα του Δημοσίου έργα ηλεκτροδότησης και συνολικής αναβάθμισης του βασικού άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη που με την ολοκλήρωσή τους το 2016 τα δρομολόγια θα διεξάγονται εντός 3,5 ωρών, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η συμφωνία της εταιρείας με την «Cosco» και τη «Hewlett-Packard» που θα αποφέρει επιπλέον έσοδα στους νέους ιδιοκτήτες από το εμπορευματικό σκέλος της λειτουργίας της. Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, ήδη οι γαλλικοί, ρωσικοί και κινεζικοί σιδηρόδρομοι φέρεται να έχουν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον για την απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Είναι χαρακτηριστικό της λογικής που ακολουθεί η συγκυβέρνηση για την ιδιωτικοποίηση του σιδηρόδρομου το ότι πουθενά στην αρχική πρόσκληση ενδιαφέροντος δεν αναφέρεται η έννοια του «τιμήματος» που θα καταβάλλει ο νέος ιδιοκτήτης, παραδείγματος χάριν, για τη χρήση του τροχαίου υλικού, κάτοχος και διαχειριστής του οποίου σήμερα είναι ο ΟΣΕ. Οπως προκύπτει από την αρχική ανάγνωση της ανακοίνωσης του ΤΑΙΠΕΔ, το ελληνικό Δημόσιο θα επιβαρυνθεί το ίδιο για την καταβολή ετήσιου τιμήματος στον ΟΣΕ, απαλλάσσοντας τον υποψήφιο «επενδυτή» ακόμη και από αυτήν την ελάχιστη υποχρέωση.

Το ζητούμενο είναι τι οφέλη προσδοκά να αποκομίσει η συγκυβέρνηση για λογαριασμό των δημόσιων οικονομικών από τη μετατροπή του κρατικού μονοπωλίου στους σιδηρόδρομους σε ιδιωτικό, γιατί από τα μέχρι τώρα δεδομένα δεν προκύπτει το παραμικρό, πέραν του αντιτίμου που - λογικά - θα καταβάλει ο όποιος αγοραστής, το ύψος του οποίου δεν γνωρίζουμε αυτή τη στιγμή και που σίγουρα δεν πρόκειται να αντιστοιχεί στην πραγματική αξία της εταιρείας. Η διαδικασία αυτή έτσι όπως εξελίσσεται δείχνει ότι θα αποτελέσει πραγματικό μνημείο ανάμεσα σε όλες τις λεόντειες συμβάσεις υπέρ του ιδιωτικού κεφαλαίου, που έχουν κατά καιρούς υπογράψει οι εκάστοτε ελληνικές κυβερνήσεις.

ΓΑΛΑΚΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ «ΔΩΔΩΝΗ»
Αξιώνει υποταγή των κτηνοτρόφων

Δεν μπορεί οι κτηνοτρόφοι να πληρώνονται στην ώρα τους..., προκαλούν τα στελέχη της εταιρείας

«Εκεί που τους χρωστούσαν, τους πήραν και το βόδι», λέει ο λαός και αυτό ταιριάζει απόλυτα και στον επιχειρηματικό όμιλο της γαλακτοβιομηχανίας «ΔΩΔΩΝΗ». Την επιχείρηση που χρωστά στους φτωχούς κτηνοτρόφους το γάλα τριών μηνών, που τους εμπαίζει υποσχόμενη ότι θα τους πληρώσει, που απαιτεί να μη συνδικαλίζονται για να διεκδικούν. Τώρα, με τον πλέον απροσχημάτιστο και κυνικό τρόπο, η εταιρεία ανακοινώνει ότι αυτή θα είναι από εδώ και μπρος η πολιτική της και καλεί τους κτηνοτρόφους να σταματήσουν να ζητάνε το αυτονόητο, να πληρώνονται, δηλαδή, για τις ποσότητες γάλακτος που παραδίνουν.

Προκαλώντας οργή και αγανάχτηση, ο αντιπρόεδρος της εταιρείας υποστήριξε, σε συνέντευξη σε τοπικό κανάλι, ότι οι κτηνοτρόφοι «δεν μπορούν να έρχονται με το χέρι απλωμένο στη "ΔΩΔΩΝΗ". Πρέπει, είπε, να αλλάξουν νοοτροπία και να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα», «...δεν μπορεί οι κτηνοτρόφοι στα Γιάννενα να είναι εξαίρεση στην αγορά...».

Αυτά και άλλα τέτοια προκλητικά για να περάσει ως φυσιολογικό και αναπόφευκτο το ξεζούμισμα παραγωγών και εργαζομένων στις μεταποιητικές αγροτοβιομηχανικές μονάδες.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η γαλακτοβιομηχανία «ΔΩΔΩΝΗ» όπως τουλάχιστον ισχυρίζονται οι ιδιοκτήτες της, παρουσιάζει απρόβλεπτη μείωση των πωλήσεων στο εσωτερικό. Πτώση που σχετίζεται με τον ανταγωνισμό ντόπιων και ξένων επιχειρηματικών ομίλων, αλλά και τις περικοπές που αναγκάζονται να κάνουν όλο και περισσότερα λαϊκά νοικοκυριά ακόμη και στη διατροφή. Τις δυσκολίες αυτές, που προκύπτουν από την αναρχία στην παραγωγή, επειδή οι καπιταλιστές ως ιδιοκτήτες των μέσων παραγωγής βρίσκονται σε μόνιμο καυγά για την κυριαρχία στην αγορά αφού τι, πόσο και πώς θα παραχθεί καθορίζεται με αποκλειστικό και μοναδικό κριτήριο το κέρδος, τις φορτώνουν σε παραγωγούς και εργαζόμενους.

Γι' αυτό και η «ΔΩΔΩΝΗ», όπως βέβαια και οι υπόλοιπες γαλακτοβιομηχανίες, έχουν απλήρωτους για μήνες τους παραγωγούς, έχουν ήδη μειώσει ή απεργάζονται σχέδια μείωσης των μισθών και των τιμών παραγωγού. Επειδή θέλουν να γλιτώσουν, να μη βουλιάξουν στην κρίση. Να επικρατήσουν στην κούρσα του καπιταλιστικού ανταγωνισμού, προετοιμάζοντας το έδαφος ανάκαμψης των κερδών. Οι φτωχοί αγρότες μαζί με τους εργαζόμενους δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να νομιμοποιήσουν τα ιδεολογήματα και τις προκλήσεις αυτές των επιχειρηματικών ομίλων που επιδιώκουν να τους κάνουν συνένοχους στο βάθεμα της εκμετάλλευσης. Καθήκον και χρέος είναι η κοινή πάλη και δράση, για τη λαϊκή συμμαχία, την οργάνωση της παραγωγής και της οικονομίας με κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες.

ΚΚΕ
Παρέμβαση για την ΕΛΒΟ

Παρέμβαση, για την πορεία της ΕΛΒΟ, έκανε το ΚΚΕ με Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής του Κόμματος Θ. Κωνσταντινίδης. Στην Ερώτηση, που απευθύνεται στους υπουργούς Οικονομικών και Αμυνας, τονίζεται:

«Η "ΕΛΒΟ ΑΒΕ" είναι η μοναδική βιομηχανία κατασκευής τροχοφόρων και ερπυστριοφόρων οχημάτων στην Ελλάδα. Οχήματα που καλύπτουν πλήρως τις απαιτήσεις των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας, έχοντας την υποστήριξη για πάνω από 30 χρόνια από την κατασκευή τους, ενώ τα διεθνή πρότυπα αντίστοιχων εργοστασίων, που είναι ενταγμένα σε πολυεθνικούς μονοπωλιακούς ομίλους, είναι 15 το πολύ 20 χρόνια.

Παράγει, επίσης, Λεωφορεία και Φορτηγά για τις ανάγκες της Πολιτικής Αγοράς (Απορριμματοφόρα, Πυροσβεστικά παντός τύπου, Βυτιοφόρα, Ασθενοφόρα κ.λπ.).

Ταυτόχρονα, με πλεονέκτημα τη συσσωρευμένη τεχνογνωσία που διαθέτει και τη μακροχρόνια εμπειρία στην κατασκευή και συντήρηση των τροχοφόρων/ερπυστριοφόρων οχημάτων, έχει τη δυνατότητα ανακατασκευής και αναβάθμισης των οχημάτων που διαθέτουν σήμερα οι Ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις, με προφανή πλεονεκτήματα για το αξιόμαχο των οχημάτων, οικονομικά πλεονεκτήματα για τις Ενοπλες Δυνάμεις και για την ελληνική οικονομία γενικότερα.

Για την ενίσχυση της παραγωγής της "ΕΛΒΟ ΑΒΕ" πέρα από τους 366 περίπου εργαζομένους της, που παραμένουν απλήρωτοι για σχεδόν 2 μήνες, δραστηριοποιούνται εκατοντάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις που απασχολούν χιλιάδες εργαζόμενους.

Ενώ η "ΕΛΒΟ ΑΒΕ" αποτελεί μια βιομηχανία κορμό όχι μόνο για την οικονομία της Θεσσαλονίκης, αλλά και γενικότερα για την Ελλάδα, σήμερα υπολειτουργεί. Η συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, σε συνέχεια των προηγούμενων κυβερνήσεων, και σε πλήρη συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ενωση, δεν της αναθέτει παραγωγικό έργο για τις ώριμες ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων. Μέσα δε και από τη μη ολοκλήρωση της διαδικασίας αύξησης του μετοχικού της κεφαλαίου, αλλά και του ελέγχου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, φρενάρεται η δυνατότητα της "ΕΛΒΟ ΑΒΕ" να εξασφαλίσει φορολογική, ασφαλιστική ενημερότητα, καθώς επίσης και εγγυητικές επιστολές για να συμμετάσχει σε διαγωνισμούς για να αναλάβει έργο.

Η κυβερνητική λοιπόν πολιτική επιδιώκει τη συρρίκνωση, ιδιωτικοποίηση ή και το κλείσιμο της "ΕΛΒΟ ΑΒΕ", βγάζοντας στην ανεργία εκατοντάδες εργαζόμενους και αυξάνοντας σε κρίσιμη για τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας περίοδο, την οικονομική της αιμορραγία και την παραπέρα εξάρτησή της από τα μονοπώλια του κλάδου, άλλα κέντρα και μηχανισμούς στον κρίσιμο τομέα της αμυντικής βιομηχανίας.

Να τονιστεί πως η προηγούμενη εμπειρία ιδιωτικοποίησης της "ΕΛΒΟ ΑΒΕ" (με τον όμιλο Μυτιληναίου) ήταν δραματική για τους εργαζόμενους και την εξέλιξη της ίδιας της εταιρείας, η οποία συρρικνώθηκε, μειώθηκαν οι εργαζόμενοι και τελικά ο μοναδικός ωφελημένος ήταν ο όμιλος Μυτιληναίου.

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ.κ. Υπουργοί τι μέτρα θα λάβει η κυβέρνηση, για:

  • Να επανέλθει η "ΕΛΒΟ ΑΒΕ" στον πλήρη δημόσιο έλεγχο, χωρίς συμμετοχή κανενός ιδιώτη, και να εξασφαλιστεί η αναγκαία χρηματοδότησή της.
  • Να αποπληρωθούν άμεσα τα δεδουλευμένα των εργαζόμενων της.
  • Να της ανατεθούν παραγγελίες στρατιωτικών και πολιτικών οχημάτων».
ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Σε κάθετη πτώση και τον Απρίλη

Συνεχίστηκε και τον Απρίλη του 2013 με εντυπωσιακούς ρυθμούς η πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τον Απρίλη του 2013 εκδόθηκαν 1.592 οικοδομικές άδειες (- 20,8% σε σχέση με τον Απρίλη του 2012), στις οποίες αντιστοιχούν 295,3 χιλ. τετραγωνικά μέτρα επιφάνειας (-24,4%) και 1.111,6 χιλ. κυβικά μέτρα όγκου (-19,7%).

Ακόμα μεγαλύτερη πτώση εμφανίζεται τη δωδεκάμηνη περίοδο Απρίλης 2012 - Μάης 2013, με τις εκδοθείσες οικοδομικές άδειες να ανέρχονται σε 19.109 (-46%), στις οποίες αντιστοιχούν 3.603,1 χιλ. τετραγωνικά μέτρα επιφάνειας (-39,7%) και 14.093,7 χιλ. κυβικά μέτρα όγκου (- 38,5%).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ