ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 19 Ιούλη 2014
Σελ. /24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ ΔΗΜΩΝ
Σχεδιάζουν οι προηγούμενοι για να εφαρμόσουν οι επόμενοι

Θέλεις καθαριότητα; Πλήρωσε. Αυτή είναι η κατεύθυνση για όλες τις υπηρεσίες που παρέχουν οι δήμοι και το νομικό πλαίσιο φροντίζει για την εφαρμογή της κατεύθυνσης παρά την αλλαγή δημοτικής αρχής

MotionTeam

Θέλεις καθαριότητα; Πλήρωσε. Αυτή είναι η κατεύθυνση για όλες τις υπηρεσίες που παρέχουν οι δήμοι και το νομικό πλαίσιο φροντίζει για την εφαρμογή της κατεύθυνσης παρά την αλλαγή δημοτικής αρχής
Μείζον θέμα προκύπτει για τη λειτουργία των νέων δημοτικών αρχών που αναλαμβάνουν χρέη διοίκησης το Σεπτέμβρη, καθώς θα κληθούν να ψηφίσουν και να υλοποιήσουν τους προϋπολογισμούς που θα ετοιμάσουν οι απερχόμενες διοικήσεις. Και μπορεί οι κυβερνήσεις να έχουν φροντίσει να διαμορφώσουν ασφυκτικά πλαίσια στη σύνταξη των προϋπολογισμών, επιβάλλοντας και με αυτό τoν τρόπο την απαρέγκλιτη άσκηση της αντιλαϊκής πολιτικής στο χώρο της Τοπικής Διοίκησης, ωστόσο το πολιτικό ζήτημα παραμένει και ιδίως για τις δημοτικές εκείνες αρχές που υπερασπίζονται μια φιλολαϊκή πολιτική.

Στις εύλογες αντιδράσεις νεοεκλεγέντων δημάρχων, η κυβέρνηση απαντά με υποσχέσεις ότι θα εξετάσει το ζήτημα, ωστόσο με εγκύκλιό του το υπουργείο Εσωτερικών καλεί τις σημερινές δημοτικές διοικήσεις να εφαρμόσουν το νόμο και να προχωρήσουν στη σύνταξη των σχεδίων προϋπολογισμού. Οι ειδικές προθεσμίες που τίθενται, ότι «ένα μήνα πριν από τη διενέργεια των εκλογών και μέχρι την εγκατάσταση των νέων δημοτικών αρχών, το Δημοτικό Συμβούλιο αποφασίζει μόνο για θέματα που αναφέρονται σε έκτακτες περιπτώσεις εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης», δεν αναιρούνται, ισχυρίζεται το υπουργείο. Επιχειρεί δε να καθησυχάσει τις νέες διοικήσεις, σημειώνοντας ότι «σε κάθε περίπτωση οι νέες αρχές που θα αναλάβουν καθήκοντα, έχουν τη δυνατότητα να τροποποιήσουν το σχέδιο προϋπολογισμού». Κάτι που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να εφησυχάσει τις νέες δημοτικές αρχές καθώς η διαδικασία έγκρισης των σχεδίων προϋπολογισμού από το Παρατηρητήριο ΟΤΑ τούς καθιστά σχεδόν υποχρεωτικούς.

Στο βαθμό που δεν αλλάξει κάτι επισήμως από την πλευρά της κυβέρνησης, για να προληφθεί το τετελεσμένο που διαμορφώνεται (να σχεδιάζουν οι απερχόμενοι για να υλοποιήσουν οι επόμενοι), είναι προφανές πως πρέπει να υπάρχει συνεργασία απερχόμενων με νέες δημοτικές αρχές, ώστε οι νέες να συμβάλλουν στη σύνταξη του σχεδίου προϋπολογισμού. Βέβαια, στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, οι δημοτικές αρχές εφαρμόζουν πειθήνια τις κυβερνητικές κατευθύνσεις που σημαίνει ότι δεν αναμένεται να υπάρξουν πολιτικές διαφοροποιήσεις παρά το γεγονός ότι τα 2/3 των δήμων έχουν «αλλάξει χέρια» μετά τις τελευταίες εκλογές.

Πάντως και μέσα από τη διαδικασία αυτή, επιβεβαιώνεται η κατεύθυνση οι «δήμοι ως φορείς της γενικής κυβέρνησης» - όπως ορίζονται στην εν ισχύι Υπουργική Απόφαση που παρέχει οδηγίες για την κατάρτιση των προϋπολογισμών του 2014 - να εφαρμόσουν την πολιτική της δημοσιονομικής πειθαρχίας, η οποία επιβάλλει δραματικό περιορισμό των δαπανών και αύξηση των ίδιων εσόδων και της φορομπηξίας των λαϊκών στρωμάτων. Διαδικασία στην οποία συναινεί η συντριπτική πλειοψηφία των δημάρχων και το ανώτατο συλλογικό όργανο της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), διαψεύδοντας τις δικές τους κορόνες περί δήθεν αυτοδιοίκησης των δήμων. Αλλωστε, έχουν αποδεχτεί την περικοπή κατά 60% στα οικονομικά των δήμων, όπως έχουν συναινέσει και προωθούν «εναλλακτικές λύσεις», δηλαδή ξεπούλημα της δημοτικής περιουσίας, κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις αντί για δομές πρόνοιας, συνεργασία με το ιδιωτικό κεφάλαιο, φορομπηξία.

Συγκεκριμένα και σύμφωνα με το νόμο, κάθε έτος (μη εξαιρουμένου και του έτους εκλογών) το Δημοτικό Συμβούλιο, με απόφασή του, η οποία διαβιβάζεται στο συμβούλιο κάθε δημοτικής ή τοπικής κοινότητας έως το τέλος Ιούνη, καθορίζει το ανώτατο ύψος του προϋπολογισμού εξόδων κάθε κοινότητας για το επόμενο οικονομικό έτος. Το συμβούλιο της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας καταρτίζει σχέδιο του προϋπολογισμού εξόδων της κοινότητας που αποστέλλεται στην οικονομική επιτροπή έως την 20ή Ιούλη. Το ίδιο διάστημα η Εκτελεστική Επιτροπή καταθέτει το προσχέδιο στην Οικονομική Επιτροπή. Η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου οφείλει μέχρι 5 Σεπτέμβρη να έχει λάβει απόφαση επί του σχεδίου προϋπολογισμού του επόμενου έτους και να το ενσωματώσει στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων που τηρείται στο υπουργείο Εσωτερικών, ώστε να το κρίνει το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ. Η τελική έγκριση των προϋπολογισμών έρχεται από το νέο Δημοτικό Συμβούλιο έως τις 15 Νοέμβρη. Θα έχει μεσολαβήσει δηλαδή η γνώμη του Οικονομικού Παρατηρητηρίου με βάση το σχέδιο που υποβλήθηκε αρχικά από την προηγούμενη Διοίκηση.

Συγκεκριμένα, το σχέδιο προϋπολογισμού, που θα έρθει προς ψήφιση από τις νέες δημοτικές αρχές, θα συνοδεύεται υποχρεωτικά από τη γνώμη του Παρατηρητηρίου, τις οδηγίες του υπουργείου Εσωτερικών, καθώς και από αιτιολογική έκθεση, στην οποία παρουσιάζονται οι τυχόν προσαρμογές που επήλθαν στο σχέδιο του προϋπολογισμού. Οι προσαρμογές και η γνώμη που διατυπώνονται «εγγυώνται» τη λειτουργία των δήμων στο πλαίσιο της δημοσιονομικής πειθαρχίας, επιβάλλοντας κυρώσεις σε όσους «τολμούν» να ασκήσουν μια άλλη πολιτική. Θυμίζουμε χαρακτηριστικά ότι σκοπός του Παρατηρητηρίου είναι η συνεχής (μηνιαία και τριμηνιαία) παρακολούθηση της εκτέλεσης των προϋπολογισμών των ΟΤΑ, οι οποίοι πρέπει να είναι ισοσκελισμένοι, όπως και οι απολογισμοί. Δήμοι που παρουσιάζουν απόκλιση για δύο συνεχόμενα τρίμηνα, υπάγονται υποχρεωτικά σε πρόγραμμα εξυγίανσης, το οποίο προβλέπει, ανάμεσα σε άλλα: Αναστολή προσλήψεων. Επιβολή υποχρεωτικών μετατάξεων προσωπικού. Αύξηση των ιδίων εσόδων από φόρους, τέλη, δικαιώματα και εισφορές. Περιορισμό των δαπανών μόνο σε υποχρεώσεις μισθοδοσίας και λοιπές απολύτως ανελαστικές δαπάνες.


Για ένα διεκδικητικό αγωνιστικό προϋπολογισμό

Το πρόβλημα που προκύπτει αφορά σε μεγαλύτερο βαθμό δημοτικές διοικήσεις που δεν υποτάσσονται στις κυβερνητικές επιταγές και υπερασπίζονται μια άλλη πολιτική σε όφελος των λαϊκών στρωμάτων. Κάναμε μια πρώτη συζήτηση για το θέμα με το νέο δήμαρχο Χαϊδαρίου, Μ. Σελέκο, που εκλέχτηκε με το ψηφοδέλτιο της «Λαϊκής Συσπείρωσης».

«Είναι αδιανόητο -μας είπε- να ορίζει η κυβέρνηση ότι δημοτικές αρχές των οποίων λήγει η θητεία θα καθορίζουν με τις αποφάσεις τους τις εξελίξεις στους δήμους για τον επόμενο χρόνο. Ιδιαίτερα όταν υπάρχει εντελώς διαφορετική φιλοσοφία σε σχέση με τον προϋπολογισμό, τα έσοδα - έξοδα και το τεχνικό πρόγραμμα, τα οποία δείχνουν για την κατεύθυνση που ακολουθεί ένας δήμος. Στην περίπτωση αυτή είναι ακόμα πιο ξεκάθαρο ότι δεν πρέπει να συνταχθούν προϋπολογισμοί από απερχόμενους δημάρχους και δημοτικά συμβούλια τα οποία είναι ενσωματωμένα στην κυβερνητική λογική της διαχείρισης, της ανταποδοτικότητας, της εξυπηρέτησης μεγάλων συμφερόντων, της αφαίμαξης, της φορολόγηση κάθε κοινωνικής δράσης (πολιτισμός, αθλητισμός, παιδικοί σταθμοί, κλπ.). Αυτές οι δημοτικές αρχές συντάσσουν τους προϋπολογισμούς σύμφωνα με τις οδηγίες του υπουργείου, της κυβέρνησης και της ΕΕ και υποτάσσονται στις επιταγές για δημοσιονομική προσαρμογή, κάνοντας περικοπές που είναι σε βάρος του λαού».

Στον αντίποδα των επιταγών αυτών, η νέα δημοτική διοίκηση Χαϊδαρίου προτάσσει μια άλλη φιλοσοφία. «Εμείς θέλουμε ο προϋπολογισμός να είναι προϊόν συζήτησης με τους κατοίκους και τους μαζικούς φορείς της πόλης. Θα καταγράφει την αντίθεσή μας και την αντιπαράθεσή μας με την κυρίαρχη πολιτική, θα είναι ένας προϋπολογισμός διεκδικητικός και αγωνιστικός», υπογραμμίζει ο Μ. Σελέκος. Συμπληρώνει δε το στόχο να μπουν όλα τα λαϊκά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος και να ιεραρχηθεί η επίλυσή τους μέσω ενός προϋπολογισμού που θα βασίζεται στους παρακάτω άξονες:

  • Διεκδίκηση από τον κρατικό προϋπολογισμό των παρακρατηθέντων, που για το δήμο Χαϊδαρίου αντιστοιχούν περίπου στα 8 εκατομμύρια ευρώ.
  • Απαίτηση από την πολιτεία για αύξηση των κονδυλίων που θα καλύπτουν τις πραγματικές ανάγκες.
  • Ελάφρυνση των άνεργων, των φτωχών οικογενειών, των απόρων, των ΑμΕΑ από τα υπέρογκα δημοτικά τέλη που πληρώνουν σήμερα, με παράλληλη αύξηση σε μεγάλες επιχειρήσεις, τράπεζες, σούπερ μάρκετ.
  • Μείωση σε πρώτη φάση των τροφείων για τους παιδικούς σταθμούς μέχρι την τελική κατάργησή τους.
  • Κατάργηση των διδάκτρων για τη νεολαία σε πολιτισμό και αθλητισμό και ελάφρυνση των υπολοίπων κατηγοριών.

Αναφορικά με τις «εγγυήσεις» που βάζει η κυβέρνηση ώστε να συνταχθούν και να υλοποιηθούν αντιλαϊκοί προϋπολογισμοί που θα υπηρετούν τις επιλογές της, ο Μ. Σελέκος τονίζει: «Εμείς θα αντιδράσουμε με κάθε τρόπο στην υλοποίηση των αντιδραστικών και αντιλαϊκών προϋπολογισμών, που προσπαθούν να περάσουν με κάθε τρόπο μέσω του Παρατηρητηρίου και των συνεχών ελέγχων από την κυβέρνηση και την Περιφέρεια.

Βασική προϋπόθεση είναι να συνειδητοποιήσει ο κόσμος ότι δεν πρέπει να ανεχτεί την έμμεση φορολογία του, να παλέψει για ένα άλλο φορολογικό σύστημα που θα φορολογεί στην πηγή και δε θα πληρώνει για κοινωνικά αγαθά που πρέπει να είναι προσβάσιμα και δωρεάν για όλους. Εμείς σ' αυτόν το δρόμο θα καλέσουμε τους εργαζόμενους να ξεσηκωθούν και να αμφισβητήσουν αυτήν την πολιτική και να παλέψουν για τοπική διοίκηση που θα στέκεται στο πλευρό του λαού και θα παλεύει για λύσεις στα μικρά και μεγάλα οξυμένα προβλήματα που υπάρχουν».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ