ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 29 Ιούνη 2024 - Κυριακή 30 Ιούνη 2024
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Τιμές φωτιά για τις λαϊκές οικογένειες και τουλάχιστον ένας μισθός μόνο για το πήγαινε - έλα

Από 40 κύματα περνάνε οι διακοπές του λαού | Σε «πελάγη» κερδών πλέουν οι εφοπλιστές

INTIME NEWS

Φτάνει ο Ιούλης και μαζί του ξεκινάνε, για όσους έχουν την δυνατότητα, οι άδειες του καλοκαιριού, με την κορύφωσή τους να αναμένεται από Αύγουστο. Για άλλη μια χρονιά, οι λαϊκές οικογένειες, με το ήδη ποικιλοτρόπως λεηλατημένο εισόδημά τους, είναι αντιμέτωπες με το υπέρογκο κόστος για λίγες μέρες διακοπών και ξεκούρασης. Ειδικότερα όμως όσοι ταξιδέψουν στα νησιά του Αιγαίου, πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη και να ξοδέψουν ένα μηνιάτικο, μόνο για τη μεταφορά στον προορισμό τους και πίσω. Ο βραχνάς αυτός βέβαια αφορά και τους νησιώτες ή όσους ταξιδεύουν για διαφορετικούς λόγους.

Σε κάθε περίπτωση, οι τιμές των εισιτηρίων είναι και πάλι φωτιά, με νέες αυξήσεις για φέτος, της τάξης του 10% έως 40%, σε συνέχεια των μεγάλων ανατιμήσεων που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια. Χαρακτηριστικά σε ορισμένους κοντινούς στην Αθήνα και δημοφιλείς προορισμούς, οι αυξήσεις ξεπερνούν το 100%.

Μόνο για την έκδοση των εισιτηρίων μια τετραμελής οικογένεια (2 ενήλικοι και 2 παιδιά 5-10 ετών) στην «οικονομική» θέση, σε συμβατικό πλοίο, μαζί με ένα μεσαίο αυτοκίνητο πρέπει να δώσει εκατοντάδες ευρώ.

Αν θέλουν, για παράδειγμα, να πάνε τον Αύγουστο, από τον Πειραιά στην Σάμο μετ' επιστροφής, το κόστος ανέρχεται στα 687 ευρώ. Αντίστοιχα αν επιλέξουν την Μυτιλήνη θα δώσουν 561 ευρώ.

Για τη Ρόδο η δαπάνη εκτοξεύεται στα 814 ευρώ, ενώ για την Ικαρία κυμαίνεται από 600 μέχρι και 720 ευρώ. Σε όλα τα παραπάνω δεν περιλαμβάνονται κλεισμένες θέσεις (αεροπορικού τύπου) ή καμπίνα, αλλά ταξίδι είτε στο κατάστρωμα με πλαστική καρέκλα και ντάλα ήλιο είτε στο σαλόνι εφόσον κερδηθεί ο «αγώνας δρόμου» κατά την επιβίβαση.

Και ενώ περίμενε κανείς πως στις κοντινές Κυκλάδες οι τιμές θα είναι πιο προσιτές, αυτές είναι εξίσου τσουχτερές. Για παράδειγμα, το πήγαινε - έλα στη Νάξο για την παραπάνω οικογένεια θα τους βγάλει ένα «κοστούμι» στα 540 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί πως στα ενδο-κυκλαδικά δρομολόγια παρατηρούνται οι πιο μεγάλες αυξήσεις.

Πάνω από 400 ευρώ θα δώσει μια 4μελής οικογένεια με το αυτοκίνητό της αν θέλει να πάει και να έρθει στο μεγαλύτερο νησί της χώρας, την Κρήτη. Πειραιάς - Χανιά και τούμπαλιν θα τους κοστίσει 420 ευρώ, ενώ αν χρειαστεί καμπίνα, π.χ. αν το ένα παιδί είναι βρέφος, αυτή ξεκινά από 82 ευρώ την κάθε διαδρομή.

Αναλογικά «δαγκώνουν» και τα ταξίδια στα νησιά του Ιονίου. Χωρίς να υπολογίζουμε τη μετακίνηση οδικώς μέχρι τα λιμάνια αναχώρησης, έχουμε τα εξής:

Για να πάει στο νησί της Ιθάκης (λιμάνι Πισαετού) από την Πάτρα και να επιστρέψει στην πόλη, μια 4μελής οικογένεια με ΙΧ χρειάζεται να ξοδέψει κοντά 200 ευρώ.

Για την Κεφαλονιά, το δρομολόγιο Πάτρα - Σάμη - Πάτρα, επίσης για τετραμελή οικογένεια αγγίζει τα 200 ευρώ, ενώ με τέσσερις ενήλικες εκτοξεύεται στα 230. Οσο για τη Ζάκυνθο, το ταξίδι από και προς το λιμάνι της Κυλλήνης για μια τετραμελή οικογένεια ενηλίκων με ΙΧ κοστίζει σχεδόν 185 ευρώ.

Το γνωστό τροπάριο κοροϊδίας η κυβέρνηση

Την ώρα που οι διακοπές του λαού περνάνε από «σαράντα κύματα», η κυβέρνηση συνεχίζει το τροπάρι της κοροϊδίας, κάνοντας πλάτες στους εφοπλιστές που πλέουν σε «πελάγη» κερδών.

Ο εμπαιγμός φέτος ξεκίνησε με τον υπουργό Ναυτιλίας, Χρήστο Στυλιανίδη, να παραπέμπει στο... παρατηρητήριο τιμών του υπουργείου και στο ότι θα γίνουν συστάσεις στις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Αυτές τις μέρες κάτω από την αγανάκτηση που επικρατεί, επικαλείται ότι θα καλέσει την επιτροπή ανταγωνισμού, περιορίζοντας το πρόβλημα σε κραυγαλέες περιπτώσεις, ενώ οι τιμές είναι γενικώς απλησίαστες. Αλλωστε, η κυβέρνηση θεωρεί ότι «μέχρι τώρα οι τιμές στα συμβατικά πλοία είναι λογικές»(!). Παράλληλα αφήνουν να εννοηθεί ότι θα ακολουθήσουν την περσινή τάχα πετυχημένη συνταγή παρακαλώντας τις ακτοπλοϊκές για προσφορές και εκπτώσεις που εν τέλει αποδείχτηκαν μούφα, όντας ανεπαρκείς και με μεγάλους περιορισμούς.

Πάντως από όλες αυτές τις «παρεμβάσεις» ο λαός δεν έχει τίποτα να περιμένει, αφού το στίγμα το έδωσε πάλι ο υπουργός Ναυτιλίας ξεκαθαρίζοντας πως «δεν μπορεί να παρέμβει το κράτος και να επιβάλει τιμές», καθώς «θα ήταν και λάθος», ομολογώντας παράλληλα πως τα όποια δρομολόγια είναι έρμαια της κερδοφορίας των εφοπλιστών που μπορούν ανά πάσα στιγμή να τα κόψουν.

Με λίγα λόγια, αυτό που παρουσιάζεται ως λύση, στο πνεύμα «η καλή λειτουργία της αγοράς θα κάνει τη δουλειά και θα ρίξει τις τιμές» είναι και ο πυρήνας του προβλήματος. Δηλαδή ότι η «ελεύθερη» καπιταλιστική αγορά διέπει την ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, το με ποια συχνότητα και με ποιες τιμές θα γίνονται τα δρομολόγια, εξαρτάται από την κερδοφορία των εφοπλιστών και μόνο!

Τα «καλά» της «απελευθέρωσης»

Οι ταξιδιώτες, οι νησιώτες και οι ναυτεργάτες βιώνουν τα «καλά» της «απελευθέρωσης» από τον κανονισμό 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης που δρομολόγησε την άρση του καμποτάζ των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Ακόμη, μεταξύ άλλων, επιβλήθηκε και η κατάργηση του πλαφόν στην οικονομική θέση. Αυτόν τον κανονισμό ψήφισαν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ (τότε ΣΥΝ) και απόρροιά του τα επόμενα χρόνια ήταν όλο το αντιδραστικό θεσμικό πλαίσιο που περικλείει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Το χρονοδιάγραμμα της «απελευθέρωσης» που τέθηκε ήταν τυπικά για το 2004. Ενδεικτικό είναι πως την περίοδο 2002-2022 τα εισιτήρια σημείωσαν αύξηση άνω του 500% και όπως είδαμε υπάρχει συνέχεια.

Στα πιο πρόσφατα τον Ιούνη του 2022, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ πιάνοντας το νήμα από τα παραπάνω ψήφισαν από κοινού τον νόμο «για την κωδικοποίηση του θεσμικού πλαισίου» που διέπει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και έτσι θωράκισαν περαιτέρω τις συνεχείς αυξήσεις, το καθεστώς των επιδοτήσεων των εφοπλιστών με εκατοντάδες εκατομμύρια, των φοροαπαλλαγών, τα δρομολόγια - «οδύσσειες» με πλοία υποσυντήρητα, τα τσακισμένα δικαιώματα των ναυτεργατών, δουλεύοντας στα «κόκκινα» με τη συνεχή μείωση των οργανικών συνθέσεων, τον εφιάλτη της απομόνωσης για νησιά μη επικερδή, χειμώνα - καλοκαίρι, κ.ο.κ.

Χρήμα με τη σέσουλα στο εφοπλιστικό κεφάλαιο

Ετσι κι αλλιώς, το αστικό κράτος παρεμβαίνει αποτελεσματικά μόνο σε μία κατεύθυνση, ακριβώς για να στηρίξει την κερδοφορία του κεφαλαίου. Αυτό κάνουν διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις με την αντιλαϊκή πολιτική που εφαρμόζουν, ενάντια στους ναυτεργάτες και τη λαϊκή - εργατική οικογένεια και ταυτόχρονα διατηρούν χωρίς κανένα ίχνος ντροπής τη μακριά λίστα των φοροαπαλλαγών, παροχών (π.χ. αφορολόγητο πετρέλαιο), επιδοτήσεων και προνομίων που απολαμβάνουν οι εφοπλιστικές εταιρείες.

Μόνο την περασμένη χρονιά, οι εφοπλιστές «τσίμπησαν» 138 εκατ. ευρώ από τις τσέπες του λαού για τις «άγονες γραμμές» (που μόνο άγονες δεν είναι), ποσό που αυξάνεται σταθερά την τελευταία τετραετία: Από τα 90 εκατ. ευρώ το 2019 στα 130 εκατ. το 2020 και στα 138 εκατ. ευρώ από το 2021, ενώ φέτος αναμένεται να αυξηθεί κι άλλο.

Η κυβέρνηση τώρα προϋπολογίζει πάνω από 80 εκατ. ευρώ ευρωπαϊκές επιδοτήσεις για το «πρασίνισμα» των πλοίων, με στόχο το κονδύλι αυτό να αυξηθεί στα 360 εκατ. ευρώ!

Επομένως σε «διπλό ταμπλό» μπουκώνουν χρήμα οι ακτοπλοϊκές, και από την πολύπλευρη κρατική επιδότηση και από τις συνεχείς αυξήσεις στα εισιτήρια.

Λαϊκές οικογένειες, νησιώτες και ναυτεργάτες να αντιτάξουν την κοινή τους πάλη

Παρ' όλα αυτά δεν λείπουν και οι προκλήσεις των εφοπλιστών οι οποίοι έχοντας από κοντά και την κυβέρνηση, προσπαθούν να αποπροσανατολίσουν, να ενεργοποιήσουν τον λεγόμενο «κοινωνικό αυτοματισμό».

Μια τέτοια πρόκληση σχολίασαν τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» με τις πρόσφατες δηλώσεις του προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) ο οποίος σε συνέντευξή του σε πρωινή εκπομπή δήλωσε, σύμφωνα με τα Συνδικάτα, ότι «οι αυξήσεις των εισιτηρίων οφείλονται και στην αύξηση των μισθών των ναυτεργατών, που κατά τα λεγόμενά του από το 2021 έφθασαν στο 25%!».

Υπογραμμίζουν ότι «οι όποιες αυξήσεις έχουν πάρει οι ναυτεργάτες από το 2021 πάρθηκαν μέσα σε συνθήκες έντασης της εκμετάλλευσής τους. Αυξήσεις που κυριολεκτικά εξανεμίζονται από την ακρίβεια και τον πληθωρισμό και δεν είναι παρά "ψίχουλα" μπροστά στα τεράστια και διαρκώς αυξανόμενα κέρδη του εφοπλιστικού κεφαλαίου».

Παραθέτουν επίσης την πραγματικότητα με χαρακτηριστικό ότι «οι αυξήσεις στις ΣΣΕ Ακτοπλοΐας από το 2020 έως το 2024 είναι 14,6% (2020 - 0%, 2021 - 0%, 2022 - 3%,2023 - 6%, 2024 - 5%), ενώ την ίδια στιγμή τα κέρδη των ακτοπλοϊκών εταιρειών χρόνο με τον χρόνο κυριολεκτικά εκτοξεύονται. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι τα έτη 2021 και 2022 ο όμιλος "GRIMALDI" ("MINOAN LINES") είχε 80,6 και 222,2 εκατ. ευρώ κέρδη αντίστοιχα, η "ATTICA CROUP" αύξησε τα κέρδη της κατά 38%, αποκομίζοντας καθαρά κέρδη 17,5 εκατ. ευρώ».

Επισημαίνουν πως «εφοπλιστές και κυβέρνηση προσπαθούν να αποπροσανατολίσουν τη συζήτηση και να κρύψουν τις πραγματικές αιτίες για το υψηλό κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων που είναι η εφαρμογή των αντιλαϊκών πολιτικών και των κατευθύνσεων της ΕΕ, το νομοθετικό οπλοστάσιο που απλώνει ένα δίχτυ προστασίας για τη διασφάλιση της κερδοφορίας του εφοπλιστικού κεφαλαίου, οι ανταγωνισμοί και οι αντιθέσεις μέσα στο μονοπωλιακό σκηνικό που έχει στηθεί στην ελληνική ακτοπλοΐα.

Καταλήγοντας, τονίζουν πως «για να κρύψουν τις ευθύνες τους, στοχοποιούν τους ναυτεργάτες με ψέματα. Με δηλώσεις όπως αυτές του προέδρου του ΣΕΕΝ, τροφοδοτούν τον "κοινωνικό αυτοματισμό", προσπαθώντας να φέρουν σε αντιπαράθεση τους ταξιδιώτες και τους νησιώτες με τους ναυτεργάτες. Δεν θα τους περάσει!

Οι λαϊκές οικογένειες, οι νησιώτες, γνωρίζουν καλά ότι οι ναυτεργάτες έχουμε αποδείξει στην πράξη την ενότητα στην πάλη μας μαζί τους, για μείωση των τιμών των εισιτηρίων σε ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, που θα συνδέουν τη νησιωτική με την ηπειρωτική Ελλάδα, με ναυτεργάτες με μισθούς, Κοινωνική Ασφάλιση και οργανικές συνθέσεις στη βάση των πραγματικών αναγκών των πλοίων, γιατί είναι ζήτημα που αφορά το σύνολο της εργατικής τάξης και έτσι θα συνεχίσουμε».


Π. Κετσ.

Κάλεσμα αγώνα από το ΚΚΕ

Με ανακοίνωσή του, το ΚΚΕ από τις αρχές Ιούνη είχε καταγγείλει τις νέες ανατιμήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, τονίζοντας πως «αποδεικνύεται ξανά ότι οι φθηνές, σύγχρονες και ασφαλείς συγκοινωνίες (θαλάσσιες, χερσαίες, αεροπορικές) απαιτούν σύγκρουση με την κερδοφορία του κεφαλαίου, με τη στρατηγική της ΕΕ, το κράτος, τις κυβερνήσεις και τα κόμματα που τους υπηρετούν».

Οπως ανέφερε και η σχετική ανακοίνωση, «το ΚΚΕ απευθύνει κάλεσμα αγώνα στον λαό, στους ναυτεργάτες και όλους τους εργαζόμενους στη ναυτιλία, στους νησιώτες, διεκδικώντας:

-- Να μειωθούν τώρα όλα τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και τα ναύλα (οχημάτων - εμπορευμάτων) κατά 50% για όλους, χωρίς να δοθούν νέες επιδοτήσεις και προνόμια στους εφοπλιστές. Να επιστραφούν τα χρήματα σε όσους έχουν ήδη πληρώσει τα πανάκριβα εισιτήρια.

-- Δωρεάν μετακινήσεις για άνεργους, φοιτητές και στρατευμένους, για ΑμεΑ, χρονίως πάσχοντες.

-- Μειωμένα εισιτήρια για συνταξιούχους, αναπληρωτές, πολύτεκνους κ.ά.

-- Εξασφάλιση συχνής σύνδεσης των νησιών με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους, με πλοία σύγχρονα και ασφαλή, με βελτίωση και διαμόρφωση σύγχρονων λιμενικών εγκαταστάσεων, αποκλειστικά δημόσιων.

-- Να διασφαλιστεί η δουλειά των ναυτεργατών, με αύξηση των μισθών, βελτίωση των συνθηκών εργασίας, κατοχυρωμένα με Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, Κοινωνική Ασφάλιση, συνδικαλιστική οργάνωση.

-- Να επανέλθει ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ για όλα τα νησιά, κατά 50%».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ